sorok között

sorok között

BKV vonaljegy: 880.-

2012. május 30. - Politikai Ateista

Tegnap este egy baráti beszélgetés közben merült fel a BKV helyzete, és kiváncsi lettem, hogy vajon mennyibe kerülhet egy vonaljegy valójában. Tisztában vagyok azzal, hogy 320 forintért lehet részem a felejthetetlen, és gyakran izgalmakkal teli utazásban, de én azt szerettem volna tudni, hogy az adófizetők és a BKV felhasználók együttesen mekkora összeget fizetnek egy vonaljegyért.

Az elmúlt időszakban a 2010-es esztendő a BKV szempontjából talán az egyik legjobb év volt, a költségvetésüket némi plusszal sikerült zárni. A "siker" azonban csak a szokásosnál nagyvonalúbb állami támogatásoknak volt köszönhető.

"A cég 2010-ben a költségvetési törvényben előirányzott 32 milliárd forintos "normatív" támogatáson felül 17,5 milliárd forint plusz támogatást kapott - az utolsó 7,5 milliárdos részletet decemberben utalták át - a zavartalan működés érdekében." - Világgazdaság


Erről az évről részletes költségvetési adatokat találtam, ami megfelelő terepnek igérkezett a számítgatásokhoz. Igazság szerint nem törekedtem az überpontosságra, elsősorban a nagyságrend érdekelt, ha valaki esetleg jobban belemerül és pontosítani szeretne a hozzászólások között megteheti.

Egyszerű számításaim folyamatával nem akarok untatni senkit, a végén nekem kb 780 forint jött ki ami nagyjából annyit jelent, hogy minden eladott 320 forintos jegyet az adófizetők további 460 forinttal konszolidáltak 2010-ben.

2012-re vonatkozóan még nincsenek végleges adatok, de Vitézy Dávid kisegített egy nyilatkozatával. Az ő számításai alapján ha az állam kivonulna a BKV finanszírozásából, akkor a 9800 forintos havi bérletért 27000 magyar pénzt kellene csengetni a BKV-jegyirodáinál, ebből arra lehet következtetni, hogy egy vonaljegy körülbelül 880 forintba kerül 2012-ben. Más megközelítésből szemlélve minden magyar adófizető valamivel több mint 20000 forintot költ a BKV-ra anélkül, hogy akár egy szakadt trolira feltenné az ülepét. Ráadásul az adófizetők még bliccelni sem tudnak.

Ez azonban még nem tekinthető végleges számnak, mivel ott vannak az újrafinanszírozásra váró hitelek is, amelyeket az óvatos bankárok már kizárólag állami garanciavállalás mellett hajlandóak fontolóra venni. Számukra nyilvánvaló, hogy a BKV önerőből már képtelen lesz valaha is eleget tenni a fizetési kötelezettségeinek, még annak ellenére sem, hogy a bevételeket, a támogatásokat, és a hiteleket kizárólag a működés fenntartására fordítják, az infrastruktúra fejlesztésén, és karbantartásán megspórolt forintok pedig már minden napra tartogatnak meglepetéseket az utazóközönség számára.

Az állam ha tehetné kivonulna a tömegközlekedési tömegszerencsétlenségből, szívesen ráhagyná a fővárosi önkormányzatra, de ez egyelőre nem kivitelezhető, többek között azért sem mert a bankoknak már nem elég az önkormányzati garancia, és nem hinném, hogy a dugódíj és az egyéb, még az ötletelgetés stádiumában lábadózó, a BKV eltartására kitervelt adófajták elengendők lesznek a működés biztosítására nem is beszélve a 20 éve elmaradt fejlesztésekről, és karbantartásról. Mellesleg az állami és önkormányzati támogatások között szerintem lényegi különbség nincs, mert gyakorlatilag mindkettő az adófizetők zsebéből ered, ugyanúgy ahogy a dugódíj is. Nem tudom, hogy tényleg komolyan gondolták-e, hogy egy extra bürokrata réteg (BKK) majd megoldja a vállalat alapvető problémáit, de azon kívül, hogy szorgalmasan kutatják, hogy ki állhatná a számláikat még nem sok mindent értek el.

 


 

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr444553330

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Magyar faroknak magyar csalán való 2012.05.30. 11:15:00

Két éve van kormányon a FIDESZ-KDNP. Két év telt el, amiről azt halljuk, hogy nagy és csodás dolgok történtek, még akkor is, ha ebből egyelőre nem látunk semmit sem. Két olyan év, ami után még mindig csak addig jutottunk, hogy a FIDESZ minden őt érő tö...

Trackback: Magyar faroknak magyar csalán való 2012.05.30. 11:14:42

Két éve van kormányon a FIDESZ-KDNP. Két év telt el, amiről azt halljuk, hogy nagy és csodás dolgok történtek, még akkor is, ha ebből egyelőre nem látunk semmit sem. Két olyan év, ami után még mindig csak addig jutottunk, hogy a FIDESZ minden őt érő tö...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Makkasz 2012.05.30. 14:58:57

@SemBoga: Milyen igen jelentos kimutatott haszna van az allamnak? Ertem mirol beszelsz, de az emnnyi? Kevesebb lenne attol ez a haszon, ha a hasznalok (tekintettel nekik kell munkaba jarni meg haza) fizetnek meg a jegyarat? Mennyivel?

Attol kevesebb lenne-e a haszon, ha versenyhelyzet lenne, maganvallalatok gazdasagosan uzemeltetnenek, nem egy lehetetlen buzlo szar lenne a BKV?

Ne haragudj, ez a kozvetett haszonra hivatkozas hulyeseg (biztos van ilyen kozvetett haszon, csak nem merheto ossze az ablakon kidobalt milliardokkal). Ott lehet igazsag, hogy veszteseges jaratokat is fenn kell tartani, nem kaphat valaki kevesebb lehetoseget mert csepeli mint aki az V.keruletben lakik. Ezert vonalakat csak csomagban lehet versenyeztetni.

Ahol az allam beavatkozik, ujraeloszt, mindig hatekonytalan, a gyenge uzlet, korrupcio, vesztesegek melegagya.

Lurian 2012.05.30. 15:01:26

@ne most: Ne is mondd! A régi szép idők. :-D Párszor én is gyalogoltam haza egy faluval arrébról, ami kb 4-5 km. :-)) Legszebb emlékem az aktatáskám felavatása egy téli este, amikor 5 kutya hajkurászott vagy egy kilométert. :-DD Asszem ez utólag mindig egy picivel viccesebb emlék... :-))

belekotty 2012.05.30. 15:01:32

@dr. nomac: Paks mióta adja 3.5-ért a kWh-t? Mióta 1 forint a vezetési díj? Te hol élsz?
Jóval kezdesz vitázni, mert magas beosztású ELMŰ-s voltam, ráadásul a számlázáson!

ne most 2012.05.30. 15:04:00

@protézisesh: Biztosan nagyon jól dolgozik a felső 1,8% hogy 50-szer annyi árkot tud ásni. mint az többi vagy 50-szer annyi levélre, telefonhívásra tud válaszolni. Esetleg ők döntötték el, hogy ők 50-szer annyit fognak keresni.

padisah 2012.05.30. 15:04:40

@ne most: a jelenlegi állapotot közpénzek pocsékolásával tartják fenn, ez a sztálini virtus, az újraelosztás bűvölete, amit én javaslok az az ellenkezője

ne most 2012.05.30. 15:06:06

@belekotty: Marika te vagy az? Már mindehol kerestelek. Mi van Pistivel, meg van még a horváth szállodája, amit a jutalmából vett?

Makkasz 2012.05.30. 15:06:09

@padisah: Teljesen valosagtol elrugaszkodott amit a versenyrol irsz. Egyreszt nem biztos hogy az allamnak teljesen ki kell szallnia (ill. igen, de Fovarosi onkormanyzatnak nem). Az Onkormanyzat igenis ellenorizzen, versenyeztessen, kovetelmenyeket tamasszon, tartsa fenn a szukseges kozuti, benzinkuti, ki tudja meg milyen infrastrukturat (ne a buszokat).

A verseny alacsonyabb mukodesi koltseget eredmenyez. A jegyarakat a tenyleges hasznalok fizetik meg. Megszunik az esszerutelen igenybevetel. Megszunik a pazarlas. A szinvonal (muszaki, biztonsagi, komfort) mar csak a kezdeti tokebevonas miatt is javul.

Mindenesetre a te negativ scenariod kozeleben sincs a valosagnak, raadasul nem a lenyegrol szol, hogy mindenki fizeti egy reteg utazasat, amit egy pazarlo modon fenntartott ceg biztosit.

A kevesbe kihasznalt jaratokban igazad van. Ezert csak csomagokban, elvart jaratsuruseggel lehet versenyeztetni, es lehet a "rossz" vonalakat keruleteknek osszefogva kell tamogatni (melyiket miert, mit visz, mit hoz alapon), es nem egy atlathatatlan mukodesu allami vallalatba onteni az allami penzt vesztesege szerint.

