sorok között

Traffipax és fagyállós bor

2013. november 21. - Politikai Ateista

Atyaúristen, megint egy bejegyzés arról, hogy a rendőrség az erőszakos és vagyon elleni bűncselekmények elkövetői helyett a sebességbűnözőket sápolja? Igen.


A főrendőrök szerint a legnagyobb fenyegetést Magyarország közbiztonságára még mindig a gyorshajtók jelentik. A szakemberek úgy gondolják, hogy ez erős túlzás. Amikor a rendőrség a statisztikákra hivatkozik, nagyvonalúan megfeledkezik a relatív (a sebesség nem megfelelő választása) és az abszolút (a megengedett sebességhatár túllépése) gyorshajtás közötti különbségekről. Persze ez nem az a hely, ahol szakértők véleménye sokat jelent.

Erről írtam már én is, és még sokan mások.

Talán érdekel, hogy a magyar gyorshajtók nemzetgazdasági szempontból, egyébként egész jól teljesítenek:

A központi költségvetésbe befolyt bírságok összege – a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és az Országos Rendőr-főkapitányság adatai alapján – 2012-ben 33,5 milliárd forintot tett ki. A közigazgatási  és a szabálysértési bírság tekintetében a rendőrök összesen 19,1 milliárd forintos büntetést osztottak ki, ami az előirányozott 16 milliárdot alaposan túllépte. A kiszabott bírságok jelentős részét, 14,1 milliárd forintot a gyorshajtók kapták. - Felfüggesztette a rendőrség a Lavinát – Tízmilliót kaszáltak - HVG

Azt hiszem már mindenki kénytelen volt megbarátkozni a gondolattal, hogy a döntéshozóink a rendőrséget elsősorban költségvetési szervként kívánják hasznosítják. Ebből a szempontból teljesen logikus amit csinálnak. A legkevesebb befektetéssel a legnagyobb bevételre törekednek.

A Belügyminisztérium a baleseti statisztikákra hivatkozik, amikor a berendel több mint félezer traffipax-ot.

Ha hihetünk a KSH-nak, és mondjuk az új traffipax armadával sikerülne nullára redukálni az abszolút gyorshajtás miatt bekövetkezett országúti szerencsétlenségek számát, a baleseti statisztikákon, szinte egy karcolás sem esne.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2011-ben összesen 4 416 baleset következett be azért, mert az autós nem megfelelően alkalmazta a sebességet, ám ebből csupán 124 eset volt az, amikor abszolút gyorshajtás okozta a szerencsétlenséget.

Az a rossz vicc az egészben, hogy ha a Belügyminisztérium hivatalos célkitűzése - kevesebb közúti Schumacher - megvalósulna, az komoly bevételkiesést okozna az államnak. A propagált célok ellentétben állnak a háttérben meghúzódó bevételgenerálási szándékkal. Bíznak a gyarlóságunkban.

Erről egyelőre ennyit

A közbiztonság változásának gazdasági tekintetben is komoly jelentősége van. Az egyik legnyilvánvalóbb összefüggés a bűnözés növekedésének az ingatlanárakra gyakorolt hatása. Azzal kapcsolatban, hogy a közbiztonság romlása milyen következményekkel jár egy adott terület gazdasági aktivitására, még nem olvastam részletes elemzést, de biztosan készült már ilyen.

A saját borába fagyállót helyező gazda esetét gondolom mindenki ismeri. Az eset természetesen megosztja a közvéleményt. Számomra ennek az ügynek az egyik fontos vonulata, hogy a kétségbeesett mérgezésre azért került sor, mert az erre hivatott állami intézmények képtelenek voltak garantálni a gyanúsított magántulajdonának biztonságát.

Egy jól működő piacgazdaságban fontos szerepet játszik a magántulajdon.

A magántulajdon az alapja a kapitalizmusnak vagy piacgazdaságnak, mivel ezekben a gazdasági rendszerekben magántulajdonban vannak a termelési tényezők.

Magyarország alkotmánya az ország gazdasági rendszerét szociális piacgazdaságként határozza meg és védi a magántulajdont.

A magántulajdon a természetes vagy jogi személyek joga arra, hogy tulajdont szerezzenek, birtokoljanak és azzal szabadon rendelkezzenek, beleértve az elidegenítést is.

A magántulajdon alapvető ismertetőjele, hogy a tulajdonosnak 1) joga van azt használni 2) tetszése szerint átalakítani, megváltoztatni 3) a tulajdonból származó jogokkal rendelkezni 4) ezeket a jogokat tetszése szerint elidegeníteni.

  • 9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül.
  • 13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.               forrás - wikipédia

Itt ugyan a magántulajdonról közgazdasági és jogi értelemben esik szó, de tagadhatatlan, hogy a rossz közbiztonsággal megáldott területeken az állampolgárok magántulajdonhoz fűződő jogai sérülnek. Az állam nem képes biztosítani a tulajdonhoz való jogot. Legfeljebb papíron.

Ha elfogadjuk, hogy a magántulajdon "az alapja a kapitalizmusnak vagy piacgazdaságnak", akkor ez azt jelenti, hogy a magántulajdonhoz fűződő jogok sérülésének negatív gazdasági következményei vannak.

És teljesen mindegy, hogy a tulajdonjogokat jogszabályok, a megfelelő törvények hiánya, vagy külső körülmények - például a bűnözés - korlátozzák. Az eredmény hasonló.

Lehet, hogy a traffipaxozás anyagi értelemben kifizetődőbbnek tűnik a közbiztonság erősítésénél, de garantálhatom neked, hogy legfeljebb rövidtávon.

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr835646265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toportyánzsóti 2013.11.21. 21:08:43

Undormány ez a szervezett fosztogatása az autósoknak,lézerblokkolót megengedték a gazdagjaiknak,a kisebb keresetűeket meg trafipax lavinával akarják végleg kivonni a forgalomból hogy a maffiatagok kedvükre száguldozhassanak!