sorok között

sorok között

Két cukorral...

2012. október 21. - Politikai Ateista

A Starbucks 1998-ban nyitotta meg az első üzletét az Egyesült Királyságban, napjainkban 735 egységet üzemeltetnek a szigetországban.

A Reuters jelentése szerint az elmúlt 14 év alatt összesen 8.6 millió font adót fizetett a cég, ami az egész időszakra vonatkozóan nagyjából egy 0.28%-os adókulcsot jelent.Szeretnék ebbe a sávban tengődni.

Az elmúlt két évben egyáltalán nem fizettek adót. Pláne.

A Starbucks nem hasonlítható például az autógyárakhoz, amelyeket a kormányok adókedvezményekkel próbálnak csalogatni a foglalkoztatás növelése érdekében, a kávéházak üzemeltetőinek jelen kell lenniük egy országban ha pénzt akarnak csinálni. (A Kínában lefőzött kávé kihülne mire az asztalunkra kerül.) A klasszikus offshore megoldás sem egyszerű ebben az esetben, és lehet, hogy nem is lenne olcsóbb

A Starbucks kreatív könyvelői azt találták ki, hogy az angol leányvállalatra terhelték a kedvezőbb adózási feltételekkel rendelkező országokban üzemelő cégeik adósságát, azért hogy kevésbe nyereségesnek, az utolsó két év tekintetében pedig teljesen veszteségesnek tűnjön.

A The Guardian újságírói rámozdultak a témára és utánanéztek, hogy konkrétan mennyi adót fizetett 2011-ben néhány Nagy Britanniában tevékenykedő amerikai multi. 

A nagyításért katt a képre

How-much-tax-is-paid-by-m-008.jpg

Miközben az unió legtöbb polgára az adóterhek növekedésével számolhat, a nemzetközi vállalatok valahogy mindig megtaláljak a módját, hogy a lehető legkevesebbet dobjanak a közösbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr774856237

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Csendes évforduló: 100 éve született Solti György 2012.10.21. 20:04:37

Mintha megfeledkezett volna a magyar média arról, hogy éppen 100 évvel ezelőtt, 1912. október 12-én született minden idők egyik legismertebb és világszerte legmegbecsültebb magyarja: Solti György. Sir Georg bízvást nevezhető a zene Puskás Ferencének: a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Putyilov gyári melós 2012.10.21. 10:42:32

Nálunk mennyi adót fizet pl. az agyonsztárolt Mercedes?

És mennyi direkt és indirekt támogatást kap az államtól vagy ő vagy a német Franci hogy 4-5 ezer Euróval olcsóbban tudja megvenni álmai Mercijét?

Direkt állami támogatásként, pl. munkahelyteremtő beruházásként 10szer többet kap, mint Németországban.
Használja az állam által épített infrastruktúrát autópályát, vasutat, közműveket, használja az állam által kitanított munkaerőt és kap bujtatott állami támogatást, pl. a BKV Mercedes buszokat vesz.
Adót a magyar kormányok szervilizmusának köszönhetően nem nagyon fizet, legfeljebb a munkavállalói után TBt.
A természetben, környezetszennyezésben(használatban), emberi egézségben okozott károkat a magyar állam fizeti meg. A legtöbb alapanyagot külföldről hozza be, még akkor is, ha a beszállítói egy része papíron magyar cég.
Nálunk gyakorlatilag a munkabér az egyetlen jelentősebb kiadása, amely a németországi harmada/negyede, ebből az egyből van haszna az országnak, a nemzetgazdaságnak.

A nyílt és kevésbé nyílt állami támogatásoknak köszönhetően viszont a magyar állam koponyánként 4-5 ezer Euróval támogatja a Mercedes vásárlókat, nemcsak a magyarországi vevőket, hanem az összes külföldi vásárlót.

