Az IMF októberi Fiscal Monitor jelentését nem terveztem végignyálazni, a magyar médiában megjelent összefoglalókat bőven elégnek gondoltam. Egészen addig, amíg rá nem bukkantam arra a főcímre, amit most én is kölcsönvettem.
A legtöbb magyar kiadvány cikkének az általános, ( IMF: stabilizálódik a nemzetközi pénzügyi rendszer ) és a Magyarországra vonatkozó ( Ezt várja az IMF Magyarországtól ) összefoglalójának is az MTI volt a forrása, gyakorlatilag mindegy, hogy hol olvasod el, ha eddig még nem tetted meg.
A Nemzetközi Valutaalap tanulmánya összességében az elmúlt évek fiskális konszolidációjáról megállapítja: az eredetileg tervezettnél jobban építettek az országok a bevételnövelő intézkedésekre és akkor is az adókulcs emeléséhez nyúltak, amikor inkább az adóalap szélesítését kellett volna meglépni.Ezért azt javasolják, hogy a jövőben a gyenge növekedési kilátások fényében a gazdaságpolitikának az adórendszerek torzulásaira és a potenciális növekedés erősítésére kellene fókuszálnia. - Itt az IMF igazán lesújtó prognózisa! - Portfolio
Az IMF jelentése a gazdasági helyzetértékelésen kívül, elsősorban a bevételnövelésről, a költségvetési egyenleg javításáról, az adózásról, és az adóztatás hatékonyságáról szól. Erre utal az elemzés címe is, a "Taxing Times", amit magyarra nagyjából az adóztatás korszakaként lehetne fordítani.
Egy részlet az előszóból:
Tudnak az országok többet, jobban, méltányosabban adóztatni? A jelentésben felsorolt eredmények azt mutatják, hogy a bevételnövelés lehetősége több fejlett gazdaságban is korlátozott, és ahol az adóterhek már most is súlyosak, a kiigazításokra inkább a kiadáscsökkentés keretein belül van mód.
Mindazonáltal számos országnak (beleértve néhány, a legnagyobb konszolidációs szükségletekkel rendelkező országot, mint például az USA, vagy Japán) lehetősége van jelentős összegek mozgósítására, miközben a növekedésre gyakorolt torzító, és kedvezőtlen hatások is korlátozottak maradnának. - IMF Fiscal Monitor: Taxing Times
A jelentésben összehasonlítják a különböző adóztatási stratégiák hatásait. Kiderül például, hogy az örökösödési, és az ajándékozási adók nem elég hatékonyak, az ingatlan, illetve a vagyonadóztatás azonban tetszik a Valutaalapnak. Van még egy rakás statisztika is, például a különböző országokban rejtőző, további adózási potenciálról.
Vagyonadók mértéke az OECD országokban:
Forrás:IMF Fiscal Monitor: Taxing Times
Na de a lényeg:
A 49. oldalon valóban található utalás az egyszeri vagyonadóra, (One-Off Capital Levy) amit minden - pozitív nettó vagyonnal rendelkező - háztartásra vetnének ki. Az IMF elemzői szerint ez a rendkívüli intézkedés hatásos az adósság fenntarthatósága érdekében, de bizonyos feltételek nélkülözhetetlenek a sikerhez. Fontos, hogy a lakosságot váratlanul érje, mert ha van idejük felkészülni, akkor megpróbálják eltitkolni, vagy kimenekíteni a vagyonukat, és csökken a várható bevétel. A másik, hogy szigorúan egyszer szabad alkalmazni, mert az ismétlődés lehetősége, az egész rendszerbe vetett bizalmat hosszútávon erodálja.
Az elemzők számításai szerint, ahhoz, hogy az adósság a 2007-es szint alá kerüljön, 10%-os egyszeri vagyonadót kellene kivetni, minden pozitív nettó vagyonnal rendelkező háztartásra. (15 uniós tagállam összesített adatai alapján)
Az IMF véleménye az, hogy ha a megfelelő körülmények adottak, akkor az adósságpályára elméletileg kedvező hatást gyakorolhat az egyszeri "vagyondézsma" de az világos, hogy ha valamelyik országban készülnek is ilyesmire, akkor sem fogják előre bejelenteni, a meglepetés szükségessége miatt.