Az elmúlt néhány napban a nemzeti dohányboltok elhelyezkedése ellátta emészteni valóval a közvéleményt.
Budapest:
A kazincbarcikai dohányosok utcája:
A szalkszentmártoni ikertrafik:
Csodáról azonban szó sincs. Léteznek elméletek amelyek megmagyarázzák, hogy miért települnek egymás közelébe a hasonló profilú vállalkozások. Ilyenek például a Nash egyensúly, és Hotelling területi versennyel kapcsolatos modellje, amely szerint két egyforma vállalat esetén, ha mindkét vállalat szabadon változtathat elhelyezkedésén és az árak rögzítettek, akkor egyensúlyban egymás mellett fognak elhelyezkedni, pontosan a város közepén.
A következő angol nyelvű, de szemléletes rövid videó ezt szemlélteti:
Azokon a településeken pedig ahol egy cégcsoport, vagy család monopolhelyzetbe került, gyakorlatilag ott nyitnak dohányboltot ahol akarnak, a vásárlók kénytelenek alkalmazkodni.
Komoly verseny a magyar dohánypiacon már csak a rendfenntartó szervek, és a cigicsempészek között várható.