sorok között

Benzinfalók

2012. július 06. - Politikai Ateista

Aki huzamosabb ideje olvassa a blogot nyilván már tudja, hogy mekkora rajongója vagyok azoknak a tengerentúli adatoknak, amelyekből illene az USA gazdasági helyzetének a javulására következtetni. Tegnapra is jutott egy jó hír, amely szerint az újautó eladások júniusban felülmúlták az elemzők várakozásait.

Egy kicsit ugyan árnyalja a képet, hogy:

Az ágazati szinten vártnál jobb júniusi adatok kapcsán Jesse Toprak, a Trucar.com vezető munkatársa megjegyezte, a jó teljesítmény nagyrészt a flottaértékesítéseknek volt betudható. - Portfolio.hu

De ne legyünk telhetetlenek.

A havi autópiaci statisztikák javulása valóban előrejelezheti a gazdaság élénkülését, de még mielőtt a recesszió vége felett érzett fogyasztói mámorban elugranál egy új lapostévét venni, van itt néhány friss üzemanyagforgalmi grafikon, egyenesen az amerikai Energy Information Administration adatbázisa alapján. Az üzemanyagfüggő amerikai gazdaság állapotának, illetve kilátásainak meglehetősen pontos indikátora a benzin, gázolaj, és kerozin fogyasztás alakulása.

Lehet, hogy több autót vesznek, de a jelek szerint kevesebbet használják őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr274629257

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rossz nácik és jó kommunisták, esetleg fordítva? 2012.07.06. 11:28:11

Az önkényuralmi jelképek használata nagyon kényes kérdés Magyarországon, legalábbis bizonyos jelképeké, pedig itthon a BTk. nagyon is világosan fogalmaz. Mégis úgy tűnik, valami azért mégsem világos, se Strasbourgban, se itthon. Most akkor hogy is van ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

protézisesh 2012.07.06. 09:42:47

Amerikából frissen hazaérve pár gondolat:
- jelenleg 3,19USD egy gallon (3,8L) benzin, ami ugye 200Ft körüli liter-árakat jelent.
- ettől mindenki boldog, mert év elején még 4,99 volt, vagyis bő 35%-os csökkenés van. (Khm, mintha nálunk nem csökkent volna ennyit a benya ára év eleje óta...)
- a bérautóm 26-29mpg (=9L/100km) fogyasztott, ami simán hozza a hazai átlagot is. Tény, hogy az enyémnél sokkal nagyobb/öregebb autókkal is járnak rengeteget.
- az összes újautó-hirdetés a fogyasztás-adatokra van kihegyezve, vagyis kezdi őket is érdekelni a fogyasztás kérdése
- minden márka szinte minden típusának (kivéve pickupok) van hibrid-változata is a piacon, ami megintcsak csökkenti a fogyasztást (még ha nem is az ígért mértékben)
- az életük csak autóval élhető, tömegközlekedés gyakorlatilag nincs, teljesen megszokott, hogy napi 2x60-70 mérföldet (=100-120km irányonként) autóznak a munkába járáshoz. Ezen nem lehet spórolni.

A 2007-es csúcs öt éve volt. Ha ez havi grafikon lenne, nem magyaráznám, de öt év távlatában azt hiszem magyarázható a lassú tudatváltozásból eredő kocsipark-összetétel változása.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2012.07.06. 11:56:06

Inkabb azt kellene vizsgalni, hogy mennyivel csokkent a megtett kilometerek szama. Ha nem erdemben nem valtozott akkor egyertelmu, hogy az uzemanyagtakarekos autok miatt esett vissza a benzinfelhasznalas.

Durung 2012.07.06. 12:04:02

És hogyan magyarázod a dízel és a kerozinfogyasztás csökkenését? Hibrid kamionról meg repülőről még nem nagyon hallottam...

Kevésbé drasztikusan, de szintén csökkennek...

Link Elek 2012.07.06. 12:05:28

a java meg hatra van:
President Obama today announced a historic agreement with thirteen major automakers to pursue the next phase in the Administration’s national vehicle program, increasing fuel economy to 54.5 miles per gallon for cars and light-duty trucks by Model Year 2025.
...
Building on the Obama administration’s agreement for Model Years 2012-2016 vehicles, which will raise fuel efficiency to 35.5 mpg and begin saving families money at the pump this year, the next round of standards will require performance equivalent to 54.5 mpg or 163 grams/ mile of CO2 for cars and light-duty trucks by Model Year 2025.
www.whitehouse.gov/the-press-office/2011/07/29/president-obama-announces-historic-545-mpg-fuel-efficiency-standard

ez egy olyan dolog, amibol a repubok sem csinaltak politikai ugyet. ez igy fog maradni. az eü reform más tészta.

Link Elek 2012.07.06. 12:10:38

@gergo: @Link Elek:

nezegetve ugy tunik, hogy a 2004-es szinten stabilizalodott a valsag utan.

komplikato 2012.07.06. 12:15:38

"Lehet, hogy több autót vesznek, de a jelek szerint kevesebbet használják őket."

