sorok között

sorok között

Norvégia elhagyja a süllyedő Európát

2012. május 06. - Politikai Ateista

Norvégia annak idején nem csatlakozott az eurózónához, és jelenleg úgy néz ki, hogy ez igen bölcs döntés volt a részükről. Gyanítom, hogy mostanában nem is fognak kapkodni a lehetőség után.

A jelek szerint a Mario Draghi, és az ECB piramis-játékából is kimaradnának.

Nem is olyan régen a norvég pénzügyminiszter Sigborn Johnsen azt nyilatkozta, hogy csökkenteni kívánják az állami befektetési alapokban az európai országok kötvényeinek arányát.

"Csökkenteni kívánjuk az európával szembeni kitettségünket mert úgy véljük, hogy változik a világgazdasági fejlődés iránya, és a befektetési stratégiánknak ezt tükröznie kell. Valószínűleg meg fogunk válni néhány európai befektetésünktől." - Reuters


A nagytakarítás jó ütemben halad. A norvég befektetési alap megszabadult az összes ír, és portugál államkötvényétől, és csökkentette a spanyol, illetve olasz államkötvényeinek arányát az alap portfóliójában.

 "Az eurozóna komoly struktúrális, és pénzügyi kihívások előtt áll."  

Yngve Slyngstad -Norges Bank Investment Management - Bloomberg

Úgy tűnik, hogy Norvégiában már nem nagyon bíznak az európai mentőcsomag-megszorítás kombó sikerében, a befektetési stratégiájuk változása legalábbis erről árulkodik. A norvég állami alap kezelőinek a görög adósságcsere-akció sem nagyon tetszik, a kedvezőnek tűnő hozamok ellenére nem akarják benyelni az esetleges ír, portugál, spanyol, vagy olasz keserű pirulát sem.

A norvég életszínvonalből kiindulva azt hiszem levonhatjuk azt a következtetést, hogy a döntéshozóik valamit azért tudnak.

Bővebben:

Eladta ír és portugál kötvényeit az óriás norvég állami alap

portfolio.hu

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr834491363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.05.06. 21:16:42

Az expozíció(s idő) nem a fényképezésben van?

Az exposure-t magyarra kitettségnek szoktuk fordítani.

Amúgy érdekes.
Őrülten kíváncsi vagyok, hol lennének anélkül a biztonsági háló nélkül, amit a természeti kincsek jelentenek. Mert nagyon kevesen vannak, de azért ők sem fiatalodnak.

Főleg azért lennék kíváncsi, mert amennyire én látom, náluk nem ennyire elterjedt a közbeszerzés okosba', meg a korrupció, mint nálunk.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2012.05.06. 21:19:10

Olyan pozícióból könnyű kiszállni. Se euró, se tagság. Lényegében teljesen függetlenek.

xylon 2012.05.06. 21:21:28

@Kínai cuccok tesztje: + egy valag olaj a partjaiknal. Az az igazan nagy fuggetlenseg.

Ha igazan okosak akarnanak lenni akkor most felvasarolhatnak fel europat, igy csak kikukazzak nyomott aron a bovlit.

nenézzééé 2012.05.06. 21:21:46

"Norvégia annak idején nem csatlakozott az eurózónához..."

Meg az Európai Únióhoz sem, de ezt nem említed. Azért ez más megvilágításba helyezi a norvég helyzetet.

Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2012.05.06. 21:25:18

A norvégok összesen egy dolgot tudnak: kitermelni a rengeteg olajat, ami alattuk van. A gazdaság és a gazdagság egyetlen motorja.

Azért ehhez olyan fene nagy bölcsesség nem kell.

nenézzééé 2012.05.06. 21:33:41

@Kiszámoló:

Na meg a halászat. Semmilyen egyezményt nem írnak alá nem EU tagként, és a tengeren mindent megtehetnek.

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2012.05.06. 21:34:28

@Kiszámoló: Nem veletelenul utaljak a fokabaszo halasz norvegokat Skandinaviaban mindenutt. Foleg azert mert elfajzott danok es ok mindig csak ugy voltak, aztan a semmibol gazdagabbak lettek, mint a vilag legiparosodottab (sved), a legfejlettebb oktatassal rendelkezo (finn) es a legjobb mezogazdasagi (dan) orszagai.

Szoval nem biztos, hogy jobbak mint az arab sejkek. Sot:)

reálisan 2012.05.06. 21:34:30

Én még emlékszem igen jól arra, hogy a liberális ismerősöm lehülyézett, mikor megtudta, hogy nem mentem el az EU szavazásra. Csak azzal tudtam védekezni, hogy fogalmam sincs jó lesz-e nekünk az EU tagság vagy rossz.

Nekünk rossz lett, a liberálisoknak, az ördög vigye őket nagyon messzire, jó lett. Erre is találták ki az EU-t. A liberálisok védelmére. Európa népe pedig szív!

terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2012.05.06. 21:40:18

Norvégia a partjainál a 70-es években felfedezett olaj értékesítéséből a kezdetek óta igen nagy összegeket pakol megtakarításba, azzal a címszóval, hogy az eljövendő generációk is megéljenek valamiből, ha elfogy a fekete arany.

Ezen kívül is jól megéltek, megélnek egyébként a bányászatból, fából, halászatból. Tehát nem kirívó, hogy nem kérnek sem az EU-ból (eddig kétszer utasították el népszavazáson), se a pénzügyi közösködésből.
Erős viták voltak ez utóbbi ügyében a kétezres évek elején - értsd: a gazdi konjunktúra alatt - , de a válság a kétkedőket igazolta.

A horvátok egyébként ugyanezen logika alapján építkeztek, az EU földrajzi határán közel sem tűntek kapkodó idegbetegnek az elmúlt 20 évben. Csakhogy a válság a turizmust hazavágta, más forrásuk pedig nincs, ami garantálná azt a gazdasági függetlenséget, ami a norvégoknak megvan.

btw az EU (EGK) első hulláma(i) az erős gazdaságok versenyképesség okán való összefogásáról szólt, a déli bővítés óta viszont csak a végleges leszakadástól félő államok csatlakoztak. Ezzel párhuzamosan a belső mag a versenyképesség mellett a szociális jólét biztosítását is célként aposztrofálta, na itt vesztettük el a versenyfutást USA-val, Japánnal, újabban Kínával és lassan a Közel-Kelettel szemben.

