sorok között

sorok között

Diákhitel 2 - Az időzített bomba

2012. január 20. - Politikai Ateista

Pénteken napvilágot láttak a felsőoktatási keretszámok, amelyek meghatározzák az intézmények állami ösztöndíjjal, vagy részösztöndíjjal támogatott tanulói létszámát, illetve az önköltséges képzés tandíjait.

Unemployed Graduates, 1956

Ingyen ebéd azonban senkinek sem jár, az állami támogatást élvező "szerencsés" diplomások a szabadságukkal fizetnek majd, az állam hallgatói szerződések keretében köti röghöz őket. Az ország határain belül kötelezően ledolgozott időszak a képzés időtartamától függően 6-12 év lehet.

A felsőoktatási reformok szükségességének - a hangzatos nyilatkozatok ellenére - elsősorban anyagi okai vannak, az államnak egyre komolyabb problémát okoz az oktatási rendszer finanszírozása.

A költségtérítéses viszonyba kényszerült tanulók számának növekedésével elengedhetetlenné vált egy új diákhitelrendszer kidolgozása, amely lehetővé teszi a szerényebb anyagi helyzetű továbbtanulni vágyók részvételét a felsőoktatásban.

 

 

Munkanélküli diplomások, Ram Kumar,1956

 

A Diákhitel 2 program elindítását január 16-án jelentette be a kormány, amelynek keretein belül a diákok évente maximum 800 ezer forint adósságot vehetnek a nyakukba, ezt az összeget kizárólag tandíjfizetésre fordíthatják.

A leendő diákhitelesek számára a jó hír az, hogy az új diákhitel kamata maximum 2% lehet. Ez a piaci kamatoknál jóval kedvezőbb konstrukció természetesen csak állami kamattámogatással jöhet létre. Az valószínű, hogy az új rendszer rövidtávon csökkenti az állam felsőoktatással kapcsolatos közvetlen kiadásait, de hosszútávon több százezer, egyre növekvő számú diákhitel kamatkülönbözetét kell majd a hiteleket folyósító pénzintézeteknek utalnia. A diákhitelek kifutási ideje akár évtizedekig is eltarthat, a kamattámogatásos megoldás fenntarthatatlan helyzetet fog teremteni. A jövőben jelentkező költségek egyelőre felbecsülhetetlenek, a felsőoktatási reform, és az új diákhitel biztos nyertesei a bankok, amelyek hasznát az állam garantálja.  

Az állami finanszírozás nem szűnik meg, csak átalakul.

A mondanivalóm számszerűsítve egy egyszerűsített példán keresztül így fest:

Tegyük fel, hogy egy leendő diplomás a tanulmányai finanszírozása érdekében 1600000 forint hitelt vesz fel a Diákhitel 2 program keretein belül.

Ez 2%-os támogatott kamattal 20 éves futamidővel körülbelül havi 8100 forintos törlesztőrészletet jelent, a diák összesen 1944000 forintot fog visszafizetni, amelyből a kamatteher 343000 forint. Ha a diákhitel 1 program kamatait vesszük alapul, ami jelenleg 8% akkor akkor az eredetileg felvett 1600000 forint kamatterhe 20 év alatt 1612000 forint. A különbözetet az 1269000 forintot a kamattámogatások keretében az állam fizeti ki. Ebben az esetben az eredeti 1600000 tandíj 1269000 forintjába kerül az adófizetőknek, és további 1944000 forintjába a diáknak, ami összesen 3213000 forint. A hitelt folyósító pénzintézet bevétele kb 1613000 forint ami szinte megegyezik a tandíj összegével. Az államnak sikerült 331000 forintot megspórolnia a diákon - ahhoz képest mintha a teljes tandíjat a költségvetés állná - miközben egy közel 2 milliós adósságot terhelt a leendő diplomásra. Gratulálok a felsőoktatási reformhoz.

Ez a rendszer gazdaságtalan, és csak a piaci kamatok összegének vagy a továbbtanulók számának drasztikus csökkenésével tartható fenn hosszútávon, azonban az is könnyen elképzelhető, hogy a következő kormányok valamelyike egyszerűen ejti majd a kamattámogatásokat.

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr403601882

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Közel 34 millióan vettek részt a Békemeneten 2012.01.21. 21:53:11

Közel 34 millióan, egészen pontosan 33.989.687-en vettek részt a szombati Békemeneten a Belügyminisztérium információi alapján, adta hírül a Magyar Televízió egyes csatornájának (M1) Híradó este című műsora. A szám azonban mégsem tekinthető véglegesnek...