Lurian 2012.05.30. 15:06:37

@belekotty: Azért egy próbát megér! ;-)) Tiszta berlini légihíd fílingje lenne az egésznek. :-)) Viszont várj csak! Honnan érkezne mondjuk az egyéb nyersanyag? Azért fát, meg követ, meg egyéb ilyen szarságokat elég drágán fuvarozna a Rájener. :-)) Mondjuk abból a 20%-ból futná, nem is vitás. :-)) Meg maradna némi apró a BKV-ra is... Meg a 4-es metróra is... Esetleg lehetne egy új Malév, ha már nem kéne azt a rengeteg éhes szájat etetni. ;-))) Elgondolkodtató. :-)

Makkasz 2012.05.30. 15:07:42

@ne most: Ez valami humor? A korm'nynak az adokon kivul milyen penze van? Ja a hitel es az elkotyavetyelt vagyon. Segitek, az sem az ove.

belekotty 2012.05.30. 15:08:08

@ne most: Én a Béla vagyok és olyat kapsz, hogy a szemed kidülled. :-))

Lurian 2012.05.30. 15:08:12

@belekotty: Á, a kémia sosem volt az erősségem. :-) De végülis mindegy, annyi "szépséget" kitaláltak már, hogy az atom már majdnem ciki manapság. :-))

belekotty 2012.05.30. 15:09:53

@Lurian: A Budapest magára hagyása az utak lezárását is jelentené? Mert akkor ugye netje és bankrendszere sem lesz a vidéknek, mert akkor mi meg elzárjuk azt.
Amíg meg vannak utak, mindent be lehet szerezni a szomszéd országokból.

protézisesh 2012.05.30. 15:10:00

@ne most: >>"tömegközlekedést a világ minden táján veszteségesen üzemeltetik." Az autótulajdonosok talán nyereséggel üzemeltetik a jármüvüket?<<

Kib@szott okos gondolat, gratulálok. Már csak azt kéne tudni, mi fogalmazta ezt meg benned, mire akarsz utalni, kilyukadni ezzel?

ne most 2012.05.30. 15:10:07

@Makkasz: A pénz azé, aki eldönti mire költi.

belekotty 2012.05.30. 15:10:48

@Lurian: Ez nem kémia, ez atomfizika. Tudod ezek a tipikus hasadási termékek, amik bekerülnek a táplálék láncba.

excopp 2012.05.30. 15:12:22

@protézisesh:
- üdv a fedélzeten!

@belekotty:
- nem szerettem volna belegyalogolni "a főváros a vidék ellen és viszont" projektbe, csak annyit akartam érzékeltetni, hogy a valóság minden bizonnyal árnyaltabb annál, mint:
- Budapest ÁLLÍTJA elő a magyar GDP 40 %-át (bár imponáló, különösen egy echte pestinek, de ez inkább a parasztvakítás része a dolognak; az elszámolt GDP-arány stimmelhet,ez utóbbi persze nem ua.)

- a BKV pénznyelő automata, amelynek vesztesége a szétlopott pénzek miatt van (biztos, hogy strukturális okok játszanak bele az eleve veszteséges működésbe)

- nyilván össze kellene vetni mondjuk a jegy/bérlet árának viszonyát akár a külföldi átlagfizetésekhez, akár az utazási szokásokhoz, akár a foglalkoztatottsági viszonyokhoz, a munkaidő-beosztásokhoz, satöbbi

- nekem - megmondom őszintén -, tetszik ez a vita, különösen a vége felé (ekkorra már az argumentum ad hominem érvelések lepattannak, egyre több az érv, és egyre jobb szikrák tűnnek fel, biztos, hogy a vita termékenyítő hatása ez)

- VALÓS számok és benchmark nélkül persze csak ötletelés folyhat, de legalább megvilágít néhány összefüggést, amelyikből az egyik legfontosabb:
- semmi sincs ingyen (ha valamiért valaki valamilyen okból nem fizet, azt jelenti, hogy ezért másvalaki TÖBBET fizet)

- és tetszik a vita komolysága is
- Magyarország együtt egész: főváros ÉS vidék, a megoldást is együtt kell megtalálnunk

Makkasz 2012.05.30. 15:13:29

@padisah: Onellentmondas, ha draga lenne a jegy es a berlet, ezert kevesen vennek igenybe, mitol lenne tomegnyomor.
Fogadd el, az allami penz beletolasa egy ilyen rakas szarba, az emberek 62 eve tavoltartasa a valos koltsegektol, gazdasagi folyamatoktol (jegy, benzin, foldgaz), megbolonditotta oket, nem erzik az aranyokat.
Amit hasznalsz, igenybe veszel, azert fizetsz, es legalabb annyit, mint amennyibe az kerul, vagy versenyben az ar kialakul.

A tamogatas mindig rossz, hosszutavon is karos donteseket szul. Pl. gazartamogatas, szarul szigetelt hazak epultek, szigeteles helyet meg nehannyal tobb m2, es most rinyal a tamogatasert, kozben pazarol mintallat.
Vagy mukahelyetol tavol valaszt lakast, berlemenyt, mit veszithet, csak az idejebol valamennyit utazasra, mert nem fizeti meg az utazas valodi arat!

Az allami pazarlason, tehetetlensegen, szar cegvezetesen tul ez az igazi atok.

ne most 2012.05.30. 15:16:15

@excopp: "ha valamiért valaki valamilyen okból nem fizet, azt jelenti, hogy ezért másvalaki TÖBBET fizet" Te kiről másoltad a diplomád?

belekotty 2012.05.30. 15:17:07

@excopp: Egyеtértünk, maximálisan. Én csak a Budapest nélkül jól elvan a vidékre reagáltam a 40 százalék GDP-vel.

Makkasz 2012.05.30. 15:17:17

@ne most:Mekkora kommunista csokeveny vagy.

Grabbe · http://www.hirstart.hu/ 2012.05.30. 15:18:32

Fantasztikus, minőségi szolgáltatás ennyi pénzért...

padisah 2012.05.30. 15:18:37

@protézisesh: nem értem ezt miért nekem címezted,
az ingatlanadó célja hogy más adónemből származó jövedelem legyen oda átcsoportosítható, például az szjaból

tehát ingatlanadó révén az szja csökkenthető, és az adóterhelés azokra helyeződik át, akiknek van vagyona, tehát van miből adót fizetnie

ne felejtsük el, hogy a vagyonból tőkejövedelem származik, még úgy is, hogy valaki a saját lakásában lakik, kétszeresen is tőkejövedelemre tesz szert, mert nem fizet albérletet, és mert az ingatlana esetleg felértékelődik (a környezetében végrehajtott infrastruktúra beruházások által, amit nem ő fizetett)

a bkv és annak ingatlanadón keresztüli finanszírozása tehermentesíti a központi költségvetést, tehát vagy szja-t tud csökkenteni, vagy államadósságtól megszabadulni (vagy legalább lassabban felhalmozni), mindenképpen egy átcsoportosítás az inaktívak felől az aktívak felé

komplikato 2012.05.30. 15:19:23

@telkoe: "Bp par keruleteben mar van evente fizetett ingatlanado es ingatlan adasvetelenel is adozol."

Itt "vidéken" 600 méterre Budapesttől meg 1991 óta fizetjük az ingatlan adót, csak jelzem ... ami nem mindegy az az utolsó brainstormingban elhintett érték százalék szerint korlát volt, mert ki a fenne tudna egy nagyobb kertes házra évi százezreket fizetni?

A poszthoz szólva: Értem a felháborodás okát, de lehet nem kerülne 880-ba az a vonaljegy ha a tisztelt BKV utasok röpke 40%-a nem bliccelne ... Másrészt mint páran megjegyezték a tömegközlekedés fenntartása gazdasági ÉRDEK és szinte mindenhol vesztességes és/vagy államilag támogatott. Rá lehet keresni, hogy 1 napnyi BKV állás (lásd sztrájk téma, vagy BKV csőd téma) hány milliárdos állami bevétel kiesést okoz.

protézisesh 2012.05.30. 15:20:01

@ne most: "Biztosan nagyon jól dolgozik a felső 1,8% hogy 50-szer annyi árkot tud ásni. mint az többi vagy 50-szer annyi levélre, telefonhívásra tud válaszolni. Esetleg ők döntötték el, hogy ők 50-szer annyit fognak keresni."

Még nem döntöttem el, hogy te is egy rövidlátó proli vagy, vagy esetleg egy ostoba troll fasz. De csak hogy tisztábban láss, elmondom, hogy aki abba az 1,8%ba tartozik, az jellemzően azért kap annyit, mert a hozzád hasonlókból 50-100nak a munkájáról gondoskodik. A holnapi munkájáról is. És ezért kap mondjuk 3szor annyi fizetést, mint az alsó harmad. Viszont fizet hússzor-ötvenszer annyi adót.

Mielőtt nagyon nekiugranál a témának, javaslom hogy férj hozzá konkrét bérkartonokhoz és lásd, hogy az évi 1,5-2millió között keresők ÉVES SZINTEN fizettek összesen 60-70ezer forintnyi SZJA-t, míg az évi 12 millió körül keresőktől kb 3,5 milliónyi SZJA-t vontak le. Ha jól megnézed az arányszámokat, akkor látod, hogy HATSZOROS fizetéshez jár az ÖTVENSZERES adóteher, vagyis akinek havonta br. egymillió a fizetése, az minden megkeresett forintja után nyolcszor annyi adót fizetett, mint te.

