sorok között

sorok között

Európa 5 év múlva

2013. július 21. - Politikai Ateista

Milyen hely lesz Európa 2018-ban? Annyi biztos, hogy rosszabb mint most. Az egyetlen kérdés, hogy mennyivel.

A Bloomberg lehozott egy összeállítást az európai országok 2018-as kilátásaival kapcsolatban. Még nem késő csomagolni, és átcuccolni.

A rangsort az országok 5 éves GDP növekedési, egy főre jutó GDP, és munkanélküliségi előrejelzéseiből állították össze, a 2007 és 2011 között mért Gini-index átlagával megbolondítva.

Persze ezt a listát is csak annyira lehet komolyan venni mint a GDP előrejelzéseket. Mindenesetre érdekes lehet, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint mely országoknak a legjobbak, illetve a legrosszabbak a kilátásai 2018-ra vonatkozóan.

 

Bloomberg5year2.jpgIllusztráció: Zerohedge


Komolyabb meglepetések azt hiszem nincsenek. Norvégia az élen, és az Ibériai félsziget lesz az új Balkán. Ciprust a hivatalos adatok megbízhatatlansága miatt hagyták ki.

Én Izlandot, illetve Olaszországot, Görögországot, Portugáliát, és Spanyolországot emeltem ki. Az előrejelzések szerint az a nemzet amely hagyta bedőlni a bankjait 2018-ban sokkal élhetőbb lesz, mint azok, amelyeket Lagarde, Barroso, és Draghi vett kezelésbe.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr845415492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.07.21. 14:51:51

"Még nem késő csomagolni, és átcuccolni." Kérdés hogy hová? Az észak-amerikai szarkupac pontosan ugyanebben az ütemben rothad, mint az európai. Dél-Amerika szóba sem jöhet, ahogy Afrika, vagy a közel-kelet sem. OZ, NZ, messze a legélhetőbb hely a világon, ámde kapui elementáris erővel zárulnak. Svájc esélytelen, Kelet-európaiaknak pláne. Hová??

Huncutkukac (törölt) 2013.07.21. 21:22:20

Öt év múlva még mindig Orbánisztán lesz, ahol a demokrácia már csak papíron fog létezni.

Öt év múlva még mindig minimálbéren fog tengődni az ország dolgozóinak döntő hányada.

Öt év múlva a nyugdíjrendszer az összeomlás szélére kerül.

Öt év múlva már nem lesz mit lenyúlni sehonnan, ezért az államadósság ismét emelkedni fog, ellenben az ipar és a beruházás csökkenni.

Öt év múlva a fiatalok közel 25%-a elhagyja az országot - ha Orbán király meg nem tiltja.

Öt év múlva...

... már nem lesz ez az ország életképes.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.07.21. 21:24:33

Azért nem kellene ennyire károgni! Vagy én értelmezem rosszul ezt a bejegyzést? Sehol nem fordultak a dolgok mínuszba, csak a növekedés lassul... Ez lenne a hanyatlás?

meggyes alfonz 2013.07.21. 21:27:01

A ciklus egy lefelé menő szakasza alapján sikerült hosszú távú prognózist csinálni.
Biztos, hogy ez így jó?

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.07.21. 21:38:04

Aztán miért lenne rosszabb? A világot ma már (főleg Európát) az értelmiség irányítja. Az értelmiség felsőbbrendű. Tehát ha valaki vészmadárkodik hogy rosszabb lesz Európa 5 év múlva, az azt mondja valójában, hogy az értelmiséggel baj van.

És tudjuk hogy ez mit jelent. Sztálin volt még aki ki akarta irtani az értelmiséget!

A magyar értelmiség különösen felsőbbrendű.

:)

vajdasagi 2013.07.21. 21:39:07

@Huncutkukac: Az elemzésed nagy része helyes. Egyben biztosan tévedsz, mégpedig nagyot. Öt év múlva is lesz mit lenyúlni. Még rengeteg lehetőség van, hidd el. Csak Te meg én nem látjuk ezeket.

Illetve biztosan látjuk az EU-s támogatásokat mindketten. De ezen kívül lehet még alkolohboltok monopóliuma, taxiké, szállodáké, általában bolthálózaté, bankrendszerre is ráférne, hogy megvédje a szenátor-asszonyság, a sok külföldön dolgozó küld haza pénzeket a szülőknek - ezt is le lehetne fölözni, de ezek csak röptében jutottat eszembe. Biztosan még rengeteg más lehetőség is van. Nem fogy el az olyan gyorsan - sajnos.

