sorok között

sorok között

Reménytelen zóna

2012. augusztus 28. - Politikai Ateista

Orbán Viktor a Tranziton ismét előadta a hallgatóságnak az államadóssággal kapcsolatos elméletét:

Megismételte, hogy szerinte azok az európai országok, amelyek államadóssága meghaladja a GDP 90 százalékát, a "reménytelen zónában", a hitelezők markában vannak, 70 és 90 százalék között van a "közvetlen veszélyzóna", 50 és 70 között az elviselhető mérték, 50 százalék alatt pedig a biztonsági zóna. - Orbán: pillanatokon belül visszavásároljuk az E.ON-t - Portfolio.hu

Nem tudom, hogy a miniszterelnök milyen számításokra vagy tanulmányokra alapozza a meggyőződését, de azt gondolom, hogy ez a megközelítés sántít. Az eltérő adottságokkal és gazdasági lehetőségekkel rendelkező országokra nem szerencsés egyenkategóriákat húzni, a különböző gazdaságok tekintetében ugyanakkora GDP arányos eladósodottság eltérő következményekkel járhat. Ettől függetlenül nagy általánosságban elmondható, hogy minél magasabb az adósság összege annál nagyobb a baj, azonban egyáltalán nem mindegy, hogy egy adott ország mekkora kamatterhet fizet, illetve, hogy milyen hozamok mellett képes újrafinanszírozni az adósságát.

Nemrégiben olvastam egy cikket, amely szintén kritizálta a kormányfő államadóssággal kapcsolatos gondolatmenetét, a szerző többek között az Egyesült Államok, és Japán példájával cáfolta a 90% feletti eladósodottságban rejlő veszélyeket.

"Az adósságban világelső Japánban például a GDP majdnem 230 százaléka az államadósság és hiába van gyakorlatilag húsz éve stagflációban, idén is várhatóan két százalékkal növekszik a gazdasága.......A világ legnagyobb gazdasága, az Egyesült Államok GDP-arányos államadóssága több mint száz százalék. Ezzel együtt az USA gazdasága is nagyon gyorsan felépült a válságból, és idén már két százalék körül növekszik." - Ha nagy az adósság, vége mindennek? - Index

A 10 éves japán államkötvények hozama jelenleg 0.81% körül van, még az amerikaiaké 1.6%. Mivel ezek az országok olcsóbban adósodhatnak el, a gazdaságuk stabilitását magasabb adósságszint felett is képesek megőrizni. Az sem mellékes körülmény, hogy az esetek túlnyomó többségében a hitelezőik a saját nemzeti bankjaik.

Ennek ellenére nem gondolom, hogy a magas államadósság rizikómentes lenne. Az alacsony finanszírozási költségek ellenére az említett országok adóssága folyamatosan növekszik, nem csak konkrét összegben, hanem GDP arányosan is ami azt jelenti, hogy a gazdasági növekedés üteme nem képes lépést tartani az államadósság gyarapodásával.

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr914735576

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egy újabb piramisjáték omlott össze 2012.08.29. 00:17:42

Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) bezárta a Zeekrewards néven működő piramisjátékot, amibe Magyarországról is sok befektető beszállt, írta a Forbes online gazdasági portál.  Az oka az volt a SEC közbelépésének, hogy a piramis játék elven működő rendsz...

Trackback: Hányan szarták le Orbán új nemzeti konzultációját? 2012.08.28. 17:30:45

Nem mondhatjuk, hogy hétmillió háromszázezer választópolgár le se szarta Orbán Viktor május 30-án postára adott konzultációs kérdőívét, hiszen ezek az emberek konkrétan leszarták a nemzeti ál-konzultációt. Hétmillió háromszázezer választópolgár nem kül...

Trackback: Nagyon átvernek minket Orbán manipulált fotóival 2012.08.28. 17:24:46

Sokkal öregebb, sokkal kövérebb és sokkal bunkóbb az életben, mint amilyennek a kormánypromókhoz használt, retusált fotókon láttatják. Ha nem röhögted magad halálra Orbán fizimiskáján a kérdőívéhez csatolt levélben, és a munkahelyvédelmi levelét kinyit...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laci0011 2012.08.28. 16:09:10

Amiket újabban összehord orbán,azzal már saját magát savazza és a híveit sokkolja.Eredmények helyett ujjab kívánságlistát ötletel össze,amivel a stábjának tökéletes alkalmatlanságát demonstrálja csak,ha már ő nem ért hozzá ténylegesen csak kéne azért a gyengén fizetett stábjában lenni pár hozzáértőnek!Így felesleges volt évtizedekig hazudni a hatalomért...