Trackback: Mocsai Lajost köztársasági elnöknek! - Újvidéken képesek vagyunk közösen küzdeni és örülni, otthon miért nem? 2012.01.21. 20:52:18

Ma megtörtént, amitől féltem. Barátom Pick Szeged-sálat akasztott a nyakamba, úgy látszik, a szerdai meccsen tanúsított jó magaviseletemmel kiérdemeltem, a sál persze feltűnik a stadion előtt néhány veszprémi drukkernek, akik valamit mondanak is rá vic...

Trackback: Okmánybélyegből GDP 2012.01.21. 20:18:24

Egyszer egy kedves némettel civakodtam valami triviális kérdésen. Mikor a vita kezdtett zsákutcába fordulni és már végképp nem tudtuk, h akkor most ki győzött, a német felkiáltott: "Tudod mit? Hasonlítsuk össze, kinek nagyobb a GDP-je!&q...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fagzal 2012.01.21. 20:05:56

Arra tippelnék, hogy van valami háttéralku a bankokkal. Ezek az államilag támogatott hitelek... nevetséges, tiszta kommunizmus!

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.01.21. 20:09:26

hitelt kell felvenni, az imf biztos segít!

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.01.21. 20:10:28

@fagzal:
Vagy hogy majd a kincstár fogja csinálni.

FrankieG 2012.01.21. 20:14:36

halgatói szerződések?? Ti sem vagytok jobbak az álamfőnél...

bocsika007 2012.01.21. 20:27:40

A FIDESZ-nek, "sikerult" elkoszonnie egy igen komoly mennyisegu 2014-es szavazotol.

miro1 2012.01.21. 20:37:00

@bocsika007: Már nem annyira komoly, drasztikus a gyereklétszám csökkenése...

devadel 2012.01.21. 20:38:55

felesleges aggódni a röghözkötés miatt. hamarabb szűnik meg, mint ahogy az első ilyen diák végezne. bármilyen közepesen épeszű kormány jön a fidesz után, azonnal el fogja törölni.

Winston Smith 2012.01.21. 20:41:11

Zseniális. Összeveted a jelenlegi, egyszeri állami kifizetés nominális összegét a 20 év alatti törlesztés+kamatfizetés+kamattámogatás összegével, és megállapítod, hogy ez utóbbi jóval több. Közgazdasági Nobel-díjat érdemelsz ezért az újszerű és hihetetlen felfedezésért!!!

"A hitelt folyósító pénzintézetek nyeresége kb 1613000 forint" Ez így van. Feltéve hogy a banknak ingyen, kamatmentesen áll rendelkezésére a kihelyezett pénz, ami elég valószínűtlen. Legalábbis nekem a bank szokott kamatot fizetni a náluk lekötött betétemre és úgy tudom ez nem egy kivételes eset...

theshadow · http://hackstock.blog.hu/ 2012.01.21. 21:12:22

Arról pedig ne is beszéljünk, hogy azért kell így megoldani, mert a végzős diplomások külföldre vonulnak. Ez azt jelenti, hogy az állam fizette a taníttatásukat (ezt a pénzt adóforintokból teremtették elő). Mivel külföldre vonul dolgozni az illető, külföldön fog adózni, tehát adóbevételtől esik el az állam.
Tehát a nagy kép azt mutatja, hogy a külföldön állást találók képzése egy az egyben veszteség az államnak, mert nem fognak idehaza adót fizetni, amiből a következő hullámban érkezők taníttatását lehetne finanszírozni.

A képlet egyszerű. A tökvakarás helyett végre el kellene már kezdeni dolgozni, nem minimálbéren bejelenteni az embereket.

Ha már "Sorok között" a blug címe, olvassunk is közöttük tényleg!

Politizátor · http://westwing.blog.hu/ 2012.01.21. 21:16:38

Csak egy keresztkérdés: ha a 'leggazdaságosabb' megoldást választjuk, vagyis kicsengeti az állam mindenkinek a költségeit, akkor az a pénz honnan jön szerinted? Hitelből vagy adóból. A fenti arányosítja a dolgot, részét hitelből, részét adó(k)ból fedezi. A hitelt itt nem az állam veszi fel (és az adófizetők fizetik ki további adóból), hanem a kedvezményezett. Az összköltséget az egyik esetben jobban tudod számolni, mint a másikban, de mivel az állam költségét (állami hitelfelvétel, elosztási rendszer üzemeltetése, a feleslegesen képzett tanulók pluszköltsége) nem tudod számolni, így össze sem tudod hasonlítani, de mérget vehetsz rá, hogy nem annyi mint amiből kiindulsz...