Ennyit az ún. egykulcsos adórendszerről...

excopp 2012.05.30. 15:20:24

@ne most:
- hát megmondom őszintén, a Feriéről akartam (a közgazdaságit, nem a tanárit), de már én sem találtam,pedig hamarabb kapcsoltam, mint a pécsi dékán...

ne most 2012.05.30. 15:22:20

@padisah: Vagy azokra helyeződik át, akinek állandó lakása van.

"tőkejövedelemre tesz szert, mert nem fizet albérletet" hát ez csúcs!

Makkasz 2012.05.30. 15:23:25

@protézisesh: hagyd, ne most egy kommunista troll

ne most 2012.05.30. 15:23:50

@protézisesh: "1,8%ba tartozik, az jellemzően azért kap annyit, mert a hozzád hasonlókból 50-100nak a munkájáról gondoskodik" álom álom, édes álom. Éljen a Közgép!

Lurian 2012.05.30. 15:24:46

@belekotty: Na ja, ez jó kérdés. :-) Legyen úgy, legyünk nagyvonalúak! Majd felfejlesztjük a térségi takarékokat, vagy behívunk külföldi tőkeerős bankokat. 1-2 hónap lenne max a kiesés. Addig árucsere! Desznyóért színes tv-t! :-)) Hmm, viszont honnan lesz elég áramotok?? Akkor az is elzárva... ;-)) (Na persze jó pénzért lenne minden!:-))

padisah 2012.05.30. 15:25:09

@Makkasz: azért lenne tömegnyomor, mert egy magán-tömegközlekedtető cég épp csak annyi járművet rakna forgalomba, ami még elviszi a rá felszállni hajlandóakat, nyilván azokat akinek nincs más választása, túl messze megy a gyalogláshoz, kocsira nincs pénze, és parkolni sem tudna vele.

román kolléga dolgozott itt Pesten, elmondta hogy az ottani bérek mellett Bukarestben egy lakás bérleti díja 80k huf körül van, és ez azért ilyen drága, mert nincs rendes tömegközlekedés, mindenki kénytelen a zsúfolt belvárosban versenyezni az ingatlanokért, és felhajtják az árakat

ez egy speciális ágazat, ahol nem lehet versenyt kialakítani, és akkor magánkézbe és ezzel monopóliumba adni még rosszabb lenne mint államiban hagyni

a legkevésbé rossz opció az az önkormányzati tulajdon, üzemeltetés és finanszírozás, és az azért jobb mint a többi, mert így ugyan a tömegközlekedés továbbra sem kap versenyt, de a városok között kialakul verseny, és az leszorítja a korrupciós költségeket

Lurian 2012.05.30. 15:26:27

@belekotty: Mondtam én, hogy nem értek hozzá! :-)) De ez már az a scenario, amikor mindenki elpusztul... Egyelőre törődjünk csak a BP-vidék háborúval, ne hívjunk külső segítséget! :-)

pucros 2012.05.30. 15:28:59

Korábban sem volt sikertörténet a BKV, de most még külön hiányzik az a pénz, amit nem a négyes metróra kellett volna költeni.

protézisesh 2012.05.30. 15:30:27

@padisah: neked címeztem, mert ezt te írtad:
"ha valaki erőn felüli ingatlanban lakik, aminek az adóval együtti fenntartására nincs jövedelme, az költözzön kisebbe, megteheti"

Amúgy fals a logikád az ingatlanvagyon megadóztatásával:
- Egy ingatlan a nevedre kerül, amikor még a banké az egész. Miért fizess adót a bank tulajdona után? A tehermentes ingatlan esetleg szóba jöhetne, de:
- az ingatlan értékének növekménye virtuális, nem realizált haszon. Ilyen szempontból ugyanolyan, mint a tőzsdei részvény. Ha nem adod el, nem realizálod a nyereséged-veszteséged. Mi után fizetnél adót? Hogy a matolcsifélék megmondják, ma xy kerületben 1m2 értéke 350.000Ft? És ha jövőre csak 250et fog érni? Akkor visszaadják az adót?

Nem vagyont, főleg nem lakóingatlant kell adóztatni. JÖVEDELMET kell adóztatni, de mindenféle jövedelmet:
- bért
- tőkehozamot (kamatot)
- ingatlanhozamot (bérbeadás és realizált növekedés)
- árfolyamnyereséget (részvény, valuta/deviza)
- osztalékot

Jelenleg ebből csak az első kettő létezik, a nagy lóvék meg az utolsó kettőben mozognak. Ezért is nem fogják megadóztatni soha: ott a lobbierő.

az ingatlanok túladózatása amúgy is kontraproduktív, mert a hangyáktól a tücskök felé terel: ne gyűjts saját lakásra, lakj albérletben, plázázz, végy lapostévét, ájfónt, mindenszart, öregkorodra meg majd dögölj éhen.

@ne most: "Nem gondolat, tény."
akkor hivatkozd meg valami forrással, illetve még mindig nem értem, mi a f@szt akartál vele mondani? Ha meg az egész hozzászólásból ennyit értettél meg, akkor azt hiszem, nem fogok tudni beszélgetni veled...

padisah 2012.05.30. 15:31:08

@ne most: ezen csodálkozol?
mindenki nulla vagyonnal rendelkező csórónak születik, ha lakni akar valahol, bérelnie kell

aztán vagy kap vagyont pl lakást, és akkor van tőkéje (a lakás ára) amit vagy lakásként hasznosít és akkor nem kell albérletet fizetnie,
vagy beteszi bankba, részvénybe, vállalkozást alapít belőle, de továbbra is fizeti az albérletet, abból amit a tőkéje után tőkejövedelmet beszedett

vagy nem, és akkor fizeti azt az albérletet a nettójából, leadózva szjaval, tb járulékkal, és még az ingatlan bérbeadásából származó jövedelem adójával is, amiért másnak nem kell, és ami másnak adómentes tőkejövedelem

protézisesh 2012.05.30. 15:31:44

@Makkasz: a múlt héten beleakadtam egy valaki76 nickű faszfejbe, az nyomta ezt a tempót. Ebben a blogban miért nincs trollszűrő, hogy ignorálhatnám az ilyenek hozzászólásait?

padisah 2012.05.30. 15:33:53

@protézisesh: JÖVEDELMET kell adóztatni, de mindenféle jövedelmet

ez az ami Magyarországot tönkreteszi, ebből a körből kell kitörni, és a jövedelmet nem adóztatni, minden mást, fogyasztást, vagyont igen, de a jövedelmet nem, max 10%ig, fel kéne nyomni a szuperbruttósítást, tb-t megszüntetni, és a szuperbruttón 10% szja, minden más állami jövedelem az áfából jöjjön, az önkormik meg az ingatlanadóból, költségvetési apanázs nélkül

ez kipucolná Magyarországot, sokkal kisebb tere lenne a korrupciónak is

gejzabejla 2012.05.30. 15:34:05

Nálunk Kecskeméten a helyi volán a helyi bérletekre, illetve vonaljegyekre befizetett pénzekből + a város által parkolási díjból beszedett pénzekből működik. És működik, vannak új buszok, egyre több. A szolgáltatás megfelelő. Budapesten miért is nem tud ez a modell üzemelni? Egyébként is melyik vidéki nagyváros helyi közlekedési társasága feji állandóan az államot. Mi vidékiek miért is fizetjük a budapestiek közlekedését? A nyugdíjasok legalább miért is nem fizetnek annyit, mint a diákok?

Makkasz 2012.05.30. 15:35:18

@komplikato: Nem mindenutt allamilag tamogatott (szinte sehol). Jonehany helyen onkormanyzat alatal tamogatott (hiszen ott lakok erdeke a jo tomegkozlekedes).
Ilyen mertekben rosszul szervezett, iranyitott, pazarlo, verseny nelkul dolgozo tarsasag masutt sehol sincs, de ez csak egy erzes.
Elfogadhatatlan a milliardok kidobalasa az ablakon csak azert, mert masutt is tamogatjak a tomegkozlekedest.
Igen, de ott atlathatoan szervezik meg, es minden szamladon ami ahhoz kapcsolodik (pl. gepkocsi sulyadoja), rajta van mennyi megy oktatasra (%-ban es osszegben), mennyi megy tomegkozlekedesre, konyvtarra, stb. Es nem allami penz, onkormanyzati. Itt konkretan ingyen van a tomegkozlekedes. Van ra penz az adobol, es az onkormanyzat dontott igy, a polgarok akaratanak megfeleloen.

A sandorfalvit nem erdekli, hogy jut be a csepeli a munkahelyere. Ha baloldalrol nezzuk, akkor hozzateszem, hogy ugyanazert a munkaert legalabb duplaannyit kap Pesten, ha jobbrol nezem, fektesse mar be azt a penzt a jegyarba, amibol utana nagyobb fizeteshez, tobb lehetoseghez jut.

Egyebken tomegkozlekedest fovarosnal, keruletnel kisebb egysegben is lehet szervezni, egy-egy lakokozosseg (nehany haztomb) is kepes erre. Persze a mestersegesen, egyharmadan tartott jegyar ezt nem teszi szuksegesse. Ezert ut nagyot a BKV sztrajk, monopol helyzetu, kommunista tipusu, rosszul vezetett ceg.

Megjegyzem, a soforok, ott dolgozok is rosszabbul erzik magukat, mint aki Firenzeben abbol el, hogy egesz nap szallodakbol fuvaroz embereket kisbuszaval. Aztan sztrajkolhat Jovanni, ha Otto meg megy. Ja, itt is ingyen van a jegy, a szallodak megfizetik.

