sorok között

Lopakodók

2012. május 01. - Politikai Ateista

Említettem, hogy a kórházak tulajdonviszonyának a kérdésére még visszatérek.

Néhány bejegyzésben már foglalkoztam az egészségügy reformjával, ezen belül is elsősorban a nyilvánvaló, és kevésbé nyilvánvaló privatizációs törekvésekkel.

Sinkó Eszter, a Semmelweis Egyetem Menedzserképző Intézetének oktatója is figyelemre méltó változtatásként értelmezi a módosítást. Az egészségügyi közgazdász lapunknak azt mondja, az egészségügy változásai furcsa láncolattá állnak össze. "Miközben az egészségügy költségvetését gyakorlatilag befagyasztják, és miközben elindul a szolgáltatói oldal államosítása, illetve a tb-alapokat is végleg beleolvasztják a költségvetésbe, ezzel a passzussal lehetővé teszik a magánbiztosítók erőteljes piaci megjelenését a leharcolt szektorban." - A Fidesz fű alatt hozza be a magánbiztosítókat? - HVG

A magánbiztosítók társadalombiztosításba történő beszervezése gyakorlatilag már eldőlt. A szándék biztos, a kivitelezés óvatosan, de biztosan halad. A magántőke a társadalombiztosításba, illetve az egészségügybe történő bevezetésének azonban intézményi feltételei is vannak. Gondolom még mindenkiben dereng az MSZP, és a Hospinvest "sikersztorija".

A megyei, és az önkormányzati intézmények központosítása a kiadáscsökkentésen kívül a részleges intézményi privatizációnak is az előkészülete. Az önkormányzatokat megszabadítják ugyan a fenntartási kötelezettségektől, ezzel a huszárvágással azonban a döntéshozatalból is kizárják őket. Ez lehetőséget biztosít az országos szintű kiszervezéseknek anélkül, hogy akadékoskodó önkormányzatokkal kellene számolni, illetve az állam képes a monopolhelyzetet garantálni a potenciális befektetők számára.

A tervezet szerint az állam tulajdonában és fenntartásában levő egészségügyi intézmények esetében egyes fenntartói jogok külön jogszabályban meghatározott szervezet részére átadhatóak. Ezt az említett külön jogszabályt a meglepetések elkerülése végett érdemes lenne még a fenntartói jog átadhatóságának gyakorlati megvalósítása előtt elkészíteni, különben könnyen muníciót adhat a jogalkotó azoknak az aggályoknak, amelyek egy államosított, központosított ellátórendszer egyes elemeinek pillanatok alatti privatizálási veszélyeire figyelmeztetnek. - Brutális változások az egészségügyben - Napi Gazdaság

Így már érthető, hogy miért olyan fontos Szócska Miklósnak a tulajdonviszonyok rendezése.

A magánosított egészségügy problémája elsősorban a profitorientáltságból fakad, a lakosságnak az ellátás költségein kívül a biztosítók, és az intézményi befektetők hasznát is fedeznie kell.

A felületes szemlélődő feldobhatná, hogy jelenleg minden jel az állami egészségügyi rendszer finanszírozhatatlanságára utal, - és tévedne. Nem finanszírozhatatlan, csak nincs rá pénz. Elgondolkodtató eredményeket találhat az aki veszi a fáradságot, és összehasonlítja az állam éves adósságszolgálatra, illetve az egészségügyre fordított kiadásait.

Szerinted?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr764479188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bankvezér 2012.05.01. 07:35:46

A poszt végén feltett kérdésen már korábban is elgondolkodtam. Az államadósság után fizetendő éves kamat cca. 1200 milliárd forint. A TB-kassza pedig cca. 1600 milliárd forint. Nagyjából ilyen számokra emlékszem.

Politikai Ateista · http://sorkoz.blog.hu 2012.05.01. 11:44:19

@bankvezér: 2012 első negyedévében kb 450 milliárdot tettek ki a kamatkiadások. A központisítással 20 milliárdot akarnak megspórolni, egy év alatt.

bankvezér 2012.05.02. 07:48:54

@Politikai Ateista:
A te adataid helyesek.
De szerintem a központosítás célja nem az egyszeri (20 milliárdos) megtakarítás.