Említettem, hogy a kórházak tulajdonviszonyának a kérdésére még visszatérek.
Néhány bejegyzésben már foglalkoztam az egészségügy reformjával, ezen belül is elsősorban a nyilvánvaló, és kevésbé nyilvánvaló privatizációs törekvésekkel.
Sinkó Eszter, a Semmelweis Egyetem Menedzserképző Intézetének oktatója is figyelemre méltó változtatásként értelmezi a módosítást. Az egészségügyi közgazdász lapunknak azt mondja, az egészségügy változásai furcsa láncolattá állnak össze. "Miközben az egészségügy költségvetését gyakorlatilag befagyasztják, és miközben elindul a szolgáltatói oldal államosítása, illetve a tb-alapokat is végleg beleolvasztják a költségvetésbe, ezzel a passzussal lehetővé teszik a magánbiztosítók erőteljes piaci megjelenését a leharcolt szektorban." - A Fidesz fű alatt hozza be a magánbiztosítókat? - HVG
A magánbiztosítók társadalombiztosításba történő beszervezése gyakorlatilag már eldőlt. A szándék biztos, a kivitelezés óvatosan, de biztosan halad. A magántőke a társadalombiztosításba, illetve az egészségügybe történő bevezetésének azonban intézményi feltételei is vannak. Gondolom még mindenkiben dereng az MSZP, és a Hospinvest "sikersztorija".
A megyei, és az önkormányzati intézmények központosítása a kiadáscsökkentésen kívül a részleges intézményi privatizációnak is az előkészülete. Az önkormányzatokat megszabadítják ugyan a fenntartási kötelezettségektől, ezzel a huszárvágással azonban a döntéshozatalból is kizárják őket. Ez lehetőséget biztosít az országos szintű kiszervezéseknek anélkül, hogy akadékoskodó önkormányzatokkal kellene számolni, illetve az állam képes a monopolhelyzetet garantálni a potenciális befektetők számára.
A tervezet szerint az állam tulajdonában és fenntartásában levő egészségügyi intézmények esetében egyes fenntartói jogok külön jogszabályban meghatározott szervezet részére átadhatóak. Ezt az említett külön jogszabályt a meglepetések elkerülése végett érdemes lenne még a fenntartói jog átadhatóságának gyakorlati megvalósítása előtt elkészíteni, különben könnyen muníciót adhat a jogalkotó azoknak az aggályoknak, amelyek egy államosított, központosított ellátórendszer egyes elemeinek pillanatok alatti privatizálási veszélyeire figyelmeztetnek. - Brutális változások az egészségügyben - Napi Gazdaság
Így már érthető, hogy miért olyan fontos Szócska Miklósnak a tulajdonviszonyok rendezése.
A magánosított egészségügy problémája elsősorban a profitorientáltságból fakad, a lakosságnak az ellátás költségein kívül a biztosítók, és az intézményi befektetők hasznát is fedeznie kell.
A felületes szemlélődő feldobhatná, hogy jelenleg minden jel az állami egészségügyi rendszer finanszírozhatatlanságára utal, - és tévedne. Nem finanszírozhatatlan, csak nincs rá pénz. Elgondolkodtató eredményeket találhat az aki veszi a fáradságot, és összehasonlítja az állam éves adósságszolgálatra, illetve az egészségügyre fordított kiadásait.
Szerinted?