De amúgy meg: nincs komoly nagy krízis a világonm. Csupán a növekedés szinte megszűnt - de a szin igen magas, és nem csökken. (Mármint az EU magjában nem csökken. A németek, köszönik, jól vannak.) Csak a sekélyes újságírás és a bombasztikus szalagcímek vezetnek minket félre. A hazai kormányok meg ezzel takaróznak: azért csökkent nálunk a GDP, mert Németországban nem nőtt eléggé - az egyik hülye államtitkár tavaly ezt nyilatkozta.

tohotom01 2013.07.21. 21:42:38

@Pensive: Azt az eszak amerikat kifejtened bovebben ? Mar a nagyid is azt mondta hogy nem huzzak mar sokaig es lam meg mindig docog. Inkabb arra figyelj nehogy behivjanak jovore arkot asni.

vajdasagi 2013.07.21. 21:50:05

@tohotom01: Szerintem sincs semmi komoly baj az USA gazdaságával. Igaz, meggyűlik a bajuk Kínával, de én úgy látom, ők fognak nyerni. Sokkal nagyobb az USA kreativitása és megújulási képessége, mint Kínáé. 30 évvel ezelőtt Japánnal szemben temették az USÁ-t, és hol van már az? Megismétlődik a dolog Kínával szemben is.

És hadd tegyem hozzá: nekünk az NAGYON jó, hogy nem Kína nyeri ezt a gazdasági versenyfutást, hanem az USA. A mostani életformánk záloga az. És közben én is buzgón elitélem az USA közel-kelet politikáját, meg a külpolitikáját, meg a lehallgatásokat, stb, stb. De azért gazdaságilag nincs ott komoly baj.

defenestratio · http://www.youtube.com/watch?v=SEuBeH4LCyU 2013.07.21. 21:52:12

Halihó, ez egy régebbi cikk a témában egy ökológus szemével, van benne minden a gdp-hajszolástól a kamatokig, érdemes ránézni.

penzcsinalok.transindex.ro/globalis/cikk/14013

vajdasagi 2013.07.21. 21:52:49

@Kukoricajancsi: És az a hajó nem süllyed. Küzd és szinten marad. Magas szinten. A hanyatló nyugaton JÓL ÉLNEK Magyarországhoz képest is, meg Kínához képest is. Hülye, aki beszopja a hanyatló nyugat dumát. És gonosz, aki tudja hogy nem így van, de másokkal beszopatja.

Hawks 2013.07.21. 22:03:48

Inkább élek az elszegényedő Európában mint a szuperfejlődő Ázsiában. Aki már élt együtt nagyobb számú kínaival, indiaival, arabbal stb az megérti. Azért az életminőség nem csak a GDP-növekedésből áll...

vajdasagi 2013.07.21. 22:15:44

@Hawks: mert mondjuk a GDP mértéke sokkal lényegesebb. Meg különösen a nettó bérek vásárlóértéke...

Ad Dio 2013.07.21. 22:18:20

A pesszimizmus oltári baromság... a másik ostobaság összehasonlítani egy Izland méretű valamit egy Franciaország vagy Anglia méretű valamivel...

Semmivel sem lesz rosszabb 5 év múlva. Ha egészség lesz, rajtam nem fog állni a boldogságom :-).

Hawks 2013.07.21. 22:24:47

@vajdasagi: jah, írhattam volna azt is mert a cikkben GDP/növekedés + GDP/fő + stb van megemlítve, de sztem ezt mindenki érti: az életszínvonalról van szó, és annak mérőszámairól.

Amik viszont nyilván nem mérik tökéletesen az életminőséget. Mert mondjuk Szingapúrban vagy Hongkongban (+lassan Shanghaiban) lehet hogy magas a GDP/fő, és még nőni fog, én mégse szeretnék együttélni velük, volt már részem benne, és nekem nagyon nem okozott örömöt. Lehet, hogy neked a GDP/fő fontosabb.

Hawks 2013.07.21. 22:29:41

Amúgy pedig közgazdasági közhely, hogy a hiperfejlődés csak addig tart amíg egy ország fejlettebb nem lesz: az fog történni Kínával mint ami Japánnal, ami eljutott a fejlett országok szintjére, de nyilván képtelen volt örökké 10%-al növekedni, és ez teljesn normális.

