sorok között

sorok között

A 3 millió forintos Zsigulik országa

2013. február 20. - Politikai Ateista

Egyszer Havannában szükségem lett volna egy taxira, de egy sem volt a horizonton. Egy fehér inges fickó lógott a parkolóban, akiről azt feltételeztem, hogy annak az étteremnek az alkalmazottja, ahonnan éppen kijöttem. Logikusnak tűnt, hogy hozzá fordulok segítségért:

- Taxi? Taxi? Taxi?

A hibátlan kubai nyelvismeretemnek köszönhetően azonnal levágta mit akarok, és már nyúlt is a telefonja után.

Nagyjából tíz perc múlva érkezett valaki, egy borzalmas állapotban lévő ezerlámpás ezerötössel. Valószínűleg a fehéringes-parkolós arc haverja, vagy rokona lehetett, mert nem taxis volt az 7szentség.

¿ Cuánto cuesta ésta Zsiguli?

Ültem már néhány lepusztult autóban, de talán ez volt az első eset, hogy konkrétan attól féltem, hogy leesik az ajtó. Ami azért is tűnt különösen aggasztó opciónak, mert a biztonsági öv egy az egyben ki volt vágva.

Mindenesetre megkérdeztem az alkalmi sofőrömet, hogy mennyibe kerül errefelé egy ilyen kitűnő járgány. A válasz alapján azt gondoltam, hogy van még mit csiszolni a kiejtésemen, mert egy olyan összeget mondott, ami akkor éppen 8000 eurónak felelt meg. Nem firtattam tovább a kérdést.

Néhány nappal később egy másik kubai bennszülöttnek megemlítettem a rögtönzött taxiban lezajlott párbeszédet. Akkor az elég szar lehetett - mondta - mert én az enyémet 14000-ért vettem. Ezen a ponton még mindig kommunikációs problémákra gyanakodtam.

A napokban azonban ráakadtam egy kubai hirdetőoldalra, amelynek tanúsága szerint a kiejtésemmel semmi probléma.

Ez az állítólag légkondis 2107-es például 17500 konvertibilis kubai pesoba kerül, ami körülbelül 3800000 forintnak felel meg:

Lada2107.jpg

Ha beéred egy sima ezerkettessel, akkor ez már 3200000 forintért elvihető:

Lada2101.jpg

Viszont ha nem ragaszkodsz a Ladákhoz, akkor van Moszkvics is mindössze 2.1 millióért:

Moskvich.jpg

"Fabetét" rulez:

Moskvich2.jpg

Ha személyesen szeretnél szörnyülködni a kubai autópiac legfrissebb felhozatalán, illetve a szocialista sufnituning remekművein, akkor itt megteheted: www.cubissima.com

(1 CUC = 218 HUF)

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr155093269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vomit 2013.02.20. 12:19:27

igy mukodik a hianygazdasag, az import cucc (vagy a vele ossze se merheto hazai gyartas) megfizethetetlen.

akar valaki mosogepet argentinabol egymillioert, hutoszekrenyt masfelmillioert, vagy vasalot 300 ezerert? onlany rendelheto.
www.garbarino.com/

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2013.02.20. 14:03:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Talán nem a kubai a legkedvezőbb klíma a vasnak, de a 60-70 éves kasznik is elég jól bírják. Talán azért mert ritkán sózzák az utakat.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.20. 14:15:18

@Politikai Ateista:

Pont ez a röhej: az 30-40-éves amerikai kocsik bírják, az új más gyártmányúak meg nem. Személyes tapasztalat: 6 évig éltem Kubában.

vomit 2013.02.20. 15:22:04

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
nezd meg te jobban a linket, mert az arak stimmelnek

vomit 2013.02.20. 18:19:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
akkor neked semmi se jo. vasalo 300 dollaros jut az aljabol. de vegyel helyette 65 ezer forintos phillips hajszaritot, 50 ezerert furdoszobamerleget vagy 285 ezerert kartyafuggetlen samsung okostelefont.

IIIIIOIIIII 2013.02.20. 20:57:38

számolgassad inkább 'peso' árfolyamon, Argentínában az van

2013.02.20. 20:58:54

A múltkor néztem egy DVD - t a Buena Vista Social Club - ról és nem hittem a szememnek! A világhírű zenészek, nálunk cigányszinten laknak, egyetlen különbség a VETT HIFI torony. Szánalmas volt a kubai "szocializmus" sikere... 46 éves vagyok, de ezt a rezsimet meg kell dönteni!

altimus 2013.02.20. 21:10:05

@vomit: ezek az arak argentin pesoban vannak, ugyhogy eloszthatod oket kapasbol 5-el a hivatalos arfolyamon, de akar 7-8-al is ha a fekete arfolyamot veszed.

ez a $ jelzes olyan mint mo-on a kola, ami videken azt jelenti ugyebar, hogy udito. szoval ez a dollar nem az usa dollar!!

hasonloan a kubai peso-t se a hivatalos arfolyamon kell nezni, mert ott meg durvabb a kulonbseg, boven otszoros a fekete arfolyam.

op tomi 2013.02.20. 21:17:22

aki már felnőttként emlékszik a '80-as évekre nálunk, annak déja vu érzése van, de nagyon :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.20. 21:22:28

@altimus:

Ebben tévedsz. A kubai peso esetében NINCS fekete árfolyam immár 20 éve. Azóta a hiavatelos árfolyam már teljesen piaci.

ob.szerver 2013.02.20. 21:24:28

@op tomi:

Így van. A Ladára kb 5 évet kellett várni, a háromévesek az új ár fölött mentek. Tehát a 3 milliós Lada nagyságrendileg "rendben van".

