Szinte még időm sem volt megkönnyezni az állami mobilcég fergetes ötletének halálhörgését, és már be is köszönt a következő rémálom, az állami e-útdíj.
A történet amit mindenki ismer:
A Getronics megnyerte a tendert, de végül ezért vagy azért nem írta alá a szerződést. A kormány jó előre betáplálta a 2013-as költségvetésbe azt a bizonyos 75 milliárdot, és kényszerhelyzetbe került. Új pályázat kiírására nem maradt idő, eldöntötték tehát, hogy majd ők megcsinálják. A katasztrófa kézenfekvő.
A főnök, miután a további zökkenőmentes szabadságharcról biztosította a vásárosnaményi kormányzati ródsó naív egybegyültjeit, előrukkolt a Bé-tervvel:
"Köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő" - fogalmazott. - A nyugdíjasoknak is üzent Orbán - magyar lesz az e-útdíj - Napi Gazdaság
Mondjuk azt eddig is tudtam, hogy a közbeszerzési eljárások Magyarországon a rossz kabaré kategóriába tartoznak: kiírják a pályázatot, beadják a cégek, és az állam szerződik a Közgéppel. (Tényleg, hol van az univerzális szobatárscég, talán túlvállalták magukat 2013-ra?)
Az e-útdíj halasztása nem tűr további halasztást, és az állam a saját szellemi erőforrásait bevetve fogja megmutatni, hogy itt bizony kalapáccsal is lehet aranyeret operálni. Gondolom azonnal neki is látnak a kivitelezésnek, miután a meglepetésszerű havazás következményeit "zökkenőmentesen" elhárította az ezzel megbízott állami cég, és a télügyi megbízott.
Az a probléma, hogy az állami megvalósítás garantálja az ésszerűtlenséggel párosuló kontrollálhatatlan költségeket. A közútfelhasználók e-sarcolásának első állami lépéseit valahogy úgy képzelem el, hogy elsőként távoli egzotikus országok e-útdíj rendszerét tanulmányozza majd néhány útdíjügyi megbízott, a visszatérés után pedig már a Liszt Ferenc érkezési termináljában felveszik a teljesítményfüggetlen jutalmaikat.
Persze az e-útvonalak nem csak az államnak kerülnek majd sokba, hanem az autósoknak is, hiszen a jelenlegi (kifogástalanul működő) matricás rendszar bevételeit a tervek szerint 75 millárdal szárnyalják majd túl a második félévben. És ha azt akarod mondani, hogy csak a szállítókat fogják szivatni vele, akkor gondolj bele, ha 5936 bazilliárd forintból végül kiépül a hálózat, milyen egyszerű lesz a kis, személygépkocsi ikonnal felmatricázott kurblit megtekerni.