Az nem lehet, hogy a vásárlás oka pont az üzemanyag ár? Azaz lecserélik az old school hazai kis 30-40 liter fogyasztású járgányokat a nem hazai, de aljas módon 6-10 litert evő gépezetekre?

SemBoga 2012.07.06. 12:28:40

@Durung: a gasoline az benzin, és nem dízel/gézolaj

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2012.07.06. 12:41:07

@Durung: az uj Boingek es Airbusok lenyegesen kevesebb kerozinnal beerik. A valsag utan - de mar joval elotte is -mindket nagy gyarto olyan gepeket fejlesztett, amik kevesebb uzemanyaggal beerik, vagy ugyanannyit fogyasztanak, de nagyobb a hatotav (kevesebb tankolas is extra haszon)

Illetve az USA-ban is kezdenek atterni a kozuti helyett a vasuti szallitasra.

mrZ (törölt) 2012.07.06. 12:50:23

Ami biztos: növekedett az új autó eladás, és csökkent az üzemanyag felhasználás. De alaposabb elemzés nélkül, egyik sem a gazdaság állapotának mutatója.

@Politikai Ateista:

Nyilvánosan kérdezem, mert magánban nem válaszoltál: mi lett az Ismerjétek meg Istent posztoddal? Kirakjam?

muhi 2012.07.06. 12:59:00

@komplikato: hö! fején a szöget! Ha nem is ekkora a különbség, de azért a soccer momok között népszerű hétszemélyes SUV-ok 12-15 között tényleg fogyasztanak (benzines mind), egy kétliteres Accord vagy valami hasonló 7-9, ha nem nyomják ki a szemét.

Sokan tényleg belátták, hogy nem kell a hétszemélyes, az összkerekes, a kéttonnás össztömegű, a kétszázharminc lóerős, az automata, a platós stb. monstrum.

muhi 2012.07.06. 13:11:51

Egyébként a túlméretezett, energiazabáló eszközök népszerűsége - kisebb léptékben persze - nálunk is tetten érhető:

Hegyes-dombos vidéken, murvás utcában lakunk. Az utca 19 lakója közül 11-nek négykerékmeghajtású kocsija van (főleg pickupok, RAV4, Jimny, tetszőleges Subaru stb.).

Indok: télen máshogyan nem lehet közlekedni.

Valóság: a jó minőségű téli gumival egész télen, a legnagyobb hóhelyzetben is könnyedén lehet közlekedni az orrmotoros kocsikkal. A komolyabb négykerekesek egész évben ugyanazt az abroncsot használják, naná. eredmény: télen a négykerékmeghajtás ellenére elindulni nehezen, megállni még nehezebben tudnak.

Eredmény: drága, nehézkes, kényelmetlen, drágán fenntartható járműveket vesznek és használnak konkrétan a semmiért cserébe.

Másik példa a családi ház: egy négytagú családnak Nyugat-Európában átlag 106 nm jut, ez elvileg elég is. Nagyobbat az épít, aki fenn is tudja azt tartani. Itthon az épített nagyobbat, aki nagyobb adósságba kívánta verni magát az építkezés kedvéért.

Indok: kell a hely, nem fogunk szorongani stb.

Valóság: túl sok a kihasználatlan lakótér, a fenntartásra nincs pénz.

Konkrét példa: szomszéd srác (természetesen pickuppal jár) barátnőjével lakik egy 160 nm-es házban. Télen fával és koksszal fűt, valószínűleg nem azért, mert fárasztó a termosztátot tekergetni.

Pan Modry 2012.07.06. 13:24:05

Szerintem amerikaban tovabb csokkenhet hosszutavon az uzemanyagok ara, mert sok fuvarozo ceg es reszben a hadsereg is elkezd atallni LNG uzemre, igy a keresleti oldal jovobeni lehetseges csokkenese medve hatassal lehet az arakra.

Muzsikok közt 2012.07.06. 13:37:59

@muhi: Másik példa a családi ház: egy négytagú családnak Nyugat-Európában átlag 106 nm jut, ez elvileg elég is. Nagyobbat az épít, aki fenn is tudja azt tartani. Itthon az épített nagyobbat, aki nagyobb adósságba kívánta verni magát az építkezés kedvéért.

- Nem tudom ezt honnan veszed. Amennyire én tudom, NyeU-ban jóval nagyobb lakásokat építenek. A családi házakra ez nem feltétlen igaz, de azok sem 100 nm-esek.

harcsapaprikás 2012.07.06. 13:44:28

@muhi: "Egyébként a túlméretezett, energiazabáló eszközök népszerűsége - kisebb léptékben persze - nálunk is tetten érhető"

Valamire el kell költeni a pénzt, ha már megkerestük.

fda 2012.07.06. 13:44:30

Cikkíró jól félreértelmezte a helyzetet.