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.20. 21:38:09

@beszoptuk:

50 éve Kuba volt a térség legfejlettebb állama. Ma az utolsó előtti helyen áll. Ilyen a marxizmus hatása.

altimus 2013.02.20. 21:45:49

@maxval, ezek szerint a kubai peso konvertibilis es a hivatalos arfolyamon szabadon atvalthato dollarra? ha igen akkor nincs fekete arfolyam, ha nem akkor van.

Itthonmaradt 2013.02.20. 21:46:03

Nincs kedvem kikeresni... miben vannak az árak? Mert dollárban (vagy CUC-ban, mindegy) elég merészek lennének :)

Itthonmaradt 2013.02.20. 21:48:21

@Itthonmaradt: Bocs, a lap megynyitása és elolvasása között született 15 hozzászólás és megkaptam a választ...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.20. 21:55:11

@altimus:

Igen, konvertibilis és szabadon, korlátlanul váltható. 1993 óta.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.20. 21:56:37

@altimus:

Hozzáteszem: pont dollárra nem érdemes váltani, mert a kubai boltokban 2004 óta nem fogadnak el dollárt.

¿Qué tapas hay? 2013.02.20. 22:01:16

@ob.szerver: '89-ben a piros 2107-es szabadpiacon kb. 400e Ft-ot ért volna. Az 2013-ra átszámolva kb. hatmillió lenne.

mojoking77 2013.02.20. 22:38:07

@beszoptuk: Semmit nem tudnanak kezdeni a kapitalizmussal. Sajnos ok mar igy szulettek, igy szocializalodtak. A lakossag kb. 0.1%-a lenne eletkepes, a tobbiek konkretan ehenhalnanak. Anni lenne a kulonbseg, hogy Castroek helyett a multik zsebelnenek be minden hasznot, es eltunne pl az ingyen egeszsegugy. Szeinrtem addig birnad te is Kubat, mig valamit (barmit) el nem kellene intezni. Mikor harom orat kell varni konkretan a bwnzinkuton, mert a kutas sziesztazik.. Es ez nem extrem eset...

vénszivar 2013.02.21. 05:31:43

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Melyik térség "legfejlettebb állama volt"? Akkor az USA csak a második volt? gondolom, gondolod?

Nagy szarban lehetnek, ha 3millát tudnak adni egy "szar" Ladáért...

GONOSZ 2013.02.21. 06:27:10

ÓÓÓ Kuba, és a kubai lányok, Zoraida, Esmeralda, szép emlékek.

Ebben is inkább üzleti lehetőség van.
Exportáljunk Kubába akármit! Íme a lehetőség.
qieres uno millionaires?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.21. 07:44:43

@vénszivar:

"Nagy szarban lehetnek, ha 3millát tudnak adni egy "szar" Ladáért..."

?

_Neville 2013.02.21. 08:57:59

Ez a világ biznisze! Exportáljunk selejtezett szoci csodákat Kubába! :) Veszünk egy rahedli trabantot 20-30-ért, és lenyomhatjuk az árakat a bűvös 1 misi alá. :D

Kivancsi 2013.02.21. 09:03:07

@mojoking77: mar nem sok kell a NER -ben
ez lesz nalunk is...
megyegyszer megadjuk nekik a 2/3-ot es 8+8 ev utan utolerjuk Kuba-t.. :):)

Plumper_ 2013.02.21. 09:09:25

@_Neville: jó ötlet, de gondolom minimális az import, a többit megakadályozzák. direkt tartja szegénységben a kubai lakosságot a kubai rezsim.

gőzgépes talicska 2013.02.21. 09:15:34

Ezek a képek még így is túl szépen murtatják be Kubát. ( 13 évvel ezelőtt volt szerencsém abban az országban járni.- akkor, mindenkinek azt nyilatkoztam, hogy "micsoda nyomor van ott." Rá egy fél évre volt szerencsém látni Afrika nyugati részét. Azóta az a véleményem, hogy "boldogok lehetnek a kubaiak, hogy csak akkora a nyomor."