Ausztrália tényleg fasza hely, viszont azért az ne felejtsük el, hogy mekkora nyersanyaglelőhelyeik vannak, 20%-a GDP-nek ebből jön, főleg azért mert Ázsiába exportálnak. De mi lesz ha ott lassul a növekedés?

Új-Zéland meg nagyon ki van téve a világgazdasági ingadozásoknak, a jövedelem jelentős része még ma is főleg turizmusból és mezőgazdaságból származik, ugyan energiából önellátók de baromi sok mindent importálnak, és manapság ők is főleg az ázsiai növekedésből profitálnak.

Nazarin 2013.07.21. 22:34:35

@Pensive: mi a baj Dél-Amerikával? Chile éppen most húz el mellettünk, stabil, 5 % körüli éves növekedéssel... de az egész kontinens iszonyatosan fejlődik.

Nazarin 2013.07.21. 22:37:17

@Nazarin: na jó, Argentinában nem fektetnék be nagyobb összeget. :)

betongyar (törölt) 2013.07.21. 23:25:04

Figyelem minden magyarnak!

2014 a választás éve. Sajnos ez sorsfordító lehet a magyarság életében, ugyanis Rózsa Mihály a liberális blogger eldöntötte, hogy ismét visszaszerzi a hatalmat az ország felett!!!
Gondolom ennek a következményeit felesleges ecsetelni itt bárkinek is, ennek megtörténte egyet jelent az ország totális elpusztulásával mind átvitt, mind fizikai értelmében. Liberálisként Rózsa Miháy a liberális blogger arra tette fel az életét, hogy mindent elpusztítson ebben az országban ami magyar.
Nemzetközi kapcsolatait és vagyonát kihasználva sajnos nagyon komoly esélye van, hogy újra hatalomra kerüljön!
Ebben az esetben Rózsa Mihály a liberális blogger el fog pusztítani minden magyar csecsemőt, gyermeket, felnőttet és öreget, hogy a helyüket aztán feltöltse liberálisokkal.
Jelenleg az ENSZ és a NATO segítségét próbáljuk kérni Rózsa ellen, sajnos az ő hatalma már most túlnőtt azokon az erőkön amelyeket itthon mozgosítani tudtunk!!!

Aki nem ismerné, annak itt az ellenség arca:
erlauer3.nolblog.hu/files/rmisi.jpg
Ő Rózsa Mihály liberális blogger, minden magyarok legfőbb ellensége.

Ne hagyjuk, hogy ismét hatalomra kerüljön, akadályozzuk ezt meg jövőre a választásokon!
Nem szabad Rózsára szavazni semmilyen esetben sem!!!!

Könyörgöm mindenkinek, hogy juttassa el ezt az üzenetet midnenkinek!
Ez a túlélésünkre az egyetlen esély!!!!

Rob67 2013.07.21. 23:44:07

@betongyar: Elguru
T a gyogyszered vagy begombaztal estere?
Esetleg a csavo megtolta a baratnodet?
Maskent mivel lenne magyarazhato ez a mar buncselekmenybe hajlo komment? Elment az eszed? Elpusztit minden csecsemot es a helyiket liberalisokkal tolt fel...
Te beteg vagy ocsem. Ha a csavo a rendorseggel kikereti az ip cimedet es sittre vagat megerdemled. De oszinten.
Agyalagyul barom... Eszed a bablevest aszt fingasz nagyokat... Azzal nem lesz gond a sitten... A fingas egy ido utan meg konnyen...

Rob67 2013.07.21. 23:45:12

@betongyar: Akar viccnek szantad akar nem, azert ez durva volt

Zerwikaptur - Hármat egy csapásra! 2013.07.21. 23:50:38

Az a fő, hogy egészségesek legyünk.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.07.21. 23:54:24

@betongyar: ez a hülyeség mintha lett volna már 4 éve :D

Valahányszor kapnék egy ezrest amikor valaki vágykozva felemlíti Izland bankdöntését, kuuurva gazdag lennék. Ugye nem kell elmagyarázni, hogy nekik az miért volt opció és nekünk (meg az EUnak) miért nem?

