sorok között

sorok között

Egy kis globalizációs propaganda vacsorára

2013. április 22. - Politikai Ateista

Ha a globalizáció vesztesének érzed magad akkor a hiba benned van.

Pankaj Ghemawat, az amerikai elittenyésztőből (Harvard) kiszakadt közgazdász véleménye szerint a problémákat a túl kevés globalizáció, és a globalizációt övező "irracionális hiedelmek" okozzák.

A globalizáció propagálása általában a fejlett országok kormányaira jellemző, és a célja elsősorban a saját cégeik előnyének biztosítása a gonosz protekcionista államok területén. Közben tönkremegy néhány helyi vállalkozás, de kit érdekel. Nem mindegy, hogy melyik monopólium zsákmányol ki?

Igen, néhány helyi vállalkozás csődbe fog menni, de hát ez az egész piaci működés logikája. Én Indiában nőttem fel, ahol abban az időben nem voltak különösebben erős nemzetközi érdekeltségek, de akkor sem igazán értettem, hogy miért jó az nekem, ha egy indiai monopolista zsákmányol ki egy külföldi helyett, vagy mondjuk ahelyett, hogy néhány – akár hazai, akár külföldi – cég versenyezne értem. - Globalózungok vezetik félre a gondolkodásunk - Index

A globalizáció a jelenleg ismert formájában nem vezet a verseny éleződéséhez, sokkal inkább néhány óriási gazdasági, illetve lobbierővel rendelkező multinacionális nagyvállalatok globális monopolhelyzetét erősíti.

Természetesen a globalizáció akkor a leghasznosabb ha csak egyirányú. Példáért nem kell messzire mennünk, Ghemawat úr az interjúban is említ egy ötletet a közelmúltból:

De nemrég felmerült Obamáék stábjában, hogy a munkahelyteremtés érdekében betiltsák a kínai importot. Bemutattuk nekik, hogy a teljes amerikai végső felhasználásban kevesebb mint 2 százalék a Kínában gyártott termékek aránya. Szóval valószínűleg egy ilyen erős lépéssel sem lehet megoldani a 8 százalékos munkanélküliségüket, le is tettek az ötletről. - Globalózungok vezetik félre a gondolkodásunk - Index

A nagy integrált rendszerek igazi rákfenéje, hogy egy tévedés, vagy hiba az egész rendszer működését veszélyezteti. A pénzügyi piacok nagyfokú integráltsága nélkül az amerikai ingatlanlufira épült piramisjáték bilije sem borult volna az egész világ nyakába. Vagy itt van például az IMF - egy igazi globális intézmény - legutolsó tévedése, amelyből kifolyólag egy hibás számításra alapozták a válságkezelést. Ha ez igaz, akkor elég sokan szívnak most azért mert egy washingtoni irodában valaki benézett valamit.

A Harvardon rendesen kimosták az agyát Ghemawat professzornak. És most ő tanítja a jövő döntéshozóit. Fasza.

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr675239098

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.23. 16:39:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kzoltana 2013.04.23. 11:38:06

Eközben elfeledkeztek a felsővezetékről! Villamostéboly Debrecenben - EU-s pénzből.
www.vagy.hu/tartalom/cikk/4337_a_debreceni_remizrolo

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.23. 11:39:55

van olyan, hogy túl kevés globalizáció??

Máshogy kérdezem, volt valaha??

Nero Bianco 2013.04.23. 11:43:45

Jobb lett volna alaposabban elolvasni a cikket, meg utánanézni kicsit, és akkor nem ez a zsigeri indulat írta volna a posztot.

Sir Nyű 2013.04.23. 12:01:27

@Nero Bianco: De hát az fárasztó. Különösen fárasztó a háttértudást megszerezni, nem is foglalkozik azzal senki.
A másik meg, hogy a blog.hu-n mindenki jobban tudja.

Zabaalint (törölt) 2013.04.23. 12:11:41

Ha például a munkaerőpiacon erős lenne a globalizáció, akkor a nem helyhez kötött munkákban, ilyen a szoftverfejlesztés, kutatás, mérnöki tervezés többek között, világ szinten kiegyenlítettek lennének a bérek, és csak a hozzáértésen múlna, ki keres többet, nem azon, hogy ki hová született. Ehhez képest egy amerikai mérnök ugyanazon tudás szinten 5-ször annyit keres, mint egy magyar, egy indiai meg harmad annyit, mint egy magyar.