De messzire kanyarodtam már a norvégoktól, szori.

is 2012.05.06. 21:40:36

"A norvég életszínvonalből kiindulva azt hiszem levonhatjuk azt a következtetést, hogy a döntéshozóik valamit azért tudnak."

ja. olajat kitermelni. de ne féljünk, felírja ezt az EU egy kis cédulára, hogy bajban lehet-e számítani a norvégokra. hát nem. ezért aztán talán kidobják őket az EEA-ból is adandó alkalommal, aztán mindjárt lesz egy kis 20%-os importvám az olajukra, aztán a fél világot körbehajózva megpróbálhatják azt eladni máshol. aztán visszatérhetünk a kérdésre.

whale 2012.05.06. 21:43:35

@reálisan: "Európa népe..."
Ez ultraliberális kategória, nem zavar???:DDD

whale 2012.05.06. 21:47:13

@is: Ez nem érzelmi kérdés. Európának szüksége van a norvég olajra. HA büntetővámmal sújtanánk, saját magunkat rúgnánk seggbe, mivel egy olajforrást elzárnánk magunktól.

whale 2012.05.06. 21:49:07

@xylon: Szerintem még nem igazán nyomott az ár. Szerintem ők pontosan arra várnak, hogy nyomott legyen az ár, hogy bevásárolhassanak. Ami azt illeti, én is erre várok...:DD

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.05.06. 21:50:41

Így van, igazuk is van.Bárcsak a magyaroknak lennének legalább fele ilyen felelősségteljes, felkészült politikusaik.De sajnos csak ez a csürhe van, amelyik; látszik is az elmúlt 20 év eredményein...Szomorú...

F173 2012.05.06. 21:53:23

Ha a jelenlegi helyzetben a norvég alap eladta a portugál és ír kötvényeit, akkor bizony jelentős bukót realizált rajtuk! Ez alapján kijelenthetjük, hogy a norvég döntéshozók rosszul sáfárkodtak a norvég vagyonnal!

Ahogy mások is felhívták a figyelmet, az hogy van olajuk nem teszi őket okossá! Ilyen alapon sok arab országot is az okos nemzetek közé sorolhatnánk, mert magas az életszínvonaluk az olaj miatt!

Martian (törölt) 2012.05.06. 21:54:48

@reálisan: "Én még emlékszem igen jól arra, hogy a liberális ismerősöm lehülyézett, mikor megtudta, hogy nem mentem el az EU szavazásra."

Mondtad volna neki, hogy nemmel szavaztál... sőt, előtte még Csurkáékat is hergelted, hogy érveljenek keményebben ellene.
:)

Martian (törölt) 2012.05.06. 21:59:05

@whale: az Iránnal való tengelyakasztás után lehet, hogy még Chavez saggét is nyalni fogják Brüsszel urai egy kis naftáért...

színjáték az egészvilág 2012.05.06. 22:11:38

Nagyon érik Norvégia ill, Svájc/luxemburg európai bekebelezése. Az nem működik hogy él itt Európában fél milliárd ember és van nehány kis nemzet, amelyek egyreszt a term kincsből, a masik meg az adócsalás bújtatásából remekül megél a krizis kozepette miközben az európai vívmányokat és infrastruktúràt persze ugyanúgy élvezik és használják

SvenH. (törölt) 2012.05.06. 22:14:29

idezet a wikibol:
"The Government Pension Fund - Global (Norwegian: Statens pensjonsfond - Utland, SPU) is a fund into which the surplus wealth produced by Norwegian petroleum income is deposited. The fund changed name in January 2006 from its previous name The Petroleum Fund of Norway."

seggere fognak csapni...
eleve nem a "Gyerekek Szinvonalas Kozetkeztetese Alap" vagy a "Fiatalok Munkahelyteremtesenek Alapja" nevre kereszteltek, hanem a "Hogyan Tomjuk ki a Szent Tehen Nyuggereket Alap" -ra :)))

2012.05.06. 22:26:41

Látom van itt néhány konzervatív, aki lenézi, utálja a liberálisokat.
Akkor kérdeznék tőlük.
A konzervatív családotokban, ha van, az asszonyt te választottad magadnak és az apjával megegyeztél az árban vagy szerettétek egymást, esetleg megfogtátok egymás kezét az esküvő előtt?
Nálatok a nő elmehet szavazni a választásokon vagy csak annyi a dolga, hogy folyamatosan szüljön és háztartásbeliként élje le életét?
Olvasni, írni tud a feleségetek?
Szoktatok az utcán a gazdagoknak meghajlással köszönni és kegyelmes, méltóságos uramnak szólítani a tőletek felsőbbrendűeket?
Lehet, hogy idiótának tűnnek a kérdések, de ez csak a liberalizmusnak köszönhető, mert a konzervatív világban ezek teljesen hétköznapi kérdések.

Martian (törölt) 2012.05.06. 22:30:41

@színjáték az egészvilág: éppen az nem működik, hogy a brüsszeli gengszterszindikátus elcseszi fél milliárd ember lehetőségeit és azt várja, hogy majd a gazdag és független országok lapátolják el a szart utánuk...

www.youtube.com/watch?v=2gm9q8uabTs

HgGina 2012.05.06. 22:32:48

@Kiszámoló: azt se tudják. Az amerikaiak bányásszák azt is. És megveszik egy füst alatt az egészet.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2012.05.06. 22:37:14

@színjáték az egészvilág: Ezt már én is rég mondogatom de mindig csak azt hiszik poénkodok.

pyf 2012.05.06. 22:48:30

Norvégia védelmében azért elmondanék valamit a sok okostojásnak, akik csak úgy odavetik, hogy "ennyi olajjal a seggük alatt könnyű jól élni". Nos, Norvégia a háború után ugyanolyan lepattant hely volt, mint Európa nyomorultabb fele. A háború utáni történelmük jó ideig sok hasonlóságot mutatott pl. a magyarral is. Nem állt előttük nagy jövő, nem sok mindenük volt, amire támaszkodhattak. De kétségtelen, hogy az olajkincs felfedezése és kiaknázásának megkezdése elképesztő lendületet adott. De! Magyarországgal ellentétben nekik megadatott az a szerencse, hogy a legfontosabb pillanatokban olyan döntéshozóik voltak, akik valóban a köz érdekeit és a jövőt tartották szem előtt, akik stratégiában gondolkodtak, és így építették fel az országot. A mostani jólétet mindössze néhány évtzed alatt érték el. Persze, nagy segítség az olaj, de csak akkor, ha ésszel használják. Márpedig ők ezt tették és teszik.

De ahelyett, hogy a sok eszetlen magyar tanulna tőlük, inkább károg és irigykedik. Tessék csak elképzelni, ha pl. az Alföld alatt találna valaki olajat! Mi történne? A szarabbnál kapzsibb, mindenkori vezetők igyekeznének annak a hasznát is a saját zsebükbe eltenni, miközben magasról tennének az ország és az emberek érdekeire, jövőjére.

Magyarországnak vannak értékei, vannak adottságai, amelyeket kihasználhatna. Lehetne ott is remekül élni, lehetne függetlenedni a sokat szidott EU-tól. De kérdem én, dolgozik valaki ezen a döntéshozók közül? Van ott olyan ember (jobb szó lenne a féreg), aki ezen fáradozik, és nem a saját számlájának hízlalásán? Nincs, és még sokáig nem is lesz. Lehet szidni az EU-t, lehet irigykedni a sikeresekre, de mindaddig, amíg az ország nem tart végre önvizsgálatot, nem kezd el végre a saját felelősségén gondolkodni, nem tisztul meg attól a mocsoktól, ami a politikusok és nagyhatalmú haverjaik képében rárakódott, nem fog történni semmi előremutató. Pláne ha ehhez még most is rengetegen őrjöngve tapsolnak.