NYJetsTD 2012.10.21. 10:51:42

Amíg ott aljas, de okos és kreatív emberek simán átterhelik, szétkönyvelik, manipulálják az összegeket, itt a sok békemenetes birka még mindig beveszi, hogy a rengeteg különadót a multik és bankok fizetik...

sanyix 2012.10.21. 17:21:58

Akkor most mantrázzuk:" a multi munkahelyet teremt, nagyságrendekkel több adót fizet mint a szaros kis céged, a multi nem gonosz, a multi szép és jó, nem talicskázzák ki a pénzt"

Tamás András György 2012.10.21. 17:25:52

@sanyix: igy is van, ezrt megyunk a milla tuntetsre nem a birkak koze...

magyar ember teli szájjal 2012.10.21. 17:39:56

Emeljünk adót, zárjon be a Starbucks, mennyivel jobb is lesz mindjárt minden.

we 2012.10.21. 17:41:03

@sanyix:
- Munkahelyet teremt? Igen.
- Nagyságrendekkel több adót fizet be mint a szaros kis céged? Igen, mivel a szaros kis céged feketén/minimálbéren foglalkoztatja a munkavállalóit és ott csal adót, ahol csak tud. Azért nehogy a lekvár nyalja már ki a nagymamát! A multik az esetek többségében fizetnek. Persze kevesebbet mint amennyit a paraszt szivesen látna (vö: dögöljön meg a multi), de tegye mindenki a szívére a kezét. Fordítva nem így tenne?
- A multi nem gonosz, a multi szép, jó? Ezen lehet polemizálgatni, sok értelme mondjuk nincs, de azért fingfaragásnak jó.
- Nem talicskázzák ki a pénzt? De. Miért mit vársz? Ha te megalapítod a Nemzeti Zippzár Kft-t aztán rájössz, hogy Afrikában olcsóbb gyártani, akkor otthagynád a pénzt??? Kifizeted azt, amit semmiképpen sem lehet megúszni, a többit meg lapátolod hazafelé.

További jó mantrázgatást.

lógós versenyszférás és állami dolgozó adócsaló 2012.10.21. 17:59:29

a múúúlti múúúnkahelyeket teremt!!!

és olcsó amit gyárt!!!

ezért élünk jól!!!!!!!!

úúú és vegyünk fel még hiteleket, igaze disznaj értelmiség?

különvélemény 2012.10.21. 18:10:50

"Miközben az unió legtöbb polgára az adóterhek növekedésével számolhat, a nemzetközi vállalatok valahogy mindig megtaláljak a módját, hogy a lehető legkevesebbet dobjanak a közösbe."

De ez a rohadék zorbán a multikra próbálja terhelni az adókat, mekkora egy szemét alak. Szerencsére az EU állandóan a kezére csap, és megszüntetteti ezeket, aminek boldogan tapsol a ballib.

freesleep 2012.10.21. 18:12:07

@különvélemény: az hogy a multik kevés adót fizetnek, nem jeleni azt, hogy bezzeg a helyi kis cégek mennyi adót fizetnek

nemsirunk 2012.10.21. 18:13:38

Pontosan az ilyesmi okok miatt (is) kell minél nagyobb egységes szabályozású gazdaságot létrehozni. De minimum az EU országokat kell teljesen integrálni. Az Orbán által favorizált adóverseny nem "függetlenséget" jelent, hanem csak arra jó, hogy az egyes országokat kijátszák egymás ellen az óriáscégek.

különvélemény 2012.10.21. 18:17:12

@freesleep:
Nem is írtam ilyet, de ha őket adóztatnád, akkor nem csak habzana a szája a ballibnek, de egyenesen éhségsztrájkba kezdene a fél... ember.
Aki még beveszi a minden szar, amit a zorbán csinál, de csak feleznénk a bankadót, holott a szocik szerint nemrég még a bankadó a patásördög zorbán legelvetemültebb lépése.

shaw_nyomaiban 2012.10.21. 18:17:40

kuruc.info/r/9/94946/

Mit is várhatunk ettól az orsós viktortól?????

