sorok között

sorok között

Hiteltelen diákok - a felsőoktatás finanszírozásának alternatívái

2012. január 24. - Politikai Ateista

Az előző bejegyzésemben a felsőoktatási reformot, azon belül is elsősorban az új diákhitel programot kritizáltam. A problémám ezzel kapcsolatban elsősorban az, hogy a költségvetésben súlyos kiadásként jelentkező állami finanszírozás nem szűnik meg, hanem a kamattámogatások keretein belül egy új formában jelentkezik.

Sokan úgy értelmezték a mondanivalómat, hogy én a teljes állami finanszírozást tartom előnyösnek, ez azonban nem így van. Egy államtól azt gondolom jogosan várhatjuk el, hogy az alapfokú, és középfokú oktatást biztosítsa az állampolgárai számára, a felsőoktatás alanyi joga azonban - különösen az adott gazdasági környezetben - már vitatható.

A kamattámogatásos diákhitelek rendszerét a kényszer szülte. A tandíj kifizetésére igényelt hitelek piaci kamatozás mellett óriási, gyakran visszafizethetetlen adósságá duzzadnának, veszélyeztetve a diplomások anyagi biztonságát, különösen az olyan, társadalmi szempontból fontos területeken mint például az oktatás, és az egészségügy, ahol a nem túl bőkezű állam a domináns munkáltató.

 

Student Loan Debt Bubble, 1980-2011

A visszafizethetetlen diákhitelek az Egyesült Államokban is egyre komolyabb problémát okoznak. Az USA diplomásainak kintlévősége mára meghaladja az országban felhalmozódott hitelkártya-adósság összegét.

A University of California diákjai a múlt héten előterjesztettek egy tervet a tandíjfizetés reformjával kapcsolatban. A javaslatuk szerint a diákok a tandíjat csak az elhelyezkedésük után kezdenék el fizetni, a jövedelmükből 5%-ot utalnának 20 éven keresztül az oktatási intézménynek.

 

 

Egy hasonló rendszer előnye hazánkban elsősorban abban jelentkezne, hogy a hitelekkel kapcsolatos jelentős kamatköltségek nem terhelnék sem a diákot, sem pedig az államot, de ezen kívül egyéb járulékos előnyök is származhatnának a radikális reformból.

Az oktatási intézményeknek érdekében állna az élet, és piacképes munkaerő képzése, mivel a saját bevételeik forognának kockán. Az úgynevezett "kamuszakok" hallgatói létszámát a saját érdekükben korlátoznák, egészen addig amíg a szakemberhiány, és az abból fakadó várható jövedelemnövekedés újra piacképessé nem teszi a képzést, vagy pedig egyszerűen kihalnának.

A kamattámogatásos rendszerrel ellentétben lehetővé válna az állami szerepvállalás folyamatos csökkentése a felsőoktatás finanszírozásából, az oktatási intézmények fokozatosan önállósodhatnának, miközben a felsőoktatás is növekvő mértékben alkalmazkodna a munkaerőpiaci igényekhez. A piac által nem realizált hiányszakmák támogatására pedig az ösztöndíjak keretein belül még maradna lehetőség.

A közalkalmazásba került diplomás esetében az államnak lehetősége lenne csökkenteni, illetve átvállalni az egyetemeknek utalt oktatási díjat az alkalmazotti jogviszony időtartamáig.

A kaliforniai diákok javaslatának a megvalósíthatatlansága a politikai akaraton kívül sajnos éppen a legfőbb előnyében, a pénzintézetek bevételét biztosító kamatköltségek kiküszöbölésében rejlik.

A diákhitelezés túl jó üzlet.

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr533742143

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Objektív tájékoztatás? 2012.01.24. 11:17:35

Ha az volt a Békemenet szervezőinek célja, hogy megmutassák, milyen nagy támogatása van Orbánéknak, akkor nem jött össze nekik. Mert mi jött a Békemenetről a nyugati sajtóban? Nem sok. Persze nem kell szeretni Orbánékat, de azért nem ártana figyel...

Trackback: Objektív tájékoztatás? 2012.01.24. 11:17:11

Ha az volt a Békemenet szervezőinek célja, hogy megmutassák, milyen nagy támogatása van Orbánéknak, akkor nem jött össze nekik. Mert mi jött a Békemenetről a nyugati sajtóban? Nem sok. Persze nem kell szeretni Orbánékat, de azért nem ártana figyel...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OkoskaTo:rp 2012.01.24. 11:28:48

Azért én megnézném, hogy a 90ezres orvosi fizetésből 5%-ával törlesztve 20 év alatt mire jutunk. Így első blikkre a kamatot sem fedezi...

A magyarországi kamattámogatás pedig egy vicc. Kinek nem éri meg a felvehető maximumot elkérni, ha az érte fizetendő kamat (2%) a piaci betétkamat (8,5%) negyedét sem éri el? Amire nincs szüksége, azt beteszi lekötött betétbe. Havi néhány ezres tiszta jövedelem.

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2012.01.24. 11:35:10

Továbbra is halott a PTE szervere - vesznek az adatok?

Lám a fideszes Simlicska /lehet érintett az egyetemi gazdasági botrányban/ megint „jól és hasznosan dolgozik”!
Emlékezz, a hosszú bájtok éjszakája!