És igen, írom mindezt Norvégiából. Persze most jönnek majd a kommentek, hogy én is minek ugatok a jólétből, miért nem otthon küzdök, de nem izgat. Ugassanak csak! Küzdöttem én eleget otthon, de egyre több munkával egyre lejjebb süllyedtem. Akkor meg minek, mi a francért maradtam volna? A NER nemes eszméjével nem tudok kifizetni számlákat, és különben is, baromira irritált, hogy a vezetők minden nap hülyének néznek, miközben remekül megélnek az én munkámból.
Idekint sincs kolbászból a kerítés, és csak az boldogul, aki dolgozik. De aki ezt megteszi, annak az ország biztosítja a hátteret a boldoguláshoz. A károgás és a láblógatás ui. itt sem vinne előbbre senkit.

tede 2012.05.06. 22:52:49

majd a pénzpiacok megspekulálják őket is, aztán lekonyul a mosolyuk

indapass90210 2012.05.06. 23:04:09

@roli101: ezek konzervativizmusa kimerül mások utálatában. Meg csak addig poén, amíg őket ez nem érinti hátrányosan.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.05.06. 23:18:21

Szerintem simán elérhetjük Norvégiát. Még hitelt kell felvenni, kétpofára.

Hajráértelmiség.

2012.05.06. 23:32:11

@reálisan: mivan, liberálisok tripla fizut kapnak vagy mi? hol kell feliratkozni?

Martian (törölt) 2012.05.06. 23:34:47

@pyf: ha jól tudom, a II. vh. után Norvégiát nem szállták meg a ruszkik... velünk ellentétben.

pyf 2012.05.06. 23:45:05

@Martian: persze, megint más a hibás. Ha jól tudom, 22 éve Magyarországon sincsenek szovjetek, márpedig ez elég hosszú idő. Na és? Ki tudtuk használni ezidő alatt, hogy a sorsunk a saját kezünkbe került?

Nem arról írtam, hogy kinek milyen balsors jutott a múltban, hanem arról, mennyit számít, ha egy ország okosan él a lehetőségeivel. Mi ebben hagyományosan alulmúlhatatlanok vagyunk. És a legszörnyűbb, hogy ama bizonyos 40 évnél már sokkal korábbi idők óta tartó önsorsrontás közben soha nincsenek elegen ebben az országban, akik képesek lennének tanulni másoktól, és/vagy a saját hibáikból. Ez volt a mondandóm lényege.

Jofiu 2012.05.06. 23:49:18

@reálisan: Neked is csak kell valaki akit épp lehet hibáztatni a saját nyomorúságodért. Voltak ilyenek sokan sokféle magyarázattal a történelem során, főleg akkor mikor másoknak is rossz volt, és így még többen csatlakozhattak a másokat szapulókhoz.
Gratula, egy patinás csoporthoz tartozol. Büszke lehetsz a 'teljesítményedre'.

Jofiu 2012.05.06. 23:56:44

@pyf:
Jól beszélsz, más olajgazdag országban más a hozzáállás.
Az északiaknak mindíg is jobban össze kellett fogni és előre gondolkodni, meg is látszik a hozzáálláskülönbségen.

Mondjuk máig emlékszem mikor a svéd kolegák így kommentálták a norvégok negatív közösködési hozzáállását: "azt mondták, majd csatlakoznak, ha elfogyott az olajuk".
Valahol jogos.
Németek, franciák és angolok sem közösködnének ennyire sem, ha nem öldösték volna halomra egymást sokszáz évek alatt. AKARTÁK a közösködést, minden áron. Lehet, hogy óvatosabban jobban ment volna. De talán úgy gondolták, egy újabb nagy háború és milliók kegyetlen leölése helyett még a rosszul közösködés is jobb.
Van ebben is valami.

TIMBAL01 2012.05.07. 00:02:13

emberek....itt mindenki ilyen naív? ez egy süllyedő hajó amin ülünk, és ekézzük a norvégokat hogy bezzeg......lófaxot....igazuk van és sajnos megtehetik....aki meg ott dőzsöl és magyar az bekaphatja.....

egészen kis kukac 2012.05.07. 00:07:47

Kedves Urak, E'társak és Nyilasterstvérek...
(kifelejtettem valakit ? :-)

Szerintem

1) a cikk jó (- exposure :)
2) nem érdemes a magyar politikai
gárdát fikázni, mert ők e nép
lakmuszpapírja (tehát nem WC~ :)
3) amilyen a nép, olyanok a politikusai
4) hát még, ha tudjuk, hogy viszonylag
dem.körülmények közötött választattak meg
5) tehát óvatosan a fikázással: a többségnek
(mainstream, überwiegende Mehrheit, ...)
pont' ők kellettek, capisco ? :-)

üdv Mindenkinek :-)
EKK.

TIMBAL01 2012.05.07. 00:09:22

@egészen kis kukac:

szabadság, testvérem.....

ha értelmesen nem tudsz hozzászólni, minek ez az igaz übermagyarul sokfeléosztó bullshit?

TIMBAL01 2012.05.07. 00:10:05

@TIMBAL01:

jaaa...a cikk tényleg jó....

TIMBAL01 2012.05.07. 00:17:01

@Martian:

nagyjából tudod a választ sokmindenre....

ezanicknevem 2012.05.07. 00:46:17

A cikk csúsztat. A csúsztató cikk nem jó. -> A cikk nem jó.

"Norvégia elhagyja a süllyedő Európát"
- Norvégia nem hagyja el a Európát, mert nincs benne (az Unióban). A cikk arról szól, hogy visszavonják az európai befektetéseik egy részét. Ezt más kontinensek országai is megteszik (gondolom), mégsem kommentálják így.

"Úgy tűnik, hogy Norvégiában már nem nagyon bíznak az európai mentőcsomag-megszorítás kombó sikerében, a befektetési stratégiájuk változása legalábbis erről árulkodik."
- Eladják a kockázatost. És akkor mi van? Ha meg majd az ázsiai befektetéseik egy részét adják el, a szerző megírja, hogy "Norvégia elhagyja Ázsiát"?

"A norvég életszínvonalból kiindulva azt hiszem levonhatjuk azt a következtetést, hogy a döntéshozóik valamit azért tudnak."
- Már leírták előttem páran: o l a j.
Nyilván az is kell az olajon kívül, hogy ne lopjanak az olajbevételekből túl sokat. A mostani magyar kormány pl. simán lenyúlná az egészet, illetve átadná a saját brancsának a kitermelési jogokat, ők meg bepakolnák külföldi bankokba, amit nem költenek el azonnal. De a cikk nem ezt látszik hangsúlyozni.