Kard 2012.01.21. 21:16:41

@Dr. Quadrille Lobster: Az mindegy ki csinálja..a támogatott hitel az támogatott hitel. Ez nem más mint a "szar" áttolása a későbbi kormányok nyakába. Tény, hogy a számítás sem helyes, de az ilyen nagyon erősen támogatott hiteleket senki se akarja visszafizetni. Nem éri meg. Ha van pénzed is visszafizetni, akkor is inkább beteszed a bankba pl. 9%-on és várod hogy szép lassan elinflálódjon. aKi költségtérítéses képzésre megy az hülye lesz nem felvenni.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.01.21. 21:27:39

@FrankieG: igen, aki nem tud hejesirni vagy akár hibázik néha, az teljesen értéktelen, alsóbbrendű ember

ezt folyton értelmiségi semmihezseértő sosedolgozott emberektől hallom...

dbeata 2012.01.21. 21:27:46

Aztán majd jól megkülönadóztatják a büdös burzsuj bankját.

Plumper_ 2012.01.21. 21:34:40

diákhitelt SOHA! aztán 1.000.000 Ft-os tartozás, aminek csak 60%-át vetted fel, a többi kamat. Örökké nyögöd, ha nem fizeted vissza az egészet egyben.

agi02 2012.01.21. 21:35:08

azt az egyet elfelejtetted hozzászámolni, hogy a diákhitel ki nem fizetett kamatát minden év végén tőkésítik így utána már a tőke+kamat után fizetsz kamatot.

Így pl aki nem keres jól és a minimálösszeget fizeti vissza annak nem csökken hanem nő a hitelállománya, visszafizetés mellett is.

lariflari 2012.01.21. 21:40:30

Remélem,hogy mire nyugdíjaskorú leszek,addigra az alkotmányba lesz foglalva az,hogy minden ember a saját szülőjét tartsa el azt jónapot!Aki meg nem szült mert önző gyesznyó volt,az menjen kéregetni!

bocsika007 2012.01.21. 21:56:32

@miro1: Sajnos, ez teny, de a fijjug "rendesen" fureszelik azt az agat, amin csucsulnek.
Tul sok csaladot es fiatalt erint ez a torveny

SPYD3RM4N 2012.01.21. 22:33:09

@lariflari: Hát azért addig tudsz gyűjteni is zsetont magadnak, ha minden jól megy. Persze csak ha nem minden 12 évente az van, hogy egy ilyen hazaáruló fideszes rablóbanda mosolygós nemzeti fennköltséggel elkölti valami tök másra az elmúlt 12 évben e célból gyűjtögetett magánmegtakarításaidat.

SPYD3RM4N 2012.01.21. 22:35:09

@Winston Smith: Ezt le tudnád írni, hogy hogy érted ezt az első bekezdést?
"Összeveted a jelenlegi, egyszeri állami kifizetés nominális összegét a 20 év alatti törlesztés+kamatfizetés+kamattámogatás összegével (...)"

Link Elek 2012.01.21. 22:42:04

buta embereken konnyeb uralkodni.
ezert akarja a orban jelentosen csokkenteni az egyetemi kepzesben reszvevok aranyat.

Bartoki 2012.01.21. 23:28:07

Ha tényleg visszajön a Kádár-korszak, akkor olyat is lehetne csinálni hogy a szóbeli (szubjektív) felvételiket újra bevezetni, és akkor uram-bátyám alapon lehetne bejuttatni párthű káderek gyerekeit az állami keretbe.

Akkor nem is veszne el olyan sok szavazat, és a tábor is rá lenne kényszerítve az összetartásra... :)

ps: akik nem tanulnak a történelemből, azoknak meg kell ismételniük azt

fq 2012.01.21. 23:31:45

@Link Elek: mert az egyetemekről aztán okos emberek kerülnek ki mi? Aki hülye volt az egyetemig, hülye is marad utána is... Aki nem hiszi járjon utána ;)

fda 2012.01.21. 23:43:36

A cikkbeli számolás nagyon pontatlan.

Egyébként olyan érzésem van, hogy a cikkíró nem látja, hogy az egyetemen 100-ból 60 ember csak a buli kedvéért jár be néha.