Vagy mukodjon valami versenyben, uzleti feltetelekkel, vagy teljesen atlathatoan, kovethetoen, ellenorizhetoen, kontrollaltan. BKV egyikbe sem tartozik.

padisah 2012.05.30. 15:35:33

@protézisesh: "mert a hangyáktól a tücskök felé terel"
pont fordítva: meghagyja azt a jövedelmet, amiből lehet megtakarítani, és előbb utóbb ingatlant is venni, vagy pénzbeli megtakarítást tartani

DFK 2012.05.30. 15:37:07

@belekotty: Mivel pont a BKV tönkretétekléről is folyik a diszkurzus, ez a mondat pont ezt jelenti. Szövegértésből elégtelen....

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.05.30. 15:37:32

"Ráadásul az adófizetők még bliccelni sem tudnak."

Na, ebben egyáltalán nincs igazad. Pont az a baj itthon és a régió többi országában, hogy túl sokan bliccelnek és nem fizetnek adót.

belekotty 2012.05.30. 15:39:35

@Lurian: Az MVM vezérlő központ itt van, fenn a Budai Várban, úgy hogy nektek annyi.
Az MNB is itt van. És Matolcsy is. Ha sokat kekeckecc, leküggyük vidékre. Egyéb kérdés? :-))

protézisesh 2012.05.30. 15:39:44

@padisah: Mo-ot a BÉRjövedelmek halálra adóztatása teszi tönkre. A valóban nagy pénzek (árfolyamnyereség, osztalékok...) továbbra is gyakorlatilag adómentesek, a valóban gazdagok nem fizetnek adót.

Nem a bérek további adóprését szorgalmazom, de a magántulajdonú ingatlanvagyont (főleg egy adott érték (mondjuk 50mio Ft) alatt megadóztatni öngyilkosság. A fogyasztásra ösztönöz a takarékosság-előrelátás-felhalmozás helyett, amiből csak lufi lesz.

belekotty 2012.05.30. 15:40:07

@DFK: Elégtelent kaptál szövegértésből? Nem csodálom.

Makkasz 2012.05.30. 15:41:51

@padisah: A maganvallalkozotol jobban lehet kovetelni szerzodesen es versenyhelyzeten keresztul mint az allami ceg allam altal kinevezett vezetojetol.
Megkovetelheted a jaratsuruseget, az ulohelyek szamat, a szinvonalat (klimat), pontozhatod a tisztasagot, akar interneten mindenki, akar sajat ellenoreiddel, es kotbert fizethet, vagy bukhatja szerzodest ha nem tesz eleget.

Mit kovetelhetsz az alatalad kinevezett tehetsegtelen kadertol?

Mutassa be mit csinalt az oriasira nott, szakszervezetek es szerzodesei valamint onkormanyzatilag definialt jegyarra megbenitott ceggel? By the way, onkormayzat hatarozza meg a jegyarat, es allam fizeti a veszteseget? Ugyanmar.

mit csinalsz vele? Levaltod, beismered sajat kudarcodat? Odateszel egy masik tehetsegtelent?

Az allami vallalat halott. A kommunizmusban sem mukodott. Azota is szenved mind.

belekotty 2012.05.30. 15:43:45

@DFK: De akkor sem azt írta hogy VD-ék tették tönkre. Sajnos van a dislexiának egy olyan formája, amikor valaki prekoncepcióval olvas és nem tudván értelmezni a szöveget, nem vizsgálja felül a prekoncepcióját. Ennek korrigálásához, nem logopédus kell, hanem pszichológus és akkor szövegértésből nem kapsz egyest. :-))

protézisesh 2012.05.30. 15:46:41

@padisah: >>"mert a hangyáktól a tücskök felé terel"
pont fordítva: meghagyja azt a jövedelmet, amiből lehet megtakarítani, és előbb utóbb ingatlant is venni, vagy pénzbeli megtakarítást tartani<<

Nem arra ösztönöz, hogy mielőbb érj el magas szintre, ahol bele tudsz vágni egy saját ingatlanba, ezért inkább a felélés felé terel. Életed végéig fizetsz albérletet, ahelyett, hogy x évig bankhitelt törlessz, majd éld a magad életét, maradjon félretenni valód öregkorodra?

A te modelled pont arról szól, hogy fiatalon beleszarsz a gyűjtögetésbe, inkább felspécized a bérlakásodat, hogy adót kerülj el. Élsz a mának (tücsök) majd öregen (tél) szopóágra kerülsz.

Aki az elején gyűjt (hangya), az aktív korában letudja a felhalmozást, öregen (tél) fel tudja élni a tartalékait. Ha nagyon sokat takarékoskodott, akkor még a lakását sem kell kisebbre cserélnie, hogy életben maradjon.

Én sem kaptam semmit a szüleimtől (mármint se bankbetétet, se autót, se lakást), mégis azt érzem, belőled a sértett irigység beszél, mert mások jobb helyzetből indultak neki az életnek mint te. Én nulláról kezdtem, de nem akarom, hogy a gyerekem az első perctől kezdve azért szenvedjen, mert a te gyereked nem kapott tőled semmit útravalónak. Adózzon csak mindkettő a bevételei után (legyen az bér, résvényárfolyamnyereség, vagy céges osztalék), de ne az után, amit én a sokszorosan leadózott jövedelmemből félreraktam magamnak/neki!

Lurian 2012.05.30. 15:52:51

@belekotty: Leválasztjuk és meghekkeljük! Nem tétel. De azért ezzel a Matolcsyval betaláltál... :-/ Erre még nincs válaszom, mert azt ugyan megbeszéltük, hogy atomot nem lehet használni, de mindenre azért mi parasztgyerekek sem vagyunk felkészülve... Eleve két ember kell, hogy úgy istenesen az ember a szemébe nézzen!!:-))) Ehhez képest a Titánok harca 3D szürkemarhafos! :-DD
Muszáj lesz titeket fallal körülvenni... Csak abban bízom, hogy hogyha átlövitek a falon katapulttal, akkor valahol szétkenődik... Majd arrébb kell tolni a szénakazlakat! :-D

ne most 2012.05.30. 15:59:39

@protézisesh: Csúnyán beszélsz és én nem tárgyalok hányadékokkal.

protézisesh 2012.05.30. 16:03:44

@ne most: jajj, sírva fakadtam. elfogytak az észérvek, fennakadunk a stíluson. sebaj, nem fogsz hiányozni. :-)

excopp 2012.05.30. 16:07:47

@protézisesh:
- a blog lényegében a társadalmi igazságosságról szól

- ki fizessen a BKV (ideértve az egész tömegközlekedést) szolgáltatásáért, mennyit,legyenek-e kedvezmények, építsenek-e a jegyárba szociálpolitikai kedvezményeket, ki működtesse a rendszert (public and/or private), legyen-e verseny (milyen jól jártunk a mobiltelefonok versenyével, miközben a vezetékes telefon díja gyakorlatilag nem változott, sőt ki fog halni, mint a dinók)

- ennek ürügyén pedig már az adórendszer (milyen típusú adók legyenek: jövedelem, vagyon, forgalmi típusúak) is szóba kerül, és hamarosan - ha addig ki nem hal a lendület - a munka és bére is szóba kerül
- ezért jó egy ilyen (konkrét témával kezdett) vita
- a (tisztán) elméleti kérdésekre kevesen ugranak (vö: ProgBlog)

protézisesh 2012.05.30. 16:11:47

@excopp: itt meg állatira felhígul, pedig amíg nincsen koncepció, addig érzelmek alapján dumál a többség (--> többkulcsos adórendszer az alacsony keresetűek szemszögéből, számadatok nélkül. Ha én ötvenszer annyit keresnék, mint a beosztottaim, sz@rnék én a világra...)

pantaleon 2012.05.30. 16:16:26

A 20e ft az bérletvásárlónként igaz, ami messze elmarad a "minden magyar adófizető" számától.

Csacsis 2012.05.30. 16:22:59

Tök mindegy. Amíg pénzfelhalmozás folyik a világban, soha semmire sem lesz pénz. Akkor lesz majd itt normális BKV ha a pénz mint fizetőeszköz kering és nem megreked a gazd(akoknál)ságban.

excopp 2012.05.30. 16:24:07

@protézisesh:

- hát talán elnézhető, hogy az emberek zöme nem szent (pedig még azoknak is maga felé hajlik a keze), és saját érdekei szerint kívánná berendezni a világot

- pedig - ha jól emlékszem - 1972-ben jelent meg John Rawls világhírű műve, "AZ igazságosság elmélete" (A Theory of Justice)
- a filozófus olyan kiinduló helyzetet modellezett egy igazságos világ megteremtése elé, hogy

1) meg kell tervezni a szabályokat, mégpedig úgy, hogy a lehető legnagyobb szabadsággal rendelkezzen mindenki,
2) a javakat a lehető legigazságosabban osszák el, és az egyenlőtlenség csak akkor tűrhető el (személyes képességek következtében), ha az így kialakult rendben a szegények még mindig jobban járnának, mintha teljesen egyenlő lenne az elosztás rendje
3) a szabályokat pedig úgy kell megállapítani, hogy az emberek ELŐRE nem tudják (ahogy Rawls fogalmazott: "a tudatlanság fátyla alatt"), hogy milyen társadalmi státuszba kerülnek, mert azt a szabályok lefektetése UTÁN sorsolják ki

- ezek után kellő a késztetés arra, hogy tényleg a lehető legigazságosabb rend szülessen
- sajnos, a világ rendje nem így alakult ki
- ezért az a teendő, hogy ebbe az irányba mozduljunk el
- és ezért fontos a szabadság MELLETT a szolidaritás is, hiszen két "lottó" ( a természeti és a társadalmi) dönti el egy egyén kiinduló helyzetét
- erről a helyzetről pedig az egyén a legkevésbé tehet
- az ilyen döntések tudománya/művészete a politika
- azt már nem is kell mondani, hogy jelenleg nem annyira hazánkban láthatjuk az ilyen közéleti törekvéseket
- de még ez sem jelentheti, hogy feltartott kézzel állnánk a kihívások előtt...