grani 2013.07.21. 23:58:52

Az Izlandiak csinálták okosan. MO-n is ezt kellett volna. Csak a magyaroknak nincs vér a pucájukban. Szolganép volt, az is marad.
Az oroszok megcsinálták 98-ban. Meg is lett az eredménye
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Russian_economy_since_fall_of_Soviet_Union.PNG

grani 2013.07.22. 00:02:34

@Zka: De, magyarázd. Csak nyugodtan. Persze, a te magyarázatod nem ér egy ezrest sem :)

tohotom01 2013.07.22. 00:19:15

@vajdasagi: Egyezik a velemenyunk azzal a kiegeszitessel hogy valakinek kell baromkodni is a vilagban es inkabb az USA legyen az, nem pedig az orosz. Sot, szonyeget sem akarok venni kajakra. Olyan velemeny nem letezik amivel mindenki egyetert es olyan orszag sincs akinek a kulpolitikaja mindenkinek tetszik, ez van, igy kerek a vilag de azert jo volt a 90es evekben hogy odabasztak a jugoknak. A sok fasztalicska europai orszag csak rinyalt, nem beszelve libiarol, amikor a francia nagy pofaval elindult aztan megallt, mert nem birta szuflaval, az USA meg odabaszott nekik egy piciket, szoval csak ovatosan aki szidja az egybesult allamokat, minden jot ;^)

M. Péter 2013.07.22. 00:23:50

A vízszintes skálán az a szám pontosan mit jelent?

Gera 2013.07.22. 00:54:08

Röhejes ez az izlandozás, legalább annyira, mint az argentínázás. Izland kb akkora, mint egy magyar nagyváros, zéró következtetést lehet levonni belőle a világ többi részére. Arról nem is szólva, hogy a "hagyta bedőlni a bankjait" ugye egyrészt nem száz százalékig igaz, felvettek ők emiatt egy rakás hitelt, másrészt egyszerűen nem is tudott mást, mert a válság előtt Ciprushoz hasonlóan ügyesen felépítettek egy gigantikus bankszektort, aminek semmi köze nem volt a gazdaságuk teljesítményéhez, esélyük nem volt megmenteni. Pont emiatt persze a világ többi részét szopatták meg leginkább a derék izlandiak, örüljél neki, baszki. Hal, turista és geotermikus energia meg ettől nem lett kevesebb. Azért az izlandiak biztos kibaszott boldogok, hogy a felét se éri a bérük meg a megtakarításaik. Csináljuk ezt mi is szerintem, ez a jó recept.

buxa44 2013.07.22. 02:44:21

@Rob67: Nem kell vele foglalkozni,ezt másolgatja mindenhová.Ez valamiféle vicc vagy ilyesmi.

Kék az ég 2013.07.22. 05:51:08

@ Ne röhögtess mar az elméleteddel amit 1 adatpontból (Izland) vontál le !

Anglia és a Franciak hány bankot hagytak bedőlni?

Kék az ég 2013.07.22. 05:57:04

@Zka: Igazad van.

1, Azt érdekesen kihagyja az elméletből, hogy Izland hagyta bedőlni pl. az angol nyugdíjasok megtakarításait vitte el!

2, Ilyen elmélettel a legjobb angol varos Detroit, mert lám hagyta bedőlni a bankjait/neki pénzt adókat.

Menne oda elni csak egy hetet...

midnight coder 2013.07.22. 06:53:45

@vajdasagi: A japánok lényegében felszámolták az USA autóiparát, és a szórakoztató elektronikai iparukat, kivéve a számítástechnikát. És Japán egy hangyafasz Kínához képest.

A sok optimista menjen be egy plázába, és vegyen le véletlenszerűen 100 terméket a polcról. Ha nem az élelmiszerosztályon van, a dolgok 80-ra garantáltan rá lesz írva, hogy Made In China. A maradék 20-ra nem lesz ráírva. De azért nagy része azoknak is onnan van.

is 2013.07.22. 07:30:57

@poszt:"a nemzet amely hagyta bedőlni a bankjait"

micsoda sületlenség. a holland és angol kormányok milliárd eurokat adtak Izlandnak (300 ezer főre), és Izland ezek után hozott egy törvényt, hogy nem akarja visszafizetni.

a másik, hogy ez egy relatív skála, nem pedig aszolút. Izland már bedőlt 2010-re, és akkor még ahhoz képest fog tovább dőlni.

a harmadik: mi az x tengely? spanyoloknak 15 micsoda? norvégoknak 80 micsoda?

