sorok között

sorok között

Gyorsvasút meg amit akartok

2012. június 23. - Politikai Ateista

Sokan értetlenül állnak a ferihegyi gyorsvasút belengetett ötlete előtt, amelyről egyre több találgatás jelenik meg a sajtóban. A tervek még csak körvonalazódnak a nyilvánosság előtt, az viszont biztos, hogy a gyorsvasutat valakik halálosan komolyan gondolják. A sanghaji mérnökök nem hobbiból vonatozgatnak a MÁV szakembereivel, és Simicska sem szokott árnyékra vetődni mostanában.

Az értetlenség - ami a tegnap folyamán még egy blogbejegyzésben is materializálódott - érthető, a ferihegyi gyorsvasút tervein rágódva, szinte elkerülhetetlenül a felesleges presztizsberuházás kesernyés utóíze tapad a szájpadlásunkra. Mi értelme lehet gyorsvasutat építeni, amikor a Malév csődje miatt egyértelműen csökkent a budapesti repülőterek repülőtér forgalma?

Különösen ésszerűtlennek tűnhet ez a beruházás ha figyelembe vesszük a budapesti tömegközlekedési infrastruktúra általános állapotát, az évtzedekig épülő 4-es metrót, és azokat a vasútvonalakat amelyek  bezárásához már csak az IMF közreműködésére várunk.

Egy régebbi bejegyzésben érintőlegesen már foglalkoztam a gyorsvasút kérdésével, ha akkor átnézted, akkor most megspórolhatod magadnak az olvasást. Ha nem akkor figyelj.

A látszólag ésszerűtlen beruházásban van logika, csak nem magyar, hanem kínai. A gyorsvasutazás terve nem éppen újkeletű, de azóta kezdtek el igazán pörögni az események amióta a kínai eredetű egymilliárd eurós fejlesztési hitel a célegyenesbe érkezett.

Az államkötvények értékesítéséből származó bevételeket a kormány arra költi amire csak akarja, a fejlesztési, vagy beruházási hitelekkel kapcsolatban azonban nem egészen ez a helyzet. A hitelt nyújtó fél feltételeket, kondíciókat szabhat, illetve meghatározhatja a fejlesztések irányát. A fejlesztési hitelek jól felfogott kínai érdekeket is képviselnek, amelyek például a Huawei-gyár építésében és a kínai építésű gyorsvasútban testesülnek meg. Ezt a befektetési stratégiát a kínaiak mér régóta alkalmazzák Afrikában, ahol az ásványkincsek kiaknázásának jogaiért cserébe kínai cégek végeznek különböző beruházásokat.- Sorok Között

Szóval nagyjából annyi történik, hogy a kínaiak megdobnak minket egy egymilliárd eurós hitelkerettel, amiből többek között egy csinos kis reptéri-vasutat is fel kell építenünk. A kínai gyorsvasútépítő szektor magyar megrendelésekhez jut, miközben Pekingben azon sem kell aggódniuk, hogy a Liszt-expressz esetleg veszteségesnek bizonyul, mivel a hitelekért a magyar adófizetők nevében a kormány gyakorlatilag kezességet vállalt, a kínaiak a beruházások ellenértékét kamatostul visszakapják. (Tegyük fel, hogy adok neked kölcsön 10 milliót, amiből te csak az én kereskedésemben vásárolhatsz új autót magadnak. Hidd el az sem érdekelne ha az első nap felgyújtanád.)  A kínaiak csak nyerhetnek a dolgon, mi pedig szurkolhatunk, hogy a reptéri-gyorsvasút gazdaságosan üzemeljen, vagy legalább a Simicska akasszon rajta néhány milliárdot.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr734607034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bankvezér 2012.06.23. 23:25:27

Kedves Szerző !
Az is megérne egy posztot hogy Gyurcsány Hazaáruló Ferenc kinek és miért adta el a repülőtér bérleti jogát 75 évre???

labrabbit 2012.06.24. 07:01:23

@bankvezér: Arról is lehet posztolni. Ha van linked, engem érdekel. Írhatsz is.