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2012.08.28. 19:34:45

Csaucseszkú is erőltette, hogy Románia ne vegyen fel hiteleket.
Volt is elszegényedés, éhezés, és lemaradás a Nyugathoz (de még a Kelethez) képest.

Mi leszünk a XXI. század Romániája.

Sírköves Slomó 2012.08.28. 19:41:55

Persze még több hitelt. Sebaj majd a baloldal felvesz még ha valaha még kormányra jut. Ehhez értenek kábé.

A szomszédainkhoz hasonlóan 4% körül növekednénk ma ha annyi lenne az adósság, amennyivel OV leadta a pénztárkulcsot - 53%.

Stefánia kisasszony [teuto-nordikus parasztlány] 2012.08.28. 19:59:21

Akkor most mi van, vegyünk fel még 20 ezer milliárd forintnyi hitelt?

Ez a balliberális gazdagi program?

collateral collector (törölt) 2012.08.28. 20:14:54

Most kivételesen nem hazudott. Sem az amerikai modell, sem a japán modell nem fenntartható. Ha fogadni kéne, hogy a közeljövőben várható globális államkötvénypiaci dominó-dőlésben ki lesz az első, tennék egy kisebb összeget Japánra.

midnight coder 2012.08.28. 20:30:00

Az USA és a mi helyzetünk kb. annyira hasonlítható össze, mint a gördeszka és SUV helyzete a pesti belvárosi forgalomban. Ha az USA bukik, az jó eséllyel III világháború, és ezt most sem Kína, sem más nem akarja. Az, hogy 10 év múlva esetleg mi lesz, más kérdés. Japán már más tészta, ott még lehet nagy bukfenc.

Sírköves Slomó 2012.08.28. 20:30:50

poszter

Az sem mellékes körülmény, hogy az esetek túlnyomó többségében a hitelezőik a saját nemzeti bankjaik.

- Majd egyszer írjál egy posztot arról, hogy a Fed mitől federal, és miért nemzeti, valamint hogy hogyan sikerült anno elfogadni a Federal Reserve Act-et. A Fed kb. annyira kapcsolódik az amerikai adminisztrációhoz mint a magyarhoz.

béla a görög (törölt) 2012.08.28. 20:32:40

nem nagyon érdemes már figyelni erre a szerencsétlenre. időpazarlás.
@Kőmíves Kelemen: +1

agyameldobom42 2012.08.28. 20:33:02

Ha cseszlovakia felvenne ket evi GDPjet hitelbe, hogy modern atomreaktorokat epitsen es a Nemetorszagnak eladott aram profitjabol 3 ev alatt visszafizesse a tartozasat, akkor az magas allamadossag? (gy.k. nem, 3 eves tavlatban pont nulla.)

Ha magyarorszag felvenne egy heti GDPjet hitelbe hogy volgyhidat epitsen dombocskak koze, lejaratkor pedig egy meg nagyobb hitelbol torlessze a toket es a kamatokat, es igy tovabb, az magas allamadossag? (gy.k. igen, exponencialisan novekedoen nagy)

agyameldobom42 2012.08.28. 20:40:28

Bocs ez most kicsit sci-fi lesz, de ha csiribi-csiriba varazsutesre az egesz orszagban mindenkinek mindene meglenne, az tok jo lenne, nem? Nem, mert ha mindenkinek minene megvan, akkor senki nem vesz semmit, es akkor 0 a szent GDP. Meg is tesznek ellene mindent a kozgazdaszok.

Blogger Géza 2012.08.28. 20:47:54

Ez volt az alapmondat: "Megismételte, hogy szerinte azok az európai országok, amelyek államadóssága meghaladja a GDP 90 százalékát, a "reménytelen zónában", a hitelezők markában vannak,"

Erre az agyas posztoló hoz két európai ellenpéldát, amit USA és Japán néven nevez. :D Ekkora öngólt...