Zabaalint (törölt) 2013.04.23. 12:12:26

Persze sokaknak gáz lenne a totális globalizáció, mert akkor nem a szerencsétlen helyre születettek halnának éhen, hanem azok, akik nem tudnak értéket teremteni...

s 2013.04.23. 12:20:27

ateista baszottul nem fogta fel, hogy mit olvasott. Látod, ateista, ezért van az, hogy "az amerikai elittenyésztőből (Harvard) kiszakadt közgazdász", egyébként egy indiai alkalmazott matematikus Obama tanácsadóit leiskolázza, azok meg megértik, amit mond, és hallgatnak is rá, te meg csak itt sorolod a hülyeségeidet.
Egy kínai mondás szerint az ész van a leginkább igazságosan elosztva. Senki nem panaszkodott eddig, hogy neki kevesebb jutott.

Link elek 2013.04.23. 12:24:19

>Ha a globalizáció vesztesének érzed magad akkor a hiba benned van.

Es mennyire igaza van!
Ossze kell hasonlitani del es eszak koreat, hogy lasd mire vezet a bezarkozas, es mire a globalizacioban valo reszvetel.

think-tank · http://libertarian.blog.hu 2013.04.23. 12:29:49

T. szerző!

Tegnap az a vizes poszt, ma ez. Nem lehetne, hogy mielőtt zsigerből nyomod ezt az antikapitalista, antiglobalista sódert, először végiggondolod, amiről írsz? Ez így nagyon gáz.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.23. 12:29:52

Alapigazság: a kapitalizmus problémáinak az oka a túl kevés kapitalizmus. A megoldás: több kapitalizmus és elmélyülő globalizáció.

Globetrotter2014 2013.04.23. 12:37:24

Szokásos agymenés a blogon, vices hogy pont itt beszélnek agymosásról. A különvélemények szektás elszántságú mantrázása sokkal jobb?

@Zabaalint: mint te is írod VAN magyar és indiia informatikus, és ez már önmagában a globalizáció vívmánya. Globalizáció nélkül ezek az emberek nem ötödéért fejleztsenének szoftvert hanem fémet bontanának hajóroncsból, vagy kukoricát szemeznének.

Szerintem a lényeg hogy ne próbáljunk kizárólag ideológia mentén haladni. A GLoablizáció jó, de persze ehhez kell hogy azt jól is incsálják.

Inmagbáan a liberlizáció (elméletben) jó, de ezt a gyakorlatban számtalanszor ellenbizonyították sajna.

Ezért érdemes a téműval foglalkozni. De ne így ahogy a mostani poszt teszi...

leroi 2013.04.23. 12:38:15

A posztoló elvetette ugyan a sulykot, de ettől még az indiai mágus hazudik, mint a vízfolyás. Vagy csúsztat, ami kb. ugyanaz. Ne feledjük, hogy az ilyen "független" szakértők megrendelésekből élnek, és addig válogatnak a statisztikák között, amíg ki nem jön a megrendelőnek megfelelő konklúzió.
Akit érdekel, olvassa el Ben Goldacre Bad Pharma című könyvét. (ráadásul az gyógyszerkutatásról szól, ami mégiscsak egy komoly tudomány, nem holmi közgazdaságtan, ahol mindenki mond mindent, aztán vagy bejön, vagy nem...)

Martian (törölt) 2013.04.23. 13:24:00

A globalizáció remek dolog. Kérdés, hogy miként működő rendszer keretein belül...

rushman 2013.04.23. 13:40:29

"akkor sem igazán értettem, hogy miért jó az nekem, ha egy indiai monopolista zsákmányol ki egy külföldi helyett"

Ez probléma, hogy egy közgazdász ezt nem érti.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.04.23. 13:40:53

Szerintem olvasd el még egyszer, illetve elmélkedj a specializáció előnyeiről és hátrányairól.

