sorok között

Szén, szmog és tüdőrák

2013. április 08. - Politikai Ateista

Pekingben megint szmog van, de ez már nem szenzáció, hanem az új normál.

Idén Kína területének több mint 30%-át (beleértve a fővárost, Pekinget), heteken át erős szmog lepte el. Helyenként a légszennyezés 40-szerese volt a megengedett értékeknek. - Kína megfullad az orosz gáz nélkül - Oroszország Hangja

Talán van némi összefüggés a légszennyezettség és a leggyakoribb halálok, a tüdőrák között.


Sanghajban - ott ahol az éttermekben esélyed lehet betegségben elhullott sertés húsából falatozni - mindenesetre soha nem látott szigorral szeretnék megreformálni a levegőt:

Bár a fővárosnál jobb a levegő minősége Sanghajban, a kelet-kínai metropolisz Pekingnél is szigorúbb szabályozásokra készül a levegőszennyezés visszaszorítása érdekében.

    A tervezett intézkedéseket a városi környezetvédelmi iroda hétfőn ismertette honlapján.
    A közlemény szerint, amennyiben a légszennyezés értéke eléri a 300-as értéket (egy köbméter levegőben kimutatható 2,5 mikrométernél kisebb, finom porszemcsék mennyisége) a városban, a vezetés figyelmeztetést ad ki, és átfogó intézkedéseket eszközöl a helyzet kezelésére, a légszennyezés visszafogására. A kilátásba helyezett kezelési módok között a városban folyó építkezési munkálatok leállítása, a vegyipari, acélipari, olajfinomítói, cementágazatok vállalati tevékenységének befagyasztása szerepel.
    A 300-as határérték átlépésekor a város vezetése a kormányzati autók számát is 30 százalékkal csökkenti majd, sőt, minden pormennyiséget potenciálisan növelő - így építkezéseknél használt vagy törmeléket tartalmazó - anyagot szállító teherautót leparancsol az utakról. A fentieken túl a széntüzelésű erőművek kibocsátását is csökkentenék, hosszú távon pedig a természetes gázt használó erőművek fokozott működését és az energia más tartományoktól való vásárlását szorgalmazzák.
    Az előírások jóval szigorúbbak a főváros által tavaly év végén bejelentetteknél, ami a helyi sajtó értékelése szerint a városvezetés elkötelezettségét tükrözi a helyzet megoldására. Továbbra is megkérdőjelezhető ugyanakkor a sanghaji környezetvédelmi iroda levegő szennyezettségét mérő gyakorlata, amelynek adatai jelentős eltérést mutatnak az amerikai konzulátus által üzemeltetett mérőeszköz által jelzetthez viszonyítva. Kedden például utóbbi indexe egész napra a levegő egészségtelen mértékű szennyezettségét mutatta, az érték a 150-200-as értékek közt mozgott, míg a sanghaji iroda szerint a légszennyezés egész kedden a mérsékelt kategóriában maradt, a 100-as értéket éppen elérve a déli órákban. - MTI

Elismerésre méltó törekvések de...

Kína 2010 eleje óta nem közöl hivatalos statisztikákat a szénkitermelésről, de addig a pontig elég megbízható adatok állnak rendelkezésre:

china-coal-reports-chart-1.jpg

Csak találgatni lehet, hogy azóta mennyi szenet termeltek ki, de az biztos, hogy nem eleget.

Kínai szénimport:

cn thermaltrade.png

 

És ha azt hiszed, hogy a levegő egészségtelen Kínában, vess egy pillantást a vízre...

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr455188382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bozon 2013.04.08. 10:13:25

Jól látom, hogy egy MTI-hírben 'természetes gáz' a 'natural gas' fordítása? Már itt tartunk?

Kakimaki0123456789 2013.04.08. 10:33:30

Azert tudni kell hogy Kinaban nagyon magas a korrupcio es a "kreativ szabalyertelmezes", szoval ezek szep elvek, de vagy geppisztolyos katonak ellenorzik a betartast, vagy mindenki ki fogja ezeket a korlatozasokat kerulni.
Majdnem mint nalunk, csak jobban :)

Béza Dániel 2013.04.08. 11:24:18

Amikor a kínai környezetszennyezésen szörnyülködünk, ne felejtsük el, hogy az jelentős részben európa, usa és más fejlett országok "exportált" környezetszennyezése

fapisztolybolt · http://fapisztoly.hu 2013.04.08. 11:47:29

@Béza Dániel: Ezt meg hogy raktad össze? :)

Nem értem miért nem használnak a nagyvárosokba elektromos járműveket. Attól még az össz. szennyezés nem lenne kisebb de a városok legalább élhetőek lennének.

vomit 2013.04.08. 11:54:52

@bozon: biztosan a kozponti intelligencia ugynokseg bekaemberei forditottak.