[- egy közélet iránt érdeklődő ember nem kereshet annyival többet a beosztottjánál, hogy ne foglalkozzon a világgal]

araneae (törölt) 2012.05.30. 16:24:47

Minek a BKV??
Ti szerencsétlen elkényeztetett Pestiek!
Képtelenek vagytok 1-2 km-ert gyalogolni!!
Tőlünk kb 1-1,5 km-re van az állomás , naponta oda vissza gyalogoltam!! S gyologolják többen ma is.
Ha kell nektek a BKV akkor fiessétek meg!!!

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2012.05.30. 16:29:34

A tömegközlekedés nem túl sok helyen nyereséges, mindenhol szanálni kell. Ez persze nem jelenti azt hogy ne lehetne javítani a BKV-n.
Sajnos pl. a járműpark egy pénztemető. Ha korszerű és gazdaságos járművek lennének az nem csak az utasok kényelmén javítana, hanem sokkal kisebb lenne az üzemeltetés költsége is. Ehhez viszont óriási hitel kellene, amiből új gépeket vesznek. Csakhogy már így is hatalmas a hitelállománya. Nem 10-20 milliárdot kellene adni hanem egyszer rendesen kivenni a trutyiból. (pár nem is olyan rég még nullszaldós volt hitel tekintetében, még is elhanyagolható volt a járműcsere)

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2012.05.30. 16:32:39

@araneae: LOL. Vagy még nem jártál Pesten, vagy szimplán buta vagy. Tényleg azt gondolod hogy itt 50 méterenként megálló van? Tudod mekkora ez a város. Vagy te a szomszédos városba ha 25 kilométerre van is gyalog jársz? Mert vannak itt is távolságok rendesen.
Nagyon kemény legény lehetsz ha ilyeneket állítasz.

araneae (törölt) 2012.05.30. 16:33:52

Képzeljétek! Ha van mivel! A feleségem napi 8-10 órát dolgozik, /álló munka/, én postás vagyok, napi 20-30 km. Ti , ha 500 métert gyalogolni KELLene, már betojtok!!! Ha kell a BKV , fizessétek meg TI!!! Nekem nincs rá szükségem.
Mielőtt támadnátok, hogy így meg úgy...stb. Voltam BKV ellenőr 1990-1992 között. Egy megállóért képesek voltatok várni, ma is képesek vagytok, és szidni a BKV-ét, hogy késik. Holott gyalog előbb odaérnétek, értetetek volna. S meglenne a napi mozgásotok is. Ja és kerékpár is van a világon. Ha beütitek a gugliba , még képet is kaptok róla.

excopp 2012.05.30. 16:41:35

@araneae:
- tehát, ha egy vidéki elmegy a fővárosba, vigye az általa a falujában finanszírozott autóbuszát és kérje meg kedvenc buszsofőrjét, ellenőrét
- te pedig miért nem a HELYI busztársaságnál voltál ellenőr:-)
- nem tudom, sikerült-e álláspontod szélsőségességére rámutatnom...

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2012.05.30. 16:41:45

Amúgy igaz az hogy magának a városnak kellene finanszírozni rendesen a tömegközlekedését és nem az államnak. A parkolási pénzekből futná rá...

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2012.05.30. 16:43:31

@araneae: Ha húsz év alatt nem sikerült kiheverni a munkahelyi ártalmakat és még mindig ennyire felzaklatnak keresni kéne egy szakembert.

komplikato 2012.05.30. 16:44:19

@pucros: "Korábban sem volt sikertörténet a BKV, de most még külön hiányzik az a pénz, amit nem a négyes metróra kellett volna költeni."

Ja, mert az állami támogatás, amit hirtelen felére csökkentettek, majd NEM fizették ki azt sem, az biztos nem hiányzott 2011-ben, meg 2012-ben sem igaz?

araneae (törölt) 2012.05.30. 16:47:38

Igen.
Első: A BKV-nál voltam ellenőr, tehát láttam a közlekedési morált.
Dolgoztam, laktam is Pesten. Sajnos itt vidéken is túl elvannak az emberkék kényelmesedve.
Már a szomszéd utcából is kocsival viszik a szerencsétlen gyereket suliba, / nehogy föld érjen a lábához, vagy fordítva/.

komplikato 2012.05.30. 16:50:01

@Makkasz: Ja, félreértés van a dologban, mivel nem állítottam, hogy a BKV vesztességeinek nagyobb része ne lenne elkerülhető.
Valójában a BKV pazarló, kívülről és belülről is szétlopják, valamint töketlen a vezetése is, amit most a plusz pénzkidobás BKK fűszerez.

Az állami támogatásba az önkormányzatokat is beleértettem, bár tény, hogy más országokban azért jobban szétválik mint nálunk. Viszont az is rémlik Tarlós kiakadt rajta, hogy az kerületek nem fizetnek BKV-ra semmit.

protézisesh 2012.05.30. 16:51:19

@excopp: fúú, és még azt hittem, hogy utópiákat ÉN gyártok... :-)

Nem hiszem, hogy a világnak az egyenlősdire kellene épülnie. A "kinek-kinek képességei és szorgalma szerint" sokkal inkább leírja az általam elképzelt világot.

Öntelt állatként azt mondom, az ajtó mindenki előtt nyitva állt. A suliban ciki volt jól tanulni, a fősuli első évében ciki volt pénztelennek lenni a szakmunkásképző után a gyári fizetésből virító kortársaim mellett. A harmadik félévtől a TANULMÁNYI ösztöndíjam elkerülte a szakmunkásfizetéseket, mellette diákmunkával kerestem meg azt, hogy anyámnak valóban csak a fedelet kelljen a fejem fölé adnia, nem pedig etetni-ruházni mellette. (igen, vannak akiknek 19-20 évesen a családjukat kell eltartani, de róluk később.) Aztán állásom lett, de azok, akikkel egy évfolyamon diplomáztam, mindenféle szintre vitték. Van köztük aki a helyi posztkommunista nagyvállalatban műszaki rajzoló a mai napig havi bruttó 150ezerért, meg van olyan is, aki nyelveket beszél, külföldön is dolgozott, 6-8 éve céges autó van a segge alatt, meg a nulláról indulva is van hol laknia, van hol eltartani a családját.

Csak az elmúlt 60 évben (erről írtam a progblogon is) kurvára nem volt divat magadról gondoskodni, sokkal inkább mindent a körülményekre fogni. MINDENKI A MAGA SZERENCSÉJÉNEK KOVÁCSA! Lézerjaninak ebben az egyben igazat adok: az vagy, amit elértél. Igen, gyári melósokra is szükség van, sőt, nélkülük főnök se kellene, gyár se kellene. De az ajtó mindenki előtt nyitva állt. Csak a műkörömépítő tanfolyam vonzóbb, mint a közgáz egyetem, vagy az informatika. Akkor tessék tudomásul venni, hogy műkörmös papírral csak havi 100at lehet keresni, nem egymilliót.

Persze egyszerűbb rinyálni, mint tenni. És nem is lehet mindenkiből főnök. De egyszerűbb hátradőlni, sírni egy sort, nyitni egy sört aztán jöhet az éden hotel, mint esti iskolában érettségizni, megpályázni olyan állást, ami kihívás, ésatöbbi.

A mélyszegénység egy másik tészta, ott sajnos az a családmodell/életmodell érvényesül 2-3-4 generáció óta, hogy "a pézt a postás hozza", nem pedig az, hogy dolgozni (gyerekként iskolába járni, tanulni) kell érte. Így a csávó hatévesen tud csokit-tyúkot-gyümölcsöt lopni, 10-12 évesen nyugdíjast agyonverni, 14 évesen meg tételesen fújja a BTK-t annak kiskapuival együtt. Soha fel nem merül benne, hogy naponta 10 órát szopjon havi 80ezer nettóért, mikor azt három nap alatt összevasazza, vagy 3 gyerek után megkapja segélyként.

És igen, van az a nagggyon-naggyon szűk réteg, aki valóban fiatalon jut árvaságra, és legnagyobb testvérként vállára kerül a családfenntartás súlyos terhe. Botorság viszont velük takarózni akkor, amikor most, a 4 éve tomboló válság, 11%os munkanélküliség (56%-os foglalkoztatottság = 44% nem dolgozik!!!) mellett sem vonzó egy tiszta környezetben végzett könnyű fizikai munka havi nettó 80-90ezerért. Akkor tényleg CSAK a rendszer a hibás?