Makkasz 2013.04.23. 13:52:29

Lada-Opel
Trabant-Fiat

Matav-Tcom, T mobile, Telenor, Vodafone

Heti harc a kozertben, hentesnel, piacon, cipoboltban, butikban - Tesco, Auchan

Dolgozni:
Kozgepnek, Vakondnak - Audinak

Rettenetesen szomoru, hogy az oligavedelmet, a nemzeti burzsoazia epitest kozpenzbol (aminek a lopas es a korrupcio csak az egyik baja, a masik a verseny hianaya, a teljesitmen hianya, a 0 fejlesztes, 0 beruhazas) valaki keveri a "joszandeku" protekcionizmussal.

Szanalom, tegnapo volt egy meg fajdalmasabb poszt, a versenypiac "lathatalan kezerol".

Moon az is szegyen hogy valaki a Harvardon vegzett. Szanalom, szanalom.

P.bubus 2013.04.23. 13:53:56

Ez a Pankaj Ghemawat tényleg agymosott.

kifordított nagyanyó 2013.04.23. 14:02:15

Lehetne jobban csinálni a globalizációt,mert nem azzal van a probléma.

Borenbukk 2013.04.23. 14:09:18

@leroi: "A posztoló elvetette ugyan a sulykot, de ettől még az indiai mágus hazudik, mint a vízfolyás. Vagy csúsztat, ami kb. ugyanaz."

Megpedig azert, mert te azt mondod. Nincs igazabol informaciod az ugyrol, egyszeruen csak tudod.

Nero Bianco 2013.04.23. 14:15:52

@P.bubus:

De itt van nekünk szerencsére a mindentjobbantudó bubus, akinek mindíg mindenről ugyanaz jut az eszébe.
:)))

Nero Bianco 2013.04.23. 14:19:20

@leroi:
"de ettől még az indiai mágus hazudik, mint a vízfolyás"

Konkrétan?

Frizuravarjú 2013.04.23. 14:26:36

Nem lehetne, hogy aki globalizációra vágyik, az menjen oda mondjuk az USA-ba és hagyják békén az egyszerű, jóravaló embereket a tóparton csendben horgászni?
Nem kell jólét. Mert az csak keveseknek jólét, a többségnek rabszolgaság. A profitot mindig CSAK valakik kárára lehet elérni.
Szerénység, tisztelet és megbecsülés kell.

fermion 2013.04.23. 14:29:30

@Frizuravarjú: igazad is lenne ha .....sajnos a bolygónk túlnépesedése nem engedi meg ,hogy mindenki nyugalomban pecázzon....:(

nem várt fordulat 2013.04.23. 14:34:24

@Frizuravarjú: "A profitot mindig CSAK valakik kárára lehet elérni."

Ez nem igaz. Ez akkor lenne igaz, ha a javakból csak egy adott egység lenne, és mindenki ezen osztozna. De ha én fogok egy tő paradicsomot, elültetem, felnevelem, akkor jé, teremtődött egy érték. Nem vettem el senkitől, még is a zsebemben maradt az a pénz, amit erre szántam volna.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.04.23. 14:38:18

Vicces dolog szidni a globalizációt, amikor Magyarország benne van nagyjából a G30-ban. Tehát a felső 10%-on belül van. Mi itt sokkal inkább a globalizáció előnyeit élvezzük, semmint a hátrányait szenvedjük.

Lehet szidni a romlott fogyasztói társadalmat (vagy ahogy most hívják - a globalizációt), de igazság szerint kurvajó dolog élni benne.

Globetrotter2014 2013.04.23. 14:39:14

@Frizuravarjú: váááá, ez olyan szinten röhejes komment volt ami már fáj. Mi léenne ha inkább te húznál el olyan országba ahol xar minden, de te heverhetsz a tóparton. aztán mehetsz majd kunyizni ha jön az európai ember.

Tisztelet vazze. ROFL

fermion 2013.04.23. 14:42:13

@karacsi_maci: Aranyos a naívitásod!:)
HA TETSZIK HA NEM EZT A VILÁGOT NÉHÁNY CSALÁD IRÁNYÍTJA PÉNZÜGYILEG ÉS ÍGY GAZDASÁGILAG IS....A GLOBALIZÁCIÓ ALAPELVE ,HOGY ŐK MÉG TÖBBET PROFITÁLJANAK...A MELLÉKTERMÉK ,HOGY KAPTAK A KIZSÁKMÁNYOLTAK EGY PSZEUDO SZABAD VILÁGOT.:D

Globetrotter2014 2013.04.23. 14:47:45

@fermion: aranyos az összeesküvési elméleted. Iszol te rendesen?

