sorok között

sorok között

A spekulánsok fegyverei

2013. április 26. - Politikai Ateista

Még mindig egy kicsit az aranyról:

Gazdaság TV

A nemesfémek legalább 5000 éve nyújtanak biztosítást a különböző pénzügyi rendszerek gyengeségei ellen. Az arany túlélt már néhány valutát, pénzügyi összeomlást, és államcsődöt. Az arany árfolyamának emelkedése nem jó jel.

Már több helyen is felbukkant, hogy az arany példátlan értékvesztésének hátterében spekulánsok állhatnak. Short-pozíciókkal valóban sokat lehetett keresni a múlt héten, de vannak akik odáig merészkednek, hogy az akció célja az aranyba fektetett bizalom szándékos rombolása volt.  Ehhez a fősodrat elemzői igyekeztek hozzáadni a magukét a nemesfémeket temető cikkeikkel, de már közülük sem hajlandó mindenki a hülyét játszani.

Ambrose Evans-Pritchard a szélsőségesnek nem nevezhető Telegraph-ban egyenesen azt írta, hogy a FED és a Japán Nemzeti Bank közös támadásáról van szó.

Ha valóban a bizalom rombolása volt a cél akkor, nem jött be. A világ minden pontjáról érkeznek a hírek, hogy a befektetési arany forgalmazásával foglalkozó cégeknek komoly problémát okoz a megnövekedett kereslet kielégítése.

Egy korábbi bejegyzésben már próbáltam Ebay árverések eredményeivel szemléltetni a hivatalos spot ár, és a nemesfémek fizikai ára közötti nem elhanyagolható különbségeket.

Vomit küldött egy érdekes linket, ahol a befektetési aranytermékek árverési piacát lehet nyomon követni.

overthespot3.JPG

 

Pirossal bekereteztem azokat az oszlopokat amelyek azt mutatják, hogy a vásárló hány százalékkal fizet többet a spot árnál, és, hogy ez milyen fizikai árfolyamot feltételez.

A Ebay-es tranzakciók szerint az arany unciánkénti ára valahol 1600 és 1900 dollár körül mozog. De ennél sokkal durvább az ezüst, ami az alacsonyabb árfekvés miatt valószínűleg vonzóbb a kisbefektetők számára.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr325247807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.04.26. 14:12:57

Hát.. Én nem szeretem azt mondani, hogy én megmondtam - de én megmondtam. Nem jött be, mert nem jöhetett be. Ellentétben azzal a kötelező mantrával, amit a szőke juppi mond fel, az arany NEM spekulatív termék. Az arany maga az érték. Manapság, jószerivel az egyetlen.

vomit 2013.04.26. 16:23:50

ehhez mar csak azt kell hozzavenni, hogy
Swiss Bank Just Refused To Give My Friend His Gold
kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2013/4/23_Sinclair_-_Swiss_Bank_Just_Refused_To_Give_My_Friend_His_Gold.html
"A person that I know with significant deposits in one of the primary Swiss banks, in allocated gold, wanted to take out his gold and was just refused on the basis of directives from the central bank."

Is This The End Game For Paper Gold/Silver?
htp://truthingold.blogspot.com/2013/04/is-this-end-game-for-paper-goldsilver.html

sot a manipulacio kozpontjaban allo CME korabbi elnoke is bekapta a cumit
Former CME CEO Refused Physical Delivery for 2 Gold Contracts
silverdoctors.com/former-cme-ceo-refused-physical-delivery-for-2-gold-contracts/

az igazi kereslet igazi arat teremt
Gold bars in Dubai disappear, some at 750% premiums
www.mineweb.com/mineweb/content/en/mineweb-gold-news?oid=187200&sn=Detail

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2013.04.26. 17:41:11

@vomit: Unintended consequences. Azok akiknek papíraranyuk van most szívóra állnak. Mondjuk aki az MF Global után még képes volt ilyesmiben tartani a pénzét...

vomit 2013.04.26. 21:55:10

ehhez mar csak azt kell hozzavenni, hogy
Swiss Bank Just Refused To Give My Friend His Gold
kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2013/4/23_Sinclair_-_Swiss_Bank_Just_Refused_To_Give_My_Friend_His_Gold.html
"A person that I know with significant deposits in one of the primary Swiss banks, in allocated gold, wanted to take out his gold and was just refused on the basis of directives from the central bank."

