sorok között

sorok között

Minden héten autógyár

2012. november 02. - Politikai Ateista

Szerintem zavarba ejtő a kormányfő kettős beszéde a magyar, illetve a világgazdasági kilátásokkal és lehetőségekkel kapcsolatban. Miközben Orbán Viktor a külföldi haknik során gyakran hangsúlyozza a nyugati típusú jóléti társadalom hanyatlásáról alkotott nézeteit, a magyarországi gyáravatók alkalmával már egészen más hangnemet üt meg:

Magyarország gazdasági növekedési lehetőségei a még világszerte húzóágazatnak számító autóiparban vannak - mondta Orbán Viktor miniszterelnök a kuplunggyártással foglalkozó, szombathelyi LuK Savaria Kft. sajtoló automatájának üzembe helyezési ünnepségén pénteken. - Orbán: Lassan nem telik el hónap autóipari beruházás nélkül - Portfolio.hu

Már több bejegyzésben is utaltam rá, hogy az európai autógyártás komoly problémákkal fog szembesülni a közeljövőben, és ezt a miniszterelnöknek is tudnia kell, a háziszócsöve, a Hírtv a napokban adott le ezzel kapcsolatban egy anyagot.

A magyar miniszterelnök szerint a jóléti társadalmak korrekciójára lesz szükség, ami megszorításokkal és a fogyasztás csökkenésével jár. Az autóipar nem lesz húzóágazat mostanában, és ez már a szlovák miniszterelnököt is nyugtalanítja. Orbán Viktor minden hónapra egy új autóipari beruházást és erre alapozott gazdasági növekedést vizionál, miközben hetente egyre több autógyár bezárásáról érkeznek a hírek. A legfrissebb a General Motors-tól:

A bochumi üzemben a jelenleg gyártott Zafira Tourer kifutása után nem tervezik újabb modell gyártását - közölte a társaság. A bejelentés alapján biztosnak tűnik, hogy a bochumi Opel-gyár sorsa megpecsételődött - emelték ki a beszámolók. A Zafira modellt a jelenlegi tervek szerint 2016-ig gyártják Bochumban. - Az Opel 2600 állást szüntet meg az idén - Világgazdaság

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr424874570

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hiszek egy Viktorban... 2012.11.02. 12:56:33

Van ugye politika, és van vallás. A FIDESZ és személy szerint annak vezetője esetében úgy látszik ez a határ kezd teljesen elmosódni. Fontos kijelenteni, hogy tudatosan irányított dologról beszélünk, ezek a dolgok nem csak úgy történnek. Azt szintén ér...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

politikus-omm 2012.11.02. 11:57:36

Feloldom ezt a qrvanagy dilemmádat.

1. állítás: Az autógyártás még húzóágazat - yes, right. Ma már a 3. világ autóéhsége húzza, az EU már stagnáló piac és az is marad.

2. állítás: Rothad a jóléti állam nyugaton - yes, right. Elöregedtünk és elkényelmesedtünk, mindenünk megvan, ótónk is.

Mi a probléma?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.11.02. 12:01:36

Az autógyártás egész addig szarban lesz, amíg válság van. Válság addig lesz, amíg a nem létező pénzeket be nem hajlandó bukni a világ.
A gazdaság működéséről alkotott elképzelés, hogy a növekedés a fontos, szerintem baromi rossz elmélet... Illetve nem lehet a végtelenségig növekedni (fedezet nélkül pláne).
Nagyon nagy változás kellene a világban, mert rossz irányba megy. És ez nem lesz kellemes.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.11.02. 12:02:41

Különben vicces, hogy beruházásokat várunk, amikor minden autógyár szarban van.

Q-in-Law 2012.11.02. 12:22:09

@politikus-omm: Pontosítok: az EU autópiaca szűkül, és még jövőre is szűkülni fog. 2014-re stabilizálódik a mélyben.

dennisthemenace 2012.11.02. 12:32:51

Persze, hogy szukul, miutan tulsagosan felporgettek. Nem rohej,hogy mindenki evente akart uj autoba ulni? En otodik eve hajtom gond nelkul az enyemet, pedig nem is fiatal autokent vettem.

ati27 2012.11.02. 12:35:47

Mennyi okos ember....

kpityu2 2012.11.02. 12:51:40

... és egyik se dolgozott még életében.