is 2013.07.22. 07:32:44

@midnight coder: "A japánok lényegében felszámolták az USA autóiparát,"

persze, persze, de előtte meg az USA a világ egész autópiacát fogta, ez tehát rendben is van. amennyi autó fogy az USA-ban, annyit bizonyosan gyártanak is USA tulajdonban lévő gyárak.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.07.22. 07:38:11

lol
sokan azt hiszik, hogy a tudomány képes ellenőrizhető jóslatot adni...
nos... nekik lövésük sincs a valóságról

de itt egy idézet is:
youtu.be/Cv1c0HSd5_s

ahogy mondják:
ember tervez, isten végez

jog-ász 2013.07.22. 07:42:34

az izlandi csődhelyzetet, meg a görög, spanyol, portugál csődhelyzetet összehasonlitani és ezt lagarde-ékra rávetiteni az elég meredek és félrevezető.
tuti hogy az eu érdekeltségei kisebbek izlandon mint görög vagy spanyolországban. az izlandi banki csőd nem gyűrűzött az egész eu-ra, egy spanyol bedőlés hatásain pisloghatnánk mi is rendesen.

nu pagagyí 2013.07.22. 07:43:05

@midnight coder: Az USÁ-ban nem gyártanak olyat, ami nem éri meg. Ott kapitalizmus van, olyan ágazatok fejlődnek, amin van haszon. A kis nyereséggel gyártható cuccokat meghagyják másoknak, hadd küszködjenek vele. Nemsokára mi is gyárthatunk olyasmit, ami épphogy kitermeli az éhbért, csak még olcsítani kell magunkon egy picit. A projekt jól halad.

Dr Keynes 2013.07.22. 07:57:36

Azt azért érdemes lenne átgondolni, hogy a módszertan az országokat EGYMÁSHOZ KÉPEST vizsgálja, vagyis semmit nem tudunk arról, milyen lesz Európa 5 év múlva (a nyers adatokból igen). Abból amit itt bemutatsz csak annyit, hogy Norvégia majdnem mindenben vezet majd, míg Spanyolország mindenben utolsó EURÓPÁBAN, a többiekhez képest.

Szóval relatív adat - ettől még lehetne virágzó, kivételesen fényes jövő előtt álló hely Spanyolország is, de a világ legszegényebbjei közt Norvégia - vagyis az ilyen megállapítás, hogy "Még nem késő csomagolni, és átcuccolni" értelmezhetetlen a világ többi része nélkül.

A "rosszabb mint most" sem nyilvánvaló 1-4%-os növekedéssel és 9-117 ezer dolláros fejenkénti GDP-vel. A mai magyar adat pl. 8800 Euro/fő (~11000 USD/fő,
www.ksh.hu/docs/hun/eurostat_tablak/tabl/tsdec100.html), ehhez képest a Bloomberg 16000 USD/fő felettit vár. Ez rosszabb?

Dr Keynes 2013.07.22. 08:00:46

@is: For each variable, the maximum and minimum values of the 30 countries were determined and countries received a score of 0 to 100 based on where their scores fell between these two extremes. The four scores were averaged to derive an outlook score.

Vagyis az előforduló legmagasabbhoz képest, átlagosan.

Nuuk 2013.07.22. 08:29:16

"Annyi biztos, hogy rosszabb mint most." - Én ezt nem látom. Mindenhol nő majd a GDP, igaz a legtöbb helyen nem valami acélosan.

"Komolyabb meglepetések azt hiszem nincsenek. Norvégia az élen, és az Ibériai félsziget lesz az új Balkán." - Komolyabb meglepetések valóban nincsenek.

lavór 2013.07.22. 08:30:47

Innen nézve világszínvonalú, onnan nézve kutyava..ga. Mi nem érthető ezen? A már jól ismert kommunikációs vetélkedő egyik gyöngyszeme.

Void Bunkoid 2013.07.22. 08:48:04

@endike: tévedsz, az Pol Pot volt, aki következetesen irtotta az értelmiséget, konkrétan már az is, aki egyszerűen túl sokat KÉRDEZETT, az már mehetett a rizsföldre trágyaként.