A cikk a valódi tanulságról hallgat - hogy ahol nem lopnak, ott talán még boldogulni is lehet. Ehelyett a szerző az EU-ellenességére keres igazolást egy olyan ország példáján, aminek a gazdaságföldrajzi-társadalmi adottságai ég-föld viszonyban vannak a magyar helyzettel.

shwarcz bácsi 2012.05.07. 01:04:29

nem értem a cikket.
"Norvégia elhagyja a süllyedő Európát"
majd leirod, hogy nem csatlakozott az euro zónához, és nem is EU tag.
akkor mit hagy el?

shwarcz bácsi 2012.05.07. 01:08:11

@Martian: akkor most miért a ruszkik és kina seggét nyalja viktor?

Spiritmonger 2012.05.07. 01:31:14

@színjáték az egészvilág: ha a norvégoknak, a svájciaknak, a luxemburgiaknak van egy kis eszük, soha nem lesznek eu tagok. kényszeríteni nincs mivel őket, akinek nem tetszik ez, az nem megy oda...

is 2012.05.07. 01:33:56

@whale: ha nem jobbak, mint a ruszkik, akkor nem feltétlenül kell tőlük venni. ha velem valaki paraszt, amikor nekem szükségem volna a segítségére, akkor inkább szívok én is egy kicsit, de őt biztosan nem fogom én sem támogatni a cuccainak a megvételével. a svédek 2020-ra 50%-os megújuló energiát fognak hozni, Európa is csak szedi össze azokat a %-okat évről évre. ha majd nem kell annyi olaj 10 év múlva, akkor eldönthetjük, hogy kitől nem veszünk. és akkor ott lesz a kis cetli a zsebünkben...

neoteny · http://word.blog.hu 2012.05.07. 01:58:04

@is:

"a svédek 2020-ra 50%-os megújuló energiát fognak hozni"

Ha a vízierőművek által termelt energiát megújulónak tekintjük, akkor az már 2006-ban 44%-ot képviselt Svédország energiatermelésében, tehát a 2020-as 50% nem egy nagy durranás. Ha viszont a vízienergiát nem tekintjük megújulónak, akkor nagyobb az esély arra hogy Mo olajexportőr lesz 2020-ban mint az hogy Svédország energiatermelésének 50%-a megújuló energia lesz akkor.

is 2012.05.07. 01:58:17

@Spiritmonger: először is Luxemburg már EU tag 1952 óta :). másodszor az ilyen hülyéknek, mint Te, meg néhány további kommentelő, csinálták meg az EEA-t, aminek tagja Norvégia is (meg ha véletlenül Lichtensteint akartad volna mondani, az is). az EEA az a hülye szavazók kikerülésével belépés az EU-ba: en.wikipedia.org/wiki/European_Economic_Area .

is 2012.05.07. 01:59:48

@neoteny: és képzeld, a vízenergiát is megújulónak tekintjük...

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2012.05.07. 02:13:12

@endike: Az értelmiségi, diplomás, plagizáló, budapesti, materialista-liberális bulizósfiatalok kétpofára zabálják az IMF-hitelt, mi, endike?

moTmeN 2012.05.07. 02:18:32

@is: az hogy lehet, hogy 52 ota eu tag, amikor az eu a machrichti egyezmennyel, 93-ban szuletett meg?! :)

neoteny · http://word.blog.hu 2012.05.07. 02:18:36

@is:

Akkor, ahogy írtam volt, a 2020-as 50% semmitmondó.

neoteny · http://word.blog.hu 2012.05.07. 02:43:38

@is:

"a hülye szavazók kikerülésével"

Hehe; csak kiderül hogy mit értenek egyesek a demokrácia alatt.

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.05.07. 04:45:13

@Quadrille Lobster: Az expozicíó-kifjezést nem kizárólag a fényképezésben használják, de tényleg nem volt szerencsés a megfogalmazás.

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.05.07. 04:48:16

Norvégia valóban nem az EU tagja, de földrajzi értelemben azért talán még oda tartozik, sőt megkockáztatnám, hogy akár gazdaságföldrajzi értelemben is.

Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2012.05.07. 04:49:05

@Politikai Ateista: igen, mert Norvégia európai ország, ahol a demokrácia a divat és nem az abszolút hatalom, mint az araboknál.

Én nem fikáztam a norvégokat, mert olajok van, kihasználják, jól teszik.

Csak arra reagáltam, hogy a norvégok életszínvonalából levonhatjuk, hogy tudnak valamit. Igen, feltárni az olajmezőket.

"Norvégia a világ második legnagyobb gázexportöre, olajexportálókéntl pedig a hatodik helyet foglalja el a világon A kőolajtermelés adja az ország bevételének egyharmadát (2008-as adat). Mintegy 140 000 embert foglalkoztatnak a különböző olajipari tevékenységekben és a többi ágazatra gyakorolt hatása is jelentős.

A 2009-os nemzeti költségvetésben a norvég kontinentális talapzatban meglévő olajtartalékokat 5100 milliárd koronára becsülik. A feltételezett olajkészletnek tehát alig 40 százalékát termelték ki ez idáig."

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.05.07. 05:27:55

Az olajvagyon, nem jelent automatikusan magas általános életszínvonalat. Számos kitermelő ország olajból származó bevételeit csak egy szűk társadalmi réteg élvezi.
Néhány ország amelyek többet, vagy nagyjából megeggyező mennyiséget termelnek ki:
Irán, Irak, Venezuela, Líbia, Mexikó, Nigéria, Algéria, Angola.

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.05.07. 05:52:35

@ezanicknevem: Nem keresek igazolást az EU-ellenességemre, mert pontosan tisztában vagyok az okaival. A bejegyzés tanúsága pedig egyszerűen annyi, hogy Norvégiában nem bíznak feltétlenül abban, hogy az EU talpra tud állni. A gyakorlatilag fizetésképtelen országok kötvénypiacát kizárólag Draghi, és az ECB 1%-os kamatra szórt kedvezményes hitelei, a frissen nyomott ropogós eurómilliárdok tartják a víz felett.(A hozamokat kordában.) Aki teheti, és van esze az megszabadul tőlük, de legalábbis nem veszi őket. Mindössze erre szerettem volna utalni a bejegyzéssel.

@F173: Bukás? Nem hiszem. Az "önkéntes" görög adósság-elengedés a bukás. És az lesz majd az ír, spanyol, portugál, és az olasz is.