Dolgozónép 2012.11.02. 12:53:10

politikus-omm 2012.11.02. 11:57:36

1. A 3. világ autóigénye nem megoldás az európai gyártóknak, mert - a minőségi és árkülönbségek miatt - ők ott versenyképtelenek. (autóipar cég vezetője vagyok).
2. A jóléti állam igenis széthullik, ennek jelei minden nyugat országban tapasztalhatók, ott is szétszakadt a társadalom. Magyarországon ez azért nem érezhető, mert mi nem jóléti, hanem rosszulléti állam vagyunk. A munkaképes lakosság fejvesztett menekülése ennek eklatáns példája.

Anti Anyag (törölt) 2012.11.02. 12:54:36

Egyáltalán nincs itt ellentmondás, csak éppen a szerző valószínűleg vagy nem érti, vagy tudatos.

Egy nagy autógyár általában nem zár be egyik pillanatról a másikra, hanem csökkenti a költségét. Pld. úgy, hogy termelését Kelet-európába helyezi. Ha a szerző nem vette volna észre, jó pár éve ez a folyamat zajlik. (Mo-n már a meglévők bővítése folyik).

Ráadásul a feltörekvők alapból ezt csinálják. (Pld. kínai autógyár talán fél éve Bulgáriában nyitott gyárat)

Autóra mindig is szükség lesz, olyan mint a kenyér, csak hosszabb a tárolási ideje.

shushu2 2012.11.02. 12:59:04

Én szeretnék látni empírikus bizonyítékokat arra, hogy hogy a nyugati jóléti államok hanyatlanának. Szerintem köszönik szépen jól vannak, GDP arányos jóléti kiadások sem a hanyatlásról tanuskodnak. Szerintem ez a jóléti állam hanyatlása csak egy félreérett dolog, mint az erényöv és az első éjszaka jog ( ezek sem voltak soha, csak valaki kitalálta és elteresztette a mindent befogadó emberek között )

Anti Anyag (törölt) 2012.11.02. 12:59:22

@Dolgozónép: Akkor mit szóljanak a lengyelek, akiknél ez a fejvesztett menekülés kb. 89-től volt és el is tartott vagy 5-10 évig. )Nagyobb szarban voltak mint mi most).

Ahhoz képest most egészen jól vannak. Ez nem jelent semmit, egyszerűen egy adott ország lakossága így éli túl.

Dolgozónép 2012.11.02. 13:02:45

@shushu2: Bizonyítékok megtalálhatók a következő oldalakon, dögivel:
www.faz.net/, www.guardian.co.uk/, elpais.com/, stb.

politikus-omm 2012.11.02. 13:03:42

@Dolgozónép: A 3. világ autóigénye nem megoldás az európai gyártóknak, mert - a minőségi és árkülönbségek miatt - ők ott versenyképtelenek. (autóipar cég vezetője vagyok).

- OV nem beszélt európai gyártókról. Mellesleg az Audi BMW Merci nem tud róla hogy versenyképtelen Kínában.

Dolgozónép 2012.11.02. 13:04:15

@Anti Anyag:
"egy adott ország lakossága így éli túl." Persze. Akkor hát csak van valami, amit túl kell élni...

Dolgozónép 2012.11.02. 13:06:45

@politikus-omm: Persze, hogy nem beszélt, de az Európán kívüli gyártók nálunk az európai piacra készítenek autókat. A Mercedes meg az Audi azért nem versenyképtelen pl. Kínában, mert ottani beszállítókkal dolgozik, nem magyarokkal.

Anti Anyag (törölt) 2012.11.02. 13:11:29

@Dolgozónép: Miért, te azt gondoltad, hogy Gyurcsányék és Bajnai gazdaságpolitikája tetézve a világválsággal nem látszódik meg Orbánéknál?

Kezdjük ott, hogy szinte máig úgy tekintett az EU Orbánékra mint valami csaló társaságra, mert Gyurcsányék 2006-ban a görögök mintájára megpróbálták őket átverni.

A németek csupán a napokban vették a fáradtságot, hogy eljöjjenek tájékozódni, mert saját médiájuk és Mo. eredményei már annyira éles ellentmondsában álltak, hogy már az ő szeműket is csípte.