@Kínai cuccok tesztje: A BKV-t a MÁV-val együtt már annyiszor szanálták, hogy többet nem ér. Csődbe kell vinni, dőljön be, bukják el a hitelezőik a bennragadt pénzeiket. Végelszámolják, adják el az eszközparkot. A főváros meg (a kerületek derékból előre hajolva farpofáikat két kézzel erősen széthúzva segítik a közös megegyezést) gründoljon NULLÁRÓL egy közlekedési céget, aki megveheti az INGATLANVAGYONT (pályák, remizek, esetleg garázsok, műhelyek), az ingóság meg mehet a kukába. Az új cég élére külföldi, ott a szakmában releváns tapasztalatot szerzett vezetést összeszedni, akik felépítik a működő tömegközlekedést, annak finanszírozási modelljével együtt. Ennek az önerejét/beugróját fizesse meg az állam, ne a bérekre, jutalmakra, szakszervezeti fizetésekre felvett hitelek milliárdos kamatait!

araneae (törölt) 2012.05.30. 16:53:06

@protézisesh: Nálad a pont!Nem a becsületes utasok tették tönkre egyik céget sem.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2012.05.30. 16:55:17

@protézisesh: Ezt sokszor felvetették már de senki nem meri meglépni.

excopp 2012.05.30. 16:56:18

@araneae:
- a tömegközlekedés használata nem feltétlen kényelmi kérdés
- tudod, úgy 200 évvel ezelőtt bekövetkezett társadalmi méretekben is az a nagy fordulat, hogy a lakóhely és a munkahely elvált, majd pedig jelentősen el is távolodott egymástól
- ergo a busz amunkábajárás egyik eszköze
- amióta pedig az idő is jelentősen megdrágult, azt a leghatékonyabban kell beosztani
- ha te postás vagy, mindig ugyanazt a területet kell egy algoritmus szerint lejárnod
- ez a munkád, örülj neki, hogy van (cca 600ezren örülnének)
- de sokan vannak változó munkahelyen, változó műszakbeosztással, több tízkilométeres körzeten belül dolgoznak, satöbbi)
- a turistákat pedig, akik potenciális fogyasztók, ráadásul külső forrást (ergo pluszpénzt) hoznak, szállítani is kell
- a kérdés ezért összetettebb, mint elsőre látszik...

araneae (törölt) 2012.05.30. 16:57:02

Számomra csak az nam tiszta, hogy az ilyen cégeknél , AZ INGYENÉLŐ ROKONOK , BARÁTOK, SENKIHÁZIK, MIÉRT kapnak akkora fizetést, miért kapnak annyi jutalmat, mint amennyit?? Kapjanak akkor ha már hasznot termel a cég!!

Hans Lopkowitz 2012.05.30. 16:59:12

@ne most: Bizonyára a kormánytagok a saját fizetésükből támogatják... Ja az is adóból van?

Hans Lopkowitz 2012.05.30. 17:01:13

Amúgy is az a megoldás, hogy nem fizetek ITT járulékokat. A biztosítás (nem magyar) fedezi az orvosi ellátást. Nyugdíjat meg szintén magamnak teszek félere. Adót meg szintén nem itt... szóval tőlem jöhetnek rokonok, haverok is.

excopp 2012.05.30. 17:12:02

@protézisesh:
- az igazságosság-elmélet Rawls érdeme, aki nem szoci, hanem egy amerikai filozófus

- a magunk szerencséjének kovácskodásáról:
- a szociológia szerint a boldogulásnak/vagyonosodásnak négy fő módja van (akár több is egyszerre)
1)szerencse
2) szorgalom
3) születés
4) tehetség

- az én életpályámról
65-ös évjárat, középiskola, rendőrként dolgoztam, jogot végeztem, 9 év alatt lettem őrmesterből őrnagy, cikkeket írtam, több külországban jártam
- kiüldöztek
- önkormányzatnál lettem első számú vezető
- én hoztam létre, teljesítményértékelést vezettem be, fokozatosan újabb feladatokkal bíztak meg, sikerrel vettem, majd amikor a legmunkaigényesebb feladatokat elvégeztem, indoklás nélkül elbocsátottak
- a házasságom tönkrement, a feleségem kizsebelt
- a fiam tavaly meghalt (23 éves volt), egy lányom maradt
- számlavezető bankom felmondta a szerződésemet, nem érdekelte, miből keresek másik állást, négy hónapig egy fillért sem kaptam
- feketén vállaltam munkát (más nem akadt) két diplomával éjjeliőrködtem, azután nappal jegyzői pályázatokra, testületi ülésekre, állásinterjúkra jártam
- most is írok cikkeket, miközben kikapcsolták a gázomat, majd mivel elbocsátásomkor majd 25 év jogviszonyom volt, végkielégítést kaptam (nem pofátlant), amire adójóváírás nem jár, így közel 50eFt adókülönbözetet kellene fizetnem

- a bankok üldöznek, és nem engednek kitörni a csapdából, miközben barátaim segítettek, akiknek visszaadtam a pénzt

- és ennek ELLENÉRE eldöntöttem, hogy nem adom fel, pedig a szüleim nem segítenek, kértem tőlük 800eFt-ot a felhalmozott hátralékokra, addig sírtak, hogy még én adtam nekik 20ezret
- sosem segítettek az elmúlt 30 évben, mióta otthonról elköltöztem

- és nem hiszek abban, hogy pusztán a magam erőfeszítése a siker záloga
- ugye elnézed nekem?

EndiMirador 2012.05.30. 17:12:41

Egy másik számítás...

A 4-es metró bekerülési költsége ma 520 milliárd forint (és még messze nincs kész). Ez a 4-es metró a Dél-Buda és a Zugló környéki lakosok bejutását hivatott segíteni. Budapest lakosság 1,8 millió fő + agglomeráció, azonban a 4-es metró feltehetően csak Érdre, Törökbálintra és Budaörsre lenne kihatással. Dél-Buda és Zugló lakossága együttesen 350 000 fő, ehhez rakjuk hozzá az érintett agglomerációt, ami kb. 450 000 főre emeli az érintettek számát. Természetesen nem utazik mindenki, jó részük akkor se tenné le a kocsit, ha a metró ingyen lenne, továbbá vannak nyugdíjasok, inaktívok, helyben dolgozok, stb., akik nem veszik igénybe a tömegközlekedést. A BKV adatai szerint a tömegközlekedést egy nap kb. 750 000 ember használja, tehát agglomerációkkal együtt a lakosság kb. 35%-a. Lássuk ezt a 4-es metróra lebontva. 450 000 ember 35%-az kb. 160 000 ember. Előreláthatólag ennyi ember fogja használni a 4-es metrót. Ők kapják ezt 520 milliárd forintért. Ez 3 250 000 Ft/fő... Miért nem vette a magyar állam inkább ennek a 160 000 embernek inkább egy alsó-közép kategóriás autót? BKV és ami mögötte van Magyarország legnagyobb csalása. 27 000 Ft a bérlet... Londonban kerül majdnem ennyibe, ott, ahol az üzemanyag 30%-kal drágább, ahol az utolsó takarító is háromszorosát keresi a magyar sofőr fizetésének. És akkor jönnek azok az írások, amik a bliccelőkre fognák a dolgot. Komolytalan!

gnme 2012.05.30. 17:36:13

@protézisesh: én bíztatlak

állj ki a mértéktelenül elszaporodott és ugyanolyan mértékben szociálisan megtámogatott neszűri cigányok elé és mondd el:

"Nem hiszem, hogy a világnak az egyenlősdire kellene épülnie."

"Öntelt állatként azt mondom, az ajtó mindenki előtt nyitva állt."

szerintem életben maradnál, ha ha gyorsan tudsz futni vagy Bruce Lee szinten kungfuzol

pucros 2012.05.30. 17:50:27

@komplikato: a pénznek nincs megcímkézett szaga, sőt, pont az a lényege, hogy csereszabatos.

musi 2012.05.30. 17:52:28

ha pedig megpróbálod egy kicsit kihúzni a fejed a seggedből, megpróbálhatod elképzelni "mennyibe kerülne" az neked közvetve, ha leállna a fővárosi tömegközlekedés, ha az adókból nem támogatnák azt... lehet, hogy sokan nem használjuk a BKV-t, de nem kevés dolgozó ember használja... tudod van itt egy ún. gazdaság vagy mi a fene is egyelőre, ami a te fizetésedre is hatással van...

deZozo 2012.05.30. 17:55:20

Sajna én autót vezetek... ez a sorsom! De megígérhetem, hogy a büdös életbe nem fogok BKV-val járni. Ha mégis ráfanyalodom, veszek majd 1000 Ft-os jegyet. De addig is az esélyegyenlőség nem azt diktálná, hogy ha mindannyian fizetünk a BKV-nek, akkor jár a Volánnak is, no meg nekem is némi állami támogatás a bejáráshoz!
Majd lesz dugódíj és hordhatom biciklivel a kenyeret, mert az autót a nemlétező P+R-ben hagyva várhatom a talán félóra múlva jövő buszt, amivel csak lekésni lehet a csatlakozást! Király szolgáltatás, királyi árakon!