Luppy 2012.05.07. 06:21:13

@reálisan: Magyarország nem Norvégia. Norvégia a világ egyik leggazdagabb országa. Azért mert nekik megérte nem belépni az EU-ba nem jelenti azt, hogy nekünk is megérte volna kimaradni belőle. Így is elég csúnyán elhúznak mellettünk a térség országai. Ha nem lennénk tagok, az EU-ba irányuló export és az onnan ide irányuló beruházások valószínűleg csak a töredékei lennének a mostaniaknak. Ez praktikusan kisebb GDP-t és nagyobb munkanélküliséget jelentene. Ugyanakkor én még soha senkitől nem hallottam egy értelmes érvet, hogy mitől lett volna jobb ha nem lépünk be. A gazdaságunk függősége az EU gazdaságától nem választás kérdése hanem a földrajzi elhelyezkedésükből adódik. Azt a liberálisos izét a végén meg nem sikerült értelmeznem. Az EU-ban a liberálisok nem képviselnek jelentős erőt. Kicsivel több mint 10% szavazatuk van az EU parlamentben és nem emlékszem rá, hogy valaha is lényegesen több lett volna nekik.

töreki 2012.05.07. 06:24:41

Nekik nemzeti elkötelezettségű vezetőik vannak! Nem vitték az országukat a mészárszékre nem úgy mint a mi "vezetőink" helyesebben bűnözőink!

Luppy 2012.05.07. 06:38:01

@Kiszámoló: "Csak arra reagáltam, hogy a norvégok életszínvonalából levonhatjuk, hogy tudnak valamit. Igen, feltárni az olajmezőket. [...] A kőolajtermelés adja az ország bevételének egyharmadát (2008-as adat)"

Ha a Norvég GDP-nek levonod az egyharmadát még mindig egy elég tisztességes összeg marad, ami nagyjából a Dán GDP-vel egyenlő. Ez viszonylag jó összhangban van a Norvégia = Dánia + Olaj (nem igazán tudományos igényességű) elméletemmel :-)

Még olaj nélkül is ott lennénk a top10-ben. Valami azért mégis csak kell tudniuk.

Whitedog 2012.05.07. 06:39:34

Úgy látszik népmozgalmat szervez a fidesz az EU ellenei spekulációból, csak legalább őszintén csinálnák, ne így fű alatt mismásolva.
Csak azt nem értem, hogy a jobboldali közönségben miért lett ez olyan népszerű álláspont, az elmúlt 20 évnek ez a réteg mégiscsak a nyertese volt. Az, hogy 2002-től elvesztettek két parlamenti választást, miért okozott ekkora törést a lelkükben, hogy két év után már csak Kína, Szaud-Arábia és Kazahsztán a követendő példa?

cursor10 2012.05.07. 06:44:28

@Kiszámoló:
"Csak arra reagáltam, hogy a norvégok életszínvonalából levonhatjuk, hogy tudnak valamit. Igen, feltárni az olajmezőket."
Szerinted mi hol tartanánk ilyen lehetőségekkel?
Megmondom,kb ugyanott ahol most vagyunk. A nyereség egy részét a jövőnek gyűjtik. Nálunk ilyen dolgot el tudsz képzelni?

tobias2 2012.05.07. 08:03:57

@Kínai cuccok tesztje: "Olyan pozícióból könnyű kiszállni. Se euró, se tagság. Lényegében teljesen függetlenek." Na majd hamarosan kiderül, hogy milyen csúnyán megsértik Norvégiában az emberi jogokat, netán még uránt is dúsítanak titokban, és lessz hadd-el-hadd!

F173 2012.05.07. 08:14:09

@Politikai Ateista: Ha valaki 10-20%-os vesztességgel adja el a kötvényeit az nem más, mint bukás!

Az hogy a válság előtt a norvégok beszálltak a görög, portugál és ír pilótajátékba és most pedig a görög adósságleírás után bepánikoltak, nem vall nagyon bölcs befektetési politikára!

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2012.05.07. 08:37:27

Járni sem képes, mégsem rokkant a felbérelt fideszes orvosok miatt!
Egyedül még öltözködni sem tud Kovács József (57), járni is csak nagy fájdalmak kíséretében, felesége segítségével tud. Most mégis munkára köteleznék.

A volt favágót 11 éve százalékolták le súlyos ízületi gyulladása miatt.Azóta kezét és térdét is többször műtötték. Ma már nem tudja mozgatni csuklóját, bal térdében protézis van, jobb térdét pedig már csak a csont tartja, az ízületeit teljesen kipucolták. Újabb protézisműtéte jövő áprilisra van kiírva. Józsefet kéthavonta viszi a mentő Budapestre vizsgálatra.
Segítség. Felállni, mozogni is csak felesége segítségével tud Kovács József.
A márciusi szakvélemény szerint romlott a térde állapota, kezét pedig csak otthoni életvitelre használja, állapota végleges. Ám alig telt el három hónap, és „csoda történt". József meggyógyult, legalábbis a kötelező rehabilitációs felülvizsgálatot végző orvos szerint. Rokkantságát visszaminősítették 40 százalékosra, vagyis az eddig munkára alkalmatlannak talált férfit most dolgozni küldenék. – 27 évig dolgoztam az állami erdőben vibrációs fűrésszel, aminek az ízületi gyulladásomat köszönhetem. Majdnem beleőrültem, amikor munkaképtelenné váltam. Egy évembe telt, mire lelkileg rendbe jöttem.

Most pedig azt állítják, nem is vagyok beteg – értetlenkedett József, aki szerint mindösszesen 5 percig tartott a felülvizsgálata. – A mostani határozat szerint az eddig kapott 86 ezer forintos rokkantnyugdíj helyett 27 ezer forintos segélyt kapok, amennyiben jogosultnak ítélnek rá. Ám három hónapja semmilyen pénzt nem kapok – tette hozzá a volt favágó, aki nem érzi a csodás javulás kedvező hatásait, ezért fellebbezést nyújtott be, ám ezúttal is „gyógyultnak" minősítették.

– A munkaügyi bíróságon nyújthat be keresetet, illetve kérheti, hogy helyezzék hatályon kívül a korábbi határozatokat. Ehhez azonban egy új, független szakértői véleményt kell kérni – tanácsolta Kamarás Péter ügyvéd. Szerettük volna a Nemzeti Rehabilitációs Hivatalt megkérdezni, mi alapján döntik el, hogy egy rokkant újból munkaképes, de a Nemzeti Erőforrás Minisztériumhoz irányítottak bennünket. Ám tőlük is csak egy szűkszavú levelet kaptunk, amelyben a válaszukkal a kormánydöntésig türelmünket kérik. – Eddig sem volt könnyű az életem, mostanra pedig minden kilátástalan lett – sírta el magát a férfi.

10-20 éva kiestek a szakmájukból ezek a szerencsétlenek. Ebben a hatalmas munkanélküliségben hova a jó anyádba tereled őket vissza a munkába?
Az eddigi alig megélhetésük helyett a halál vár rájuk és a családjukra!

Sunyi egy aljas szemét vagy O. Viktor!

Spiro 2012.05.07. 08:41:38

Ha a Norvég befektetési alap óriásit veszített ezeken az államkötvényeken. Ez a cikk végén belinkelt másik cikkben lévő grafikon hozamfelár változásból is látszik (már akit érdekelnek a tények).