Is This The End Game For Paper Gold/Silver?
truthingold.blogspot.com/2013/04/is-this-end-game-for-paper-goldsilver.html

a manipulacio kozpontjaban allo CME korabbi elnoke igy jart
Former CME CEO Refused Physical Delivery for 2 Gold Contracts
silverdoctors.com/former-cme-ceo-refused-physical-delivery-for-2-gold-contracts/

az igazi kereslet igazi arat teremt
Gold bars in Dubai disappear, some at 750% premiums
www.mineweb.com/mineweb/content/en/mineweb-gold-news?oid=187200&sn=Detail

flamer 2013.04.27. 00:51:55

@Pensive: Az arany, mint igazi érték? Ne röhögtess.
Mit lehet vele csinálni? Nem lehet megenni, szerszámot se nagyon lehet belőle csinálni, szinte semmire nem jó. Az aranynak addig van értéke, amíg mindenki azt gondolja - aztán ha ez a közmegyezés kipukkan, akkor az arany is elveszti minden értékét. Ha ez nem lufi, akkor nem tudom, hogy mi az.

levi009 2013.04.27. 03:12:04

@flamer: Talán még igazad is lehetne, ha az ember nem egy ilyen fajta "állat" volna! :)
De mivel már közel 5000 éve fújja ezt a lufit, Egyiptomban, Rómában, a prekolumbián világban... stb, így a legrosszabb indulattal sem mondhatnánk el az aranyról, hogy nem képvisel igazi értéket. Egy római kori aureussal, solidussal ugyanazt a töménytelen árut megvehetem, mint 1500-2000 évvel ezelőtt! Amely érméknek az értéke a jövőben borítékolhatóan nőni fog.
Aztán mostanság már meg lehet enni és inni is, mert komoly antibakteriális hatása van. Nagyon jó és egyedi bőrgyógyító kozmetikumok készülnek belőle. Az elektronika világa sem tudná nélkülözni. A Hi-Tech dolgokról, űrkutatásról nem is beszélve, és még hosszant sorolhatnám.
S ami a leglényegesebb: Minden érték még a vas sem tudná elveszíteni, nemhogy az arany! :)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.04.27. 04:56:46

@flamer:

"Az aranynak addig van értéke, amíg mindenki azt gondolja"

Vagyis emberemlékezet óta.

Majd ha úgy lehet "nyomtatni" aranyat mint papírpénzt, akkor az arany is elveszíti az értékét. Mivel mostani ismereteink szerint az arany nagy mennyiségű nukleoszintéziséhez egy neutroncsillagra van szükség, valószínűtlen hogy az arany (vagy akár az ezüst) "nyomtatása" a közeljövőben megvalósulna.

alfacharlybravo 2013.04.27. 06:24:40

@flamer: Látom nem értesz hozzá pedig még a HDMI kábeled csatlakozói is aranyozottak. Nem beszélve a Kreml arany kupoláiról. Ha a matracba rakod akkor nem sokat ér, de volt idő amikor a pénz helyett funkcionált. A drága SZDSZ bankár elkótyavetyélte az MNB arany készletét mondván drága az őrzése és nincs semmi haszna. Románok örömmel megvásárolták.

2013.04.27. 07:03:12

Az arany biztonsági tartaléknak tökéletes, de jelenleg úgy fest, hogy befektetésnek nem az igazi. Tehát rövid-középtávon nem feltétlenül lehet vele elérni nyereséget. Az ára lemehet akár 1200 dollár alá is, vagy ha jövőre beindulna a világgazdaság, akkor is sokan kiszállnak az aranyból.

Az arany azért nem hasztalan, mindenféle elektromos kütyübe szívesen pakolják, de akkor inkább már ezüstöt vennék, azt sokkal jobban habzsolja az elektronikai ipar.

Brix 2013.04.27. 08:59:05

Az arany sem fogja elkerülni a deflálódást és nem lesz " egyedüli értékmegőrző eszköz " A csaknem 10 éves áremelkedési szakaszt szükségszerű, hogy előbb-utóbb egy jelentős korrekció követni. Jelenleg elképesztő pénznyomtatás van a FED és BOJ részéről, és egy jó ideje mégis csak lefelé ereszkedett az arany árfolyama, mielőtt a drasztikus esés elindult. Eljött a pont, amikor a long pozíciókat nem tudták tovább tartani, mert lecsökkent a fedezet és jött a kényszer likvidálás. A lefelé csorgó ár egyre több befektetőt vitt rá, hogy eladják aranyukat mindezt még tetézte a ciprusi jegybank és az aranykitermelők jelentős arany eladása.