Link Elek 2012.10.21. 18:19:24

1. egy jol mukodo ceg minden lehetoseget kihasznal, amit talal/ismer
2. egy tobb orszagban mukodo cegnek tobb lehetosege van
3. EU-s adokra lenne szukseg, hasonloan a szovetsegi adokhoz az USA-ban.
4. nem lesznek, mert a brittek, meg az idiota Orban ellenzik

shaw_nyomaiban 2012.10.21. 18:36:31

Jövő év júliusátol ezek a tetvek letiltatják az ilyen oldalak elérhetőségét!!! atlatszo.hu/2012/06/11/orban-dacsa-rengeteg-szanto-es-sok-marha-kell-a-jo-focihoz/

midnight coder 2012.10.21. 18:37:52

"Nagyságrendekkel több adót fizet be mint a szaros kis céged? Igen, mivel a szaros kis céged feketén/minimálbéren foglalkoztatja a munkavállalóit és ott csal adót, ahol csak tud"
A multi nem szorul ilyesmire - ő eleve megkapja azt amit a magyar cég állami támogatásként. Amikor a Hangkook idejött állam bácsi 20 évre előre kifizette az összes meló utáni közterhet.

shaw_nyomaiban 2012.10.21. 18:40:00

Így vett "ingyen" földet orsós viktor kurvája...

www.mkogy.hu/irom37/18470/18470.pdf

shaw_nyomaiban 2012.10.21. 18:41:57

orsós viktor....

kuruc.info/r/9/94946/

(Nem véletlenül akarja tűzzel-vassal betiltatni!!!)

na4 2012.10.21. 19:25:04

Szerintem igazuk van. A politikusok újabb és újabb adókat vágnak a plgárok nyakába, amit aztán annak rendje és módja szerint el is qurnak valami baromságra. Kinek van kedve ezt a pazarlást finanszírozni? Cameron éppen most kelt ki a brüsszeli diplomaták ellen, mert újabb és újabb pénzeket követelnek. Hát kapják be!

igazi hős 2012.10.21. 19:37:31

Adó/bevétel arány? Komolyan ennyire könnyű az embereket hülyére venni? Ahogy a kommenteket látom, igen.
Nem mellékesen illet volna kiírni, hogy a "profit before tax" az EBIT vagy EBITDA, mert nagyon nem mindegy.
Csak egy példa, azoknak akik gondolkodni is próbálnak: egy nagyker 4%-os árréssel dolgozik, akkor ha a forgalom 1%-át adózná, akkor masszívan veszteséges lenne, de talán már 0,1%-nál is. Lásd az eredeti cikkben említett Wal-Martot: a bevételnek "csak" 1% az adó, de az a nyereségnek 46%!
Ettől persze még sumákolnak a nemzetközi cégek, de ezzel nem ilyen amatőren (vagy demagógan) ostoba cikkel kell "harcolni", hanem egységes EU szabályozással, akkor nem lehet tologatni a hasznot. Persze mi ebben a témában is az ellenkező irányba megyünk.

sanyix 2012.10.21. 20:05:06

@we: "Igen, mivel a szaros kis céged feketén/minimálbéren foglalkoztatja a munkavállalóit és ott csal adót, ahol csak tud."

és még így is arányaiban több adót fizet be, mert valamennyit legalább fizet, nem ilyen 0,28%-okat mint a multik ami kb a semmivel egyenlő.

Ezeket az adómértékeket látva megértem a multi takarodjon embereket, tényleg takarodjanak, ha ennyi adót fizetnek, vagy fizessenek rendesen...

a fasz ki van ezzel a "minenki egyenlő de van aki egyenlőbb" hozzáállással.

gyarló 2012.10.21. 21:06:09

@we:

Az a nagy baj, hogy túl sokan gondolják hozzád hasonlóan. Ez a mentalitás tehet arról hogy itt tart az ország, nem a nyugdíjasok/devizahitelesek/köztisztviselők/vasutasok akiket állandóan okoltok.

"- Munkahelyet teremt? Igen. "

De mégis milyeneket? Ha a 3000 teremtett munkahelyből 2850 betanított segédmunkás, akkor az nemigen tűnik jó üzletnek. A hozzáadott értéken múlik minden, és ebben az itthoni multik nem jeleskednek sajnos.