Hiszen, ha alacsonyabb hozammal vett anno, és magasabb hozammal ad el most, akkor vesztett (ha Selmeczi Gabi lenne a norvég mentsük meg a nyugdíjakat megbízott, akkor most azt mondaná eltőzsdézték a norvég nyugdíjasok pénzét).

Ezért kár hozsannázni a stroryt. Eleve rossz döntést hoztak, mert most vesztettek. Illetve ki tudja, hogy, nem a rossz pillanatban szálltak-e ki (ennél kisebb bukóval is kiszállhattak volna már 1 éve is, és időközben sokkal rosszabbul is festett már az eredményük).

Valójában, a divezifikált portfoliójukban, a részvény árfolyam elmozdulás (hiszen 2008-2011 ezen is bukóban voltak) most teremtett olyan helyzetet, hogy az államkötvények bukóját kompenzálni tudta.

Az is látszik, hogy portfoliójuk~61% továbbra is EU-s részvényekben van, így azt állítani, hogy pesszimisták lennének az EU-val kapcsolatban, erős csúsztatás.

Tanulni, tanulni, tanulni!.....

Anselmo 2012.05.07. 08:41:51

@F173: hogy veszteséges-e az, hogy most eladják a problémás országok kötvényeit, az nem a múltbeli, hanem a jövőbeli árfolyamoktól függ. Ha így nézem, simán lehet nyereséges ez a tranzakció.

Spiro 2012.05.07. 08:51:24

Norvégiának azért nem érte meg belépni az EU-ba, mert nettó befizető lett volna, és EEA tagként amúgy minden EU-s előnyt élvez, és használ is.
(a tényszerűség kedvéért Norvégia így is támogatott pénzügyileg néhány EU-s törekvést).

Spiro 2012.05.07. 08:52:56

@Anselmo:
Ha drágán vettél, és most olcsón eladsz, vesztettél (ti. a hozam emelkedés árcsökkentő tényező)! Ehhez semmi köze a jövőnek.

Anselmo 2012.05.07. 09:00:55

@Spiro: de igen, van köze a jövőnek hozzá. A múltbeli veszteség megtörtént, azon nem tudsz változtatni. Tavalyi hó. A döntést, hogy most eladd-e a portugál kötvényeket, ennek nem szabad befolyásolnia. Egy dolgot szabad számításba venni: jövőre mennyit érnek majd ezek a kötvények. Ha ugyanis most 1millió eurót érnek, de jövőre alulról közelítik egy láda sör értékét, akkor ma egymilliót nyersz az eladásukkal.

abaka 2012.05.07. 09:01:03

Ez ugyebar ugyanaz az alap, amelyik anno 8%-os 10 eves gorog hozamnal jo befektetesnek latta a gorog allampapirokat...

Ez csak egy egyszeru stop-loss, raadasul sokkal kesobb lepik meg, mint barki mas. Az legtobb europai bank/befektetesi alap azzal volt elfoglalva az elmult egy evben, hogy a sajat orszagan kivuli europai kitettseget csokkentse.

Szoval lehet, hogy tudnak valamit a norvegok (olajat kitermelni, mint mar masok is mondtak), de befektetesben borzassztoan el vannak kenyelmesedve.

Martian (törölt) 2012.05.07. 09:30:36

@pyf: "Nem arról írtam, hogy kinek milyen balsors jutott a múltban, hanem arról, mennyit számít, ha egy ország okosan él a lehetőségeivel."

Teljesen jogos Norvégiára...

Balt 2012.05.07. 09:32:42

@roli101: :) Semmi baj. Kapsz egy kúpot nyugtatónak. :))

Balt 2012.05.07. 09:38:28

@Jofiu: A svédek örök riválisként (hogy ne írjak ellenséget) tekintenek a dánokra és norvégokra, de ez még a jobbik eset, mert a finneket (és persze a saját lappjaikat) emberszámba se veszik.

Spiro 2012.05.07. 09:45:40

@Anselmo:
Ezen ne nyissunk vitát.

A (norvég) kockázat vállalás ott kezdődött, hogy vettek egy kötvényt egy bizonyos hozammal, egy bizonyos árfolyamon.
Azóta a hozamok nőttek, ergo az árfolyam csökkent. Mivel most eladták, ezért vesztettek.

Az, hogy a jövőben mi történik ezekkel a kötvényekkel, az ő realizált bukójuk szempontjából teljesen irreleváns.

Abban egyetértünk, hogy ők már nem láttak bene a továbbiakban fantáziát, azaz további hozamemelkedést/árfolyamcsökkenést vizionáltak, de ez nem jelenti azt, hogy ez be is fog következni.

Továbbá, amit most megléptek azt a grafikon adatai szerint 2011 májusa előtt is (kvázi a válság első 3 évében) megtehették volna kisebb vesztességgel, szóval itt nem profizmust látunk, hanem valami amatőr veszteség managmentet, hangzatos szlogenekkel.

Mint mondtam (az előző cikkben látható hozamok alapján) szerintem azért vártak eddig, hogy végre valahára a benchmark (referencia) hozam közeli eredménnyel kiszállhassanak az eddig súlyos vesztességben levő pozícióikból.

Globetrotter2014 2012.05.07. 10:15:07

@Politikai Ateista: többen leírták már szépen. alapvető félremagyarázásokkal van tarkítrva a blog.

Az egy dolog hogy a szerző nem szereti az EU-t. Sjbnaos ma sok ilyen ember vabn Magyarországon, ha vékleményem szerint nincs is igazuk, valahiol meg lehet érteni. Sok minden nem úgy jön le a való életben, hogy tükrözhesse a nagypoltikai fejleményeket.

De azért azt tisztázzuk, hogy az uniós csatlakozást megelőző gazdasági növekedés nagyjábl teljes egészében az EU által csatlakozó orszűgoknak nyújtott egyoldaló kedvezmények miatt jött össze. És úgy 2007ig ez a lendasület meg is maradt. Máshol még sokkal tovább. Lasan ott tartunk hogy Romnia ls elrobok melelttünk, pedig ők meximálisan ortodox válságkezelésben részeültek. Nálunk viszont az uniós csatlakozástól keleltt 3-4 év módszeres félrekormányzás ahhoz hogy lefordítsák MO-ot a stabil növekedési pályáról. A mostani intézkedések pedig nem hozzák be a meghozóik áltaál várt következémnyeket.

Norvégiával példálózni pedig a demogógia netovábbja.

A norvágok többszörös lottómilliomosok. Van olajuk és számos természetes pénzforrásuk. Ha ezek elfogynak akkor el kell kezdeni gondolkozni hogy mihez kezdenek. Hal és olaj nem igényel szabvűányosítást.
De ha Nokia nem szólhat bele hogy mi legyen a mobiltelefonszíbvány akkor bizony a finnek nagy lekvárba kerülnének. Függetlenül attól hogy benne vannak a vámúnióban vagy sem.