Az is érthető, hogy ha állami pénzen tanul valaki, akkor az állam visszavár annyit, hogy maradjon a fenekén és ne húzzon el külföldre.

Ebben a rendszerben jobban azok járnának egyetemre, akik odavalók és szándékukban van valamit jól megtanulni.

lazacos krémes · http://zoxigenblog.blog.hu/ 2012.01.21. 23:48:49

@agi02: "Így pl aki nem keres jól és a minimálösszeget fizeti vissza annak nem csökken hanem nő a hitelállománya, visszafizetés mellett is."
Aki a hőn áhított diplomával a zsebében nem képes legalább egy közepesen jól fizető állást találni, az vagy:
1.: életképtelen munkavállaló, 2.: olyan szakot választott, amire nincs kereslet.

A fiataloknak (is) el kéne végre felejteni a jogi, marketing, média, bölcsész, stb tanulmányokat. Ezek ugyanis nem állítanak elő értéket. Termelni, fejleszteni kell emberek, nem a megtermelt értékeket felélni.

cindbl 2012.01.21. 23:56:19

@fda: "Ebben a rendszerben jobban azok járnának egyetemre, akik odavalók és szándékukban van valamit jól megtanulni."

ez az egyetemeket soha nem erdekelte. az fontosabb, hogy legyen diak, leven utanuk kapta a fejkvotat.

fq 2012.01.22. 00:25:08

@lazacos krémes: "Termelni, fejleszteni kell emberek, nem a megtermelt értékeket felélni."

le fognak mindjárt kommunistázni ezért. A jó kapitalista ugyanis a semmiből csinál(virtuális) pénzt, aki termel és fejleszt az kommunista :D

KKKKKKKKK 2012.01.22. 00:59:05

@lazacos krémes:
Természettudományos tanárszak, mi?
100e ft-os fizuval. Olyat kevesen végeznek és van rá kereslet.

Ja és jól is fizet. Ja.

xstranger 2012.01.22. 01:33:18

@lazacos krémes: orvos mit termel? tanar mit termel? sot tovabbmegyek a mernok se termel mert a gyartosor termel meg a vegen Gyulaba' aki megynomja a piros gombot.

komplikato 2012.01.22. 01:51:00

@fda: "Az is érthető, hogy ha állami pénzen tanul valaki, akkor az állam visszavár annyit, hogy maradjon a fenekén és ne húzzon el külföldre."

Nem lenne ezzel semmi baj, ha a T. állam bármiben motiválná őket erre. A sima törvényi zsarolás NEM motiváció. Ráadásul aki el tud helyezkedni diplomával kint az röhögve visszafizeti a költségeket. Megint az szív, aki marad.

csokibácsi 2012.01.22. 02:08:48

nagyon jó a számítás, csak nincs befejezve, és így semmit sem ér :)
a végéről lemaradt egy jelenértékszámítás: az általad megadott paraméterekkel a befizetett összeg jelenleg csak 1.600.000ft! ez pedig nem rossz üzlet sem a hallgatónak, sem az államnak!

nekem-8 2012.01.22. 02:37:22

@csokibácsi: na persze, mert visszafele számoltad.
azt kell megérteni, hogy pl. 100 Huf nem ugyanannyit ér most, mint 20 éve, és nem ugyanennyit fog érni 20 év múlva

lazacos krémes · http://zoxigenblog.blog.hu/ 2012.01.22. 03:07:50

@KKKKKKKKK: Nem, nincs rá. Inkább építik lefele a természettudományos tantárgyakat, hogy legyen idő naponta tornaórának, és társadalomismeret, stb marhaságoknak. Lassan eljutunk oda, hogy se matekból, se fizikából nem kell érettségizni. Nehogymá megtanuljon a gyerek számolni, mert még elkezd gondolkodni, ha "adócsökkentés" után kevesebbet talál a számláján.

lazacos krémes · http://zoxigenblog.blog.hu/ 2012.01.22. 03:15:08

@xstranger: Az orvos gyógyít. A gyógyult pedig termelhet.Tehát az orvos közvetve termel. A mérnök a technológia fejlődéséből adódó többletet termeli. (Tervez Gyulabá'-nak még egy gyártósort, amit elindíthat.)

fraki 2012.01.22. 04:10:16

A bölcsész szakok többsége leginkább belső piacon eladható értéket termel: tanár, történész, múzeológus, régész stb., ami a gdp igen kis százalékát adja szerintem, és egy feltétlen szükséges alacsony szint fölött fölösleges.