"- Nagyságrendekkel több adót fizet be mint a szaros kis céged? Igen, mivel a szaros kis céged feketén/minimálbéren foglalkoztatja a munkavállalóit és ott csal adót, ahol csak tud."

Ezt arányaiban kell nézni, úgy már mindjárt nem olyan fényes a kép, illetve illik hozzászámolni az állami támogatást is. Azzal meg gondolom te is tisztában vagy, hogy pontosan ez az adópolitika hajszolja csalásba a kisvállalkozások jó részét.

"- Nem talicskázzák ki a pénzt? De. Miért mit vársz? Ha te megalapítod a Nemzeti Zippzár Kft-t aztán rájössz, hogy Afrikában olcsóbb gyártani, akkor otthagynád a pénzt??? Kifizeted azt, amit semmiképpen sem lehet megúszni, a többit meg lapátolod hazafelé."

Itt nem ez a kérdés, hanem hogy az emberek adójából miért ilyen cégeket támogatunk. Szerintem te sem akarsz az afrikai bérekkel és munkakörülményekkel versenyre kelni.

Mérges 1234 2012.10.21. 21:29:08

1. Viktor nem teljesen 100-as de ebben a dologban igaza van, a nagy cégek kevés adót fizetnek, nem csak náéunk világszerte így van ez.

2. A termelékenység egyre nő, egyre kevesebb ember kell, nem is lehet mindekinek munkát adni, így előbb vagy utóbb tnyleg a gyártokat kell jobban megadoztatni, és abból visszaosztani a népeknek, másképpen nem fog menni.

3. A jelenlegi gazdasági rendzer semmiképpen sem fenntartható, ezt figyelembe kell venni.

4. Mindezek ellenére Orbán tényleg egy köcsög,mert a lovét a haveroknak játsza ki, és valójában nem sokat tesz az offshore ellen, és valójában a multikat is immel ámmal szopatja.

5. Ha a szocik visszajönnek a kevés jó folyamatot is visszacsinálják nekünk, úgyhogy tényleg egy rendes jobboldali kormány kellene.

igazi hős 2012.10.21. 21:33:42

@gyarló: "Ha a 3000 teremtett munkahelyből 2850 betanított segédmunkás, akkor az nemigen tűnik jó üzletnek." Az attól függ, hogy éppen 10 ezer mérnök diplomás, vagy 100 ezer 8 általánossal rendelkező munkanélkülid van. Nekünk épp iskolázatlan munkanélkülijeink vannak tömegével, aki 1 segélyes helyett 1 betanított munkást "csinál", az már nyereség.

we 2012.10.21. 21:40:01

@sanyix: @gyarló:
A multi legalább az emberei után fizetendő járulékokat befizeti rendesen, ami már nem mondható el a hazai vállalkozások túlnyomó többségéről. Nem ismerem az arányokat, te igen?

"De mégis milyeneket? Ha a 3000 teremtett munkahelyből 2850 betanított segédmunkás, akkor az nemigen tűnik jó üzletnek. A hozzáadott értéken múlik minden, és ebben az itthoni multik nem jeleskednek sajnos."
De sajnos Magyarország jelenlegi helyzetében ez nagyon jó üzlet, mert különben lenne 2850 munkanélküli. És felszív még 150 képzett embert, akiket a multi viszonylag jól tart. (az arányok azért általában nem ilyenek)

A hazai cégek milyen munkahelyeket teremtenek? Nem betanított munkást? Akiket sokszor kidob ha lejár a start kártya, vagy háromhavonta újítja a szerződéseket stb.

Láttál már kft-nél mérnököt/programozót stb? Ha mondjuk egy multinál kapna 5-600 bruttót, akkor bejelentik 150 bruttóra, aztán a többi borítékban. Persze könnyen lehet, hogy így jobban jár, de adót azt nem fizet.

Lenne itt hatalmas meglepetés, ha az összes multi azt mondaná, hogy akkor csá, megyünk máshová.

