Egyszer Havannában szükségem lett volna egy taxira, de egy sem volt a horizonton. Egy fehér inges fickó lógott a parkolóban, akiről azt feltételeztem, hogy annak az étteremnek az alkalmazottja, ahonnan éppen kijöttem. Logikusnak tűnt, hogy hozzá fordulok segítségért:
- Taxi? Taxi? Taxi?
A hibátlan kubai nyelvismeretemnek köszönhetően azonnal levágta mit akarok, és már nyúlt is a telefonja után.
Nagyjából tíz perc múlva érkezett valaki, egy borzalmas állapotban lévő ezerlámpás ezerötössel. Valószínűleg a fehéringes-parkolós arc haverja, vagy rokona lehetett, mert nem taxis volt az 7szentség.
¿ Cuánto cuesta ésta Zsiguli?
Ültem már néhány lepusztult autóban, de talán ez volt az első eset, hogy konkrétan attól féltem, hogy leesik az ajtó. Ami azért is tűnt különösen aggasztó opciónak, mert a biztonsági öv egy az egyben ki volt vágva.
Mindenesetre megkérdeztem az alkalmi sofőrömet, hogy mennyibe kerül errefelé egy ilyen kitűnő járgány. A válasz alapján azt gondoltam, hogy van még mit csiszolni a kiejtésemen, mert egy olyan összeget mondott, ami akkor éppen 8000 eurónak felelt meg. Nem firtattam tovább a kérdést.
Néhány nappal később egy másik kubai bennszülöttnek megemlítettem a rögtönzött taxiban lezajlott párbeszédet. Akkor az elég szar lehetett - mondta - mert én az enyémet 14000-ért vettem. Ezen a ponton még mindig kommunikációs problémákra gyanakodtam.
A napokban azonban ráakadtam egy kubai hirdetőoldalra, amelynek tanúsága szerint a kiejtésemmel semmi probléma.
Ez az állítólag légkondis 2107-es például 17500 konvertibilis kubai pesoba kerül, ami körülbelül 3800000 forintnak felel meg:
Ha beéred egy sima ezerkettessel, akkor ez már 3200000 forintért elvihető:
Viszont ha nem ragaszkodsz a Ladákhoz, akkor van Moszkvics is mindössze 2.1 millióért:
"Fabetét" rulez:
Ha személyesen szeretnél szörnyülködni a kubai autópiac legfrissebb felhozatalán, illetve a szocialista sufnituning remekművein, akkor itt megteheted: www.cubissima.com
(1 CUC = 218 HUF)