HgGina 2013.02.21. 09:34:56

@GONOSZ: exportálhatnánk a borsodi-szabolcsi kubaiakat.
Támogatom.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.21. 09:41:50

@gőzgépes talicska:

Csak Kubát nem Afrikához kell hasonlítani, hanem saját magához és térségéhez.

gőzgépes talicska 2013.02.21. 09:59:25

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Ha a környező szigetállamokat is megnézed, (bár gazdagabbak, ezt elismerem) hát az sem fenékig tejfel. Pedig ott közvetve-közvetlenül, de jelen van, az USA gazdasága.

altimus 2013.02.21. 10:21:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
van ugyebar CUC es CUP es a ketto kozott vagy 25x-os atvaltasi kulcs.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.21. 10:22:36

@gőzgépes talicska:

Egy ország van a térségben, ahol alacsonyabb az életszínvonal, mint Kubában: Haiti.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.21. 10:24:57

@altimus:

Igen. Pontosabban az egyik irányban 25, a másikban 24 a váltás.

Gyakorlatilag minden CUC-ban van. Az árak csillagászatiak Kubában a kubai fizetésekhez képest. Hasonló csak egyes afrikai országokban fordul elő.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.21. 10:33:29

@altimus:

Igen, s így lett a CUP konvertibilis.

Amikor én ott éltem, a 80-as években, még bűncselekmény volt valuta birtoklása átlag kubai által!

Aztán ezt 1993 liberalizálták, gyakorlatilag dollárosítottak mindent, s persze az árfolyamot levitték a piaci szintre. Az egyik nap még 1 USD = 0,93 CUP volt, a másik nap már 1 USD = 0,04 CUP.

Később politikai okokból a dollár bankjegyeket kivonták a forgalomból, s helyette bevezették a CUC-ot.

A dollárt azóta nem is érdemes használni, mert ha dollárt váltasz CUC-ra vagy CUP-ra 10 %-ot levonnak, ez "forradalmi adó". (Más valuta, kanadai dollár, euró, bármi más valutánál nincs forradalmi adó.)

A forradalmi adó gyakorlatilag a kubai lakosság megadóztatása. Ugyanis a legtöbb külföldi kubai az USÁ-ban él, s gyakran küldenek a rokokonoknak pénzt. Viszont embargó van, amerikai pénzintézet nem utalhat Kubába pénzt, ez alól egyedül a Western Unionnak van mentessége, de a WU is csak kubai származású amerikaiktól fogadhat el átutalási megbízást, maximum személyenként évi 1200 dollár értékben, s csak USD-ben utalhat. Magyarul: minden utalásból a kubai vezetés elvesz magának 10 %-ot.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.21. 10:34:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

"a másik nap már 1 USD = 0,04 CUP"

akarom mondani:

"a másik nap már 1 USD = 24 CUP"

Megfordítottam a számot... :-)

gőzgépes talicska 2013.02.21. 10:36:04

@Politikai Ateista: Csak arról tudok nyilatkozni, amit személyesen is láttam ott. Tisztában vagyok azzal, hogy Haiti még szegényebb, de oda nem jutottam el.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.21. 10:46:19

@altimus:

S még: a CUC előtt is volt CUC, de Certificado volt a neve, s mezei kubai nem birtokolhatott ilyet. 4-féle Certificado volt: 2 szocialista, s 2 kapitalista. Mind a 4-ből több címlet 1 és 100 között.

Pa Lee 2013.02.21. 11:09:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Na ez az unortodox gazdasági modell bakker, ez aztán a kavar.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.21. 13:08:43

@Pa Lee:

Ilyen a marxizmus.

Mo-n is volt ilyen kettős árrendszer sokáig, csak a 60-as évek végén kezdődött reformokkal kezdtek megszűnni.

De még a 70-es évek végén is volt kétféle árfolyam Mo-n a valutákra: "kereskedelmi" és "turista", a kettő között 3-4-szeres különbséggel.

Kubában a CUC bevezetésével tulajdonképpen elismerte a rendszer, hogy csődött mondott a marxizmus mint gazdaságpolitika.

vénszivar 2013.02.21. 19:21:26

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Látom, te vagy itt a legaktívabb, úgy 80%. Az USA nem tartozik a térséghez? Igaz "csak" egy köpésre van Kubához.
Vajh Izrael miért tartozik Európához, bizonyos esetekben?
Mit nem értesz? Azt írjátok, hogy a Kubaiak éheznek nyomorognak, de azért van 3millájuk egy Ladára?! Ami 1-1,5 ha ér.
Többet, többször nem írok, mert ez annyira nem érdekel...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.21. 19:30:50

@vénszivar:

"Az USA nem tartozik a térséghez?"

Nem. A USA a Észak-Amerikai, Kuba meg Közép-Amerika.

"Vajh Izrael miért tartozik Európához, bizonyos esetekben?"

Izrael Ázsiában van, de politikai és kulturális okokból egyes esetekben európai szervezetekben tag. Ez nem egyedi eset. vannak más ilyen országok is.

"Azt írjátok, hogy a Kubaiak éheznek nyomorognak, de azért van 3millájuk egy Ladára?!"

Ez kb olyan, mintha azt mondanád "rosszul élnek a magyarok? dehát tegnap is láttam egy Bentley-t magyar rendszámmal".

Sztavrosz_ (törölt) 2013.12.10. 08:11:42

Nem a marxizmus hatása az a nyomor hanem az EMBARGÓÉ.
süti beállítások módosítása