Mr. White! 2013.04.08. 12:27:17

Európában közben meg gőzerővel (:) hehe) támogatják az alternatív energiaforrások nagyobb részesedését az energiamixben. És különböző eszközökkel a fogyasztás és a rezsiköltségek csökkentését is támogatják...

energiagorilla.blog.hu/2013/04/05/rezsicsokkentesi_korkep_vilagban

Link elek 2013.04.08. 12:43:46

@bozon:

Mindig is itt tartottunk, az MTI-nel gyengeelmejuek dolgoztak es dolgoznak ma is.

igazi hős 2013.04.08. 12:44:56

@bozon: Ez nekem is szemet szúrt. Már csak félanalfabéták maradtak ott, ennyit tudnak.

v2peti 2013.04.08. 12:49:21

@fapisztolybolt:

Nem érdemes, mert az áramot szénerőműből nyerik, így büdösebb lesz, mint egy benzines. Persze, ha kellő számú atomerőmű épülne. Na de egy erőmű ca. 5-10 év, míg egy szenes egy év alatt is fel lehet húzni. Erősen leegyszerűsítve egy kazán és egy gőzturbina, és kész!

v2peti 2013.04.08. 12:51:18

Persze, cserébe fejlesztik a metróhálózatot, ca. egy évente adnak
át komplett metróvonalakat. Ha nem többet...
Sanghaiban meg aki autót akar venni, pontosabban rendszámot, annak a gatyáját is rá kell fizetnie.

dukeekud 2013.04.08. 12:59:05

@fapisztolybolt: "Nem értem miért nem használnak a nagyvárosokba elektromos járműveket. "

Mert az emberek hulyek, csak a magamutogatas a fontos, szarnak a kornyezetukre, lokalisan es globalisan is. Mindenki 3 tonnas terepjarot akar a lebetonozott varosba, minimum 200 loerovel, akkor is ha mar levegot sem tud venni a marhaja.

fapisztolybolt · http://fapisztoly.hu 2013.04.08. 13:23:57

@v2peti: Az lehet de az erőmű nem a városban van. Ezért írtam hogy az össz. kibocsátás nem csökken csak a városban lévő kibocsájtás

Kossuthcímermiattvertek89ben 2013.04.08. 13:46:58

És hogy működik ez kis hazánkban?

Só helyett homokot, sódert szórnak az utakra, amit utána kb. fél évig nem is takarítanak fel. Ezt jól szerte hordja a szél, hogy a levegőt telítse porral, ami az útközben korommal lekötve begyógyuljon az emberek tüdejébe!

De legalább egy csalán sem nyíródik ki az utak mentén, csak tüdő gyógykezelésre használt műszerek áramfogyasztása százszorosa az egyébként természetes anyag só káros hatásának!

Sok hülyeséget teszünk környezet védelmében, ami alatt magunkat károsítjuk.

Ésszel kellene!

vasgyuszi 2013.04.08. 13:48:10

@fapisztolybolt: Gondolom úgy, hogy az ott iszonyatos környezetszennyezés árán (többek között) megtermelt javakat habzsoljuk itt Európában meg Amerikában. Ha nem lenne felvevopiaca az olcsó kínai árunak, akkor nem is lenne ekkora szennyezés náluk. Erre gondolhatott, végletesen leegyszerusítva. K.b. igaz is.

fapisztolybolt · http://fapisztoly.hu 2013.04.08. 13:54:40

@vasgyuszi: Ez az ő választásuk hogy gyártanak-e, exportálnak-e. Az ipari termelésre átállás mindig is ilyen volt, energiaigényes amit tervezni kell.

Amúgy a belső kereslet is hatalmas ott szóval nem kell feltétlen a nyugatot hibáztatni emiatt.