Bár tudom, hogy nem úgy tűnik, de nem a multik mellett érveltem, hanem a multik szapulására reagáltam. Egyáltalán nem hibátlan a rendszer, ez teljesen egyértelmű, de ahogy leírtam az alapkérdés az, hogy "mit tennék én a multi helyében". Sok az igazságos Mátyás király, de ha pénzről van szó, akkor csak gazdasági szükségszerűség van.

Flynn 2012.10.21. 21:59:27

Hülyeség az adót a forgalom százalékában feltűntetni.
Most képzeld el, hogy veszel 100 egységért vmit (vagy ennyi az összes ráfordítás), és 5% haszonkulccsal 105-ért eladod.
Mondjuk 50% adót fizetsz a nyereséged után, ami 2,5 egység.
A forgalmad 105 tehát az adód csak 2,38%-a az forgalomnak.
Miközben igazából 50% volt...
Az ábrán látszik, hogy pl. a Meki 24% adót fizetett (a TB-n és egyebeken felül).
Népbutítás ezerrel...

sanyix 2012.10.21. 22:41:45

@we: engem pl az első munkahelyemről egy multi dobott ki "válság van, leépítés" címén, és egész véletlenül pont akkor amikor lejárt a start kártyám :) igaz befizetett minden adót és járulékot. De az ha ezt nem tette volna meg az sokkal kevésbé zavaró, mint amikor egy durván nyereséges cég, a nyeresége után alig fizet valamit.

Na meg az milyen pofátlanság a többiekkel szemben hogy egyeseknek hivatalosan sem kell annyit fizetni, mint másnak csak mert óriáscég?

Nem kell az összes multinak menni, csak úgy kéne működnie ennek az országnak, hogy amit itt lehet termelni és összerakni, azt országon belül megcsinálják, és multi már csak olyan dolgokra kellene amit itthon nem igazán lehet legyártani/szolgáltatni.
És éppen ezzel a kedvezményezéssel van az, hogy minden import már... már a hagyományosan magyar termékek is.

gyarló 2012.10.21. 22:58:08

@igazi hős: Nem értek egyet. Ha csak állami támogatás mellet megy a foglalkoztatásuk, akkor megette a fene az egészet, ugyanolyan bújtatott munkanélküliség ez mint a Kádár-korszakban.

De a fő problémát én itt a koncepciótlanságban látom, autóipari cégeket tömünk milliárdokkal, holott Magyarországon SOHA nem volt számottevő járműgyártás. Emiatt a hazai beszállítói hányad nagyon kevés, nem csoda hogy nagyítóval kell keresni a "Mercedes-hatást" a GDP-ben.

Ehelyett épülhetne stratégia a mezőgazdaságra, élelmiszeriparra. És ez alatt nem azt értem, hogy súlyos támogatásokkal tömjük a parasztok zsebét. Ez a terület ugyanúgy fel tudná szívni ezeket az embereket, az élelmiszerárak alakulását nézve feltehetőleg hosszabb távon is. Az is érdekes tény, hogy ha a hazai mezőgazdaság ugyanolyan hatékonyan működne mint a holland (egységnyi termőterületen termelt GDP-ben), akkor összesen 19 000 milliárd forintot tudna előállítani. Ha ezt a jelenlegi GDP-hez hasonlítjuk, akkor azt gondolom érezhető, milyen döbbenetes lehetőségek vannak ezen a területen.

we 2012.10.21. 23:01:40

@sanyix: hát az pech, de tényleg. Sajnálom, hogy így jártál.

Igen a multik kapnak adókedvezményeket. Megint csak a gazdasági szükségszerűséget tudom említeni. Ha alkupozícióban vagy, akkor alkudozol és oda mész ahol a legjobbat mondják. Ebben benne van a minimálbér összege, az adókedvezmények, az infrastruktúra, a munkamorál stb. stb. stb.