Sztálin csak az ELLENZÉKI értelmiséget irtotta, akik behódoltak, azoknak nagyon is örült, hiszen valakinek gondolkodnia kellett helyette is :)

lobster thermidor 2013.07.22. 08:48:33

@Hawks:

Ez pont így nem igaz!
Mindenhol vannak olyan helyek, ahol egy európai is eléldegélhet közel az eredeti lakóhelyén megszokott színvonalhoz.

lobster thermidor 2013.07.22. 08:59:55

A növekedési adatokat, és a jövendöléseket lefordítva érthető nyelvre: Az azért nem mindegy, hogy egy ország a "hatalmas" növekedési rátájával annyit ér el, hogy éppen az orra csücskét képes lesz kidugni a mocsárból, míg a másik kisebb növekedést produkáló, de évszázadokkal előbbre járónak éppen a lábujja hegyét eléri a lé.
Ugyebár a kiindulási pontok is számítanak valamicskét a számolgatásban,

Amúgy az ilyen jövendölések megférnének a kertévék "ezopercek" néven ismert műsoraiban, ahol Bella mágus, vagy Cynderella táltos kávézaccból, vagy ingahintáztatással jó pénzért mindenkinek megmondja azt a jövőt, amit éppen hallani akar.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.22. 09:20:34

Bulgária legyőzi Romániát, Horvátországot, Olaszországot, Spanyolországot és Portugáliát?

LallyPop 2013.07.22. 09:20:49

Nekem mindenhol jó lesz mert van egy rakás pénzem. Ti meg cuccolhattok akárhova, semmi sem lesz nektek más.

De előre szólok a repjegy legalább 1000 euro/kopf.

Ultrahangos Zsírbontás · http://mystica.hu 2013.07.22. 10:26:22

Vicces szempontok lehetnek ezek, ha lehagyjuk 5 év alatt az angolokat és a franciákat. :D

Ez a Bloomberg valamilyen bulvároldal lehet.

piefke 2013.07.22. 10:28:20

Nyilvánvaló, hogy a Sorok között blog imádja a multi-, bank-, IMF- és EU-ellenességet, de a tények súlyos nem ismeréséről – vagy: tudatos, manipulatív félreértelmezéséről – tanúskodik az, ahogy Izlandot és a dél-európai országokat párhuzamba próbáljátok állítani.

Az állításotok Izland kapcsán az, hogy jobban tennék a déliek is, ha simán hagynák bedőlni a bankrendszerüket. (Gondolom, erre utal az „az előrejelzések szerint az a nemzet amely hagyta bedőlni a bankjait 2018-ban sokkal élhetőbb lesz, mint azok, amelyeket Lagarde, Barroso, és Draghi vett kezelésbe” megjegyzésetek.)

Csakhogy: Izland példája egyszerűen nem követhető máshol más társadalmi hagyományokkal rendelkező és sokszorosan népesebb országok esetében. ha nem tudnátok: Izland egy mindössze háromszázhúszezer ember által lakott ország – és ezek az emberek „üzemeltetik” a világ első demokráciáját, amely akkor jött létre, amikor a magyar államot alapították. Az ország tulajdonképpen egy nagy családként működik: nagyon egységes mentalitással, nagyon konstruktív és racionális társadalmi stratégiákkal. A társadalmat nem szabdalják széles társadalmi szakadékok, az emberek nagyon toleránsak és belátók. Mindez a skandináv társadalmi hagyománynak tudható be, amely hagyomány tulajdonképpen a modern kori nyugati demokrácia alapja (a demokrácia NEM Athénból származik!).

Ezzel szemben a déli EU-tagállamok egészen más társadalmi hagyományok, mentalitás és stratégiák mentén élnek – gondolom, felesleges is leírnom a különbségeket, annyira nyilvánvalóak. És az a helyzet, hogy a modern kapitalizmussal a skandináv mentalitás és stratégiák „kompatibilisek”, a déli viszont nem az. (Itt most ne menjünk bele a katalán és észak-itáliai „lokális hagyományba” és ezek történelmi okaiba – de az azért remélem nektek is megvan, hogy pl. a Lombardia név a longobárd néptől származik - amely egy germán nép volt, nem latin. A katalánok pedig szintén nem latin, hanem kelta-frank eredetűek…)

…Szóval: ami ment egy párszázezres skandináv közösségben, az katasztrófa lenne egy sokmilliós mediterrán mentalitású közegben. Még szerencse, hogy arrafelé viszonylag kevesen olvassák a blogotokat!:-)

piefke 2013.07.22. 10:32:13

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Simán!!! Épp te ne tudnád, hogy a középkorban is legyőzták a görögöket (Bizáncot) a bolgár cár seregei?:-) (A sztori végeredménye most indifferens...)

Kiábrándító valóság · http://goo.gl/IoXK6 2013.07.22. 10:52:38

Nem a kulturális különbségeken múlik. Az Izlandiak felismerték, hogy az ország hitelei visszafizethetetlenek. A déli országok még nem jutottak el idáig.