Idegennyelv-vizsgát érettségihez kéne kötni, menedzsment fontos, kommunikáció fontos, ipar, agrárium fontos, term.tud. kutatás fontos, mérnöki és IT szakok fontosak.

Történészszakok fejkvótáját meg kéne tizedelni! Mi a fasznak kellenek a történészek?

atila68 (törölt) 2012.01.22. 06:24:18

Hitel 2 százakékos kamatra?
AKAROM!
MOST!

röhögő 2012.01.22. 07:18:21

@endike: Szar lehet 8 általánossal élni. :-)) Tudom neked az árufeltöltés és a kapálás a munka, az én szar 40 euró/óra tanácsadói díjam amit német multik fizetnek a cégemnek értem, az csak láblógatás.

röhögő 2012.01.22. 07:20:11

@fraki: "Mi a fasznak kellenek a történészek? " - Szerinted Orbán Viktor csodálatos országlását kik fogják majd a történelem könyvekbe írni? :-))

KayaIbrahim 2012.01.22. 08:15:18

Ausztriából is továbbmennek a friss diplomások. Onnan Németország, USA és a széles világ a cél. De ott mégsem büntetnek mert azt mondják, hogy menjen, tanuljon, szerezzen tapasztalatokat . /Régen nem úgy volt, hogy az inasokat elküldték világot látni, hogy tanuljon?/
Tehát a sógorék azt mondják, ha már tud a gyerek, akkor hazacsábítjuk. Adunk neki ingyen vagy nagyon kedvezményesen, reklámot, irodát, infrastruktúrát, adókedvezményt, hogy itthon kamatoztassa a tudását

npi 2012.01.22. 09:20:36

Azt valaki észrevette, hogy ez a hitelkonstrukció szörnyen hasonlít az első OV-kormány lakáshitelrendszeréhez? Látszik jól, mire vezetett: drasztikusan növekvő kamatterhek az állami oldalon, bankoknak garantált nyereség. Hitelfelvevőnek örökös szívás, mert az államnak és a banknak egyaránt fizethet.

Riz Ottó 2012.01.22. 09:49:01

@lazacos krémes: azért kurvára megnézném, mi lesz, ha nem lesz egyáltalán jogász és közgazdász...szépen omlana össze az állam, úgy, ahogy van, nem lesz sem gazdasági szakember, sem bíró.....hehe.

Nyilván az sem volt normális, hogy Dunát lehet velük rekeszteni, de az, hogy pl. a vidéki jogi karok zéró államilag támogatott férőhelyet kaptak, erre nem találok szavakat.

Crescendo 2012.01.22. 09:53:45

Rendelkezunk egy a szocializmusbol maradt szinte kizarolagos allami rendszerrel. Az allami rendszerek szokasos tulajdonsaga: esszerutlenseg, pazarlas, iszonyatos koltsegek es jo esetben erosen kozepes, rosszabb esetben silany eredmenyek. Emellett a burokratikus szabalyok betartasa sokkal fontosabb, mint az eredmeny elerese.
Ez a mai magyar felsooktatas problemaja.
Ha fizetnie kell a hallgatok tobbsegenek, jogosan varna el egy jo szolgaltatasi szinvonalat. (A bulizni jarok kivetelevel, de a diplomazas utan szerintem ok is csalodottan gondolnak vissza az intezmenyre, amely engedte "kibulizni" oket tenyleges tudas atadas nelkul.) A szolgaltatasi eszkozok (epuletek, tanszekek, stb.) allami tulajdonu, a tanitas es szamonkeres modszere allamilag szabalyozott es ellenorzott 100%-ban. Uj szereplo a piacra nem lephet anelkul, hogy ne pontosan ugyan azt es ugyan ugy nyujtana. (akkor meg minek.)
Az allam a szokasos sulyos elbaltazast (szinvonal harmatgyenge, koltsegek csillagaszatiak) tovabbi meg sulyososabb hibakkal tetezi, majd mindezt a csodtomeget az adofizetok nyakaba varrja kamatostul. Kozben pedig igyekszik a sajat lobbicsoportokat es erdekszferat komoly bevetelhez juttatni, amig sullyed a hajo. Mi ujdonsag van ebben? Mit kellene a sorok kozott olvasni, ami nem vilagos, mint a nap?
Nem lenne baj, ha szemelyes felelosok is lennenek erre a monumentalis csodtomegre, de azok valahogy ritkak, mint a feher hollo...

