Hétfőn délután a Nemzetgazdasági Minisztérium nyilvánosságra hozta a Matolcsy György ötleteléseinek legújabb gyüjteményét, "A magyar gazdaság Kárpát-medencei léptékű növekedési stratégiája" címmel, közismerteb nevén a Wekerle Terv.
Ha nagyon rosszindulatú szeretnék lenni akkor azt mondhatnám, hogy első olvasatra úgy tűnik, Matolcsy gazdasági rohammal kivánja visszahódítani Nagy-Magyarország határait, de ezt biztosan megteszik mások, és nem is hiszem, hogy ez járt a fejében. Mondhatnám azt is, hogy először a határokon belül kellene rendet rakni, és a gazdasági csodát csak utána kiterjeszteni a Kárpát-medencére, de valószínűleg ezt is meg fogja kapni.
Végigolvastam a tervet, és azt gondolom, hogy van az elképzelésben némi ráció, legalábbis abban a tekintetben, hogy a valódi összefogás minden léptékben - legyen az csak település szintű, vagy Kárpát-medencei - a résztvevők hasznát szolgálja. A probléma csak az, hogy ugyan tartalmaz ésszerű elemeket, a nemzetgazdasági miniszter agymenése megmarad a tudományos-fantasztikum szintjén. A megvalósítás akadálya nem kizárólag pénzügyi síkon jelentkezik, hanem elsősorban politikain. A Wekerle Terv megvalósításának alapfeltétele lenne a Kárpát-medencén osztozó országok kormányainak hosszútávú együttműködése. Az adott helyzetben nehezen tudom elképzelni, hogy a magyar és a szlovák kormány közös infrastruktúrafejlesztési projektbe, vagy akár csak a fejlesztések összehangolásába kezdene, nem is beszélve Romániáról, Ukrajnáról, vagy Szerbiáról. A magyar kissebségre épülő gazdasági együttműködés? Azt hiszem ez ki fogja verni a biztosítékot a szomszédban.
Bele lehetne még kötni az olyan apró részletekbe mint a konkrét intézkedések hiánya, a túlértékelt és már régen eljátszott kelet-nyugati selyemút mantrája, illetve a válság utáni Európa gazdaságszerkezetével kapcsolatos jóslatok, de felesleges, mert az egész terv sansztalan. Az elkeseredettségre azonban semmi ok, ha a feltételek adottak akkor a határokon átívelő gazdasági integráció kormányzati közreműködés nélkül is virágzik. Amikor Ukrajnából csempészett cigivel a szánkban Ausztriába megyünk tankolni a szlovák rendszámú autóinkkal, és amikor a szlovákok hozzánk járnak vásárolni amikor éppen erős a pénzük a miénkhez képest.