HA TETSZIK HA NEM BERAGADT A CAPS LOCKOM :)

Alapszabály, 5-6 szónál töbebt ne írj többet nagy betővel, MERT ELVESZIK A LÉNYEG!

Húsleves 2013.04.23. 15:02:00

A "globalizáció" nyilvánvaló hazugságon alapul, mégpedig azon, hogy a globalizáció lényege, hogy országhatárokon átívelő, azokon mintegy "felülálló" gazdasági egység jöjjön létre a világban (ez lenne az áhított cél). Éppen csak ott lóg ki a nagy büdös lóláb, hogy nagyon is behatárolható országokhoz, érdekkörökhöz köthető hadseregek egyengetik az "egészséges piaci verseny" útját az olajért meg egyéb javakért.

Cincinnatus 2013.04.23. 15:04:15

"A globalizáció a jelenleg ismert formájában nem vezet a verseny éleződéséhez..." - csak akkor azt tudnám, hogy a multik:
- miért költenek vagyonokat innovációra, termékfejkesztésre?
- miért iparikémkednek egymásnál?

Kedves P. A., azt hiszem, te úgy fogod fel a globalizációt, mintha egy világ-összeesküvő társaság mindent monopolizált volna és minddent az ellenőrzése-irányítása alatt tartana. Látom, az se számít neked, ami pedig ott állt az idézett cikkben: hogy valójában milyen kis %-ban is "globalizált" a világ.

Meg tudod: számtalan - és együttesen hatalmas gazdasági poptenciált kitevő - termék és szolgáltatásfajta létezik, amely helyspecifikus és lehetetlen "globalizáltan csinálni", vagy multiba szervezni. Képtelesnég, hogy a Holiday Inn rátegye a kezét a komplett alpesipanzió-szektorra Tirolban, vagy hogy a szobafestés-mázolást monopolizálná a Strabag...:-)

nem várt fordulat 2013.04.23. 15:05:04

@fermion: nézd, én nem mondtam az ellenkezőjét. én csak azt mondtam, hogy ez szerintem nem egy zéró összegű játék.

mitmiért? 2013.04.23. 15:20:16

@Link elek:
Nálunk hál isten erről szó nincs. Mi unortodoxok vagyunk. A vilag tőlünk nyugatabbra eső része retardált akarom mondani maradi de halisten nálunk van a szent Grál vagy szent jobb vagy mifene.

fermion 2013.04.23. 15:28:08

@ZF2:hála az égenk te okos vagy,el tudtad olvasni!Miért baj az ha tudjuk az igazat és el is merjük fogadni?Látom te nem mered elfogadni,semmi gond ezzel de ha én tisztelem az álláspontod akkor légyszi viszonozd is.
(gondolom te itt magyarisztánból tökéletesen átlátod a világgazdaságot és a szereplőinek erőviszonyait és vagyoni helyzetét,sőt a szándékaikat is mind ismered.nincs neked túl nagy arcod?:D)
Nem értem ,hogy miért firtatod az ivási szokásaim,kérdeztem én a te vegetatív szokásaid?Szerintem nem tartozik rám tiéd,talán rád se az enyém!
bohócnak elmész.....:D

Globetrotter2014 2013.04.23. 15:38:02

@fermion: ok, nekem mi a titkod ami miatt ennyivel jobban átlátod a dolgokat mint a világ nagyobb része?

Pan Modry 2013.04.23. 15:47:00

Szerintem jo a globalizacio.
Olcsobb, jobb termekeket eredmenyez, es tobb, jobban fizeto munkahelyet.

Eleg szar lenne ha ma Magyarorszagon akozott lehetne valasztani, hogy valami Simicska v Gyurcsany erdekeltsegnel dolgozol.

Sokkal jobb kulfoldi multinal dolgozni peldaul, semmint egy atlag fos magyar cegnek.

hekhekhekhekkinen 2013.04.23. 15:58:08

Ha hülyén érzem magam, elég bloghu kommenteket olvasni és helyrejövök.
Borzasztó mennyi hülye ír ide. És észre sem veszi.
És ez az elit, hiszen napközben internetezik.