Nem sikerült még elhárítani a Pécsi Tudományegyetem szerverének hibáját, így kedd reggel sem működik az intézmény honlapja, az elektronikus tanulmányi rendszer, a levelezés. A hibáról a Hungarian Unix Portalon is vitáznak, egyesek adatvesztéstől tartanak.

ger1982 2012.01.24. 11:35:47

a diákhitel 1 is egy rohadt nagy átverés, 18 évesen dönteni arról, hogy teljesen eladósítod magad vagy sem, és van képük azzal reklámozni, hogy minek dolgozni inkább bulizz az iskola alatt. Teljesen tönkreteszik az embereket.

nemjogasz 2012.01.24. 11:48:12

Ez egész életképes ötlet. Mondjuk szerintem emelett költésgtérítéses szakokat is tarthatnának az egyetemek, mert aki szabadbölcselkedni akar, és meg tudja fizetni, az hadd tanulja azt, amit szeretne.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.24. 11:51:20

"a hitelekkel kapcsolatos jelentős kamatköltségek nem terhelnék sem a diákot, sem pedig az államot,"
Mivel ingyen ebéd nincs, ezért a nem fizetett kamatok is költségek. Azok a hitelnyújtóját terhelik.

"A piac által nem realizált hiányszakmák "
Ez fából vaskarika.

Szputya 2012.01.24. 11:53:40

Ehhe... kéne egy, a lakástakarékpénztárhoz hasonló formában - egyetemtakarékpénztár is, mondjuk 12, 8 és 4 éves futamidőkkel... Fene sem gondolta, hogy azon fogok gondolkozni, milyen formában takarítsak meg a most 10 éves kölöknek a majdani taníttatására... Azt hiszem, kőművesnek adom... :P

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.24. 11:53:43

kh,
csak amerikabol a diploma utan senki nem akar lelepni kulfoldre....

SvenH. (törölt) 2012.01.24. 11:57:07

azert ket szamot mondanek...
300e / felev a info a muszakin es 1 milka /felev az orvosi...
hozzateve hogy az egyik tarthat 3 evig a masik meg 6 evig, ergo a kepzes koltsege hatszoros...

nesze neked szamolas meg egyenletek meg kamatyok

SvenH. (törölt) 2012.01.24. 11:57:51

@hagyma: en ismertem valakit aki lelepett :)
pl. a 10 nap eves szabi az fosch

paráznabillegető 2012.01.24. 11:58:11

@hagyma: miért is tennék?
van amerikán kívül élet?

Roy 2012.01.24. 11:59:37

Minimálbérből diákhitelt törleszteni még 70 évesen is!
HURRÁ!!! Hofmann Rózsa

OkoskaTo:rp 2012.01.24. 12:02:02

@Politikai Ateista: Nemnem. 400ezret fel lehet venni bármilyen célra, a limit nélkülit kell csak tandíjra költeni.

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.01.24. 12:02:51

@OkoskaTo:rp: A kamattámogatásos diákhitelt kizárólag a tandíjra lehet felvenni, a diák látni sem fogja a pénzt.
20 év alatt azért egy orvos fizetése is emelkedik, a rendszer lényege pedig az, hogy nincs kamat.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.24. 12:05:18

@SvenH.: en is az NDK-ba, nem jut eszembe aneve, azert nem mindenkinek 10 nap es nem minden helyzetbol
@paráznabillegető: valoszinu van, arra akartam esetleg szerenyen utalni, hogy otthon most a legnagyobb gondnak az tunik, hogy diploma utan elhuznak a picsaba, tehat hiaba kapnanak 20 evet 5 szazalekra, ha lelepnek
Californiabol meg nem lepnek le

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.01.24. 12:06:08

@OkoskaTo:rp: Úgy tudom, hogy a szabad felhasználású diákhitelre nem vonatkozik a kamattámogatás.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.24. 12:06:38

@OkoskaTo:rp: arra konkretan emlekszem, bar lehet mar valtozott a torveny, olyan 10 eve a fiam haverja konkretan egy lerobbant kocsit vett diakhitelbol

Sequoyah 2012.01.24. 12:08:42

@Roy: Ha egyetemi/főiskolai végzettséggel csak minimálbérre vagy képes még szakmai tapasztalattal együtt tis, akkor menj inkább kőművesnek. Hidd el jobban jársz te is, és a társadalom is.
Sok az életképtelen...

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.01.24. 12:14:39

@hagyma: Akik lelépnek, általában azért teszik, hogy dolgozzanak, tehát jövedelmük is van.

Sequoyah 2012.01.24. 12:16:15

Okos ember azért vesz fel diákhitelt, mert tudja, hogy ezen hitel segítségével szerzett képesítés olyan pluszjövedelemhez juttatja, aminek a segítségével nemcsak a hitelt tudja törleszteni, hanem ezen felül is több pénze marad.

Sőt bármilyen hitelnek akkor van létjogosultsága, ha több hasznot hoz, mint a kamat amibe kerül. Minden más csak luxus. Aki meg luxust akar ne sírjon, ha pénzbe kerül.
De hát az emberek nagy része pénzügyi analfabéta, a diákok miért lennének jobbak, amikor még tapasztalatuk sincs?

Én is azért vettem fel, mert az egyetemi szűkös évek alatt az az 1,5 millió forint sokkal többet jelentett, mint a most visszafizetendő/fizetett 2,5 millió. Szóval most szívom a fogam, de ma se döntenék másképp.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.24. 12:17:09

@Politikai Ateista: ez rendben, de eppen egy masik posztban oktattak ki, hogyha elmegy norvegiaba, angliaba akarhova, akkor sosem tudjak behajtani rajta
/en nem tudom, ezt csak allitottak/

jtrencsenyi 2012.01.24. 12:17:23

Azért arra kíváncsi leszek, hogy a ma felvett mondjuk 2 millió Ft, 2% kamattal, a jelenlegi infláció mellett hány napnyi fizetés lesz húsz év múlva. :)
Feltéve, ha még lesz Ft vagy bármi más. :)

jtrencsenyi 2012.01.24. 12:19:09

@hagyma: be tudják, de hadd terjedjen csak a hülyeség. Erre való a zinternet. ;)

tmabati 2012.01.24. 12:20:17

@Sequoyah:

egy tanító v. általános iskolai tanár 10 év gyakorlattal ~ 100.000 ft-ot keres. ők mind mehetnek kőművesnek...a szociális munkások és diplom,ás ápolók is...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.24. 12:22:48

@jtrencsenyi: en is ezt mondtam, valami modja csak van, de lehulyeztek
azert be kell latni amerikaban egyszerubb a dolog, mert ez tenyleg egyesult allamok , nem EU

tede 2012.01.24. 12:23:40

Az orvosi képzés 12 millióba kerül önköltségen plusz a megélhetés 5-6 évig, amit még saccolni sem tudok, talán legyen évi 1 millió albérlettel, étkezéssel, tankönyvekkel meg mindennel, lehet, hogy kevesebb, de nagyságrendileg valahol 15-20 millióba kerül egy orvosi diploma.