A legérdekesebb az, hogy a rendkívüli pénznyomtatás ellenére nincs jelentős infláció. A háttérben rendkívül súlyos, rendszerszintű problémák állnak: a hatalmas munkanélküliség , és a fogyasztás-csökkenés, a fejlett világban.
A nagy motor Kína esetében is, most csökkentették a GDP várakozásokat.
Az arany árfolyama rövid távon most bullos, mivel a jegybankoknak nem érdeke a nagyon olcsó arany. Hosszabb távon viszont 800-1000 dollár körüli értékre eshet az árfolyam

Üregi nyúl (törölt) 2013.04.27. 09:07:51

@flamer: Ugyanez mind a pénzre is igaz, csak azt még ezen felül korlátlan mennyiségben lehet előállítani.

mim 2013.04.27. 09:12:08

@Brix: Nem vagyok a témában jártas, csak sok blogon és vblogon megy a panaszkodás ill. értetlenkedés a témában. Egyes vélemények szerint maga a FED/BOJ tartja lent az árakat. Ugyanis hatalmas egyszeri papírarany és papírezüst eladások tartják vissza az ár elszállását. Lehet persze más is a ludas, de ilyen szándékosan veszteséges kereskedéssal nehéz alternatívákat találni.
Ahogy az elején említette: ezek pletykák.

Don Quixote de la Ferko 2013.04.27. 09:13:13

@Pensive:

Üdv. Már ketten vagyunk.

Ez az aranymizéria láthatóan arra szolgált, hogy a tömeg lúzerebbik részét (azaz cirka a 99%-át) rávegyék arra, hogy a 100 egységért megvásárolt aranyát 60-70 egységért visszaadja annak, akitől 100 egységért megvásárolta.
Akinek rosszak az idegei, az megtette, és bukott.
Ez egy ilyen világ.
Amíg lúzer van, addig jön autó, video, ingatlan, mobiltelefon, vagy bármi más, amivel a felszaporodott megtakarításokat ki lehet venni a népből.

@flamer:

Zsebrevágod. És viszed.
Ingatlant nem tudsz felpakolni, hiába tiéd a fél lakótömb, ha menni kell, akkor azé lesz, aki utánad betelepedik.
Hogy értsd is, gondolj a 10 éve alattunk zajló háborúra, a határunk másik oldalán sajnos mindennapossá vált egy időben az élet munkájának hátrahagyása, és a menekülés.

2013.04.27. 09:32:45

@Brix: A pénznyomtatás nem feltétlenül vezet inflációhoz, ha csökken a pénz forgási sebessége, vagy egyre kevesebben vesznek fel hiteleket. Gondolom én naivan...

$pi$ 2013.04.27. 09:48:38

@alfacharlybravo: "de volt idő amikor a pénz helyett funkcionált"

Vicces. Az arany a pénz. A papír meg a bankszámla pénz helyett funkcionál.

@flamer: "Az arany, mint igazi érték? Ne röhögtess.
Mit lehet vele csinálni? Nem lehet megenni, szerszámot se nagyon lehet belőle csinálni"

Hát megenni, azt nem lehet, de számítógépet, meg tévét, meg mobiltelefont, meg műholdat, meg laptopot lehet belőle csinálni. Sőt, arany nélkül ezeket nem lehet elkészíteni és egyre több kell belőle.

Nem beszélve arról, hogy az arany akkor is megtartotta az értékét, amikor még tényleg semmit nem tudtak belőle csinálni... csak koronát, meg nyakláncot, meg gyűrűt, meg karperecet, meg pénzt, tudod, ilyeneket... :)

vasgyuszi 2013.04.27. 10:38:34

@Kukoricajancsi: "Az arany biztonsági tartaléknak tökéletes, ..."

15-25 éves időtávra gondoltam, azaz értékőrzőként a nyugdíjas éveimre. Ilyen peremfeltételekkel megéri most beszállni?
Pár gyűrűt meg apróságot kivéve sosem volt "aranyam".

livengood 2013.04.27. 10:38:40

@Don Quixote de la Ferko: Üdv. Legalább hárman vagyunk. :)

2013.04.27. 11:05:40

Én igazán nem akarok meggyőzni senkit, pláne nem befektetési tanácsokat adni, ám mégis úgy látom: fordítva ülünk a lovon. Mindenki az arany árának ingadozásáról beszél, holott ez önmagában egy rossz szemlélet. Az arany ÉRTÉKE fix, a tőle független, felelőtlenül szaporított pénz értéke, amely mögött kétes gazdasági teljesítmény, és meghamisított adatok állnak - ingadozik. A bankjegy szó jelentése sem más: igazolás a bankban tárolt aranyról. 1971-ben, amikor az USA feladta az aranystandardet, egy uncia arany $35-t ért. A forint, 1946-os bevezetése óta, az aranyhoz viszonyított értékének a 99%-t (!!) elvesztette.