A grafikonok leginkább azt mutatják, hogy az átlag csóró amerikai manapság a 35 liter fogyasztású dögök helyett inkább a takarékos 15 litert zabálókat keresik, így, bár eszükben sincs kevesebbet autózni, az üzemanyagok fogyásán ez meglátszik.

MrInger 2012.07.06. 13:59:23

Na és az itthoni viszonyokkal mi van? Miért nem adaptáljuk az energia/üzemanyag felhasználás csökkentését kis hazánkra? A káros anyag kibocsátás csökkentése fontos, és nem azért, hogy a fennmaradó kvótával üzletelni lehessen (ha jól sáfárkodnánk vele hasznunkra válna).
Mikor fogják a legdrágább sportkocsikat pl. hibrid uram bocsá' elektromos motorok hajtani? Vagy ha úgy jobb: miért nem hajtják máris? Vaszleg azért mert adott helyen min. ugyanakkora teljesítményű motornak kellene duruzsolnia. Hajrá HSL!!

sterimar 2012.07.06. 14:02:33

@muhi: "egy négytagú családnak Nyugat-Európában átlag 106 nm jut, ez elvileg elég is"

Ezt a számot honnan veszed? Forrás?
És azt honnan veszed, hogy itthon ez több? Forrás?

túrósfaszúkurvaisten 2012.07.06. 14:20:44

tegyük hozzá fukalot és sukker releváns kutatási eredményeit is, amely szerint válság idején a nők inkább lenyelik a gecit

protézisesh 2012.07.06. 14:30:27

@Durung: ahogy @SemBoga: is írta, a gas vagy gasoline az a benzin, a gázolajat dieselnek hívják. Annyira nem elterjedt, hogy a kutakon külön nagy betűvel jelzik, ha van diesel kútfejük is.

A visszaesést 2 dolog indokolja:
1.) a válság MINDEN termék fogyasztását csökkenti, a kisebb gyártási/termelési volumen csökkenő szállítmányozási igényt támaszt, ami kevesebb kamion-kilométert, kisebb gázolajfogyasztást eredményez.

2.) a házadtól a munkahelyedre mindenképpen és minden nap be KELL menned, az autós km nem csökkenhet érdemben, mert se a bolt, se a munkahely nem került hozzád közelebb. Az hülye magyar felfogás, hogy "hobbiból" autózunk, mert lehetne buszozni is. Amerikában nem lehet. A 2,1 milliós Houstonnak van 1 (egy) villamosvonala a belvárosban, meg van kb 30 buszjárata, ami óránként megy. 1700km2 területre... Nálunk Borsodban a helyközi buszhálózat sűrűbb, mint kint a "helyi".

A repülést viszont hamar meg lehet fogni, mert mondhatják helyette, hogy videokonferencia, telkonf, skype, vagy a kirándulásszámba menő konferenciákon válság idején egyszerűen nem veszünk részt. Ez azonnali látható visszaesést okoz a belföldi légiforgalomban, ami a korszerűsödő géppark pozitiv hatsását figyelmen kívül hagyva is azonnal mérhető fogyasztáscsökkenést okoz.

livengood 2012.07.06. 14:30:29

A fentiek alapján nem látom igazoltnak, hogy "Lehet, hogy több autót vesznek, de a jelek szerint kevesebbet használják őket."

Az is kérdés, hogy mennyivel csökkent az újabban vásárolt autók fogyasztása. A fentiekből arra is lehet következtetni, hogy nem kevesebbet autóznak, hanem takarékosabb modelleket használnak és/vagy takarékosabban vezetnek. (Ugyan azon a távon, pl. 100 kilométeren lassabb, megfontoltabb vezetéssel akár 2 liter üzemanyagot is meg lehet spórolni.)

Tehát az írás nem elég alapos, mondhatnánk gagyi.

bankvezér 2012.07.06. 18:45:07

@komplikato:

" Az nem lehet, hogy a vásárlás oka pont az üzemanyag ár? Azaz lecserélik az old school hazai kis 30-40 liter fogyasztású járgányokat a nem hazai, de aljas módon 6-10 litert evő gépezetekre? "

Na és ha így van, akkor ebből mire következtetsz?

laci0011 2012.07.06. 19:55:06

@fda: Kb 30 évvel ezelőtt fogyasztott néhány kifejezetten nehéz kivitelű pick up 30 liter felett.Európa jelenleg 6 évvel van lemaradva az amerikai normákhoz képest,korábban több mint 10-zel volt! Fogyasztás környezetszennyezés biztonság tekintetében!A közösségi közlekedés is csak 1 európai viccparódia,nemrég valaki kimutatta hogy 1 budapesti vonaljegy kb 820 forint,a másik vicc az európai benzinár ami eltartja a vízfejet,ami csak akadályozza az értékviszonyok tisztaságát.

laci0011 2012.07.06. 20:01:53

@livengood: Ha nagy a fogyasztásod akkor még többet is megspórolhatsz,hehe.