Szemben ezzel ott van az elérhető havi 100-150 ezres bruttó bér.

Col.Maybourne 2012.01.24. 12:23:40

@jtrencsenyi: Nem tudjak. Szepen leadja a szemelyijet es veglegesen kivandorol. Ezaltal a szemelyi szama passziv allomanyba kerul. Nincs lakcime; nem idezheto. Az uj lakcimet meg nem koteles megadni. Sok sikert a hatosagnak a keresesehez. :)

Sequoyah 2012.01.24. 12:24:11

@tmabati: Akkor miért veszel fel rá diákhitelt?
Menjen tanárnak az, akiknek gazdag a családja.
Ez a realitás, aztán ha nem marad több tanár Magyarországon és se orvos stb..., akkor talán az állam is rájön, hogy mennyire szarul vannak szervezve a dolgok.

Atrox 2012.01.24. 12:28:05

@Sequoyah: én ismerek sok olyan diplomást, aki papíron még minimálbérre sem képes. Ez nem az USA, ahol - az illegális bevándorlóktól eltekintve - az állampolgárok túlnyomórészt azért a fehér gazdaságban tevékenykednek. Ez persze nem a friss diplomások hibája, ha nincs rendes meló, akkor elválallod előbb-utóbb szürkén-feketén is (ez persze szakma függő, valamilyen végzettségre jobban jellemző). De így nem működne nálunk ez a rendszer...

nanehogymár 2012.01.24. 12:28:43

bár az arányok torzak, de még így is túl sok az államilag teljesen finanszírozott hely. hozzá kell nyúlni a rendszerhez ez tény. a bevezetésnek viszont lépcsőzetesebbnek kellett volna lennie, hogy akik elkezdik a középiskolát már fel tudjanak rá készülni. persze az élet nem habostorta, akkor legalább a második évfolyamosok. hogy mehessenek szakmázni is még időben, ha a főiskola bukónak tűnik a költségek miatt. vagy egyáltalán. miért kell mindent elkapkodni..

a korlátlan költségtérítéses/diákhiteles férőhelyek is baromság, a fiatalok nagy része nem tudja/akarja felmérni mivel jár, de azért legyen papír. aztán meg majd jól meg kell "védeni" a diákhitelezési rendszert is tíz év múlva. szép lesz.

tmabati 2012.01.24. 12:29:34

@Sequoyah: már most is kevés a reálos, persze ez a kétszintű rendszernek is köszönhető.

jtrencsenyi 2012.01.24. 12:35:53

@tede: de akkor meg onnan is nézhető a dolog, hogy ha már kifizetünk (mi adózók) 15-20 millió Ft-ot, akkor elvárható, hogy legalább egy ideig itthon legyél orvos. Szóval nem fekete-fehér ez. ;)

Sequoyah 2012.01.24. 12:36:28

@tmabati: Ha valamennyire érzi a diák a taníttatásának költségeit, akkor elgondolkozik rajta, hogy jövedelmező, azaz hasznos szakmát válasszon, és akkor több lesz a reálos is.

Igazságos rendszer nem létezik.

Kurgán 2012.01.24. 12:37:17

Ezzel a tandíj/kamuszak akármikkel azért van rendesen probléma. Az állam nem tudja megfizetni az alkalmazottait, márpedig tanárokra, orvosokra mindannyiunknak szüksége van. Most majd nem elég, hogy rendes pénzt sem kapnak a munkájukért, de még fizetniük is kell érte. Ez az egész oktatás nem arról szól, hogy az állam puszira képez embereket, akik később ezzel agyon keresik magukat, hanem az államnak is szüksége van képzett emberekre. Akiket egyébként meg sem tud fizetni.
Az un. kamuszakokról csak annyit, hogy bármilyen tanulásnak van értelme, akár hasznosul direktbe, akár nem. Aki filozófiát hallgatott az egyetemen, annak akkor is van haszna az állam részéről, ha soha az életben nem filozofál többet (úgy talán több is néha:)). Egyébként sem jó egy olyan országban élni, ami tele van műveletlen, szakbarbár biorobotokkal. Egyébként is az ilyen "kamuszakok" képzési költsége elhanyagolható egy orvoséhoz vagy kémikuséhoz képest. Ráadásul a mostani rendszer mintha a közgazdászokat, jogászokat is kamuszakosoknak tekintené...

jtrencsenyi 2012.01.24. 12:39:46

@nanehogymár: szerintem ezért kapkodtak ennyire, mert már évekkel ezelőtt kellett volna ezt az átalakítást meglépni, de senki nem vállalta fel, mert népszerűtlen lépés. Gondolom most már ég a ház. Tele vannak a McDonald's-ok bölcsészekkel, meg közgazdászokkal, a munkaerőpiac meg más területeken nyög a jó szakemberek hiányától.

tede 2012.01.24. 12:41:22

@nanehogymár: A baj az, hogy az országnak már középtávon is óriási szüksége lenne munkaerőre. Ratkók nyugdíjba mennek és máris az lesz a gond, hogy nincs aki a helyükre lépjen, mert vagy elment külföldre vagy nem ért hozzá, mert büfé ruhatár szakot végzett.