Trejo 2013.07.22. 11:00:09

A hülye is látja, hogy Norvégia lejtőre került! :-D

sötéthülye.tahóbarom 2013.07.22. 11:04:06

Na várjál, jól-e értem-e, szóval Izland a bedőlés utáni béka segge alól indulva most százalékosan sokat erősődik, és szerinted ebből az következik, hogy ők csinálták jól?

Kiábrándító valóság · http://goo.gl/IoXK6 2013.07.22. 11:08:16

@sötéthülye.tahóbarom: A karakán vikingek kimondták, amit sokan mások azóta sem mertek megtenni,azaz nem töltöttek éveket megszorításokban vergődve, hanem a jövő építésével foglalkoztak.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.07.22. 11:13:13

@Huncutkukac:
"Öt év múlva még mindig Orbánisztán lesz, ahol a demokrácia már csak papíron fog létezni."

Mégis miről beszélsz? Ma Magyarország a legdemokratikusabb országok közé tartozik. Hogy miért? Mert az ostoba többség akarata érvényesül. Nyugat-Európában elég gyakran a józan ész legyőzi a populizmust, tehát valójában nem az a baromság érvényesül, amit a választók többsége szeretne, hanem a politikusok megegyeznek valami gazdaságilag és társadalmilag is racionális programban, miközben elsősorban csak kifelé hirdetik a populizmust. Magyarországon viszont sikerült a nép hülyébb részéből megválasztani egy kormányt, amely tényleg azt csinálja meg, amit a nép akar, még ha az nem is áll a realitások talaján. Hogy ez a szakadékba viszi az országot? Persze. De nem lehet ezt ráfogni egyedül Orbánra, van itt sok millió hülye, aki pontosan azt akarta, ami történik, és most is ezt akarja a közvélemény kutatások alapján.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.07.22. 11:18:24

Hogy még inkább kihangsúlyozzam mennyire demokratikus ma Magyarország, a legjobb példa erre a korrupció. A korábbi kormányok idején ez fű alatt ment többnyire, jó nyilván tudott róla a nép, de akkor sem volt olyan szembetűnő, és a politikusok igyekeztek leplezni némileg. Az Orbán kormány mindezt teljesen nyíltan csinálja, mert egyébként nagyon jól tudja, hogy egyáltalán nem igaz az, hogy a nép számára elfogadhatatlan dolog lenne, hiszen a zemberek is űzik ezt kicsiben. A nép tehát tud a korrupcióról, hiszen az teljesen nyilvánosan történik, és ennek tudatában szavazná meg újra ezeket az embereket, szerintem ennél demokratikusabb nem is lehetne az ország, hiszen nincs semmiféle eltitkolt sumákság, tisztán demokratikus szempontból nem is lopás az, ami a nép áldásával történik.

telkoe 2013.07.22. 11:59:04

@Dr Keynes: Ez az a specialis eset, amikor sem a bloggernek sem a hozzaszoloknak sincs fogalma hogy milyen szamokbol milyen kovetkeztetest vonnak le. Hiszteriahoz teljesen elegendo par szam holyeknek vonalakkal is szemleltetve es nehany feltuno piros jeloles.

Reszelő Aladár 2013.07.22. 11:59:17

Izland egy követendő de követhetetlen példa. Ez egy Magyarországnál kicsit nagyobb terület Debrecen méretű lakossággal. Ha 3000 ismerősöd van a Fácsén, akkor ismered a lakosság 1%-át...

Nemrég lecuppantak a nemzetközi tőkéről, és elkezdtek abból élni amit megtermelnek. Valamint nem EU tagok, simán lehet központilag támogatni/adókedvezményezni bárkit. Jelenleg elég izomból halászni, és exportálni a fogást. Ha megvan a fő kiviteli termék, akkor az ország elkezd nőni. Kell egy csipet turizmus, és már megy is dolog. Ha jön be pénz, akkor elkezd a szolgáltató szekto is működni, és megindul egy növekedés. Kis ország, ez gyorsan végbe mehet.
Valamint északiak, akik a korrupcióra nem annyira fogékonyak. Ez pedig amolyan északi dolog, minél délebbre megyünk ez annál kevésbé van így (Szóljon, aki nem alkalmazná a feleségét bizalmi pozícióban. Ott ez például nem megy).