Scandinavia Fan 2012.05.07. 10:20:40

Maximalisan egyetertek pyf kommentjevel! Eloszor is, akinek nulla a fogalma Norvegiarol es a norvegokrol, az eloszor is ismerje meg oket, de mindenek elott lepjen ki a magyarorszagi hetkoznapokbol, s nyitott szemmel jarva vegye eszre, hogy mit csinalunk Magyarorszagon rosszul. Hiba osszehasonlitani pl. Dubajjal Norvegiat. Dubajjal szemben Norvegiaban ugyanis nem epitenek tengeralatti luxushoteleket, s mindenbol mindig a legnagyobbat, legelkepesztobbet. Teljesen egyetertek azzal, aki azt irta, tudni kell banni az eroforrasokkal is, nem stilszeruen zsebre tenni a nyereseget. Regota beszelnek mar magyarorszagi hoforrasokra kiepitheto turizmusra, mivel allitolag akkora keszleteink vannak. De csak beszelnek rola.

A svedek es a norvegok viszonyarol is inkabb tajekozodni kellene. Tortenelmuk soran voltak unioban Daniaval es Svedorszaggal is. Skandinavia-szerte az a felfogas uralkodik, hogy a svedekkel kozos uniojuk kora nem ebreszt a norvegokban jo erzeseket, mig a danokkal sokkal baratibb es szerencsesebb korszakuk volt. Nyilvan nem elbol utalat van norvegok es svedek kozott sem, hanem affele egymast ugrato nagytestveri viszony, ami manapsag abban merul ki, hogy bar anno Svedorszag volt az elnyomo szerepben, Svedorszagban ma amulva nezik Norvegia joletet, mintha csak megszeppennenek, ha a norveg helyzetet osszehasonlitanak a sajatjukkal, mikozben a hatar mellett elo norvegok Svedorszagba jarnak elelmiszerekbol bevasarolni, annyival olcsobb nekik ott. Anyosviccek helyett svedes vicceket talalnak ki, de az sem arrogans megnyilvanulas a hetkoznapokban, hiszen ha sved es norveg talalkozik, meg mindig sokkal inkabb intelligensen, tisztelettel es ugyanolyan jokedvuen beszelnek egymassal, mint egy dannal. Nem ragodnak a multon, s a tavaly nyari osloi robbantas es utøyai tomeggyilkossag ellen is szeretettel es oriasi osszefogassal valaszolnak. Ha mar itt tartunk, bevandorlaspolitikajuk ugyan megosztja a helyiek nezeteit, de egyreszt a norvegok nagy resze szeretetbol tekint arab szarmazasu honfitarsaira, masreszt talan valosabb kepet ad egy politikus nyilatkozata, hogy (Norvegiaban) "valj mihamarabb norvegga, majd tedd a dolgod, s vedd el, ami neked jar", utalva ezzel a nyelvi es mentalitasbeli alapokkal valo azonosulas szuksegessegere, az elvarasokra a munkaban, es a megilleto jogokra. Ez eleg jozan. Norvegiaban nem erdekel szinte senkit, honnan szarmazol, ha tudsz ugy gondolkodni, mint ok. Marpedig ok a fejlett vilag egyik legjoindulatubb tarsadalma. Ugy ertem, annyira, hogy el tudnatok kepzelni, hogy szinte kivetel nelkul nagyon joindulatuak, s meg aki egy kemeny csavonak is hiszi magat, az is kepes tisztelettel banni idegenekkel? Itt VAN IGENY arra, hogy ne keseritsek meg egymas eletet. De vissza a gazdasagukhoz...

Valo igaz, hogy Norvegia egy idoben Europa egyik legszegenyebb orszaga volt, aztan jott az olaj, s minden megvaltozott. De nem az olaj az egyetlen beveteli forrasuk. Az uzleti eletben is ugy tudnak helyt allni, ahogy keves masik orszagban. A mobiltechnologiaban oriasi pl. a Telenor, a vilag szamtalan orszagaban jelen van, s vitatnam azt, hogy csak hasznaloi az europai technologiaknak. Sajat technologiai fejlesztesei kozott olyan befektetesek is vannak, amelyek konkretan Norvegia klimajara es geologiai talapzatara vannak kitalalva, mely ezaltal egyeduli lehetoseget biztosit Europa egyik legnagyobb IT-s adatkozpontjanak letesitesere. Ugyanigy Norvegiaban elsokent alakitottak ki a digitalizalt korhaz fogalmat, s alkalmazzak azt legmodernebb korhazaikban. A masodik ilyen korhaz Ausztraliaban letezik, norveg mintara.

Aki dolgozott mar egyutt norvegokkal, egyeb skandinavokkal es deli nepekkel is, annak azt hiszem, nagyon szembetuno az, mennyivel jozanabb es intelligensebb fejjel tudnak uzleti lehetosegeket teremteni, milyen hatekonyan tudnak a mindennapokban egyuttmukodni es onalloan is dolgozni, egyszeruen a dolgaikat elorebb vinni, mint a del-europaiak.

Az olaj kerdeshez fontos hozzatennem azt is, hogy nehany honapja olvastam egy norveg cikket arrol, hogy nagy fejtorest okozott, az olaj alapnak vajon 2 vagy 3%-at hasznalhatja-e az allam. Nem 60 vagy 70, hanem 2-3! A maradek megy tartaleknak. S igen, megtehetik, hogy felretesznek, de nem elik fel azonnal kapzsi modon. Az uthalozatukat pl. nem olajpenzekbol ujitjak fol.

S vegul ismerjuk meg elobb a norvegokat, mielott barmi rosszat mond barki roluk. Amellett, hogy vagy munkahelyteremto befektetesek vagy pusztan orszagok kisegitese vegett az erre letrehozott Norveg Alapbol rengeteg penzt pumpalnak kulfoldre is, ami azt is mutatja, nem felnek megosztani vagyonukat elveikkel osszhangban levo celokra (humanitarius, gazdasagi, fejlesztesi projektek, amikbol nekik nem sok egyeb hasznuk szarmazik), maguk a norvegok se hasonlithatoak ossze egy atlag nyugat-europaival gondolkodasban. Eszakon is masok a svedek, masok a danok, a finnek, s masok a norvegok. Az altalanos skandinav eleterzes sokkal bekeszeretobb es joindulatubb, s igen, van egy altalanos skandinav felfogas, ami elkulonul erosen erzekelhetoen az europaitol (ez onmagaban eleg lenne az Europatol valo eltavolodashoz), ami az ember minden egyes napjaban megnyilvanul. A svedek peldaul mindig is kicsit huvosebb nep voltak, mikozben a norvegok nagyon kedvesek, mindig mindenkihez van egy kedves szavuk, s alapvetoen meroben mas felfogasuak, mint barmelyik mas nemzete Europanak. Legkozelebb talan a hollandok allhatnak hozzajuk, de mar az is mas vilag, mint ahogy alapjaiban teljesen mas Skandinavia maga, ami mintha egy kulon foldresz lenne, mar csak meretebol adodoan is.