Most addig a kommentig jutottam, amikor benyögte a csóka hogy profit mindig csak valaki kárára van. Csoda hogy lélegezni tud ennyi aggyal.

s 2013.04.23. 16:02:32

ÁLLJON LE AZ EVOLÚCIÓ! VAN MÁR MINDEN!

greatwideopen · http://baconakbisztro.blog.hu 2013.04.23. 16:19:40

Volt az úriembernek egy megfontolásra érdemes érvelése, nevezetesen, hogy a telefonhívások csak egy kis hányada megy külföldre. És ő ezzel indokolta, hogy mily kismértékű a globalizáció. Mondom megfontolásra érdemes. Megfontoltam és rájöttem, hogy hülyeség. Mert ennek az oka egyértelműen a kommunikációs gátlás, hogy idegenül kell beszélni Én is ha lehet a magyart választom a kommunikáció nyelvének, noha azon kívül más nyelveket is beszélek - jól.
Amúgy meg ugyanazokat a termékeket lehet kapni a környező országokbeli hipermarketekben mint itt. Nagyjából ugyanazokat a filmeket nézzük, zenéket hallgatjuk stb. A világ épp eléggé globalizált, nem kell ezt fokozni. Persze sajnos nehány hüje ezt másképp gondolja, s sok helyen ezek vannak pozícióban, mint amilyen ez az indiai figura is.

nem várt fordulat 2013.04.23. 16:30:09

@s: nos, olyan nőt én még nem találtam, aki bombázó, szívesen csinálja az ikertestvérével hármasban velem, közben pedig dús gazdag és eltart, mind emellett művelt és okos is, és halálosan szerelmes belém.

még van hova fejlődni :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.04.23. 16:33:00

@Zabaalint: Az pont a multicégeknek nem lenne jó, mert nem lenne az olcsó munkaerő, amiből élnek.

Különben persze, a globalizáció azoknak az országoknak jó igazán, ahol a nagy cégek nyeresége lecsapódik. Azok meg nem mi vagyunk, de az USA, Németroszág pl. igan.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.04.23. 16:37:52

@karacsi_maci: Csak ha belegondolsz, a nagy haszon manapság nem nálad csapódik le, aki paradicsomot termeszt, hanem a banknál, aki hitelt adott erre (mert magad tőkéjéből nem tudsz már termeszteni). Meg akinek eladod, hogy az áruházában értékesítse...

Nem egészen a korábbi komment gondolatmenete, de legutóbbi a gazdasági válság is ebből volt, hogy nem létező pénzekből jött létre sok minden. Úgy termeltek sokan "profitot", hogy annak nem volt fedezete.

harcsapaprikás 2013.04.23. 16:39:46

Minden idők egyik legszarabb posztját olvashattuk. Ez minden, amit hozzá lehet fűzni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.04.23. 16:46:30

@Távmunka blog: De még mindig jobban pléünk pár milliárd embernél. Vezetékes víz, csatornázás, úgy-ahogy működő egészségügy...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.04.23. 16:51:59

@Zabaalint: Azért ne túlozzunk, a hazai szoftveres fizetések nagyjából az indiai dupláját érik el és az amerikai harmadát. Persze szakemberekről van szó, a biodroid mindenhol rosszul fizetett, értük senki sem versenyez.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.04.23. 16:54:01

@ColT: Örök kérdés, hogy a legszegényebbekhez vagy a leggazdagabbakhoz hasonlítsuk magunkat.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2013.04.23. 17:15:00

teljsen igaz avan a fickonak.

ha a kacsa nem tud uszni akkor nem a viz a hulye.

a globalizacio nem ujdonsag, evezredek ota mukodik. aki ennyi ido alatt sem birta feldolgozni az magara vessen.