Az a gond, hogy jópáran azt hiszik, hogy a külföldi Orbánt és Gyurcsányt lát. A külföldi Mo-t lát.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.02. 13:12:57

@Anti Anyag: "Autóra mindig is szükség lesz, olyan mint a kenyér, csak hosszabb a tárolási ideje. "

sajnos az ilyen, és ehhez hasonló tévedések vezettek a válsághoz is...

politikus-omm 2012.11.02. 13:13:07

@Dolgozónép: Kínában a prémiummárkák semmivel nem olcsóbbak mint nálunk. Az a lényeg hogy a 1.5 mrd kínaiból ha csak 50 mill. potenciális vevő már az is több mint amit NyeU fel tudna szívni. Eladható ami drága, pláne ami olcsó.

Dolgozónép 2012.11.02. 13:15:10

@Anti Anyag: Teljesen mindegy, hogy ki a hibás. Itt mindig lesz valami sötét balkáni bűnöző, aki tönkretesz mindent, amit lehet. A tényekről beszéltem, azok nem hazudnak, nem úgy mint a politikusok.

Dolgozónép 2012.11.02. 13:18:25

@politikus-omm: Lehet, de az autóipar nemcsak prémiummárkákból áll, mert az egyszerű emberek - érdekes módon - többen vannak, mint a gazdagok. A kínai felső rétegre az egész világ rá van cuppanva üzletileg, úgyhogy nem kis konkurrenciával kell szembenézni. És attól még nem kerülünk előnybe, mert az orbáni retorikában a keleti országok seggének nyalása hangsúlyos...

Anti Anyag (törölt) 2012.11.02. 13:26:20

@doggfather: Ebben igazad van, de ez akkor is így van. Kinyögik a hiteleket és rohannak az új autóért. Az autó olyan mint a nő. Mindig kell és fiatalabb, sőt ha lehet, dögösebb mint az előző.

Anti Anyag (törölt) 2012.11.02. 13:29:44

@Dolgozónép: Tudod mik a tények?

1. CDS felár, mert ez az adott ország gazdaságpolitikájának mások általi megítélésétől függ.
2. Államháztartási egyenleg, mert ez jelzi a kormány háztartás vezetését.
3. Export/import alakulása.

Ezek a tények, a többi smafu.

vladimir964 2012.11.02. 13:40:08

@Dolgozónép: Az 1. pontbeli állításodnak legjobb alátámasztása egy nemrégiben olvasott cikk, mely szerint a Hyundai (ha jól tudom, a világ 3 legnagyobb autógyártójának egyike) csak tessék-lássék van jelen Európában, az igazi piacot a fejlődő világban, az USA-ban és Ausztráliában látja. Az európai autógyártók drágán állítanak elő semmivel sem jobb üzemi karakterisztikájú autókat, tehát halálra vannak ítélve, hacsak nem karcsúsodnak, és nem állnak rá (á la BMW a sznob tehetősebb vevőkörre)...

politikus-omm 2012.11.02. 13:42:43

@vladimir964: Ehhez képest a VW lesz a világ 1. számú autógyártója, ha nem az már most is(Toyotával verseng).

De vannak szarban levő gyártók is(Ford Europe, Opel, Fiat)

kpityu2 2012.11.02. 13:44:07

Iparra szükség van, és kellenek magok ami körül kialakul az oktatásnak és a szakképzésnek a rendszere. Olyan diplomásokkal találkozok, akik képtelenek a szögfüggvények gyakorlati alkalmazására. A magyar szürkeállományt leginkább a Hortobágyon lehet megtalálni.

vladimir964 2012.11.02. 13:47:13

@politikus-omm: Ezzel nem vitatkozom, bizonyára így is van. Ha tehetik, legyenek. Véleményem szerint az üzletben nem szabad sosem hasra esni egyetlen cég előtt sem, akkor fejlődik a világ, ha a "hulljon a férgese" elvet hagyjuk érvényesülni. Életképtelen monstrumok lélegeztetése sokkalta többe kerül, mint egy egyszeri fájdalmas operáció...