Béza Dániel 2013.04.08. 15:07:34

@vasgyuszi: igen erről van szó. A fejlett világ oda vitte az ipari termelése nagy részét mert ott olcsóbb a termelés. Az olcsó termeléshez nem elég az olcsó munkaerő, hanem olcsó energia, nyersanyag stb... is kell. Ezt többek közt brutális környezetszennyezés árán érik el, hiszen ha ugyanazokat a normákat betartanák akár környezetvédelemben, akár munkavédelemben, stb akkor már nem tudnának annyival olcsóbbak lenni hogy érdemes legyen ott gyártani.

Mi itt európában szörnyülködünk a kínai környezetszennyezésen és munka körülményeken és közben bőszen pakoljuk a kosarunkba azokat a termékeket amiket ezek árán állítottak elő.

Béza Dániel 2013.04.08. 15:21:31

@fapisztolybolt: Igen az ő választásuk, meg a miénk hogy megvesszük ezeket a termékeket.

Egyébként igen az ipari termelés mindig ezzel járt, a környezet és az emberek kizsákmányolásával, és a kínaiaknak nincs is más választásuk.

Csak nekünk itt európában nem szabad abba a hitbe ringatnunk magunkat, hogy mi milyen fejlett népség vagyunk, mert megszabadultunk a vadkapitaliuzmustól, nem használunk gyerekmunkát, a munkásoknak komoly jogvédelmük van, mindenféle munka- és egészség védelmi szabályok, meg vigyázunk a környezetre...

A kapitalizmus ugyanolyan vad, csak a vad, csúnya, kellemetlen részét exportáltuk, kiszerveztük jó messzire, ahol nincs szem előtt, és mi csak az előnyeit élvezzük.

Béza Dániel 2013.04.08. 15:35:51

@fapisztolybolt: Nem érted miért nem használnak a nagyvárosokban elektromos autót? Nézd meg egy ilyen árát. Itt a jómódú európában sem bírnak elterjedni, mert túl drága, pedig itt sokaknak lenne rá pénze. Akkor hogy várod az egyszerű kínaitól, aki 20 éve még biciklin ment, 10 éve mopeden, hogy olyan kocsit vegyen ami még egy európainak is drága?

Egyébként amit tudnak megtesznek, shenzenben pl. már évek óta csak elektromos taxik lehetnek, és rengeteg ember használ elektromos robogót.

fapisztolybolt · http://fapisztoly.hu 2013.04.08. 15:40:49

@Béza Dániel: Szerinted mitől ilyen drága itt?
Az adóktól. Ott náluk tizedannyiból meg van, mivel ők gyártják az aksikat is. Pénz pedig van ott bőven, minden csak elhatározás kérdése.

Béza Dániel 2013.04.08. 16:33:04

@fapisztolybolt: Semmilyen olyan adó nincs az elektromos autókon, ami a benzineseken nincs, sőtt, sok európai államban adókedvezmény, néhol még állami támogatás is van rájuk. Mégis drágábak és mégsem veszik. Ez egyszerűen egy drága technológia.

Az arányok kínában is ugyanazok, még ha a konkrét árak mások is. Egy kis, vagy közepes méretű kocsi áráért, nem lehet ugyanakkora villanyautót kapni.

Pénz az tényleg van bőven, csak a pénz nem egyenletesen oszlik el 1,2 mrd kínai között. És a jómódúak ott is inkább nagy és erős kocsit vesznek, mint környezetbarátot, ugyanúgy mint itt európában.

fapisztolybolt · http://fapisztoly.hu 2013.04.08. 16:37:35

@Béza Dániel: ez mondjuk igaz.
Az áraknál a beszerzési árakra gondoltam. Nincs áfa, vám, szállítás, stb.

dukeekud 2013.04.09. 01:01:27

Magas kornyezetvedelmi adokat kellene kiszabni a belsoegesu motorral meghajtott autokra, motorokra es az igy befolyo penzbol kene csokkenteni az elektromos jarmuvek arat. Ez hamar megoldana a problemat, egyszerre szoritana vissza az elavult szennyezo technikat, es segitene a korszeru elterjedeset. Es nem csak az uj autokat adoztatnam, hanem a hasznaltakat is. Es persze atlathatoan kene, amennyi a bevetel annyi legyen tamogatas, vagy tobb.