Ausztria ingyenes egyetemi oktatással csábítja a külföldi tehetséges munkaerőt, akik nagy része ott is marad diplomázás után. Ügyes agyelszívás.

Nemzetközileg is erősen növekvő kereslet lesz a képzett és tehetséges embek iránt, sőt már van is. De még egyszer, nem büfé ruhatár szakokon végzettek kellenek nyugaton sem, meg a nyelvtudás is kritérium.

Ahogy a jelenlegi helyzet kinéz, ebben a nemzetközi küzdelemben a tehetséges diákok és potenciális adófizetők iránt Magyarországnak szemernyi esélye nincsen. Donor ország lehetünk csak, ami helyzetben persze jó az elképzelés, hogy vagy maradjon itt vagy fizessen a diák, de semmire nem elég, mert még így is elmennek az igazán tehetségesek és ez a rendszer nem csábít ide tanulni és később esetleg megtelepedni senkit.

Öldköklő harc folyik a tehetséges koponyákért és erre ez a válasz, nesztek, tandíj meg röghözkötés.

Ha már tandíj, akkor meglehet jobban megéri külföldön diplomázni, de több ország ráadásul ingyenes ösztöndíjakat osztogat, akkor minek itt aláírni, ha ott meg semmit nem kérnek, csak tehetséges legyen.
A röghözkötés meg megint csak arra jó, hogy aki teheti és igazán tehetséges az ne itt tanuljon.

jtrencsenyi 2012.01.24. 12:42:04

@Kurgán: "Ráadásul a mostani rendszer mintha a közgazdászokat, jogászokat is kamuszakosoknak tekintené... "

Ne keverjük össze a kamuszakokat és azokat a szakokat, ahol túlképzés van évek, évtizedek óta!

Netuddki. 2012.01.24. 12:43:46

Múltkor már valamelyik blogban kifejtettem, hogy gyakorlatilag arról van szó ki finanszírozza a felsőoktatást.

Ez a kormány azt akarja, hogy a bankok, mert szerintük az államnak erre nincs pénze. Bár akkor meg nem értem minek vállalnak állami garanciát és miért az állam fizeti a kamatok jó részét?

Van viszont egy másik oldala is a dolognak. Ha valaki netán (családi segítséggel) önerejéből, hitel felvétele nélkül finanszírozza a saját diplomáját akkor a diploma megszerzése után jogosan mutathat fityiszt az államnak ha netalán külföldre akar menni vagy valami extra adót akarnak behajtani rajta. Semmiféle kötelezettsége nem lesz utána. Már ha van olyan hülye és itt tanul nem valami külföldi egyetemen. Min jópár megélhetési politikus csemete...

Netuddki. 2012.01.24. 12:44:37

@kovi1970: Vagyis értem én, persze. Majd a következő kormány fizeti a cehhet...

tede 2012.01.24. 12:45:36

@jtrencsenyi: elvárható, persze
de amilyen kereslet az orvosokra van, a részükről meg az várható el, hogy megpattannak innen és a kinti bérükből 1-1,5 év alatt visszafizetik a 12 milliós képzési díjat.

Utána lesz 12 milliónk, de nem lesz orvosunk.

A tehetségekért, a magasan képzett, nem büfé ruhatár szakos emberekért öldöklő harc folyik és csak egyre erősebb lesz.

Lásd az osztrákok, akik ingyenesség tették az egyetemi oktatást, hogy minél több agyat szívjanak el, mert aki ott tanul, azt nagy valószinüséggel be is tudják integrálni és ott marad.

jtrencsenyi 2012.01.24. 12:45:38

@kovi1970: "hitel felvétele nélkül finanszírozza a saját diplomáját akkor a diploma megszerzése után jogosan mutathat fityiszt"

Ez természetes, szerintem.

xstranger 2012.01.24. 12:46:22

@jtrencsenyi: ennek ellentmondanak a tenyek, se jogaszbol se kozgazdaszbol nincs tulkepzes.

Meg szeretnek mostmar egy statisztikat latni a McDonaldses bolcseszekrol, meg egy regebbi felveteli tajekoztatobol egy fenymasolatot ahol "bufe-ruhatar" szakot hirdetnek.

Mert populista lozungokbol meg "az en adombol" tipusu melldongetesekbol Dunat lehet rekeszteni de egy normalis elemzest en meg nem lattam.

BTW: nem lesz tobb a hianyszakmakbol mert kibaszol a tobbi kepzessel. Az alapozast kell megvaltoztatni, amihez pont tobb es jobban fizetett bolcsesz kell a kozepiskolakba.

Netuddki. 2012.01.24. 12:46:32

@jtrencsenyi: "szerintem ezért kapkodtak ennyire, mert már évekkel ezelőtt kellett volna ezt az átalakítást meglépni, de senki nem vállalta fel, mert népszerűtlen lépés. Gondolom most már ég a ház."

Na nemá vazze! Ki kezdeményezett népszavazást a költségtérítés ellen? Túl rövid az emlékezetetek. De ez abból is látszik ki itt a mini szterelnök...

Twoshed 2012.01.24. 12:49:07

"Okos ember azért vesz fel diákhitelt, mert tudja, hogy ezen hitel segítségével szerzett képesítés olyan pluszjövedelemhez juttatja, aminek a segítségével nemcsak a hitelt tudja törleszteni, hanem ezen felül is több pénze marad."

Okos állam meg úgy számolta ki a költségeket és a kamatokat, hogy a kötelező törlesztővel maximum akkor fogja tudni törleszteni az ember, ha az egyetemről egyből valami vezérigazgatói, vagy miniszteri állásba kerül (ez a jelenlegi Diákhitel). Közben meg nyomatják propagandában (és ez a nagy hiba/átverés !), hogy nem kell előtörleszteni, mert a sima törlesztőből is menni fog. Hát persze, soha napján kiskedden. Én 1 millát vettem fel, aztán amikor 1,8ra nőtt, akkor elkezdtem belenyomatni az előtörlesztéseket ezerrel, meg az éves prémiumokat, így tudtam 5 év alatt kifizetni.