Zabaalint (törölt) 2013.04.23. 17:31:10

@Távmunka blog:

Csak rácsaptam a hasamra, és lehet valóban túloztam, de a lényegen ez nem változtat, a munkaerő piaci globalizáció ezt közelíti.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2013.04.23. 17:46:00

@ZF2: "Inmagbáan a liberlizáció (elméletben) jó, de ezt a gyakorlatban számtalanszor ellenbizonyították sajna."

senki nem tett ilyet. olyan tortent, hogy a vesztesek nyigtak. aztan amikor a vesztesek eroszakkal atvettek a hatlamat, akkor lett a cuclizmus. azert kellett fegyverrel bezarva tartani az orszagot, mert olyan uberfasza volt kimaradni a globalizaciobol, igaz?:-)

nevem van 2013.04.23. 17:47:58

a legszomorúbb azonban az, hogy a kritizált elitenyészetből kiszakadt furcsa nevű közgazdásznak teljesen igaza van.

leroi 2013.04.23. 19:44:19

@Nero Bianco: @Borenbukk:
Elég ha csak a telefonhívások arányával kapcsolatos marhaságokat megnézzük. Egy multicégnek egyáltalán nem kell sokat telefonálgatnia külföldre, hiszen a napi ügymenethez bőven elég az email, egyébként meg ott van a videoconferencing, meg a Skype, amik ugye ingyenesek, tehát költséghatékonyak. A külföldi portálokat meg teljesen felesleges nekem böngészni, hiszen vannak emberek, akik ezt helyettem megteszik, ráérek elolvasni két perccel később a híreket az anyanyelvemen.
Szóval az a két factoid nem bizonyít semmit, de a tag lelkesen hivatkozik rá.
Ha esetleg tényleg annyira pocsékul állunk a globalizációval, akkor talán érdemes lenne elgondolkozni azon, hogy pl. miért beszéli a világ egynegyede egy kis szigetország nyelvét, és a fenti nyelv miért KIZÁRÓLAGOS nyelve a politikának, gazdaságnak, tudománynak, stb...

Ráadásul most körbenéztem a szobában, és megállapítottam, hogy az itt levő termékeknek nem 2, hanem kb. 50%-a készült Kínában. Ráadásul pont az igazán nemzetközi termékek, azok, amik az USÁban is ugyanezek, na azok a kínaiak. Szóval szerintem a gurut jól megfizette a Wal-Mart, aztán ő meg szemrebbenés nélkül összeszedte ezt a nyilvánvalóan röhejesen hazug statisztikát.

(OFF
Tényleg olvassátok el azt a könyvet. Meg fogtok döbbenni azon, hogy azok a cégek, amik az egészségünkkel foglalkoznak, milyen pofátlan módon tagadnak le, hamisítanak meg, hazudnak össze adatokat és ez milyen károkat okoz nekünk pénzben és egészségben. Nem hiszem, hogy a közgazdaságtudomány akár egy fikarcnyival is jobb lenne.)

Frizuravarjú 2013.04.23. 21:27:52

@ZF2: Te nagyon sokat fogsz szopni még az életben, kiscsikó. Ehhez nem kell jósnak lenni, majd jussak eszedbe amikor az ereidet készülsz felvagdosni!

Frizuravarjú 2013.04.23. 21:32:07

@karacsi_maci: Pontosan. De nem magának termeli az ember a paradicsomot. Vagy ha mégis, akkor pont arról beszéltem.
Kifelejtetted a kereskedőt, aki a hasznot lefölözi. Így hosszútávon sem a termelő, sem a vásárló nem járhat jól, ugye?
Amúgy javakból és készletekből valóban csak adott mennyiség áll rendelkezésre, a többi csak ámítás, játék a számokkal és bankjegynyomtatás. Pontosan ezért folyik annyi vér a bolygón!

Globetrotter2014 2013.04.23. 22:24:51

@Frizuravarjú: hátha nem jön egy hozzád hasonló ididóta hogy elkqrja ideológia alapon akkor valszeg te leszel közelebb ehhez az állapothoz. Mint ahogy a sok agmyosott kommancs is magyarázta hogy az átkos imperialisták mindjárt bedőlnek, egészen addig amig a kommunizmus dőlt össze, felélve a javait...

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2013.04.24. 09:26:38

@Frizuravarjú: nektek viszont most csorog a szatok szelen. gondolom ezert vizionaljatok a globalizmus bukasat annak ellenere, hogy ugy 3000 eve megy a folyamat es a legnagyobb globalizator a tortenelemben a kedvenc kis babonatok szekhelye, a vatikan:-)

nem várt fordulat 2013.04.24. 10:03:09

@Frizuravarjú: nem érted a hasonlatom. mondjuk biztos voltam benne, hogy így fogod megközelíteni.