De nem szaporitom tovabb a szot, a lenyeg, hogy ez az orszag ossze van rakva, jol mukodtetik, meg a hivatali szervek is egymassal ossze vannak hangolva (pl. eleg egy helyen bejelenteni lakcimvaltozast, s meg a bank is az uj cimre kuldi a kovetkezo honaptol a levelet), a norvegokat pedig nem erdemes osszehasonlitgatni arab olajsejkekkel se uzleti eletben sem maganemberkent.

PonDrow 2012.05.07. 10:41:21

@F173: "Ha a jelenlegi helyzetben a norvég alap eladta a portugál és ír kötvényeit, akkor bizony jelentős bukót realizált rajtuk! Ez alapján kijelenthetjük, hogy a norvég döntéshozók rosszul sáfárkodtak a norvég vagyonnal!"

Aztán, ha kiderül, hogy az adott országok papírjai 10-20 év alatt sem indulnak emelkedésbe, akkor meg kiderül, hogy jól döntöttek, mert kevesebb veszteséget realizáltak...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.05.07. 10:49:33

Norvégiának marha könnyű! Piszok sok olaja van és jól meg is él belőle! Minek csatlakozzon?

telkoe 2012.05.07. 10:56:54

@pyf: Csatlakozom. Csak az olaj magaban semmire nem lenne eleg, Kell hozza egy felnott, polgari ertekek menten elo tarsadalom (nem hazudunk, nem lopunk, ha lebuktunk beismerjuk es lelepunk stb). A norvegoknal ez sikeresen talalkozott az olajjal.

A tarsadalom erettsege sokkal fontosabb a hollandok gyakorlatilag 0 termeszeti kincsen tudtan mnukodo orszagot epiteni, az ellenoldalon Nigeria vilagsznten jelentos olajvagyonnal gyakorlatilag nyomortanya.

Gondolkodas helyett sokkal kenyelmesebb arrol nyigni hogy konnyu nekik mernenikvanolaj.

Charlie100 2012.05.07. 10:57:48

@pyf: Teljesen igazad van! Pont ezen gondolkoztam én is, hogy mekkora olajkészletet kéne itthon találni, amiből már valóban futná közjóra és nem ellopnák mind. Biztos vagyok benne, ha itt találnánk olajat, abból annyit éreznénk, hogy a politikusaink még gazdagabbak lennének.
Elvileg Mo-nak is lennének lehetőségei, de azokat szokás szerint nem tudjuk kihasználni.
lásd pl. nagy "tranzit" ország - Európa keleti kapuja légitársaság nélkül.

andaluzkutya 2012.05.07. 11:14:54

Csatlakozom azokhoz, akik azt írták, hogy az olaj önmagában nem lenne elég, kell hozzá a "skandináv" mentalitás is.
Néhány észrevétel:
- Nemrég olvastam egy norvég ujságban, hogy 2011-ben ők fedezték fel a legtöbb új olajkészletet a Földön, ami előzetes számítások szerint akár a teljes 21. századra kitarthat (szerintük, én nem értek hozzá).
- Valaki írta már, hogy az olajpénzeknek csak elenyésző százalékát használhatják fel, így kell történnie másnak is ebben az országban a jóléthez.
- Norvégiában gyakran elhangzik, hogy bár nem tagjai az EU-nak, az EU a legfontosabb együttműködő partnerük, és Norvégiának elemi érdeke, hogy az EU kikerüljön a válságból. Ezért adnak egy csomó pénzt az IMF-nek rendszeresen, amin keresztül támogatják az arra érdemes EU országokat is.
- E mellett rengeteg magyar (és egyéb) projektet is támogatnak, amik persze leginkább humánus dolgok. Most amik hirtelen eszembe jutnak, azok pl. gyerekkórház korszerűsítése, oktatás fejlesztés, stb. Ez persze megintcsak nekik jó, mert ha egy növekvő gazdaság az nekik potenciális üzleti partner:)
- Miért van az, hogy bár Norvégia lényegében mindenféle zöldséget/gyümölcsöt importál, eddig magyar termékekből egyedül csak fejessalátával találkoztam, de pl. a vöröshagyma sokszor Új-Zélandi eredetű?

blah 2012.05.07. 11:22:02

Norvégiát Magyarországgal összehasonlítani tök felesleges. Igaza van azoknak akik azt mondják, hogy az olaj a különbség. Az egy olyan érték amire egy darabig lesz kereslet. Nekünk is az lenne a jobb léthez vezető út ha minél több olyan dolgaink lennének amikre hosszú távon lehet építeni. Most olyan dolgot fogok mondani amitől sok embernek égnek fog állni a haja. Minél több hitelt fel kellene vennünk az IMF-től a világbanktól, bárkitől, be kell fektetni termelésbe, megújuló energia kitermelésébe, minél több külföldi befektetőt be kell vonzani minél jobb feltételekkel. Amíg megvalósul egy olyan szint, hogy az ország gyakorlatilag önellátó legyen addig kell fizetni a hiteleket. Utána coki. A rengeteg külföldi befektetést nem fogják veszni hagyni. Sőt tovább megyek, a jelenlegi monetáris rendszert is felszámolhatják, a termelésben, energiagazdálkodásban rejlő erő miatt bárkivel lepaktálhatunk. Idő kérdése csak, hogy a világ jelenlegi monetáris rendszere kifulladjon, már évtizedek óta adóssággal kereskednek. Ennek nincs jövője. Amíg létezik addig meg ki kell használni. Aztán meg aki akar fusson az értéktelen pénze után.

nyulontul (törölt) 2012.05.07. 19:47:52

@andaluzkutya: "- Miért van az, hogy bár Norvégia lényegében mindenféle zöldséget/gyümölcsöt importál, eddig magyar termékekből egyedül csak fejessalátával találkoztam, de pl. a vöröshagyma sokszor Új-Zélandi eredetű? "

Röviden: köszönhetően az EU torz támogatási politikájának a magyar mezőgazdaság az utolsókat rúgja. Aki besétál egy itteni nagyáruházba, azt ugyanezek az állapotok fogadják, hiszen magyar árút csak elvétve látni.
A teljes rokonságom generációkon át földműveléssel foglalkozott. Néhány veszteséges év után sorra hagynak fel vele, mert senki nem hajlandó tisztességes árat fizetni a terményért, hiszen ott a spanyol paradicsom, kínai hagyma, holland uborka, stb. dömpingáron.
A behozott EU-s árút vám nem sújtja, a hazai termelők pedig rosszabb feltételek mellett gazdálkodnak.

Mivel ásványkincsünk nekünk nincs és ezáltal számottevő iparunk se, így marad a szolgáltatóipar, amit az éppen aktuális pénzügyi válságok kényük-kedvük szerint zilálnak szét.

Irigylem a norvégokat...

ZöldszemM2 2012.05.12. 13:38:30

Írta már valaki, hogy nekik van az egyik leghatékonyabb tömeggyilkosuk ??
süti beállítások módosítása