Kétféle emberről tudok, aki letörlesztette eddig a diákhitelt:
1. suli után egyből, egy összegben kifizette (jellemzően örökségből, 2 emberről tudok);
2. keményen előtörlesztett, az összes "fölösleges" pénzét, prémiumát a törlesztésbe nyomatta már a legelső hónaptól (velem együtt 2 emberről tudok).

Most jön a nem törlesztők halmaza: aki bedőlt a propagandának, és csak a kötelezőt törlesztette,azoknak már rég az eredeti összeg 3-4szeresére rúg a tartozás, és most már hiába van jó állásuk, képtelenek csak az éves kamatokat is kifizetni, tehát folyamatosan nő a tartozásuk (legalább 200 emberről tudok kapásból!). Nem egy ismerősöm úgy van vele, hogy jól van, vonják le a havi kötelezőt halálukig, aztán lesz, ami lesz, kifizetni már nem fogják tudni, de úgysem örökölhető a hitel.

tmabati 2012.01.24. 12:50:04

@Sequoyah: azért a hasznosság és a jövedelmezőség nem feltétlenül esik egy egyenesbe. Vannak olyan hivatások amik nem jövedelmezőek, de feltétlen szükségesek. Ezeket az államnak kötelessége támogatni (szvsz)

xstranger 2012.01.24. 12:50:08

@jtrencsenyi: es akkor miert kellene kapkodni? Ha evekig ment igy nem mindegy hogy gondolkozuk meg egy evet, es utana jol csinaljuk vagy hubelebalazs modjara baltaval szetverjuk?

Itt Orban olcso populista nepszerusegenek felturbozasarol volt szo. Az ujonnan megtalalt nyugdijas reteg ellensege az egyetemista, ott konnyen szerez par szazalekot.

xstranger 2012.01.24. 12:52:49

@Twoshed: igen, a diakhitelben ha alacsony a fizetesed (ami jellemzo palyakezdokent, vagy akar munkanelkulikent) a ki nem fizetett kamat hozzacsapodik a hitelosszeghez, majd szepen elkezdodik szamolodni ra a kamatos kamat. Gyanitom amire megszabadulsz tole a sokszorosat visszafizetted.

Persze ezt piszkosul nem reklamozzak.

Sequoyah 2012.01.24. 12:54:57

@Twoshed:
Okos ember úgy csinálja mint te. (én szintén ugyanígy)
A minimál az minimál, attól nem szabad csodát várni, utána kell számolni h mennyit érdemes fizetni és annyit kell utalni. Nem bonyolult, havi kamatot ki kell számolni, és ennél többet, mondjuk dupláját.
Egy könnyebbség hogy lehet kevesebbet is, de nem kell feltétlenül élni vele.

Ja és még1x, nemminimálbért kell alapul venni, mert az max az első pár év. Számold azt ammit 5 év tapasztalattal kapsz. Azzal már a kötelező törlesztő is majdnem elég magas.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.01.24. 12:55:24

Szerintem hozzunk létre erre is egy újabb állami céget, hogy ne a gaz nagytőkések zsírosodjanak a kamatokon! ;)

Kivlov 2012.01.24. 12:56:18

@Twoshed:
Mert ésszel kellene hitelt felvenni. Lásd síránkozó devizások tömkelege...

Sequoyah 2012.01.24. 12:57:20

@tmabati:
Ezért vagyok felháborodva, hogy egy orvos max annyit keres mint én, mezei informatikus (pedig a tb-t elnézve a pénz megvan valahol...). És ezért nem csodálkozom, ha pár év múlva egy orvos se lesz itt. Se tanár.
Sajna az állam ezt a feladatát nem végzi el.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.24. 13:03:38

@Kurgán:
"Aki filozófiát hallgatott az egyetemen, annak akkor is van haszna az állam részéről, ha soha az életben nem filozofál többet (úgy talán több is néha:)). "

Én meg fordítva gondolom. Először is, az ember nem azért tanul, mert leül tanulni, hanem mindig tanul, mert külső ingerek érik. A mai információs társadalomban lehetőség van rengeteg, számunkra teljesen haszontalan dolgot is megtanulni, anélkül, hogy bármire is használnánk. Ha haszontalant tanulunk, az a hasznostól veszi el az időt, ráadásul a tanulási képességünk romlik az idővel, tehát végleg elszalaszthatunk lehetőségeket.

A másik dolog az egó. Szvsz sok embernek ezek a kamuszakok olyan egót adnak, hogy utána nem hajlandó elvállalni a kulimunkát, mert ő mégiscsak egy diplomás.

Ami pedig a szakbarbárokat illeti, szvsz az általános műveltség egyetem után azon múlik, hogy ki mennyire tájékozódik, művelődik hobbiból. A gyakorlatban fel nem használt elemi tananyag a legtöbb egyetemista számára egyszer bevágandó dolog, sokkal jobban megmarad, ha valaki hobbiból olvassa Platón filozófiáját, mint ha tanítják egyetemen.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.24. 13:07:02

@xstranger:
"BTW: nem lesz tobb a hianyszakmakbol mert kibaszol a tobbi kepzessel. Az alapozast kell megvaltoztatni, amihez pont tobb es jobban fizetett bolcsesz kell a kozepiskolakba. "

Természettudományt oktató tanárból kellene több és jobb a középiskolákba.