Mit gondolsz ERRŐL az írásról?

nandras01 2012.06.24. 08:56:30

@bankvezér: nomegaztán ott a nagy kérdés, hogy mit keres oszkó a wizzerben- igaz?
(a poszthoz ez is legalább annyira kapcsolódik, mint a te felvetésed...)

/manens 2012.06.24. 11:00:59

@bankvezér: Szerintem meg a Lendvai hónaalja büdös. Mijénem dezodorkutyázza ? Ezek a rohattak a zokai mindennek ! ( méghogya simicska ! )

Gera 2012.06.24. 13:27:02

@bankvezér: Szerintem meg az azóta történteket (válság, malév, stb) figyelembe véve igen fasza üzletet kötöttek azzal a 450 milliárddal. Ez azon kevés dolgok közé tartozik, amit nem kúrtak el.

monoli40 2012.06.24. 13:32:37

Gyorsvasút külön nem kell, főleg kinai nem.
Ferihegy 1-nél megáll a Cegléd-Szeged/Debrecen felé menő vonat, utána kell egy leágazás Ferihegy 2-re, egy 4-es metróhoz képest ingyen.
Még akkor is,ha a nyugatitól a vonalat korszerűsiteni kell.
Akár uniós pénzt is lehet használni.
Sajnos ez a megoldás valószínüleg nem érdeke senkinek, kivéve az utasokat.
(Zárójelben : ritkán írok, de elkeserítő ez a primitív stílus amit lát az ember.
Az iskolában ma már nem tanítanak semmit?)

Tapogatott Kukorica 2012.06.24. 13:53:10

A kinai penzt ugyanugy fejlesztesekre kell elkolteni, ahogy az unios vagy imf-es penzeket (ez is es az is felteleket szab). Mitol mas karvalytoke szempontjabol a kinai, mint a nyugati? Semmiben.
Ergo a kinaiak gyarmatositjak most Magyarorszagot. Csoborbol vodorbe.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2012.06.24. 14:30:09

@monoli40: Ha kiviszik a vonalat, akkor is túl nagy a vasút kapacitása a ferihegyi forgalomhoz. Fölösleges vasúti szerelvényeket ingáztatni külön a reptérre, ha fél óra lenne, mire megtelne a vonat. A metrót ki lehetne húzni odáig, aminek szerintem több értelme lenne, de annak a kapacitása is túl nagy Ferihegyhez, kb. húsz-harminc perces követési idő lenne célszerű, ami rengeteg utasnak már nem éri meg. A meglévő közlekedésbe kéne integrálni a reptér elérését kulturált keretek között. Ez mondjuk fapados megoldásként lehetne egy új expresszbusz KÖKI és a reptér között, vagy egy kisebb kapacitású light rail ugyanitt, megfelelő követési idővel. A nagyvasút bekapcsolását szerintem úgy lehetne megoldani nem kevés pénzből, hogy a meglévő vonalat Ferihegy 1 után teljes egészében mondjuk egy felüljárón át átvezetik a kettes terminálhoz, ott is csinálnak egy megállót, a vecsési megállót áthelyezik északabbra és máris lett a vonalon egy Ferihegy 2 megálló és nem is üres vonatok járkálnának a reptérre, ami ezáltal nem csak Budapestről lenne közvetlenül elérhető.