A demokrácia a korrupcióval és a bürokráciával együtt egy igazán egy gyilkos elegy. Nem robban mint a benzin, hanem köt mint a beton. Kemény, szinte bármit kibír, cserébe mozdíthatatlan.
A sikeres válságkezelésben a erős központi irányítás lehet sikeres (hány olasz kormány volt 2008 óta?), arcokkal karakterekkel: Vezetőkkel. Akiket egyre jobban próbálnak visszaszorítani, és bizottságokkal, tanácsokkal, csoportokkal helyettesíteni.
Dempokratikus, hisz vita előz meg minden döntést, cserébe soká tart és a lobbiktól sem mentes.
Ha Európa versenyezni akar, akkor ott az USA elnöke, aki egy személyben is dönt nagy dolgokban. A kínai kommunista párt, ami víziók és 5 éves tervekben dolgozik, végrehajt. Kifele egységes. Oroszország, mely szintén egy one man show, Putyin az oligarhákat megfékezte, aki nem állt mellé az megtudta hogy Szibéria nem csak ércben gazdag, hanem börtönnek is jó.
Egyik sem az Európai értelemben vett bázisdemokrácia. Viszont működik, hatékony.

És akkor ott vannak a multik, akik talán minimálisan az anyaországukhoz lojálisak, leglábbis ha rámondják valakire, hogy nem hazafi, akkor az még számít. Itthon mosolyogni szokás az ilyenen.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.22. 12:38:57

@piefke:

Tudom, persze. Meg mondjuk az is tény, hogy a két vh. között Bulgária az első helyen állt gazdaságilag a Balkánon és kb. Spanyolország szintjén volt. De hogy ez visszatérne alig 5 éven belül?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.22. 12:43:21

@Reszelő Aladár:

Úgy tűnik, hogy napjainkban jött el a kapitalizmus és a demokrácia nagy válópere. Eddig, ugye, alapaxióma volt, hogy akapitalizmus legjobban demokratikus körülmények között funkcionál, s a kevés kivétel (pl. Pinochet Chiléje vagy a mai Szingapúr) csak erősítette a szabályt.

Mára azonban a legfejlettebb országokban a baloldal évtizedes uralma hatékonytalanná tette a kapitalizmust, s úgy tűnik, a kínai modell jobban működik, ahol totál kaoitalizmusmus van totál diktatúrával.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.22. 12:48:53

@piefke:

"(a demokrácia NEM Athénból származik!"

Sajnos ezt kevesen tudják.

calabria007 (törölt) 2013.07.22. 23:16:29

hát ez nem tűnik vmi nagy sikertörténetnek...

A Different View Of The Iceland "Recovery"
www.zerohedge.com/news/2013-07-22/different-view-iceland-recovery

VT 135 2013.07.23. 09:50:27

A cikk szokás szerint egy célre íródott: hogy ***FÉLJ!***. Hogy azt higyjed: egy kiszolgáltatott, aprócska pont vagy, akinek nincs semmire ráhatása. (A Bloomberg azt jósolja? Muhahaha! Miért nem mondjuk a Goldmann Sachs? :)
Hogy mi lesz 5 év múlva, azt senki sem tudja, mert az a jövő, ami folyamatosan változik, aszerint, hogy mi MOST mit csinálunk.
Változást pedig úgy lehet elérni, hogy nem folyamatosan attól félünk, ami rajtunk kívül van és nem tudunk rajta változtatni, hanem ott és akkor hozunk létre változást, ahol valóban lehetséges: most és magunkban belül.

kvp 2013.09.21. 20:54:38

"Öt év múlva... ... már nem lesz ez az ország életképes."

Ennel mennyivel lenne jobb, ha mar jovo evben a valasztasok es a bankok karteritese utan azonnal csodot jelentene a baloldali osszefogas altal tamogatott 'szakertoi' kormany? Ertem en, hogy arra kaptak felhatalmazast, hogy helyerallitsak a toke tiszteletet es kartalanitsak a bankokat, de egy gorogorszagihoz merheto osszeomlas mennyivel lenne jobb? Arrol nem beszelve, hogy jo esellyel a liberalis baloldal utan a hatalomra kerulo jobbik megoldast ismerok megoldasakeppen nepirtas is lenne? Lehet, hogy ez segitene az orszag megtisztulasat es hosszu tavon jobb lenne, de szerintem ennel meg a jelenlegi kormany 50 eves vezetese is kisebb kart tenne es leginkabb tobb ember maradna eletben.
süti beállítások módosítása