Pekkarin 2012.05.30. 18:40:47

Nagyon jó cikk! Jó a megközelítés. :) Az viszont felettébb idegesítő, hogy egy fiatalabb közlekedési eszközökkel működtetett, de hasonló fejlettségű cseh fővárosban is sokkal olcsóbb egy buszjegy: www.melano.hu/content/mi-sz%C3%ADvunk-legink%C3%A1bb-k%C3%B6z%C3%A9p-eur%C3%B3p%C3%A1ban

Vérlázító....

[HUN]Gary 2012.05.30. 19:02:16

Sorok között BKV

vonaljegy: 880.-
Minden magyar adófizető több mint 20000 forintot költ havonta a BKV-ra anélkül, hogy akár egy szakadt trolira feltenné az ülepét.

Más megközelítésből szemlélve minden magyar adófizető valamivel több mint 20000 forintot költ a BKV-ra anélkül, hogy akár egy szakadt trolira feltenné az ülepét.

A havonta 20000 nyilván hibás és bár a cikkben már nem így szerepel, ez így nagyon félrevezető. Az inkább évente 20000 forint, ami havonta 1666. Két doboz cigi ára, szerintem annyit megér a BKV!

Netuddki. 2012.05.30. 19:29:50

vitézi dávidka mint minden fideszes köztudottan kihívásokkal küszködik matematikából...

Puch Cavette 2012.05.30. 20:21:12

Az évi 50 milliárdos költségvetési támogatás 5.000 ft állampolgáronként. Ha az inaktívakat nem számoljuk, akkor is 10 ezer jut egy adófizetőre. ÉVENTE.
Nem vagyok oda a szutykos BKV-ért, de butaságokat írni azért nem kell.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.05.30. 20:21:25

Hahaha jó írás, kérünk egy ilyet arról is hogy egy adófizetőnek mennyibe kerül Mo hiteltörlesztése.

Hajrámagyar értelmiség, csak így tovább...

belekotty 2012.05.30. 20:33:06

@endike: Na megjött a nyolc általánosa miatt frusztrált menetrendszerű elmebeteg. :-))

Puch Cavette 2012.05.30. 20:54:09

@EndiMirador: Egyszer én is kiszámoltam a 4-es metró árát, csak másképp. Onnan közelítettem, hogy a BKV buszparkja 1200 darabból áll. Ha átlag (sima olcsóbb, csuklós drágább valamivel) 50 millióba kerül egy új busz, 60 milliárdból az összeset le lehetne cserélni. Nagyvonalúan számoljuk ugyanennyit a troli szekció, és a villamos részleg (pályák és járművek) felújítására, megújítására. 180 milliárdból, azaz a 4-es metró harmadából az egész budapesti tömegközlekedést nullkilométeresre lehetne cserélni.
1. Gazdasági szempontból jó húzás volna, hisz az új járművek, és a felújított vezeték- és sínhálózat szervizelésére évekig nem kéne érdemben költeni. Komplett részlegeket lehetne leépíteni, ezzel bért is spórolva. A beruházással minimum nullszaldóssá lehetne tenni a BKV működését.
2. Környezetvédelem szempontjából többet jelentene az öreg füstokádók leselejtezése, mint a 10 kilométeres metróvonal.
3. Utas elégedettséget nézve mindenkire hatna, nemcsak a Kelenföld-Zugló tengelyen közlekedőkre.
4. A fővárosi autós közlekedésnek is csak jót tenne, mert sok tízezren a heringfeeling és az összehányt, lerohadó járművek miatt bojkottálják a BKV-t.
Még egyszer leírom: a 4-es metró árának harmadából.

protézisesh 2012.05.30. 21:33:19

@Puch Cavette: @EndiMirador: De Akkor nem lenne mit ellopni...

@gnme: Gratulalok, hogy az egesz/osszes hozzaszolasombol ennyi ragadt meg a fejedben.

Kuku 2012.05.30. 21:35:03

A BKK egy Transport of London típusú koordinálószerv. Kiváló ötlet, csak az gyengítheti, ha nem sikerül integrálni bele mindent. Sokkal ésszerűbb egyben kezelni a parkolást, tömegközlekedést, úttechnikát, karbantartást, takarítást, stb., mint amikor egy dobozba zárt hangyaként megy mindegyik a feje után. Ne ekézd a koncepciót, ha nem érted, inkább drukkolj, hogy a kiskirályok is megértsék, akik meghiúsíthatják.
A 20.000 forint mellé pedig tedd oda a BKV hasznát. Ugyanis egy tömegközlekedési hálózat fő haszna az, hogy megakadályozza a szuburbanizációt (ezermilliárdos járulékos költségeivel), a közlekedési terhelés okozta időveszteség GDP csökkentő hatásait, a környezetszennyezést, és a szlömösödést amit okoz (ezermilliárdos nagyságrendű ingatlan értékvesztés).

protézisesh 2012.05.31. 07:57:51

@Kuku: Kiváló ötlet, magyaros megvalósítás. Nézd meg, hogy a BKV-n belül is külön világot él a kötöttpálya és a közút, azokon belül is a villamos/hév/metro/troli/busz üzletág. Miért gondoljuk, hogy egy sokszáz csókossal kitömött BKK ezen változtat?

Miért gondoljuk, hogy bármi változhat, ha tetszőleges kerület keresztbe fekhet akármilyen integrációs törekvésnek (hurkolódó villamosok, 1es átvezetése a lágymányosi hídon, stb), illetve ha a parkolási társaságok kerületi szinten vannak, valamint a főkefe, közútkezelő, stb külön világot élnek.

Amúgy nem hiszem, hogy egy ilyen "megavállalat" kell ide, normáliséknál a beszállító és a vevő beszél egymással és ez elég is. HIába tennél még 1-5 főfőigazgatót az egész tetejére, a TELJES jelenlegi állomány megmaradna, összes költségével együtt.

Jó példa a 112, ami ugye elvileg a 104-105-107 (mentő-tűzoltó-rendőr) segélyhívásokat összegezné. Megvan, csak kvára semmire se jó, mert valahol Bp-en csörög az összes hívás, viszont egy helyismerettel NEM rendelkező operátornak képtelenség a helyszínt elmagyarázni, ha mentő kellene pl. lovasbalesethez valahol a Marcal árterében, vagy korcsolyás eszméletvesztéshez egy befagyott Duna-holtágon... (személyes tapasztalat mindkettő)

Szóval szerintem maga a koncepció is sánta, a kivitelezés meg vérlázítóan magyar.

Amit a szuburbanizációról írtál, azzal sem értek egyet. A tömegközlekedés semmilyen formában nem befolyásolja. Sőt, normális országokban az "ottani" Hatvanból, Tatabányáról simán ingáznak tömegek a főváros belvárosába. Nálunk is, csak míg nálunk kocsival mennek a belvárosig, addig normáliséknál tömegközlekedéssel, mert lehetséges. Vonatozz akár csak Ausztriában: minden falusi állomás mellett 50-80 autó áll. Nem véletlen.

Kuku 2012.05.31. 09:12:20

@protézisesh:
Oké, akkor ekézzük, mert magyar. Fürdővízzel a gyereket, ahogy szoktuk. Először a kiskirályok a baj a BKV-n belül, azután a kerületekben. Majd a központosítás a baj, mert nem az kell.
Szerintem tökre az kell. Ha én vezetném így a céget, hogy nem tudja a jobb kéz mit csinál a bal, nem sokáig működne.
A BKK-val az a baj, hogy a politikai kliensrendszerrel nem kompatibilis. Egyből kimásztak akik tudtak, akik nem tudtak azok meg fúrják alulról, épp azért, mert felügyeletet kaptak a fejük fölé. És a sok fogalom nélkülinek könnyű beadni, hogy itt az új pénznyelő, pedig épp pénznyelés ellen jó, ha normálisan áll fel.

Kuku 2012.05.31. 09:16:09

@protézisesh:
Ja, és a szuburbanizáció nem jó. Több elhasznált üzemanyag, több elhasznált idő, nagyobb közmű/oktatás/üzemeltetési költségek per fő. Ezek a plusz költségek összeadódnak, és csökkentik a jólétet, értsd a pénzt amit az emberek magukra fordíthatnak. Növeli még az importot, és rontja a külker egyenleget, ezen keresztül még adósságfinanszírozási felára is van, de ezt már tényleg csak nagyon rendszerben gondolkodóknak mondom.

protézisesh 2012.05.31. 09:22:44

@Kuku: Korábban többször leírtam (ebben tulajdonképp egyetértünk): a helyi urak soha nem fogják engedni királyságuk zsugorítását.

A fűnyíró-elven elkövetett költségcsökkentések, vagy az erőszakos szervezet-összevonások soha, sehol nem működnek! Miért? Mert a csökkentett erőforrásokkal is a régi, bonyolult, időrabló folyamatokat, eljárásokat, dokumentációs rendeket akarják működtetni, ami szükségszerűen romláshoz vezet. Az erős összevonások kimerülnek a logócserékben, de senki nem fogja a saját osztályát bezárni a párhuzamosságok megszüntetésére.

Ez gyakran még a mienknél sokkal magasabb erkölcsi színvonalon álló országokban/cégekben sem jön össze.