Persze aki papírarannyal spekulál, és gyors nyereségre számít, az koppanhat néha. Meglátásom szerint az arany nem erre való. Nem befektetés - értékmegőrzés. Azoknak való, akik már nem hisznek a pénzben, annak elkerülhetetlenül bekövetkező összeomlására készülnek.

Ami meg aranyból élelmiszervásárlást illeti; a háborút követő időszakban (hiperinfláció), egy Gács Rezső (aka Rodolfo) nevű fickó azt mondta: jobban szereti az aranyláncot, mint a tömböt, mert abból mindig le tud csippenteni egy darabkát, ha kenyeret akar venni.

2013.04.27. 11:24:48

@Don Quixote de la Ferko: Egy bizonyos árfolyam elérésekor automatikusan élesednek a menekülő pozíciók. Erre (is) játszottak. Ez a naked short a legmocskosabb ügylet, amit el tudok képzelni. Sok helyütt tiltott.

2013.04.27. 11:49:33

@vasgyuszi:

Annyira nem értek ehhez a dolgokhoz, de még a profik is szoktak tévedni. Igaz, most van egy trend, és a többség további gyengülésre számít, vagy egész egyszerűen elkerülik az arany piacát, és kivárnak.

Ha van egy rakás befektetni való pénzed, akkor érdemes mindig több lábon állni, és nem egy helyre dugni az összest. És leginkább oda tedd a pénzed, amihez értesz is, így kevesebb csalódás érhet.

Valamennyi arany elfér az összes háztartásban. Az előnye, hogy viszonylag értékálló, és biztonságos, kis helyen is elfér, könnyen mozgatható. A hátránya, hogy nem mindig lehet gyorsan, és megfelelő áron eladni, ellopható, és nem termel semmilyen hozamot. Nem lehet kiadni bérbe, nem lehet kamatoztatni a bankban, nem lehet rajta termelni, stb.... Persze, megvéd az infláció ellen, ha nem a csúcson vásárolsz be.

Az én meglátásom szerint, ha a pénzed egy részét biztonságban szeretnéd tudni, és aranyba akarod fektetni, akkor ne most vedd meg az összest! A következő beszállópont valahol 1200 dollár/unciánál lehet, de ez időközben mindig változhat, és nagyban függ a világpiaci mozgásoktól. De lehet, hogy brix-nek van igaza, mint mondtam, ez nem az én asztalom:)

röhögő 2013.04.27. 12:07:11

Az 1800-as években egy átlag ház 100 uncia arany volt az USA-ban. 2010-ben ugyancsak.
Ezek után még vitassa valaki az arany értékállóságát!

calabria007 (törölt) 2013.04.27. 13:24:00

@Pensive:

több mint 99%-át

1946

1 kg arany = 13200 forint

ma

1 kg (papír)arany = 10,8 millió forint

livengood 2013.04.27. 13:53:50

"A Ebay-es tranzakciók szerint az arany unciánkénti ára valahol 1600 és 1900 dollár körül mozog."

Miért lehet ez ennyire elszakadva?

vasgyuszi 2013.04.27. 14:07:09

@röhögő: Igen, ezzel tökéletesen egybevág Pensive megállapítása: "Az arany ÉRTÉKE fix, a tőle független, felelőtlenül szaporított pénz értéke, amely mögött kétes gazdasági teljesítmény, és meghamisított adatok állnak - ingadozik. ", amin már én is gondolkoztam. Valahogy így lehet helyesen megközelíteni az arany értékmérését és az aranyhoz való hozzáállást.

calabria007 (törölt) 2013.04.27. 14:08:56

@Pensive:

még tovább is lehet fokozni a horrort:

eredetileg

1 (arany)forint = 3,55 gramm arany

azaz, kb. 39 ezer mai forint (papírarany-standardon)

hu.wikipedia.org/wiki/Forint#Magyar_aranyforint.2C_1325.E2.80.931553

calabria007 (törölt) 2013.04.27. 14:09:52

@vasgyuszi:

azonban kőkeményen spekulálnak rá egy masszívan manipulált piacon...

vasgyuszi 2013.04.27. 14:12:37

@Kukoricajancsi: Köszönöm a választ!

Ahhoz kevés a megtakarításom, hogy értelmesen vállalkozásban fialtassam. No meg az orrom sincs meg hozzá, hogy kiszagoljam, hova érdemes befektetni.
Eddig vegyesen, rövid és hosszabb (5év) lekötéssel, bankokban van/volt a zsé, de ez sem megoldás, mert az inflációt sem tudom visszatermelni.