Ettől függetlenül a budapesti tömegközlekedés és az itt élő emberek szempontjából huszadrangú, hogy a repteret hogy lehet elérni, úgyhogy, ha a lerohadó BKV mellett tényleg ERRE sikerül majd pénzt adni, akkor ez a kormány a dilettantizmus csúcsa felé tör.

vajdasagi 2012.06.24. 14:30:41

@Tapogatott Kukorica: "A kinai penzt ugyanugy fejlesztesekre kell elkolteni, ahogy az unios vagy imf-es penzeket (ez is es az is felteleket szab). Mitol mas karvalytoke szempontjabol a kinai, mint a nyugati? Semmiben.
Ergo a kinaiak gyarmatositjak most Magyarorszagot. Csoborbol vodorbe. "

Ez messze nem igaz. Az IMF pénzéhez az IMF csak azt várja el, hogy ne tékozoljunk, és garanciákat akar látni ahhoz, hogy majd visszakapja az igen alacsony kamatú hitelt, amit ad nekünk. Sajnos ez a garancia vagy a gazdaságunk növekedése, vagy pl. a nyugdíjak csökkentése - no ez már nehéz dió, de részükről szerintem érthető. vagyishogy nem vehetjük zokon.

Nyilván ha valaki sokkal magasabb kamatozású hitelt nyújt nekünk, akkor neki kevesebb garancia is elegendő - az ilyen több hasznot remél, ezért nagyobb kockázatot is bevállal. Ez ilyen egyszerű...

Egyébként az EU-s visszatéritendő támogatásoknál akár igazad is lehetne, de elfelejted, hogy az EU irdatlan mennyiségű olyan pénzt ad, amit nem kell (kamatostul) visszatéritenünk.

BJani 2012.06.24. 14:37:24

Drágáim, pár szösszenet:
1) Ferihegyen (Liszt Ferin) mindig is csak 1 repülőtér volt, igaz, több terminállal. Ezt nem kellene összekeverni. Heathrow is 1 repülőtér, 5 terminállal.
2) "A ... Gyurcsány" 75 évre adta el a vagyonkezelési jogot, de nem a repülőteret 475 milliárd Ft-ért. Akkor ő hazaáruló? (Más kérdés, hogy más lépéseivel én sem értek egyet.)
3) Azok az utasok, akik fillérre megnézik, mennyibe kerül a jegy (fapados forgalom), igénybe fogják venni egy néhány ezer Ft-ba kerülő gyorsvasutat? Ugye, hogy nem.
4) Azok az utasok, akik üzleti ügyben jönnek ide, igénybe fogják venni azt a vasutat, amely nem a számukra kedvező irányba és időben megy? Ugye nem, helyette taxiznak.
5) Igénybe fogja venni azt a vasutat, amit olyanok építenek, akiknek a "sajátjuk" is német/francia/japán koppintás, s teljességgel megbízhatatlan műszakilag? Ugye?
6) Az a repülőtér, ahová egy rendes bevárosba vezető út kiépítése nagyságrendekkel olcsóbb lenne (pl. a meglévő ésszerű átépítésével: keresztbe legyenek tetves felüljárók, ne hosszába 2x1 sávon), miért kellene, hogy gyorsvasúttal elérhető legyen? Ugye.

Aztán mindenkinek jó álmodozást, majd ébredést. S lehet szídni a másik oldal hazaárulóit, de attól nekik se lesz jobb/rosszabb, de nekünk (neki/nekik) se.

vajdasagi 2012.06.24. 14:39:58

@d.z.: Alapvetően tényleg sokkal fontosabb a BKV, mint a reptérei gyorsvasút. Ebben egyetértek.

De: a külföldi beruházások (pl. call centerek, egyéb melók) idehozása érdekében NAGYON fontos egy flottul működő tömegközlekedés a reptér és Budapest között. Szerintem egy gyorsbusz, amely mondjuk a KÖKI-ig megállás nélkül és nagy gyakorisággal közlekedne teljesen megfelelne ennek a célnak. (Személyesen ismerek több olyan külföldi üzletembert, ilyen-olyan középvezetőket, akik a taxit luxusként élik meg, mert Frankfurtban, Párizsban, Brüsszelben, Münchenben is metróval/vonattal utaznak a reptérről a központba, és itt is ezt tartanák helyesnek. Most, tekintve hogy milyen lassú a buszos változat, Budapesten taxiznak, és ezt rossz pontnak látják. Attól tartok, ezek miatt elesünk majd újabb beruházásoktól.

