A címben feltett kérdés természetesen költői, mert valószínűleg soha nem fogjuk megtudni, hogy pontosan mennyibe került az adófizetőknek az állami mobiltársaság grandiózus kísérlete.
Néhány támpont azért akad:
Az MPVI eddig titkolta, hogy az állam tavaly mennyit költött a mobilcégre, de forrásaik szerint a vállalat tavalyi kiadásai elérték a másfél milliárd forintot (a frekvenciáért kifizetett, de visszajáró bruttó 12,7 milliárdon túl). A társaságnak 64 alkalmazottja volt, az átlagbér, úgy tudjuk, nagyjából bruttó 750 ezer forintot tett ki. Az MPVI székhelye a Magyar Posta 13. kerületi Dunavirág utcai székházában található, a cégvezetés tavaly augusztusban azonban úgy döntött, hogy irodákat bérelnek az V. kerületi Regus Irodaházban. A kiadásokat növelte az is, hogy MPVI több alvállalkozóval is szerződéses kapcsolatban állt, akik szintén számláztak. - Tovább dől a pénz a vergődő állami mobilcégbe - Index
Ez a cikk még az év elejei állapotokat tükrözi. Április végén kezdtek el racionalizálni, de egy állami cég esetében a racionalizálás nem feltétlenül jár a költségek csökkenésével.
Az Átlátszó mindent megtett azért, hogy a végére járjon a kiadásoknak, de a bürokratikus akadályoztatásnak, és a közérdekű adat fogalmának sajátos értelmezésének köszönhetően, csak részinformációkat sikerült beszerezniük.
Azért ezek is beszédesek:
Kovács Zsolt vezérigazgató havi alapbére 2 millió forint, és emellé 80% prémiumra jogosult (Schmidt Pál korábbi vezérigazgató pedig még 200 ezer forint gépkocsihasználati pótlékot is kapott). A név nélkül feltüntetett banki aláírók fizetése széles skálán mozog: a gazdasági igazgató 1,8 milliót + 200 ezer gk. használati pótlékot és 75% prémiumot kap, a pénzügyi igazgató-helyettes 1,45 milliót + 200 ezer gk. használati pótlékot és 50% prémiumot, a vállalatfinanszírozási osztályvezető 1 milliót és 40% prémiumot, a treasury back-office osztályvezető pedig 820 ezret és 20% prémiumot. - Offshore cég és volt fideszes ORTT-elnök az állami mobilcég alvállalkozói között - Átlátszó blog
Nincs jobb munkaadó az adófizetőnél.
Mielőtt a felmenőiket a szádra vennéd, azért gondold végig, hogy ezek az emberek, a soha semmit nem szolgáltató, alvó állami mobilszolgáltató rövid pályafutása alatt, milyen keményen gályázhattak. Mondjuk az alvállalkozói lista szerint még a fingást is kiszervezték, de hát Istenem, kiszervezni is tudni kell.
Ha valaki a privát szektorból próbált volna indítani egy mobilcéget, bukás esetén legalább lett volna néhány kellemetlen pillanata, amikor a részvényeseknek, befektetőknek, vagy a hitelező pénzintézeteknek magyarázza a balfaszizmust.
Az állami mobilcég ötletgazdái és vezetői azonban továbbra is megbecsült jószakemberei lesznek a magyar állami szektornak.
Hihetetlenül hangzik, de a dolognak van napos oldala is.
Igaz, hogy a kísérlet sokba került, de valószínűleg még mindig jóval kevesebbe, mint ha valaha sikerült volna beindítani a magyar állami mobilcéget.
Olcsón megúsztuk.