A gazdaságban azt a szót, hogy igazság el lehet felejteni. Kevés kivételtől eltekintve mindenkinek megvan a saját igazsága, a parasztnak ilyen, a multinak meg olyan. Itt nem igazságról van szó, hanem arról, hogy ha nem kap adókedvezményt, akkor máshová megy és akkor verhetjük a mellünk, de abból nem lesz kenyér.

Magyarországon mit lehetne versenyképesen megtermelni? (talán a mezőgazdaság, de az teljesen szét van verve). Örüljünk, hogy lyuk van a seggünkön.

gyarló 2012.10.21. 23:22:39

@we: Hidd el, van a multiknál is susmus elég. Tudok nem egy cégről, de mivel ide nem fogom leírni, ezért ezen nem érdemes vitatkoznunk.

"De sajnos Magyarország jelenlegi helyzetében ez nagyon jó üzlet, mert különben lenne 2850 munkanélküli. És felszív még 150 képzett embert, akiket a multi viszonylag jól tart. (az arányok azért általában nem ilyenek)"

De, sajnos az arányok ilyenek. Igazából csak az a bajom ezzel is, hogy miért különb a 3000 embert foglalkoztató multi, mint 50 hazai cég akik 60 embert foglalkoztatnak átlagosan. És remélem nem az az egyetlen érv erre, hogy mert adót fizet. Ez önmagában egyébként is az adóhatóság sara, a helyzet előidézője meg nem kis részben ez a politika.

"Bár tudom, hogy nem úgy tűnik, de nem a multik mellett érveltem, hanem a multik szapulására reagáltam. Egyáltalán nem hibátlan a rendszer, ez teljesen egyértelmű, de ahogy leírtam az alapkérdés az, hogy "mit tennék én a multi helyében". Sok az igazságos Mátyás király, de ha pénzről van szó, akkor csak gazdasági szükségszerűség van."

Lehet hogy úgy tűnik, de én nem a multik ellen érvelek, hanem az őket egekbe emelő, mindenre gyógyírnek képzelő gondolkodás ellen. Kezeljük végre őket a helyükön. Az alapkérdés szerintem továbbra sem ez, hanem hogy miért hagyjuk hogy nekünk kellemetlen dolgokat megtehessenek, miért szolgáltatjuk ki magunkat nekik. Szerintem is csak gazdasági szükségszerűség van, ideje volna a társadalomnak is ezen a szemüvegen keresztül látni a kérdést.

we 2012.10.21. 23:36:48

@gyarló: dolgoztam már pár multinál és lehet hogy van kivétel, de olyat még nem láttam, hogy 2850:150 legyen az arány. Általában olyan 1:3 irodai (mindent beleértve: vezetőség, titkárnő, mérnökök, HR, pénzügy stb) és 2:3 fizikai.

"Az alapkérdés szerintem továbbra sem ez, hanem hogy miért hagyjuk hogy nekünk kellemetlen dolgokat megtehessenek, miért szolgáltatjuk ki magunkat nekik."
Mert nincs már választásunk. Illetve van, elmenni nyugat európába ugyanazt csinálni, magasabb életszinvonalért. Van előnye is meg hátránya is.

igazi hős 2012.10.21. 23:57:08

@gyarló: Na sorban: Ha ráveszünk valakit, hogy hozzon ide némi pénzt és kap annyi támogatást, ami egyik oldalon 12 helyett 10 év megtérülést jelent, a másik oldalon meg azt, hogy ezt az összeget nem adjuk oda 2 év alatt N embernek munkanélküli segélyre. Ekkor simán nyertünk 10 vagy több évet, amíg a befektetés itt működik. Igaz, első évben nem nyer az állam, hisz amit megspórolt, azt odaadta a befektetőnek, de a többiben igen.
Amit a mezőgazdaságról írtál, az teljesen hamis. A holland mezőgazdaságot két dolog különbözteti meg a magyartól: együttműködés és sok tőke. (A tőkehelyzet eddig is rossz volt, de az új földtörvénynek sikerül rontania rajta.) A mezőgazdaság (is) akkor működik hatékonyan, ha kevés emberrel és sok eszközzel rendelkezel. Pont fordítva, mint ahogy nálunk elképzelik.

gyarló 2012.10.22. 00:17:05

@we: "Mert nincs már választásunk. Illetve van, elmenni nyugat európába ugyanazt csinálni, magasabb életszinvonalért. Van előnye is meg hátránya is."