Dolgozónép 2012.11.02. 13:51:53

@Anti Anyag: Az államháztartási egyenleg semmit sem mutat a lakosság állapotáról. Az csak a kormány bevétel-kiadás gazdálkodásának mutatója. Ettől még a nép éhenhalhat. Ez is tény. A magyar CDS-felár kétszerese annak, ami normális gazdaságpolitika esetén lehetne. Az export/import mutatója önmagában csalóka is lehet, mert ha valaki csak szinte nulla hozzáadott értékű anyagot exportál, akkor hiába több az export, mint az import, ez aligha tartható fenn hosszútávon.

politikus-omm 2012.11.02. 13:59:01

@Dolgozónép: A magyar exportot pont a gépipar/autóipar húzza fel. Erre gondoltál nulla hozzáadott értéküként?

Dolgozónép 2012.11.02. 14:02:18

@politikus-omm: A magyar autóipari beszállítók nem közvetlenül szállítanak a németeknek, hanem két-három másik német cégen keresztül. A betanított munka, amit használnak, az majdnem nulla hozzáadott érték, agyonhajszolt, kizsákmányolt szerencsétlenek dolgoznak a gépeken, amire kb. 10 perc alatt tanítják be őket. Minimálbérért.

kpityu2 2012.11.02. 14:03:12

@vladimir964: Ki nem szarja le a világ fejlődését? Az a lényeg, hogy enni tudj adni a gyerekednek.

Alapvetően hülye 2012.11.02. 14:05:46

Orbán megint baromságokat mond és fáziskésésben van. A kedvenc Audija 2013 nyarára profitriadót fog fújni, bár ennek nem látszik még az előszele sem. A Mercedes Mo-n leépíteni fog és az Opelje becsődöl. A Rábát erőlteti, jobban járna ha kizárólag katonai járműveket gyártana, mert hamarosan igen nagy szükség lesz rájuk.

A haverja Csányi pedig 2013 nyarára komolyan megbetegszik, mert az OTP csődközelbe kerül.

politikus-omm 2012.11.02. 14:06:21

@Dolgozónép: Te tényleg az autóiparban dolgozol?

A beszállítók jó részben magyar cégek, és valóban kizsákmányolók. Az magyarországi(külföldi tulajdonú) összeszerelő üzemekben konkrétan az ágazat legjobb fizetéseivel dolgoznak a magyar munkavállalók. nyilván gépipari középiskolai végzettséggel azért nem mindjárt fél millát.

Dolgozónép 2012.11.02. 14:10:12

@politikus-omm: A magyar beszállítók nem autóalkatrészeket szállítanak be közvetlenül, hanem infrastruktúrát (pl. büfé). Az alkatrész-beszállítók csak német cégeken keresztül szállíthatnak, mert közvetlenül az OEM-ek szóba sem állnak velük, hiszen képtelenek teljesíteni az egetverő feltételeket. Nem olyan szép a menyasszony, amilyennek szeretnék láttatni.

kpityu2 2012.11.02. 14:14:52

@Dolgozónép: Ez nem teljesen igaz. Rengeteg 10-20 fős szerszámkészítő cég van, aki a német cégeknek szállít be, és nem minimálbéren fizetnek.
Nyilván egy betanított munkásokat dolgoztató szerelő/csomagoló cégnél nincs nagy fizetés, de a munka sem különbözik az uborkaszedéstől.
Nem a külföldi befektetőktől, cégektől kell várni a megoldást, hanem saját lábra kell állni.

Dolgozónép 2012.11.02. 14:17:33

@kpityu2: A 10-20 fős szerszámkészítő nem OEM (autó-összeszerelő márkacég)-nek szállít, hanem alacsonyabb szintű beszállítóknak.

kpityu2 2012.11.02. 14:28:16

@Dolgozónép: Ez igaz, de az előző hozzászólásodra reagáltam, csak ez nem fórum, nincs számozás.
Viszont amit mondasz az természetes dolog, az autógyártás nem 2-3 szintes műfaj. Több ezer/tízezer embernek ad munkát, csak ezek az emberek nem egy-két gyárban dolgoznak, hanem gyártói hierarchiában több száz cégnél. Ami a melósok mellett még több száz micikének, könyvelőnek, ügyvédnek és pöcsételő közalkalmazottnak is munkát ad. :D
Ha majd lesznek magyar gyárak, akkor a beszállítóknak az ő követelményeiknek kell megfelelni. Amíg nincsenek, addig kénytelenek vagyunk megelégedni az alacsonyabb hierarchia szinttel. Viszont amíg nincsenek olyan vállalkozók, akik képesek komplex termékek előállítására, ez nem is fog változni.

