Azt hiszem vitathatatlan, hogy az év legjelentősebb részvénypiaci eseménye a Facebook részvénykibocsátása. Lassan elérkezik a pillanat amikor mindenki vághat egy szeletet magának a Zuckerberg-tortából. Megszámlálhatatlanul sok cikk jelent meg ezzel kapcsolatban, amelyekből megtudhattuk, hogy egyesek szerint a részvény túlértékelt, mások szerint viszont mindenképpen érdemes lájkolni, illetve, hogy Warren Buffet egyelőre nem kér belőle.
Nem szeretném a szkeptikusok táborát gyarapítani, annyit azonban megjegyeznék, hogy a Facebook zsenialitása és számtalan hasznos funkciója ellenére gyakorlatilag csak egy közösségi oldal, termelő tevékenység nem áll a hátterében, (Farmville?) a profit jelentős része reklámbevételekből fakad. Ez persze nem azt jelenti, hogy egy reklámcég nem lehet sikeres, de szerintem valami nincs teljesen rendben ha az "évtized" részvénykibocsátása egy közösségi oldalhoz köthető. A Facebook esetében viszonylag egyszerű volt felhajtást is generálni, mivel egy jól ismert brand-ről van szó, a név sokaknak ismerősen cseng.
Hosszútávú befektetés?
A hírek szerint a nagybefektetők, akik hagyományosan hosszabb távlatokban gondolkodnak, nem kapkodnak túlságosan a Facebook után. Ez érthető, hiszen a technológia rendkívül gyorsan fejlődik, az online közösségi trendek változásai pedig megjósolhatatlanok. A Facebook ugyanolyan gyorsan eltűnhet a süllyesztőben ahogy csúcsra tört ha egy új trend bontakozik ki. Láthattunk erre már példákat Myspace, Hi5, vagy az Iwiw.
Milyen lett volna a Facebook ha a kilencvenes években pattan ki valakinek a fejéből?