A Malév az éveken át tartó kínlódás után végleg földet ért. A landolás nem sikerült túl elegánsra, a taps minden bizonnyal elmarad.
Azt, hogy konkrétan milyen események vezettek idáig már sokan részletesen megírták, én ebbe nem vágok most bele. A véleményem szerint a Malév, az összes többi állami közlekedési vállalat betegségeit magában hordozta. Miközben egy vállalatként próbált a piaci körülmények között üzletszerű működést szimulálni, gyakorlatilag egy praktikus kádermelegedő szerepét töltötte be, a utasokon, és a bőröndjeiken kívül, egy pártállami stílusú bürokrata-tápláléklánc terheit is a nyakán kellett cipelnie.
A BKV-hoz, és a MÁV-hoz hasonlóan a haszonnal üzemeltethető szolgáltatásokat kiszervezték maguknak, vagy a rövidtávú bevételek érdekében eladták az illetékesek. Felelősök? Ugyan már, demokrácia van, itt nincsenek felelősök, illetve ha vannak azok mindig a éppen másik frakcióban ülnek.
A különbség a többi állami közlekedési vállalat és a Malév között talán csak az, hogy az utóbbi nem nélkülözhetetlen a csődje miatt nem áll meg az élet az országban, amíg lesz repülőtér, és utas addig lesz aki elvigye, a konkurrensek alig várják, hogy lecsapjanak a Malév hült helyére.
Én személy szerint nehezen tudnám összeszámolni, hogy hányszor repültem az elmúlt 10 év alatt, és azt sem tudnám kapásból felsorolni, hogy milyen társaságokkal, az azonban biztos, hogy a Malév nem volt közöttük. Nem azért mert volt valami ellenérzésem a magyar légitársasággal szemben, egyszerűen mindig volt jobb megoldás.
A Malév "sikeres" privatizációjával sokan nagyon jól jártak, a tranzakció egyetlen vesztesei a magyar adófizetők voltak. A repülőtér 2005-ös magánosítása pedig jól jellemzi a magyar állami cégekben uralkodó állapotokat. Az új tulajdonos 80 felesleges munkavállalót talált, menedzsereket, és adminisztrátorokat.
A nemzeti légitársaságot már a kilencvenes évek végén, az első privatizációs kísérletek sikertelensége után fel kellet volna számolni. A folyamatosan veszteséget produkáló magyar légitársaság csak annyi büszkeséget adhat mint egy 10%-os kezdőrészlettel, svájci frank alapon elhozott Skoda Octavia a gazdájának.
Orbán Viktor tegnapi nyilatkozata szerint nem lehetetlen az újraindulás, és Völner Pál is elképzelhetőnek tartja egy új nemzeti légitársaság létrehozását. Szerintem ezeknek a feltételezéseknek nincs realitása, valószínűleg azoknak próbálnak vigaszt nyújtani a nyilatkozatokkal, akik önérzetükben sértettnek érzik magukat a Malév megszűnése miatt. Szerintem felesleges ezt erőltetni. Akik pedig Brüsszelre mutogatnak, a vádaskodás helyett inkább köszönjék meg nekik, rengeteg felesleges kiadástól szabadították meg a magyar adófizetőket.
Egy tisztességes temetést, egy szervezettebb elmúlást azért megérdemelt volna a Malév, és azok az utasok, akik jegyet váltottak a járataikra, és tegnap kényszeredetten toporogtak a ravatalánál.
Itt szavazhatsz, hogy szerinted szükség van-e nemzeti légitársaságra.