Korábban egyszer azt írtam, hogy napjaink gazdasági berendezkedését nyugodtan lehetne mentőcsomag-kapitalizmusnak nevezni. A szocializmusnak és a piacgazdaságnak ebben a sajátos keverékében bizonyos szektorokat megkülönböztetett figyelem illet, és ha nem megy a szekér akkor az adófizetők besegítenek egy kicsit. A pénzintézetek után most egy olyan ágazat van soron amelyre az elmúlt hetekben már több ízben keresztet vetettem: az európai autógyártás.
Akciótervet készít elő a válságba jutott európai autógyártás támogatására az Európai Bizottság (EB) az ágazatban foglalkoztatott 12 millió ember munkahelyének védelmében - értesült a Focus című német hírmagazin. - Mentőcsomag készülődik az európai autóiparnak? - Portfolio.hu
Az Európai Bizottság tervgaszdászai úgy döntöttek, hogy olyan vállalatokat mentenek meg amelyek a globális szabadversenyben már elbuktak, gyakorlatilag versenyképtelenek. A munkahelyek megóvása vitathatatlanul nemes cél, azonban bennem felidézi az egykori szocialista blokk - a teljes foglalkoztatás illúziója érdekében fenntartott - zombi-gyárait. Egy darabig még elfüstölögnek. A francia miniszterelnök például úgy tűnik mindenre hajlandó a PSA megmentése érdekében.
A fejlesztés támogatása ésszerűnek tűnhet, ha nem vesszük figyelembe, hogy a probléma elsősorban a hitelelkből finanszírozott kamujólét leépüléséből fakadó drámai keresletcsökkenés. A 80 milliárd eurós alap, az állami gyorssegélyek, és a roncsprogramok maximum időhúzásra elegendőek, néhány európai márka haláltusája már elkezdődött.
(Még akkor is ha nem számolunk az óriási belső piaccal rendelkező, egyelőre megmosolyogtató járműveket kreáló, de rohamléptekben fejlődő kínai játékosokkal.)