Azok az országok, amelyek hatalmas vállalatbirodalmak központjainak adnak otthont, és emiatt folyamatosan árad hozzájuk a profit, illetve nemzetközi pénzügyi központnak számítanak, nyilván más elbírálás alá esnek. (USA, Japán, Németország, GB stb.) Egész más a hozzáférésük pénzügyi forrásokhoz. Nekünk nyilván európai peremországokkal kell összehasonlítanunk a helyünket ilyen szempontból. (mediterrán régió, volt szocialista országok)

vomit 2012.08.28. 20:56:24

www.youtube.com/watch?v=SixS1JMDgUk#t=418s
"Az országoknak nem kell kölcsön. A szuverén országok maguk létre tudják hozni mindazt a pénzt, amire szükségük van. Ez a nevetséges elképzelés, hogy a nemzetnek kölcsönre kell hagyatkoznia, hogy legyen pénze, ami kering a gazdaságban, jó üzlet a nagy bankárok szemével nézve, de szörnyű ráfizetés az ír (+ magyar, görög, angol, német, amerikai, kanadai stb.) népnek."

béla a görög (törölt) 2012.08.28. 21:02:06

@agyameldobom42: ahhoz az kéne, hogy egyforma emberek egyforma igényekkel rendelkezzenek. De ez szerencsére nincs igy. (+ ezt már megpróbálták eljátszani)
Az emberi természet a mozgatórugó.

különvélemény2 2012.08.28. 21:09:44

Nyilván rettenetesen sok értelme van ezeket az országokat összehasonlítani az átlagos országokkal, látszik ez a sok értelmetlen blogbejegyzésen.

Ha nincs más téma, akkor nem kell bejegyzést írni.

Nem azorbánt akarom védeni, de az országok 90%-ára igaz a kijelentése.

Ppix 2012.08.28. 21:39:02

@vomit:
Izland egy 320.000 fős falu a globális világban. Tök más a megitélése, súlya.
A beidézett idióta szöveg meg legfeljebb a gazdaság mélységes nemértését illusztrálja. Még az inflációt sem fogod fel, de segítek. Gondolj a középkorra, amikor ezt a "zseniális" gondolatot az államok, királyok is felismerték. És ha nem volt fenntartható az államháztartás (pl. elverték a pénzt kastélyokra, kurvákra, háborúkra stb.), akkor nekiálltak pénzt rontani, azaz csökkenő arany és ezüst tartalmú érméket veretni. Persze az emberek észrevették hogy át lettek baszva, azért válaszul elkezdték megemelni az eladni kínált portékák árait vagy szívesebben elfogadni a szomszéd ország érméjét, ami nem volt államilag lerontva. Ebből már látszik hogy pénz és érték az, amit a piac annak fogad el. Ha pedig egy állam veszteségesen gazdálkodik, akkor hitelre szorul (vagy változtat a gazdálkodásán). Hiszen elfogyott a pénze. Ezen nem segít ha elkezd pénzt nyomatni, mert a piac felismeri hogy az állam olyan pénzt nyomat ami mögött nincs érték. És ha egyre kevesebbet ér a pénz, akkor visszajutottunk oda hogy veszteséges maradt az állam, mert a piac által közvetített érték összességében ugyanannyi - értsd: kevés. Az inflálódott pénzért kevesebb külföldi árut vagy pénzt adnak, hiszen a szar pénzért szart sem lehet venni.
Akik ezen gazdasági elvekkel szembehelyezkedtek (pl. kommunizmus), azok a történelem szemétdombján végezték.

Mielőtt az ilyen eszméket hangoztató idiótáknak szavazati jogot adnánk, vissza kellene zavarni őket általános iskolába és "levizsgáztatni" történelemből. Utána mehetének megint jobbik gyűlésre.

Orbánra kitérve, ő meg annyiszor seggbedugta már a közgazdaságtant a saját politikája érdekében előadott hazudozással és sületlenségekkel hogy teljesen lényegtelen mit mond.
Az az idióta aki komolyan veszi vagy egyáltalán elkezd rajta elmélkedni...
Függetlenül attól hogy jelen esetben igaza van, a kisebb államadóság nyilván jobb.

különvélemény2 2012.08.28. 21:42:46

@Ppix: "Izland egy 320.000 fős falu a globális világban. Tök más a megitélése, súlya."

Ez tudod hogy volt, jöttek a liberósok, hogy "az állam rossz gazda", majd eladták a bankokat.
Ugyanezen bankok ezután pár év alatt felvették hitelbe az izlandi GDP több mint 20x-osát, majd csődbe mentek.

Örülj neki, hogy azt hiszed, ha lenézel egy országot, attól igazad lesz.

Ad Dio 2012.08.28. 22:30:05

Azt nem tudom hogy en block igaza van-e, nem értek hozzá. De ránk minden bizonnyal igaz. A nagyon magas államadósságunk erősen visszafog minket. Ráadásul a hatás kettős.