A gyakorlat sajnos engem igazol, bármennyire is szépen működik az elmélet(ed) papíron. Ha úgy tetszik, mégis azért szidom, mert magyar. Mert a magyar politikai klientúra saját céljaira szolgálja, mert Rogán lokális céljait követi Tarlós nagyobb léptékű céljaival szemben, mert a nokiásdobozok működtetik, mégsem ül senki börtönben két év után sem, mert az előző felelős boldog kisnyugdíjasként élhet 20 év ámokfutás után.

Szóval igen, ez azért szar, mert magyar. Mert az a szűk kétmillió ember, aki ikszelhet a polgármesterválasztáson, még mindig nem zavarta ez a p*csába az egész bagázst. Emiatt a vidékiek is fizethetik a számlát. Igen, ez kurvára magyar, és mint olyan, SZAR. Gyáva szar emberek, fejüket elfordítók, kádárista haszonlesők teszik ilyenné, ilyen működésképtelenné minden szinten. Nem csak a BKV-nál, Mávnál, mindenhol...

excopp 2012.05.31. 09:30:31

@Kuku:
- figyelemreméltó dolgokat írsz
- azonban valami miatt azok az intézmények (elképzelések, protokollok, satöbbi),amelyek máshol beváltak, nálunk nem nagyon akarnak működni (lehet, hogy nem is ez az elsődleges cél)
- a rendszerszemlélet mellé kellene még valami: a nyilvánosság
- ez sok mindent megoldana a közbeszerzésektől a tömegközlekedésen át az egészségügyig, oktatásig (különböző rangsorok, minősítések, a pályázatok teljes körű nyilvánosságra hozása utólag)
- sajnos, a BKV-val (MÁV-val és a többivel) az a baj, hogy nem gazdasági vállalkozásként, hanem afféle hitbizományként működnek
- vö: Combino-projekt; először beszerezték (átvették) a klíma nélküli változatot (nem nyitható ablakokkal), majd, amikor a rosszullét környékezte az utasokat, utóbb beszerelték a klímát (és azt kommunikálták, hogy így még olcsóbb is volt:-(
- arról nem beszélve, hogy lökdöste ki az oszlopokat, szakította a vezetékeket
- amíg ilyen szintű egy modernizációs stratégia egy nagyüzemnél, aligha lehet komoly elvárásokat támasztani utaskényelem, pontosság, tisztaság területén...

[- és még valami, ami nem nagyon OFF, a kontraszelekció:
- gyakran hallani lehet, hogy bizonyos munkakörök azért néptelenednek el (pl. kórházi nővér), mert alacsony a javadalmazás
- viszont a mai Magyarországon, ha a nővérkék bérét mondjuk kétszeresére emelnék, nem a LEGJOBB nővérek kerülnének be a rendszerbe, hanem a legjobb KAPCSOLATOKKAL rendelkezők
- ez a versenyellenes hozzáállás szinte minden területen tetten érhető...]

protézisesh 2012.05.31. 09:42:06

@excopp: ismétlem önmagam, bár minél több helyre bejut, tán annál többen olvassák. Azt mondom, hogy Magyarország az elmúlt 20 évben annak a levét issza, amit az azt megelőző 40ben kialakítottak itt. Felesleges itt turulkodni, meg szittyamagyarkodni, de pár a mai napig bevett MAGYARSÁG-dolog, ami ebből a 40-60 évből ered:
- besúgórendszer: legyen az ávós, házmester, vagy csak az ablakban bámészkodó nyugdíjas. Ha lát valamit, névtelenül besúg/bejlent/feljelent, ahelyett, hogy kommunikációt kezdeményezne a (vélt vagy valós) probléma (vélt vagy valós) okozójával.
- felelősség nem vállalása: ismersz olyant, aki kiáll a véleményéért, cselekedeteiért? Láttunk olyant a köz vagy magánéletben, hogy valaki hibázott, és lemondás helyett NEM magyarázkodni kezdett volna?
- köztulajdon = mindenkié, ha el kell lopni = gazdátlan, ha más rongálja = nem az én dolgom. Szemtanúként tanúskodni egy baleset után? Rászólni valakire, hogy miért szemetel, rongál, parkol rokkanthelyen? Összeszart vécé miatt legalább szólni a takarítónak, hogy bocsi, baleset történt?
- munkahely = időtöltés, nem pedig értékteremtés. Még most, a nehéz időkben sem becsüli a legtöbb ember a munkáját. Szükséges rossz, amit el kell viselni. Beszélj egy egyszerű sori melóssal Ingolstadtban, Stuttgartban, Győrben, Kecskeméten. A német melós büszke a munkájára, a magyar csak azt látja, hogy szívatják a munkahelyén.
- a főnök hülye. A hozzá nem értő káderek pozícióba rakásával olyan generációk váltották egymást, akik számára a főnök csak egy seggnyaló idióta, aki semmihez sem ért. A rendszerváltás óta ez annyival bővült, hogy a "tulaj szívja a vérünket, sír hogy nincs pénze, közben ferrarival jár az Adriára a jachtjához." Ki becsüli ma a főnökét szakmai/emberi tulajdonságai miatt? Aki becsüli, többnyire az is szégyelli, titkolja, mert főnököt szeretni nem menő.
- a munkahelyi lopás a fizetés kiegészítése. Mindegy, hogy wc-papír, mosogatószer, biztosíték, bizgentyű vagy kallantyú, "otthon még jó lesz valamire. De ha nem, akkor is elviszem, fájjon ezeknek a rohadékoknak"... Munkahelyi zuhanyzóból miért tűnik el az első hónapban az összes zuhanyrózsa és dugó?
- a cég eszköze az enyém. A melós fusizik, a doktorúr a kórházban magánrendel, stb. Persze ingyen, sőt a neki asszisztáló nővérkét sem ő fizeti, hanem a TB.

Tetszik, vagy sem, Magyarország azért tart ott, ahol tart, mert az emberek 90%a a fentiek szerint gondolkozik. Nincs becsülete:
- a munkának
- a magántulajdonnak
- a köztulajdonnak
- az igazmondásnak
- az egyéni és csoportos felelősségvállalásnak

Amíg ez nem fog gyökeresen megváltozni, addig gurulunk tovább a lejtőn.

Kuku 2012.05.31. 09:44:17

@excopp: Nem nagyon lehet vitatkozni azzal amit írsz.

excopp 2012.05.31. 10:02:41

@protézisesh:
- a tüneteket remekül felsorakoztattad (nem is vitatom, ahogy gondolom, Kuku sem)

- már csak az a kérdés, hogy ennek mi az oka (a Kádár-rendszer, amelyik nyílt terror helyett a megvesztegetést alkalmazta, azzal az évi 3%-os kötelező béremeléssel, amelynek talán soha nem volt meg a termelési fedezete)

- és ha ez meg is lenne (már hogy a romlás oka részint az, hogy a feudális viszonyok gyakorlatilag 1945-ig - egyesek szerint egészen napjainkig - fennmaradtak, azután egy drasztikus és véres elitcsere történt, ahol a politikai megbízhatóság felülírta a szakértelmet, majd pedig a vegetáció egy csodavárásba - a rendszerváltásba - torkollt, amely, mondhatni csúfos véget ért), mi lenne az első lépés? (tünet-diagnózis-terápia)

- az oktatási rendszer? (amely éppen egy centralizált és magába zárkózó kulturális anyagot zsúfol a NAT-ba)

- a munkahely-teremtés? (az ehhez kapcsolódó szakképzéssel, miközben pl. az én vidékemen bezárnak egy szakképző iskolát, teljesen felszerelt ipari tanműhelyekkel, és az egészet egy gimnáziumhoz(!) csapják, költségtakarékosság céljából)

- az általános társadalombiztosítási rendszer újragondolása, a jövedelemcentralizáció (a mai 40 %-ról, amely választási években 50 %-át is eléri a GDP-nek) erőteljes csökkentése, az állam visszaszorítása, a kisvállalkozások serkentése?

- én megmondom őszintén, egyetértek Dahrendorffal - aki szerint politikai rendszert 6 hónap, gazdasági rendszert 6 év alatt lehet változtatni, az emberek mentalitásának változtatáshoz 60 év kell (egy teljes generáció)
- nem tudom, attól félek, nem lesz időm s erőm kivárni az utóbbit...

Kuku 2012.05.31. 10:08:31

@protézisesh:
Te is magyar vagy, neked is változtatni kell. Én igyekszem mindenhol megtenni a magamét, van ahol eredménnyel, van ahol még nem. De ez egy élet munkája. A nem magyarok nem Magyarországon is elvégezték ezt a sziszifuszi munkát, ezt mi sem ússzuk meg. Ha valakinek van mit ennie, van ruhája, van hol laknia, onnan kezdve köteles hozzátenni valamit a közösséghez is. Ezt kell megtanítani a lehető legtöbb embernek, és akkor ha a végeredményt nem is, de a javuló tendenciát már mi is láthatjuk.

protézisesh 2012.05.31. 10:25:59

@Kuku: első lépésként tépem itt a számat, próbálom gyújtogatni a világosságot a szellemekben. :)
Meg persze a magam mikro-valóságában próbálok úgy élni, hogy az kívülről se egy BKK-BKV-Főkefe-kombónak tűnjék.

sas70 2012.05.31. 13:11:54

@Puch Cavette: 50 milliárd jut 3,5 millió munkavállalóra, az 15 ezer fejenként. Persze adót a vállalkozók is fizetnek esetleg, az még lejöhet belőle. Akkor is sok...!
süti beállítások módosítása