Szobadísz 2012.01.24. 13:16:52

Ez lehet, sőt valószínű, hogy működne az államokban, de nálunk életképtelen lenne.
Az itteni tandíj-hitelek relatíve magas összege, valamint a kamatainak hosszútávú mértéke,bizonytalansága miatt - és a későbbiekben várható fizetések alacsony szintje okán - gyakorlatilag visszafizethetetlen.

jtrencsenyi 2012.01.24. 13:23:46

@xstranger: én informatikai céget vezetek és örülök annak, hogy kevesebb közgazdászt képeznek és több programozót. Nekem erre van szükségem. Ha neked közgazdászra, akkor reklamálj a kormánynál, ne nálam. Nekem nem rövid az emlékezetem, csak ha ésszerű valami a saját szemszögemből, azt nehezen tudom elítélni. Más (mondjuk egy közgáz oktató) meg a saját szemszögéből nézi a dolgokat. Ennyi. A politikai maszlagot meg tartogasd meg másnak! ;)

jtrencsenyi 2012.01.24. 13:26:42

@xstranger: "nem lesz tobb a hianyszakmakbol mert kibaszol a tobbi kepzessel."

Szerintem itt vagy eltévedve. Amennyire tudom pl. informatikusokból több kap állami ösztöndíjat az idén, mint tavaly. De javítsatok ki, ha nem így van. Hírekben láttam csak.

Crescendo 2012.01.24. 13:30:47

Az oktatas is egy szolgaltatas es a kereslet / kinalat torvenyei ervenyesulnenek...
hacsak az allam epp a koltsegekre (szegeny ember is tanulhasson) hivatkozva ne vette volna a szolgaltatast allami kezbe, valamint szabalyozta volna (ezaltal kierulhetetlen koltsegeket beleepitve a rendszerbe) szinte mindenben. Ez mind szep es jo, csakhogy kiderult, hogy nincs ennyi penze az adofizetoknek.
Innentol a korrekt az lenne, ha kiszallna a rendszerbol es vegre engedne az innovaciot ervenyesulni az oktatasi piacon.
Itt az oktatasi koltsegekkel dobalozik mindenki, de tudhato, hogy egy tenyleges szaktudas atadasa ennyibe kerul? Szukseges minden adminisztrativ es burokratikus teher, melyre az egyetemek ra vannak kenyszeritve? Igy kinalati/koltseg oldalon egy durvan allami es pazarlo rendszer van.
Ezt szembeallitani a tenyleges fizetokepes kereslettel, amely viszont piaci alapon mukodne, mivel az allam szep csendben kiszall a finanszirozasbol, nyilvanvaloan egy eletkeptelen rendszert szul.
Igy piaci alapon kellene (bankok, diakhitel, stb.) forrast talalni egy pazarlo, gyenge minosegu allami szolgaltatashoz... mert a monpolium helyzetet azert fenn akarja tartani az allam.
Na ez a fabol vaskarika esete es a jelenlegi formaban megoldas nem is lesz ra.

$P 2012.01.24. 13:31:53

@jtrencsenyi: www.origo.hu/itthon/20120120-felsooktatas-allamilag-finanszirozott-keretszamok-es-az-onkoltseges-kepzes-arai.html

"Műszaki alapszakokra összesen 8160 hallgatót vehetnek fel az intézmények, és további 7600 részösztöndíjas helyet osztottak fel. Igaz, így is kevesebb államilag finanszírozott hely lesz, mint tavaly, 2011-ben ugyanis még 9774 hallgató tanulhatott ingyen."

Értelmezés kérdése..

Crescendo 2012.01.24. 13:44:12

@Crescendo: Persze politikailag kivalo a helyzet mert lehet megosztani es uralkodni az egyetemek, szakok, videk-fovaros, gazdasagi igenyek, stb. kozott, mivel a szukolo forrasokert elet-halal harc folyik. Lehet demogiat folytatni, meg a szokasos politikai show musort leadni.
Ettol persze az oktatas jobb nem lesz, sot..., de legalabb egy izgalmas reality show-val gazdagabb lesz a nep.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.24. 13:54:16

@jtrencsenyi:
Ugye tudod, hogy informatikai szakterületen is csökkentek a számok, ha a teljes finanszírozást nézzük?

Nem az a baj, hogy csökkentik a gazdasági(!=közgazdász) képzések keretszámait, hanem az, hogy milyen mértékben.

jtrencsenyi 2012.01.24. 13:54:17

@$P: viszont én csak az IT szakokról hallottam, nem a műszaki szakokról általában. Még mindig nem állítom, hanem kérdezem.

jtrencsenyi 2012.01.24. 13:55:27

@Zabalint: a finanszírozás összege csökkent, vagy a finanszírozott hallgatók száma?

különvélemény 2012.01.24. 14:04:08

@tmabati:
Ja, a tanárképző az tipikusan az 1 milla/félév kategória...

Kivlov 2012.01.24. 14:09:40

@Zabalint:
Nem az a baj, hogy nincs erre sem pénz, hanem az, hogy 450 a benzin. De lesz az még 600 is és akkor majd lehet űállami pénzen képezni kamuszakosok tömkelegét továbbra is...Az tetszene?

apanna 2012.01.24. 14:10:41

@Roy: KI vegyen fel hitelt? A szülő?

hmikey 2012.01.24. 14:30:17

Azért az is megérne egy misét, hogy miért van az a prekoncepciója mindenkinek, hogy vannak
1. a diplomások (akik okosak, meg képzettek, mittomén)
2. meg a többiek (akik ezek szerint sötétek, mert még egy büfészakot sem végeztek el)

A fejlettebb országokban a diploma és az alapfokú képzés közötti fokozatok is elismert szakmák, talán nálunk sem kéne minden gyerekbe azt passzírozni, hogy "mennyéfijam a zegyetemre, kell a diploma, anélkül semmit sem érsz el".