Dolgozónép 2012.11.02. 14:40:10

@kpityu2: "amíg nincsenek olyan vállalkozók, akik képesek komplex termékek előállítására, ez nem is fog változni."
Pontosan erről beszéltem.

kpityu2 2012.11.02. 14:58:35

Akkor egyetértünk. Magam részéről azt vallom, hogy a Rábára szükség van, a CDS felárra pedig magasról teszek.

vladimir964 2012.11.02. 15:15:41

@kpityu2: Akkor menjünk vissza a kőkorba, hordákban vadásszunk, az asszonyok addig gyűjtögetnek, és mindenkinek meglesz a napi betevője - a barlangban.

kpityu2 2012.11.02. 15:49:55

@vladimir964: Neked elég ha Spártáig visszamész.

Don Quixote de la Ferko 2012.11.02. 16:04:14

jaj

Szegény gyártók rákényszerülnek, hogy tartós használati cikkeket gyártsanak.

Speciel nem dőlök a kardomba, ha valaki nem tudja évente cserélni az autóját.

Don Quixote de la Ferko 2012.11.02. 16:09:36

@kpityu2:

Itt a pont.
Kiegészítve azzal, hogy az autón kívűl azért létezik még ipar, és sajnos azt verték rommá az elmúlt 20 évben.

renevol 2012.11.02. 16:27:09

@ColT: "A gazdaság működéséről alkotott elképzelés, hogy a növekedés a fontos, szerintem baromi rossz elmélet... "

Azért nem rossz elmélet, mert a kapitalizmusba az elmélet szerint bele van kódolva a növekedés, folyamatosan felesleget termel pl., tehát ha nem növekszik, akkor ott valami gond van. Tehát nem a növekedés az elsődleges cél, hanem a növekedés egy alap tulajdonság, amit ha nem látunk, az egy jelzés.

Önmagában a növekedést szokták úgy is értelmezni persze, hogy az majd azért IS jó lesz, mellékhatásként, hogy az eddig nélkülözőknek több valamijük lesz. Ez hibás gondolat, hiszen az elosztás nem feltétlenül változik folyamatosan, ráadásul nem is abba az irányba, hogy a szegényeknek több legyen. Simán lehet gazdasági növekedés mellett ugyanannyi, vagy egyenesen kevesebb is a korábbihoz képest a szegényeké. De ez már nem a kapitalizmus alap működésének elméleteihez tartozik, hanem a(z állami) társadalompolitikához.

Putyilov gyári melós 2012.11.02. 17:11:51

@politikus-omm:

Akkor végül is mit állítanál?
Hogy a kormány totálisan feleslegesen támogat százmilliárdokkal olyan multikat, akik rövidesen lehúzzák a rolót?!

A második állításod kire vonatkozik?
Jelenleg a fiatalok a legjobban munkanélküliségtől súlytott társadalmi csoport.
A nyugdíjkorhatár az egekben.

Putyilov gyári melós 2012.11.02. 17:26:01

@Don Quixote de la Ferko:
Az az ipar egyrészt a szocialista munkamegosztásra volt belőve, másrészt azért számolták fel, mert a "rendszerváltó" értelmiségi uralkodóelitek féltek az egy tömbben levő és egymással szolidáris munkásoktól.

Amúgy meg kell nézni, hogy hova jutott pl. az agyontámogatott Vegyépszer.
Csődbe.
A magyar nagytulajdonosi réteg egyszerűen nem ért a gazdálkodáshoz. Ők csak azt ismerik, hogy sírni az államnál és állami/önkormányzati túlszámlázott megbízásokra lövik be magukat, ugyanúgy, mint 89 előtt az állami mammutok. Tehát állami újraelosztásból élnek. Kockázatvállalás nulla, innováció alíg, a profit így is dől, hisz megfelelő mértékű pártzsebekbe való visszaosztással mindig lehet megbízást kapni.

A kicsiket, akik munkahelyeket teremthetnének pedig eltapossa, ellehetetleníti az állam.
Csak akkor tudnak túlélni, ha rácsatlakoznak valamelyik oligarchacsoport állami fejőgépére.
Tehát ők is az állami újraelosztásra alapoznak, valódi vállalkozás nálunk alíg van, max. 100 ezer.
süti beállítások módosítása