De még egyszer: nekem is úgy tűnik, hogy a BKV általános állapota ennél fontosabb. Csak nem szeretném, ha átesnénk a ló másik oldalára.

lbalazs 2012.06.24. 15:02:23

2000-ben még a JFK-n is ingyenes busszal lehetett elérni a metrót. Ezzel lehetett elérni a parkolók egy részét is, és megállt a metrómegállónál is. Itt is egy ilyen ingyenes busz hiányzik a vasúti megálló és Ferihegy 2 közé.

Darth Revan 2012.06.24. 15:40:17

Szerintem nem rossz a mai rendszer. Nyilvan jobb lenne atszallas nelkul bejutni a belvarosba, de inkabb ez a kis kellemetlenseg, mint a sok milliardos beruhazas, ami soha nem terul meg (mennyiert kellene adni a jegyet, hogy legalabb nullszaldos legyen a dolog?)

monoli40 2012.06.24. 17:12:08

@d.z.: Félreértések elkerülése végett nekem nem létkérdés a vasút Ferihegyre, csak a mai hálózattól független, külön épített pálya, meg a befektetői pénz nem tetszik.Ezért kell az EU-tól a pénz.
Azért azt be kell látni, hogy Ferihegy 1, a város belsejéből nem egészen fél óra alatt elérhető vonattal, ami nem összehasomlítható az M3+200-as busz variációval.
Nyílván a BKV általános állapota fontosabb, de itt egy értelmetlen, önálló, soha meg nem térülő, vagy megfizethetetlen árú gyorsvasútról van szó, amin csak a kinaiak keresnek.

Tapogatott Kukorica 2012.06.24. 17:34:37

@vajdasagi: te erted, szoval nem is neked szolt. ;)

Tapogatott Kukorica 2012.06.24. 17:45:49

Egyebkent jomagam a metro kivitelere voksolnek. Vasuttal pl. nyugatiba lehetne beutaztatni az embereket, ahol csak relative kenyelmetlen atszallassal mehetnenek tovabb, mig metroval eleve mindharom (negy) vonal mindegyik allomasa elerheto lenne, a varos nagyobb reszet lefedve (ill. tobb helyen lehetne tovabbszallni vonatra, buszra). A busz olcso lenne, de a konnyen kialakulo dugok miatt nem valos alternativa.
A kerdes az, hogy mennyivel kerulne tobbe/kevesebbe a metro kiepitese, mint egy "uj" vasut es vonatok beszerzese?
Ja, es persze nem kellene minden egyes metroszerelvenynek vegigmenni a repterig, nyilvan igenytol fuggoen 15-20-30 percenkent is mehetne egy-egy jarat addig, mig a tobbi maradna tovabbra is a varos hatarain belul. A BKV-t is fejleszteni kellene tovabba, de az mar messzire vinne.

Bryan élete 2012.06.24. 18:11:07

@Darth Revan: nagyon jó a reptéri 200-as buszjárat, bár lehetne kicsit rugalmasabb, néha nem lehet felférni. DE óriási hiba, hogy a KÖKI-n kispórolták a mozgólépcsőket. Így aztán a kedves utasok ugyanúgy vonszolhatják húszkilós bőröndjeiket a lépcsőkön, mint régen. Szégyen egy világváros repülőutasai számára. Van még ilyen európában?

defenestratio · http://www.youtube.com/watch?v=SEuBeH4LCyU 2012.06.24. 19:16:49

szerintem is a kék metrót kellene odáig rántani tovább a felszínen. már évtizedekkel ezelőtt tervezték, de persze abból sem lett semmi

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.06.25. 09:01:20

@bankvezér: @Tapogatott Kukorica: Igaz. Gondoltam rá, hogy odaírom ezt a gondolatot a bejegyzés végére, de inkább kihagytam. Úgy látszik, hogy a sakk, és a go annyira nem is különbözik egymástól.
süti beállítások módosítása