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.01.22. 11:47:27

@Politizátor: Én nem állítottam, hogy az állami finanszírozás a leggazdaságosabb, csak azt, hogy ez sem sokkal jobb. Nagyon jól látod, hogy az állami finanszírozás esetén a költségeket az állam adókból, és hitelekből fedezi. És a kamattámogatásokra honnan jön a pénz szerinted?

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.01.22. 13:53:54

@Winston Smith: Igen, a törlesztőrészletek és a kamatok összege több mint az eredetileg folyósított összeg, ez a hiteleknél általában így van. Én nem adtam össze a kamatok összegét a kamattámogatásokéval, csak lebontottam a diák, és az állam által fizetendő kamatterhekre. Valószínüleg ez zavart meg téged.
A hiteleket pedig a betétjeidből folyósítják a bankok, ja igen. Erre a közgáz Nobel-re te is pályázhatsz, majd megosztjuk. A nyereség kérdésben igazad van, javítottam.

Szobadísz 2012.01.24. 12:51:04

Az új törvény két célt szolgál: jelentős állami megtakarítást, valamint azt, hogy a fiatalok a felsőoktatás helyett a szakmai képzéseket válasszák. Az országnak ugyan is NINCS szüksége ennyi diplomásra, miközben sok munkaadó nem talál megfelelő számú szakmunkást. A most bevezetett képzési hozzájárulás egyfajta szelekció, ami lehet, hogy nem éppen igazságos (melyik az?)de szerintem hosszabb távon emelni fogja a magyar felsőoktatás színvonalát.
A törvény magyarázata, ami szerint aki itthon tanul, az itthon is dolgozzon/éljen/adózzon/ blablabla, csak kormánypropaganda.
Ezzel szemben hány olyan munkavállaló dolgozik, adózik ma Magyarországon, aki a diplomáját a határon túl (Románia,Szerbia,Ukrajna,stb.)szerezte?
Ez nem probléma? Jönni lehet, csak elmenni nem?

Pendemonda 2012.01.27. 15:59:40

Tegyük egy kicsit helyre a dolgokat.
Állítások a cikkből:
I, beláthatatlan a Diákhitel 2 által okozott teher

II, biztos a kereskedelmi bankok járnak jó.

És most nézzük a realitásokat:
1, Józan belátás szerint nincs ok arra, hogy "bankok" finanszírozzanak, amikor van egy - a Diákhitel 1-et ugyanerre a célközönségre működtetett, jelenleg id diákhitelezéssel foglalkozó Diákhitel KÖzpont Zrt.
2, A Diákhitel Központ - 100%-ban állami cég lévén - a forrásait vagy az MFB-től szerzi be (régebben), vagy az EIB-től (Európai Beruházási Bank - újabban). A kamat jelentős részét tehát a (a jegybanki alapkamatban is lecsapódó) országkockázat teszik ki.
3, A hányan vesznek fel hitelt? kérdésköre sem becsülhető rosszul. Jelenleg mintegy 50 - 55.000 újonnan felvett van, ezek nagyságrendileg 100.000 fős évjáratokhoz kapcsolódnak, ma viszont már csk mintegy 80.000 gyerek születik, és azzal is számolni lehet, hogy sokat ingyen tanulnak, pénzért nem, illetve nem ismerjük a diákok megoszlását a fizető, részfizetős és ingyenes képzés között. Összességében azonban évi 30.000 fő óvatos becslésnek tűnik, ha azt nézzük, hogy a Diákhitel Központ 2010 végén 122.000 diákkal állt hitelezői jogviszonyban.
4, a hitel mértéke szabályozott (tandíjra fordítható)
5, Ezek után csak az alábbi kérdések maradtak:
a: hol itt a banki mutyi?
b: hol itt a a beláthatatlanság?
c, hol a blogger józan esze?

kronstadt (törölt) 2012.11.17. 14:50:09

piac versus mesterségesen eltorzított piac

"Let's go back two hundred years to the year 1810. The annual tuition at Yale University was $33 [1], and the price stayed the same till the year 1852. Forty-two years with no cost increase! To put that in perspective with today's money, $33 was equal to 1.65 ounces of gold, which today is about $1,800 dollars. Even after adjusting for inflation, today, the tuition is twenty times as high at $36,500.[2] Something is distorting the market significantly."

voices.yahoo.com/the-economics-college-why-costs-rising-and-5503039.html?cat=3
süti beállítások módosítása