Felépítünk egy országot aminek a működtetéséhez nem rendelkezünk elég pénzzel. Ennek több oka van. Sajnos a felvett pénzből zömében nem gazdaságot építünk, hanem pillanatnyi érdekek mentén "életminőséget" javítunk. Ez általában nem egyszeri kiadás, hanem a későbbiekben is fenntartandó intézmény. A kamatokat egy darabig a hitelmaniból fizetjük (honnan máshonnan: abból indultunk ki hogy kevés a pénz). A hitelmani elfogy, a kiadásaink nőttek (kamat + új intézmények fenntartása - még az a kis pénz sincs amivel a gazdaságot támogattuk). Jön az újabb hitel.

A helyzet igen gyorsan durvul.

Más kérdés, hogy a hitel nem ördögtől való, csak mi igen hülyén költöttük el. Hitelt lehet úgy elkölteni, hogy a végén ne fájjon a törlesztés. Persze nem 100 napos programra, meg jóléti rendszerváltásra, hanem egy okosan átgondolt gazdaság-élénkítő programra.

agyameldobom42 2012.08.28. 23:03:28

@béla a görög: Nem latom az osszefuggest, de amugyis elegge off-topic itt most, nem is tudom miert irtam ide eredetileg. Talan a GDP mint meroszam esetlegessegerol jutott eszembe.
De mondhatok ra masik peldat is:
Ha van egy orszag ahol mindenki allandoan tulorazik de igy sosincs otthon, tulorazo takariotono csinalja a hazimunkat, tulorazo bebiszitter neveli fel a gyereket, akkor ott a sok tranzakcio es a specializaciobol fakado hatekonysag miatt magasabb a GDP csak mindenki megdoglik agyverzesben 50 evesen es kurvara semmi oromuk nem volt az eletben.

Ezzel szemben ha mindenki raerne, nyugodt lenne es kisimult, a szomszedok koszonnenek egymasnak es kisegitenek egymast szivessegekkel, akkor a fentinek akar felere is csokkenne a GDP, megis mindenki ezerszer jobban elne. Ritkabban cserelnek le a szamitogepeiket, autoikat, es egy szazalek helyett lehet hogy masfel szazalek dolgozna a mezogazdasagban (vagy jobban gepesitenek ha dragabb az elomunka?)

Szoval a GDP szamolgatasanak kb annyi ertelme van, hogy legyen mihez merni az eladosodast :-)
A novekedese-csokkenese ugyanugy jelezhet pozitiv vagy negativ folyamatokat. Megforditva a realgazdasagra es az eletszinvonalra hatastalan folyamatok beleszamitanak, pl mikor bankok egymasnak derivativakat adnak-vesznek, ha viszont az ovoneni egy tunder es imadjak a gyerekek, az nem (mert egy savanyupofa eletunt ovoneni aki mellet pokol a gyerekek elete pont ugyanannyi fizetest kapna es koltene el.)

vomit 2012.08.29. 09:28:16

@Ppix: valoban szeretnek az eloskodok azt a benyomast kelteni, hogy csak a kamatra kolcsonzott penz az igazi.
ehelyett barmi lehet csereeszkoz, es mindig nagy csudaszamba megy, ahogy az eloskodoket nem taplalva felelenkul a gazdasag.
www.bbc.co.uk/news/world-europe-17680904
www.pri.org/stories/business/economic-security/small-greek-community-turns-to-local-currency-as-economy-struggles-9442.html
"Wherever you wander through the market area, one thing you won't need in your pocket is money.
From jewellery to food, electrical parts to clothes, everything here is on sale through a local alternative currency called TEM.
It works as an exchange system. If you have goods or services to offer, you gain credit, with one euro equivalent to one TEM. "

Ppix 2012.08.29. 13:30:50

@vomit:
Nem érted.
Kurvára mindegy milyen pénzről beszélünk, ha az állam vagy bárki többet költ mint amennyi pénz befolyik, akkor vagy vissza kell fognia magát, vagy sok más gazdasági szereplőként dönthet úgy is, hogy hitelt vesz fel, amit a jövőben remélt többletbevételből visszafizet majd. Nincs varázspénz, ami "más". Mindig lesz valaki aki a jövőbeli bevételeiben bízva most akar pénzt, azaz hitelt vesz fel. Lesz más, aki hitelt ad. Ez a közérdek. Ezt akarják az emberek. Ezért akarnak olyan pénzt, amit lehet hitelezni. Nem kagylót akarnak, hanem bankkártyát. Nem aranyat, hanem papírpénzt. Így fejlődött/fejlődik. Hitel és kamat az emberi szükséglet miatt van, nem azért mert a gonosz globális tőke kitalálta. Ezen nem változtat az sem, ha valahol bevezetnek egy új pénzt.