Amikor érettségiztem tipikus volt pl., hogy akit nem vettek fel mondjuk az álomiskolájába (színművészeti, képzőművészeti, orvosi, stb.), az megjelölte a nagyjából hasonló tanári szakot (irodalomtanár, rajztanár, biosztanár, a fenti sorrendet figyelembe véve). Tényleg azt szeretnénk, ha továbbra is olyan szakemberek "készülnének", akiket igazából nem is érdekel, amit csinálnak, csak nehogy ki kelljen menni a földre kapálni?

agyameldobom42 2012.01.24. 14:30:49

Az ilyeneknek az a vege, hogy a tandij mindenutt a maximalis felveheto diakhitel + amennyit a kepzes valojaban er (vagy amennyit a piac meg bir fizetni), mert a diakhitel ingyen penz. Ez tortent az USA-ban.

Aztan majd a diakhitel kamata megemelkedik az allami kamattamogatas osszege plusz piaci kamatra. Ez tortent a kamattamogatott lakashiteleknel itthon.

En informatikat tanultam 5 evig egyetemen. Nem tandijat kellett fiztenem, hanem csaladot eltartanom hasonlo tetelben (inflacioval korrigalva)
Az elso evben szar volt, mert egy erettsegivel reszmunkaidovel csicska voltam minimalber alatt.
Masodik eveben mar kezdo programozo, sokkal jobb penzert. Harmadikra mar volt egy ev munkatapasztalatom, tobbet kerestem mint a neminformatikus felesegem. Es igy tovabb.
Ha valamelyik szakma vagy tudomanyag muveloje az erettsegi es a diploma kozt feluton nem talal jobb munkat a szorolaposztogatasnal, ott valami gaz van.

Kivlov 2012.01.24. 14:35:06

@Zabalint:
De ez a téma. Mert alapvetően minden probléma onnan gyökererezik, hogy a magyar nem akar adót fizetni, bezzeg az államtól gondoskodást vár, meg munkahelyet, meg közszférai bért meg stb. Na, ez az ami nem megy. És akkor hőbörög, ha növelik az adóját, meg akkor is hőbörög, ha csökkentik az állami újraelosztást, ergo kevesebb a nyugdíj, kevesebb az utazási támogatás, a GYES stb.
marha nép...

szintetikus 2012.01.24. 14:36:34

Éljenek az IT-sek! Ha fáj majd valamitek elég egy windóóóz újratelepítés, netán egy kis szerverismeret A magyar orvosok meg ellátják a német-franci-svéd-dán-amerikai-brit állampolgárokat. :D

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.24. 14:37:41

@jtrencsenyi:
Nézzük csak:
eduline.hu/erettsegi_felveteli/2012/1/5/Itt_vannak_a_2012es_keretszamok__kepzesi_te_WTPIUQ

Ez alapján informatikai szakterületen 6400-ból lesz 3600, és 4600 részösztöndíjas. Ha egy főre nem változott jelentősen az állami finanszírozás összege 1 főre, akkor 3600+4600/2=5900, tehát csökken a ráfordított összeg. De ennél feltehetőleg többel fog, hiszen a részfinanszírozott helyek nem fognak megtelni.

Egyébként nem diplomás informatikusból van kevés, mert abból túl sok van(pedig az már töredéke a képzést megkezdetteknek), hanem hozzáértő informatikusból van kevés.

Tapogatott Kukorica 2012.01.24. 14:38:00

@hagyma: "csak amerikabol a diploma utan senki nem akar lelepni kulfoldre...."

Oh, dehogynem!? :|

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.24. 14:41:12

@agyameldobom42:
"Ha valamelyik szakma vagy tudomanyag muveloje az erettsegi es a diploma kozt feluton nem talal jobb munkat a szorolaposztogatasnal, ott valami gaz van. "

Szűk látókörű vagy, informatikusként igen, vannak szakmai gyakorlatos lehetőségek, meg lehet maszekolni weboldalakkal egyetem alatt, de pl. egy orvos nem fog műteni a 3. félév nyarán.

hmikey 2012.01.24. 14:50:42

@Zabalint: De bioszból meg másokból alsóbbéveseket, középiskolásokat korrepetálhat simán. Már ha ért hozzá, nem csak szarik a világba, mert ő még iskolás...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.01.24. 14:58:39

@OkoskaTo:rp: Nem a 90 ezres nettót, hanem a 140 ezres bruttót veszik alapul.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.24. 14:58:53

@hmikey:
Azért remélem látod, hogy ez a piac meglehetősen korlátozott ott, ahol orvos egyetem van...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.01.24. 15:03:08

@tede: Én szegény 30 feletti orvost nem ismerek. Viszont ismerek évente 4-5 alkalommal külföldi konferencián nyaraló háziorvost, aki mellette még pár hetet saját zsebből is nyaral. Meg ismerek nőgyógyászt, akinek sportkocsija és terepjárója van az 5 szobás szerény lakása mellé úgy, hogy nincsen a kórházban sztárolt orvosok között...

Más kérdés, hogy valószínűleg nem a bejelentett bruttó bér a jövedelmük nagyobbik része.

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2012.01.24. 15:06:04

Jobboskák, miért is tüntettetek, miért kell szeretni ezt a kormányt?
Ez így jó nektek?
Válaszoljatok, ti minek örültök, mit kaptatok, mire a nagy b…menet?
Magyarország a befizetéseinél 4,37 milliárd euróval több átutalást kapott tavaly az Európai Uniótól, jóval többet, mint eddig bármikor. A tavalyi negyedik negyedévben 1,7 milliárd euró nettó átutalás érkezett az uniótól, ez a legnagyobb negyedévi átutalás volt azóta, hogy Magyarország 2004 májusában csatlakozott az EU-hoz.

Tavaly 1734,4 milliárd forintos hiányban zárt az államháztartás, ami GDP-arányosan 6 százalékosnál nagyobb deficitet jelent.