Akkor most kicsit vonatkoztassunk el, és vegyük úgy, hogy a földön minden ember elültet magának egy tő paradicsomot. Mindenkinek jut paradicsom, még sem vesztett senki.

Vagy, én feltalálok valamit. Na azt pl. biztosan senki elől nem veszem el. Ingyenesen mindenki számára hozzáférhetővé teszem a találmányom. Új értéket teremtettem, és mindenki csak profitál belőle.

Ezért mondtam azt, hogy az élet nem egy zéró összegű játék. Erről szólnak a win-win kapcsolatok, megállapodások.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2013.04.24. 10:23:29

@karacsi_maci: "Erről szólnak a win-win kapcsolatok, megállapodások."

itt van az eb elhantolva, hogy nem ertik a win-win szituacio lenyeget. vagy ok nyernek, vagy masok. szerintuk ha masnak is van haszna akkor azt toluk veszi el, mert az az ovek kellene hogy legyen.

az, hogy igazabol kepesek lennenek-e megszerezni az lenyegtelen. ha ok nem kepesek akkor masnak meg ne jusson.

Globetrotter2014 2013.04.24. 10:40:35

@Az igazi Sipi - Citizen of European Union: a baj az hogy az ilyen embeerk szoktak a végén lose-lose szitukat összehozni...

A kompromisszum ismeretlen európának ezena felén és sajnos ez meg is látszik a történelmünkon...

harcsapaprikás 2013.04.24. 11:02:45

@karacsi_maci: Én az agyatlan hülyéknek közelezővé tenném, hogy autózzón 100 km-t, hogy tudjon venni egy kiló paradicsomot. Aztán másik 500-at, hogy legyen só a paradicsomra. És így tovább. Lényeg, hogy a rohadt kereskedő ne keresse gennyesre magát.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2013.04.24. 13:08:06

@harcsapaprikás: igen, az erdekes az, hogy haborognak, de megsem ezt teszik, hanem bemennek a tecsoba, madarasba, lidlibe es bevasarolnak, majd szidjak a kereskedo anyjat, hogy mer az penzt kerni az elvegzett munkajaert, miszerint a tati szajukba hozza a kajat..?:-)

Frizuravarjú 2013.04.24. 22:57:21

Ti szellemi fogyatékosok vagytok! Nem az élelmiszer kereskedő volt a lényeg az írásomban. Persze ez a szelektív "értelmezés" jellemző a degenerált fajtátokra. Őt csak mint a haszon totális lefölözőjét említettem, aki 20 forintért vesz valamit és 299-ért adja tovább. Közben kénye-kedve szerint manipulálja az árakat, becsődöltetve ezzel cégeket, termelőket (lásd hazai "privatizáció"). Tovább kéne olvasni, más is volt odaírva! Segítek: háborúk, globalizáció, pénznyomtatás, bankárok.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2013.04.25. 10:39:30

@Frizuravarjú: vedd meg te 20ert es add el 299ert, neonaci kocsog:-)

az, hogy ostoba allat vagy nem a zsidok hibaja:-)

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.04.29. 13:17:34

@karacsi_maci: mindenkinek juthat saját ?

nyílván ez egy alapelv is.

de nem, nem juthat mindenkinek saját tő.

MIÉRT ? MERT A FÖLD VÉGES (véges felület, erőforrás, ásványkincs, stb) - MINDENBŐL VÉGES MENNYISÉG VAN.

KIVÉTEL A PÉNZ, MELYET LEHET (bizonyos államok monopóliuma/kizárólagos joga) NYOMTATNI.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.04.29. 14:03:44

@leroi: +1 :)

@ColT: +1 :)
igen. arról van szó, hogy, (i) hol csapódik le a haszon ill. hogy (ii) hol olcsó a termelés.

ezen 2 kritérium alapján nyugodtan kijelenthetem, hogy
igazából ez modern gyarmatosítás,
hozzáfűzném, hogy a gyarmatosításnak is volt előnye, nem is kevés/sok (bár mindig az adott helyektől, időktől függött)
süti beállítások módosítása