Ha pedig van hitel, kamat stb. akkor ugyanoda jutunk mint ahol most vagyunk.
A szabadkereskedelmen alapuló piacgazdaságon és pruláris demokrácián. Ami messze a legjobban működő gazdasági ás társadalmi megoldás.
Vajon miért menekülnek az emberek Észak Koreából, Iránból vagy Kubából nyugatra, Dél Koreába, USA-ba és miért nem fordítva?????????
Talán mert általában véve jobb ez a rendszer...

Élősködőnek nevezni a bankoka hülyesség. A rendszer termeli ki ezeket az intézményeket, szakmákat. Szükség van rájuk. A rendszert persze szabályozni kell, de a bankokat szidni pont olyan mint az időjárást vagy a gravitációt. Értelmetlen. Csak azt mutatja hogy nem érted a rendszert, a dolgok működését.
És nem, nem a bankárok akarják ezt. Mi akarjuk emberek. Ha neked nem kell, csinálj mást, de köszi én nem kérek a tudatlanok hülye ötleteiből.

vomit 2012.08.29. 20:29:32

pontosan ertem, mit szeretnel. mindenki kussoljon maganak, es ne akarja felfogni a kizsakmanyolas menetet. maskulonben nem lenne tovabb igaza ezeknek a kedves embereknek:
"Közben a lakosság túlnyomó többsége,
amely szellemileg képtelen e pénzrendszer
működését felfogni, zokszó nélkül fogja
elviselni a terheit."

itt van meg egy rakat ember, aki maga kozt oldja meg, es nem ohajt ehen halni, csak mert nem jut el hozzajuk a kizarolag hitel utjan forgalomba kerulo penzbol:
In Spain, financial crisis feeds expansion of a parallel, euro-free economy
www.washingtonpost.com/business/economy/in-spain-financial-crisis-feeds-expansion-of-a-parallel-euro-free-economy/2012/08/27/53ed3552-e00f-11e1-a19c-fcfa365396c8_story.html

valaki76 (törölt) 2012.08.29. 20:50:15

@vomit:

állami pénznyomtatás = adó

valaki76 (törölt) 2012.08.29. 20:52:29

@vomit:

mesterségesen leszorított kamatráta = SZUBVENCIÓ a hitelfelvevőnek

a mai rendszerben a hitelfelvételt SZUBVENCIONÁLJÁK a megtakarításokra és a fix jövedelmekre kivetett BURKOLT ADÓBÓL

az a burkolt adó a fedezet nélküli számlapénz teremtés

valaki76 (törölt) 2012.08.29. 20:53:50

@vomit:

"ehelyett barmi lehet csereeszkoz"

valódi piaci körülmények között a pénzpiacon a nemesfémek kiütéssel nyernek...

valaki76 (törölt) 2012.08.29. 20:54:32

@vomit:

"ahogy az eloskodoket nem taplalva "

a jelenlegi rendszernek a HITELFELVEVŐK a number 1 kedvezményezettjei...

valaki76 (törölt) 2012.08.29. 20:56:05

@vomit:

"es ne akarja felfogni a kizsakmanyolas menetet"

klikk az alábbi linkre és meglátod a "kizsákmányolás menetét":)

www.usgovernmentspending.com/spending_brief.php

number 1 nyertes = állam

valaki76 (törölt) 2012.08.29. 20:59:11

@vomit:

"Közben a lakosság túlnyomó többsége,
amely szellemileg képtelen e pénzrendszer
működését felfogni"

tévedsz, felfogták a rendszer lényegét, ezért vesz fel mindenki hitelt

ebben a rendszerben a betétesek, az állampapír-tulajdonosok és a fix jövedelemből élők az igazi vesztesek

persze az is igaz, hogy azok az átlagnál sokkal többet szakítanak azok, akik RÉSZLETEIBEN is értik a rendszer működését

Ppix 2012.08.30. 09:35:09

@valaki76:
Ennek magyarázhatsz, megtanulta óvodában az élősködő szót, azóta azt használja.

Ppix 2012.08.30. 09:36:20

@vomit:
"pontosan ertem, mit szeretnel. mindenki kussoljon maganak"

Kritizálhatsz amit akarsz (tudod itt szabad, nem úgy mint Iránban), csinálasz amit akarsz, és csinálj jobbat, valósítd meg.
Egyébként meg a kutya ugat, a karaván halad.

Szúrófény 2012.08.31. 20:32:06

"Vannak hamis próféták, kik hírdetik nagy gonoszan,/ megállhatunk, itt az ígéretnek földje van!" Megválasztották a prófétát! Ígéret volt bőven mit! A hogyant nem kérdeztétek, ezt Őse tudta, tudja!
süti beállítások módosítása