Én társadalmi szinten értettem. Hosszú évek, évtizedek rossz gazdaságpolitikája kellett ahhoz, hogy most sok embernek ne legyen más választása. Pontosan a multikba vetett túlzó, feltétel nélküli bizalom vezetett ide.

gyarló 2012.10.22. 00:56:43

@igazi hős:

Akkor sorban: "A beruházások és a beruházásoktól remélt munkahelyek létrehozatala továbbra sem a belföldi tőkeképzésre, hanem a külföldi tőkére van bízva. De a modell nem működik, mert a külföldi tőke több munkahelyet szüntet meg, mint amennyit létrehoz, és a külföldi tőke áráért – a kedvezményekért, a támogatásokért, és a GNP 6-8 százalékát is elérő kamat, osztalék és royalty jövedelem kiáramlásért – a bérmunkával kitermelt hozzáadott érték nem fedezi a bérmunka előállításához és fenntartásához szükséges szociális költségeket, mint az oktatást, az egészségügyet, a nyugdíjat, a munkanélküli-segélyt, az infrastrukturális beruházásokat, a rendőrséget és az államigazgatást stb." - ezt egy tegnapelőtti Róna Péter cikkből másoltam ide.

Egyáltalán nem írtam semmi hamisat. Azt írtam, hogy ha ugyanolyan hatékony lenne, akkor termőterületre vetítve 19 000 milliárdot tudna a GDP-be adni, ami jelenleg olyan 28 000 milliárd körül van. A tőke nem a levegőből jött létre ott sem, ezt a munkát nem lehet megúszni. Az összefogás meg kell itt is, ez vitathatatlan. Az európai mezőgazdaság pont nem a magas gépesítésről szól, ez alól a holland sem kivétel. Sokkal inkább jellemzőbb a családi gazdálkodás, és ez alatt nem a hátsó kertben kapirgászást kell érteni, hanem magas hozzáadott értékű komplex gazdálkodást állattartással és késztermékek előállításával. Másrészről a mezőgazdaság mellett az élelmiszeripart is írtam, ezt elegánsan kihagytad, pedig a kettő szerves egész.

igazi hős 2012.10.22. 01:44:32

@gyarló: A családi gazdálkodás egyáltalán nem zárja ki a magas gépesítést. Az pedig, hogy az élelmiszeriparnak mekkora a tőkeigénye, a legjobb példa Csányi illetve a tönk szélén levő feldolgozó üzemek.
Végigolvastam az idézett cikket: nem olyan általánosak az állításai, mint ahogy kiragadva tűnik. Ráadásul elfogult és hazudik. Én nem használnám hivatkozási alapnak.

gyarló 2012.10.22. 13:43:34

@igazi hős: Hát úgy nehéz vitatkozni, ha szerinted mindenki elfogult, csúsztat és hazudik, aki nem ért veled egyet. Ráadásul odáig le sem ereszkedsz, hogy pontosan megmutasd hol a hiba szerinted. Konkrét idézetet kaptál, egyáltalán nem általánosan, hanem a magyar helyzetre vonatkoztatva.

Nem zárja ki a magas gépesítést, de azért itt a kontinensen mégsem a tízezer hektáros gazdaságok a jellemzőek. Magas a tőkeigény, igen, ahogy sok másnak is amibe öntöttük pénzt az elmúlt 20 év alatt, miközben ezt az ágazatot hagytuk szépen elpusztulni. Ilyen célra nem léteztek eddig érdemi EU-s pénzek sem ITTHON, én egyáltalán nem csodálom hogy a tönk szélén van a feldolgozók nagy része. Tisztán látszik, hogy az élelmiszeripar hanyatlása magával vonta az egész mezőgazdaság hanyatlását is.
süti beállítások módosítása