Szombaton miért tüntetett a felbérelt birkamenet?
Szidták az Uniót és az IMF-et!
Ma a törpediktátor főbóvlista O. V. meg könyörögni megy pénzért az Eu-ba.

Maaargit, normális ez a banda?

- Úgy másolnék valamit!
- S mit, Pál?
- A sumá cum laude diplomám !

Yumurdzsak 2012.01.24. 15:06:06

engem az is érdekel,h fizettetik ki azokkal a tandíjat, akik áll. finanszírozottak voltak, de mégis lelépnek külföldre. utánuk megy a tek??

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.24. 15:11:17

Akkor megmondom a frankót, ami mindenkinek jó (valamennyire).
Van tandíj, szabadáras. Esetleg felső plafonnal.
Ezt az állam meghitelezi diákhitel formájában.
Ez vagy visszafizethető. Vagy ledolgozható.
Az állam az idehaza történő munkavégzést valamilyen összegnek ismeri el, attól függően, hogy mennyire ragaszkodik hozzá. Pl. orvosoknak magas összeggel.
Az állam nem kamattámogatást nyújt, hanem konkrétan leírja befizetett, vagy ledolgozott tartozást.
Mindenféle szociális szempontot, tanulmányi bónuszt stb. adósságleírás formájában lehet érvényesíteni.
Cserébe nincs röghöz kötés és hasonló marhaságok.

l3v1 2012.01.24. 15:19:27

@hagyma: "csak amerikabol a diploma utan senki nem akar lelepni kulfoldre.... "

Én 2-t is ismerek aki éppen mostanában lép le usa-ból külföldre dolgozni/élni (mindketten tősgyökeres amerikaiak).

tmabati 2012.01.24. 15:35:09

@különvélemény: nincs már tanárképző, csak biológia, fizika, német, történelem stb. szak...
tök mindegy, a félévenként 150.000/200.000 is sok visszatörleszteni...

agyameldobom42 2012.01.24. 15:39:43

@Zabalint:
Ha tagabb latokorom lenne, akkor mivel tudnal meggyozni arrol, hogy egy leendo orvos 2-3 evvel diploma elott nem tud szorolaposztogatasnal ertekesebb munkat vegezni?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.24. 15:41:44

@agyameldobom42:
Ha a pénztári meló, adminisztrációs munka, pultosság, stb. értékesebb, akkor tévedtem. Én azt állítom, hogy szakmai munkát nem tud még végezni. Ez pedig sok más szakmára igaz, az informatikus kivétel.

Roy 2012.01.24. 15:47:20

@Sequoyah: Sem fősuli, se egyetem. Nos ennél többre vittem.

Roy 2012.01.24. 15:49:06

@apanna: A 18 éves gyerek, és majd fizeti 70 éves koráig.

agyameldobom42 2012.01.24. 15:51:31

@Zabalint:
Es en azt allitom, hogy amelyik szakmara ez igaz, ott valami baj van.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.24. 16:07:16

@agyameldobom42:
Én meg erre írtam, hogy szűk látókörű vagy. Ugyanis semmi baj azokkal a szakmákkal, amelyeknek a félig ismerője még nem tud hasznos szakmai munkát végezni. Vagy ilyen ügyvédet szeretnél magadnak, esetleg ilyen orvos műtsön?

desw 2012.01.24. 16:17:21

@Kurgán:
"Ezzel a tandíj/kamuszak akármikkel azért van rendesen probléma. Az állam nem tudja megfizetni az alkalmazottait, márpedig tanárokra, orvosokra mindannyiunknak szüksége van."

Itt kellene egy kis logika, ugyanis azért nem tudja az állam rendesen megfizetni a saját alkalmazottait, mert sok-sok 100 milliárdot kell elköltenie baromságokra (pl.: jelenlegi felsőoktatás, ...)

"Az un. kamuszakokról csak annyit, hogy bármilyen tanulásnak van értelme, akár hasznosul direktbe, akár nem."

Szuper!! Kéne egy pár milla, mert a Gálápágoson' tanulmányoznám a hangyák nemi életét úgy 6-8 éven keresztül. Valamire csak jó lesz, nem? Ádol-e pízt?

Kivlov 2012.01.24. 16:21:44

@Orbán zsidó, na és?:
Azért tüntettek, te nagyorrú, mert egy sz*r orbán is jobb, mint egy jó gyurcsány. kapísi???

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.01.24. 16:52:14

Diákot hitelezni?! Nóóórmális?! Még a végén visszaadják azt a diákot kamatos kamattal és akkor etethetem mindet!
Csak ne vesszen a hit el!
:)

hmikey 2012.01.24. 17:14:51

@Zabalint: ööö, orvos-, jogtanhallgatónak derogál esetleg "aljamunkát" végezni suli mellett? Nem rég néztem meg egy elég komoly előadást arról, hogy a jelen képzési rendszer (világszinten, az előadó sem magyar volt) azzal követi el a legnagyobb hibát, hogy csak a szürkeállományra fordít gondot, a tested többi részére szinte egyáltalán (kivéve nyilván a sporttal foglalkozó intézmények). Szaros munka zsákot pakolni, vagy mivan?

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.01.25. 11:43:26

@hagyma: Én sem tudom, de szerintem ezt meg lehetne oldani. Ha valaki diplomát szerzett akkor szerintem elsősorban nem feketemunkásnak szeretne külföldre szegődni.

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.01.25. 11:45:39

@jtrencsenyi: Az inflációt a tandíjak, és általában a fizetések is követik.

AdamK 2012.02.19. 22:44:01

Azt hiszem, kevés az alap- és középfok állami támogatása. A technológia mai szintjén egy átlagembernek legalább 15 évet kell tanulnia. Úgyhogy még a BSC/BA ingyenes kellene, hogy legyen.
süti beállítások módosítása