A másik, amirol semmi infóm sincs, hogy pl. érdemes-e érmét venni, vagy tömbös aranyat? Tfh. ugyanolyan tisztaságú és tömegu aranyból készült "aranypénz"-t vagy tömböcskét érdemes venni? Személy szerint az 1 unciás certifikátos lefóliázott lapocskákat preferálnám, vagy?

calabria007 (törölt) 2013.04.27. 14:13:11

@Politikai Ateista:

leginkább azok szívtak, akik töke-áttétellel voltak long-pozícióban

a papírarany játék tényleg masszív manipuláció

DE

nem hiszem, hogy a "kartell" egyhamar lemondana erről a remek fegyverről

ha nem tudják alacsonyan tartani az aranyárakat, akkor a - papírarany piac segítségével - majd gondoskodnak arról, hogy brutálisan volatilis legyen az...

a 70-es években is ezt csinálták...

calabria007 (törölt) 2013.04.27. 14:15:09

@vasgyuszi:

szvsz

ez a legjobb:

Valcambi CombiBar - The New Gold Standard in Gold
www.youtube.com/watch?v=0cNwaA5sNr8

most úgy cirka 580 ezer forintért vesztegetik bp-n...

2013.04.27. 14:34:02

@livengood: Valószínű azért, mert a spekulatív papíraranypiac manipulációját egyre többen ismerik fel, egyre nagyobb a fizikai arany iránti kereslet, amit a kereskedők egyre nagyobb határidőkkel tudnak csak teljesíteni. Van, aki egy bizonyos összeghatár alatt el sem fogad megrendelést fizikai aranyra. Vannak akik mostanában szeretnének hozzáférni a fizikai aranytartalékukhoz, de képtelenek, pénzbeli kifizetést ajánlanak nekik, etc...

vasgyuszi 2013.04.27. 17:02:21

@calabria007: Kösz a tippeket, megnézem!

Jómagam itt nézelodtem (mert ez van elérheto közelségben):
www.proaurum.de/home/preisliste.MH.html

livengood 2013.04.28. 08:23:33

@Pensive: Ha ez így van ("egyre nagyobb a fizikai arany iránti kereslet, amit a kereskedők egyre nagyobb határidőkkel tudnak csak teljesíteni") akkor miért nem kér többet a kereskedő, hiszen ugyan többért, de a piacon ő is hozzájuthat gyorsan az áruhoz? Ha pedig épp ez, a kereskedők által közvetített ár látszik az Ebay-en, akkor ez a hatalmas különbség miért nem jelentkezik a tőzsdei áron? Értem, hogy az csak papír. De ennek ellenére nem értem, hogy hogyan lehetséges ekkora különbség?

2013.04.28. 08:41:40

@livengood: Olvasd el a linkeket Vomit második kommentjében.

calabria007 (törölt) 2013.04.28. 12:35:12

ez meglehetősen "speciális" piac...

Gold fixing
en.wikipedia.org/wiki/Gold_fixing

Gold Manipulation - 1. Suppression... What suppression?
www.youtube.com/watch?v=f2pc_2jqYbg&list=PL441849B3A4F4DDDB

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2013.04.29. 13:22:07

@flamer: A jegybankok most jól betankolnak lufiból:
www.bloomberg.com/news/2013-04-24/gold-rout-for-central-banks-buying-most-since-1964-commodities.html
"Nem lehet megenni, szerszámot se nagyon lehet belőle csinálni, szinte semmire nem jó."
Akárcsak az államkötvények, a dollár, az euró...

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2013.04.29. 13:26:42

@Kukoricajancsi: Ez így van, rövid, és középtávon nem a legjobb befektetés. Egy portfólió részeként teljesen rendben van.

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2013.04.29. 13:34:53

@calabria007: Egyetértek, a manipuláció folytatódni fog ez biztos. Nem lepődnék meg ha a papírarany árfolyam megütné akár az 1200-es esetleg a 900-as szintet is.

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2013.04.29. 13:47:08

@vasgyuszi: Nem szeretnék pénzügyi tanácsokat osztogatni, az én meglátásom az, jó ötlet a nyugdíjas évekre gondolva, hosszútávon nemesfémekbe fektetni. Ebben az esetben szerintem nem érdemes a megfelelő beszálló szintre várni. Bizonyos időközönként kell vásárolni egy meghatározott összegért az anyagi lehetőségekhez mérten. Mondjuk havonta, vagy ilyesmi. Ezzel ki lehet küszöbölni az áringadozásokat, közben folyamatosan fel lehet kutatni új olcsóbb forrásokat, alkalmi vételeket. Nem érhet az a csalódás, hogy jól bevásárolsz, és másnap 20%-ot esik az árfolyam.
süti beállítások módosítása